Основе јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и world music сцена
The foundation of shepardic musical tradition in Bosnia and Hercegovina and the world music scene
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Јеврејска традиција се испољава кроз различите музичке форме, што је предмет проучавања етномузикологије, али је истовремено и везана за поље којим се бави етнологија, будући да се односи на културу и њено преношење. У том смислу, овај рад се бави како световним тако и духовним формама јеврејске сефардске музике у Босни и Херцеговини. Од доласка Јевреја Сефарда на овај простор у ужем, односно Балканског полуострва у ширем смислу, крајем XV и почетком XVI века, музика њихове заједнице је обликована под утицајем музика Других, али и обратно. Локално поднебље, градски облици, оријентална мелодика, арапско-шпанско-јеврејски облици, као и култура живљења, само су
неки од утицаја у традиционалној (народној) музици сефардских Јевреја на поменутом
простору. Кроз анализу наведених облика и стваралаштва Флори Јагоде, групе Ладино и
других извођача новијег датума, сматрамо да се може успоставити нит која показује континуитет музичких форми које су нашле своје место и на савременој World Music ...сцени.
The Jewish tradition is manifested through various musical forms, which is the subject of the study
of ethnomusicology, but at the same time it is related to the field that ethnology deals with, since it refers to culture and its transmission. In that sense, this paper will deal with both secular and spiritual forms of Jewish Sephardic music in Bosnia-Herzegovina. Since the arrival of the Sephardic Jews in this area in the narrower sense or the Balkan Peninsula in the broadest sense at the end of the 15th and the beginning of the 16th century, the music of their community has been shaped by the music of Others, and vice versa. The local province, urban forms, oriental melodies, Arabic-Spanish-Jewish forms, as well as the culture of living, are just some of the influences in the traditional (folk) music of Sephardic Jews in the mentioned area (Bosnia-Herzegovina). We believe a thread can be established that shows the continuity of musical forms that have found their place on the World ...Music scene, through the analysis of the mentioned forms and creativity of Flory Jagoda, Ladino ensemble, and other performers of recent date.
Кључне речи:
Јевреји Сефарди / традиција / етномузикологија / етнологија / музичке форме / World Music / култура / Босна и Херцеговина / Sephardic Jews / tradition / ethnomusicology / ethnology / musical forms / World Music / culture / Bosnia and HerzegovinaИзвор:
Српски језик, књижевност, уметност : зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3, Страдање - Јевреји ; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена ; & Стремљење у уметности, 2021, Књ. 3, 61-74Издавач:
- Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац
Институција/група
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - CONF AU - Гуја, Зорана С. AU - Дражета, Богдан Д. PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5392 AB - Јеврејска традиција се испољава кроз различите музичке форме, што је предмет проучавања етномузикологије, али је истовремено и везана за поље којим се бави етнологија, будући да се односи на културу и њено преношење. У том смислу, овај рад се бави како световним тако и духовним формама јеврејске сефардске музике у Босни и Херцеговини. Од доласка Јевреја Сефарда на овај простор у ужем, односно Балканског полуострва у ширем смислу, крајем XV и почетком XVI века, музика њихове заједнице је обликована под утицајем музика Других, али и обратно. Локално поднебље, градски облици, оријентална мелодика, арапско-шпанско-јеврејски облици, као и култура живљења, само су неки од утицаја у традиционалној (народној) музици сефардских Јевреја на поменутом простору. Кроз анализу наведених облика и стваралаштва Флори Јагоде, групе Ладино и других извођача новијег датума, сматрамо да се може успоставити нит која показује континуитет музичких форми које су нашле своје место и на савременој World Music сцени. AB - The Jewish tradition is manifested through various musical forms, which is the subject of the study of ethnomusicology, but at the same time it is related to the field that ethnology deals with, since it refers to culture and its transmission. In that sense, this paper will deal with both secular and spiritual forms of Jewish Sephardic music in Bosnia-Herzegovina. Since the arrival of the Sephardic Jews in this area in the narrower sense or the Balkan Peninsula in the broadest sense at the end of the 15th and the beginning of the 16th century, the music of their community has been shaped by the music of Others, and vice versa. The local province, urban forms, oriental melodies, Arabic-Spanish-Jewish forms, as well as the culture of living, are just some of the influences in the traditional (folk) music of Sephardic Jews in the mentioned area (Bosnia-Herzegovina). We believe a thread can be established that shows the continuity of musical forms that have found their place on the World Music scene, through the analysis of the mentioned forms and creativity of Flory Jagoda, Ladino ensemble, and other performers of recent date. PB - Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац C3 - Српски језик, књижевност, уметност : зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3, Страдање - Јевреји ; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена ; & Стремљење у уметности T1 - Основе јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и world music сцена T1 - The foundation of shepardic musical tradition in Bosnia and Hercegovina and the world music scene EP - 74 IS - Књ. 3 SP - 61 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5392 ER -
@conference{ editor = "Биљана Мандић, Јелена Атанасијевић", author = "Гуја, Зорана С. and Дражета, Богдан Д.", year = "2021", abstract = "Јеврејска традиција се испољава кроз различите музичке форме, што је предмет проучавања етномузикологије, али је истовремено и везана за поље којим се бави етнологија, будући да се односи на културу и њено преношење. У том смислу, овај рад се бави како световним тако и духовним формама јеврејске сефардске музике у Босни и Херцеговини. Од доласка Јевреја Сефарда на овај простор у ужем, односно Балканског полуострва у ширем смислу, крајем XV и почетком XVI века, музика њихове заједнице је обликована под утицајем музика Других, али и обратно. Локално поднебље, градски облици, оријентална мелодика, арапско-шпанско-јеврејски облици, као и култура живљења, само су неки од утицаја у традиционалној (народној) музици сефардских Јевреја на поменутом простору. Кроз анализу наведених облика и стваралаштва Флори Јагоде, групе Ладино и других извођача новијег датума, сматрамо да се може успоставити нит која показује континуитет музичких форми које су нашле своје место и на савременој World Music сцени., The Jewish tradition is manifested through various musical forms, which is the subject of the study of ethnomusicology, but at the same time it is related to the field that ethnology deals with, since it refers to culture and its transmission. In that sense, this paper will deal with both secular and spiritual forms of Jewish Sephardic music in Bosnia-Herzegovina. Since the arrival of the Sephardic Jews in this area in the narrower sense or the Balkan Peninsula in the broadest sense at the end of the 15th and the beginning of the 16th century, the music of their community has been shaped by the music of Others, and vice versa. The local province, urban forms, oriental melodies, Arabic-Spanish-Jewish forms, as well as the culture of living, are just some of the influences in the traditional (folk) music of Sephardic Jews in the mentioned area (Bosnia-Herzegovina). We believe a thread can be established that shows the continuity of musical forms that have found their place on the World Music scene, through the analysis of the mentioned forms and creativity of Flory Jagoda, Ladino ensemble, and other performers of recent date.", publisher = "Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац", journal = "Српски језик, књижевност, уметност : зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3, Страдање - Јевреји ; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена ; & Стремљење у уметности", title = "Основе јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и world music сцена, The foundation of shepardic musical tradition in Bosnia and Hercegovina and the world music scene", pages = "74-61", number = "Књ. 3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5392" }
Биљана Мандић, Јелена Атанасијевић, Гуја, З. С.,& Дражета, Б. Д.. (2021). Основе јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и world music сцена. in Српски језик, књижевност, уметност : зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3, Страдање - Јевреји ; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена ; & Стремљење у уметности Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац.(Књ. 3), 61-74. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5392
Биљана Мандић, Јелена Атанасијевић, Гуја ЗС, Дражета БД. Основе јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и world music сцена. in Српски језик, књижевност, уметност : зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3, Страдање - Јевреји ; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена ; & Стремљење у уметности. 2021;(Књ. 3):61-74. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5392 .
Биљана Мандић, Јелена Атанасијевић, Гуја, Зорана С., Дражета, Богдан Д., "Основе јеврејске сефардске музичке традиције у Босни и Херцеговини и world music сцена" in Српски језик, књижевност, уметност : зборник радова са XV међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (30-31. X 2020). Књ. 3, Страдање - Јевреји ; 250 година од рођења Лудвига ван Бетовена ; & Стремљење у уметности, no. Књ. 3 (2021):61-74, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5392 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
(Re)definisanje tradicije na primeru world music fenomena / (Re)defining tradition: the example of the world music phenomenon
Ajduk, Marija (Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju, 2014) -
Muzika između filozofije i nauke: primenljivost rezultata naučnih istraživanja u filozofiji muzike / Music between philosophy and science: the applicability of scientific results to the philosophy of music
Srećković, Sanja (Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, 2019) -
The influence of music on interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants
Dražeta, Bogdan; Guja, Zorana (Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd, 2018)