Kriza identiteta čoveka s početka XX veka u stvaralaštvu Hilme af Klint
The identity crisis of people at the beginning of the 20th Century in the work of Hilma af Klint
Apstrakt
Hilma af Klint je švedska umetnica koja je živela i stvarala na prelasku iz XIX
u XX vek i koja je veoma rano u svoje slikarstvo uvela apstraktne elemente. Svojim
apstraktnim slikama stvaranim tokom prve dve decenije XX veka ova umetnica je
predstavljala neke od ključnih problema, nedoumica i strahova tadašnjeg društva
uzrokovanih naučnim otkrićima i velikim društvenim promenama ovog doba. Rad
će analizirati apstraktna dela Hilme af Klint kojima se problematizuju tri teme:
kriza maskuliniteta i motiv sukobljavanja polova, uticaj teozofskih i ezoterijskih
učenja na umetnost i duhovnost ovog perioda kao i uticaj novih naučnih otkrića na
drugačije shvatanje fizičkog sveta, mogućnosti i ograničenja ljudske vrste. Analizom
često korišćenih motiva na njenim slikama i beležaka koje je umetnica ostavila o
svom radu pokazaće se razmišljanja Hilme af Klint o ovim i sličnim temama koje
su okupirale njene savremenike početkom XX veka.
Hilma af Klint is a Swedish artist who lived and worked at turn of the
twentieth century and who incorporated abstract elements into her work very early
on. With her abstract paintings, created during the first two decades of the 20th
century, the artist presented some of the key problems, doubts and fears of the
society caused by scientific discoveries and great social changes of that era. The
paper will analyze Hilma af Klint’s abstract works portraying three topics: the crisis
of masculinity and the motif of gender conflict, the impact of theosophical and
esoteric theories on the art and spirituality of this period, and the impact of new
scientific discoveries on understanding of the physical world, its possibilities and
limitations. An analysis of the frequently used motifs in her paintings, and the notes
that the artist left about her work, will show Hilma af Klint’s thoughts on these and
the similar topics that occupied her contemporaries at the beginning of the 20th
...century.
Ključne reči:
Hilma af Klint / sukob polova / teozofija / nauka i umetnost / apstraktna umetnost / gender conflict / theosophy / science and art / abstract artIzvor:
Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, 2023, 19, 99-114Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet
Finansiranje / projekti:
- Projkat ,,Čovek i društvo u vreme krize” finansiran od strane Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Institucija/grupa
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Nikolić, Jovana PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5467 AB - Hilma af Klint je švedska umetnica koja je živela i stvarala na prelasku iz XIX u XX vek i koja je veoma rano u svoje slikarstvo uvela apstraktne elemente. Svojim apstraktnim slikama stvaranim tokom prve dve decenije XX veka ova umetnica je predstavljala neke od ključnih problema, nedoumica i strahova tadašnjeg društva uzrokovanih naučnim otkrićima i velikim društvenim promenama ovog doba. Rad će analizirati apstraktna dela Hilme af Klint kojima se problematizuju tri teme: kriza maskuliniteta i motiv sukobljavanja polova, uticaj teozofskih i ezoterijskih učenja na umetnost i duhovnost ovog perioda kao i uticaj novih naučnih otkrića na drugačije shvatanje fizičkog sveta, mogućnosti i ograničenja ljudske vrste. Analizom često korišćenih motiva na njenim slikama i beležaka koje je umetnica ostavila o svom radu pokazaće se razmišljanja Hilme af Klint o ovim i sličnim temama koje su okupirale njene savremenike početkom XX veka. AB - Hilma af Klint is a Swedish artist who lived and worked at turn of the twentieth century and who incorporated abstract elements into her work very early on. With her abstract paintings, created during the first two decades of the 20th century, the artist presented some of the key problems, doubts and fears of the society caused by scientific discoveries and great social changes of that era. The paper will analyze Hilma af Klint’s abstract works portraying three topics: the crisis of masculinity and the motif of gender conflict, the impact of theosophical and esoteric theories on the art and spirituality of this period, and the impact of new scientific discoveries on understanding of the physical world, its possibilities and limitations. An analysis of the frequently used motifs in her paintings, and the notes that the artist left about her work, will show Hilma af Klint’s thoughts on these and the similar topics that occupied her contemporaries at the beginning of the 20th century. PB - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet T2 - Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu T1 - Kriza identiteta čoveka s početka XX veka u stvaralaštvu Hilme af Klint T1 - The identity crisis of people at the beginning of the 20th Century in the work of Hilma af Klint EP - 114 IS - 19 SP - 99 DO - 10.18485/f_zsmu.2023.19.7 ER -
@article{ author = "Nikolić, Jovana", year = "2023", abstract = "Hilma af Klint je švedska umetnica koja je živela i stvarala na prelasku iz XIX u XX vek i koja je veoma rano u svoje slikarstvo uvela apstraktne elemente. Svojim apstraktnim slikama stvaranim tokom prve dve decenije XX veka ova umetnica je predstavljala neke od ključnih problema, nedoumica i strahova tadašnjeg društva uzrokovanih naučnim otkrićima i velikim društvenim promenama ovog doba. Rad će analizirati apstraktna dela Hilme af Klint kojima se problematizuju tri teme: kriza maskuliniteta i motiv sukobljavanja polova, uticaj teozofskih i ezoterijskih učenja na umetnost i duhovnost ovog perioda kao i uticaj novih naučnih otkrića na drugačije shvatanje fizičkog sveta, mogućnosti i ograničenja ljudske vrste. Analizom često korišćenih motiva na njenim slikama i beležaka koje je umetnica ostavila o svom radu pokazaće se razmišljanja Hilme af Klint o ovim i sličnim temama koje su okupirale njene savremenike početkom XX veka., Hilma af Klint is a Swedish artist who lived and worked at turn of the twentieth century and who incorporated abstract elements into her work very early on. With her abstract paintings, created during the first two decades of the 20th century, the artist presented some of the key problems, doubts and fears of the society caused by scientific discoveries and great social changes of that era. The paper will analyze Hilma af Klint’s abstract works portraying three topics: the crisis of masculinity and the motif of gender conflict, the impact of theosophical and esoteric theories on the art and spirituality of this period, and the impact of new scientific discoveries on understanding of the physical world, its possibilities and limitations. An analysis of the frequently used motifs in her paintings, and the notes that the artist left about her work, will show Hilma af Klint’s thoughts on these and the similar topics that occupied her contemporaries at the beginning of the 20th century.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet", journal = "Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu", title = "Kriza identiteta čoveka s početka XX veka u stvaralaštvu Hilme af Klint, The identity crisis of people at the beginning of the 20th Century in the work of Hilma af Klint", pages = "114-99", number = "19", doi = "10.18485/f_zsmu.2023.19.7" }
Nikolić, J.. (2023). Kriza identiteta čoveka s početka XX veka u stvaralaštvu Hilme af Klint. in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet.(19), 99-114. https://doi.org/10.18485/f_zsmu.2023.19.7
Nikolić J. Kriza identiteta čoveka s početka XX veka u stvaralaštvu Hilme af Klint. in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. 2023;(19):99-114. doi:10.18485/f_zsmu.2023.19.7 .
Nikolić, Jovana, "Kriza identiteta čoveka s početka XX veka u stvaralaštvu Hilme af Klint" in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, no. 19 (2023):99-114, https://doi.org/10.18485/f_zsmu.2023.19.7 . .