Saradnjom do boljeg rešenja, a vežbom do uspešne saradnje: PEER trening za podsticanje veština kolaborativnog rešavanja problema u srednjoškolskoj populaciji.
2023
Аутори
Baucal, AleksandarPavlović Babić, Dragica
Altaras Dimitrijević, Ana
Krstić, Ksenija
Jolić Marjanović, Zorana
Stepanović Ilić, Ivana
Videnović, Marina
Jošić, Smilja
Nikitović, Tijana
Mojović Zdravković, Kristina
Rajić, Milana
Ivanović, Jovan
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Овај рад представља први приказ садржаја и резултата евалуације једног програма за подстицање
вештина сарадње и тимског решавања проблема код младих. Реч је о тренингу који је осмишљен у оквиру
пројекта PEERSolvers (https://peersolvers.f.bg.ac.rs), а заснован на PEER моделу успешне сарадње, који је
већ представљен нашој научној и стручној јавности. Сходно поставкама тог модела, истоимени (PEER)
тренинг има четири основна сегмента. Први сегмент посвећен је формулисању и утврђивању правила
конструктивног дијалога и размене идеје; други подразумева рад на препознавању и уважавању особина
личности односно индивидуалних разлика у тимском раду; трећи сегмент тиче се вештина из области
емоционалне интелигенције и подстиче правилно уочавање, разумевање и регулисање емоција током
сарадње; најзад, четврти део тренинга бави се умешношћу чланова тима да користе спољне ресурсе –
превасходно дигиталне изворе података – који су од помоћи у решавању проблема с којим се тим суочава.
Сваком се...гменту посвећен је по један трочасовни блок, с тим што првом сегменту претходи и кратка
уводна сесија (која служи узајамном упознавању и упознавању учесника са програмом рада), док се
последњи улива у завршну рекапитулацију и евалуацију тренинга. Целокупан тренинг одвија се у четири
дана и састоји од низа групних вежби и интерактивних задатака. Тренинг је први пут реализован у марту
текуће године, а полазници су били ученици другог разреда из шест београдских средњих школа (три
гимназије, три средње стручне школе), при чему је у свакој школи тренингом обухваћена по једна група
величине N = 21. Искуства тренера потврђују да тренинг може успешно да се изведе према предвиђеном
сценарију; истовремено, евалуације учесника указују на то да је садржај тренинга за њих релевантан
(просечне оцене релевантности четирију сегмената износе 3,39–3,58, на скали од 1 до 4) и да су њиме
стекли одговарајуће вештине (просечне оцене самоопажене компетентности су у распону 3,61–3,80).
Ипак, уочен је и простор за даље унапређивање тренинга, пре свега у смислу диференцијације материјала
и начина рада с обзиром на образовни профил, те на ниво зрелости и заинтересованости ученика.
Кључне речи:
пеер модел / сарадња / тимски рад / средњошколци / тренингИзвор:
Knjiga rezimea, 71. Kongres psihologa Srbije: novi horizonti (sajber)psihologije, 2023Издавач:
- Друштво психолога Србије
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200163 (Универзитет у Београду, Филозофски факултет) (RS-MESTD-inst-2020-200163)
- PEERSolvers - The PEER model of collaborative problem solving: Developing young people’s capacities for constructive interaction and teamwork
Напомена:
- М64
Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Baucal, Aleksandar AU - Pavlović Babić, Dragica AU - Altaras Dimitrijević, Ana AU - Krstić, Ksenija AU - Jolić Marjanović, Zorana AU - Stepanović Ilić, Ivana AU - Videnović, Marina AU - Jošić, Smilja AU - Nikitović, Tijana AU - Mojović Zdravković, Kristina AU - Rajić, Milana AU - Ivanović, Jovan PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5894 AB - Овај рад представља први приказ садржаја и резултата евалуације једног програма за подстицање вештина сарадње и тимског решавања проблема код младих. Реч је о тренингу који је осмишљен у оквиру пројекта PEERSolvers (https://peersolvers.f.bg.ac.rs), а заснован на PEER моделу успешне сарадње, који је већ представљен нашој научној и стручној јавности. Сходно поставкама тог модела, истоимени (PEER) тренинг има четири основна сегмента. Први сегмент посвећен је формулисању и утврђивању правила конструктивног дијалога и размене идеје; други подразумева рад на препознавању и уважавању особина личности односно индивидуалних разлика у тимском раду; трећи сегмент тиче се вештина из области емоционалне интелигенције и подстиче правилно уочавање, разумевање и регулисање емоција током сарадње; најзад, четврти део тренинга бави се умешношћу чланова тима да користе спољне ресурсе – превасходно дигиталне изворе података – који су од помоћи у решавању проблема с којим се тим суочава. Сваком сегменту посвећен је по један трочасовни блок, с тим што првом сегменту претходи и кратка уводна сесија (која служи узајамном упознавању и упознавању учесника са програмом рада), док се последњи улива у завршну рекапитулацију и евалуацију тренинга. Целокупан тренинг одвија се у четири дана и састоји од низа групних вежби и интерактивних задатака. Тренинг је први пут реализован у марту текуће године, а полазници су били ученици другог разреда из шест београдских средњих школа (три гимназије, три средње стручне школе), при чему је у свакој школи тренингом обухваћена по једна група величине N = 21. Искуства тренера потврђују да тренинг може успешно да се изведе према предвиђеном сценарију; истовремено, евалуације учесника указују на то да је садржај тренинга за њих релевантан (просечне оцене релевантности четирију сегмената износе 3,39–3,58, на скали од 1 до 4) и да су њиме стекли одговарајуће вештине (просечне оцене самоопажене компетентности су у распону 3,61–3,80). Ипак, уочен је и простор за даље унапређивање тренинга, пре свега у смислу диференцијације материјала и начина рада с обзиром на образовни профил, те на ниво зрелости и заинтересованости ученика. PB - Друштво психолога Србије C3 - Knjiga rezimea, 71. Kongres psihologa Srbije: novi horizonti (sajber)psihologije T1 - Saradnjom do boljeg rešenja, a vežbom do uspešne saradnje: PEER trening za podsticanje veština kolaborativnog rešavanja problema u srednjoškolskoj populaciji. UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5894 ER -
@conference{ author = "Baucal, Aleksandar and Pavlović Babić, Dragica and Altaras Dimitrijević, Ana and Krstić, Ksenija and Jolić Marjanović, Zorana and Stepanović Ilić, Ivana and Videnović, Marina and Jošić, Smilja and Nikitović, Tijana and Mojović Zdravković, Kristina and Rajić, Milana and Ivanović, Jovan", year = "2023", abstract = "Овај рад представља први приказ садржаја и резултата евалуације једног програма за подстицање вештина сарадње и тимског решавања проблема код младих. Реч је о тренингу који је осмишљен у оквиру пројекта PEERSolvers (https://peersolvers.f.bg.ac.rs), а заснован на PEER моделу успешне сарадње, који је већ представљен нашој научној и стручној јавности. Сходно поставкама тог модела, истоимени (PEER) тренинг има четири основна сегмента. Први сегмент посвећен је формулисању и утврђивању правила конструктивног дијалога и размене идеје; други подразумева рад на препознавању и уважавању особина личности односно индивидуалних разлика у тимском раду; трећи сегмент тиче се вештина из области емоционалне интелигенције и подстиче правилно уочавање, разумевање и регулисање емоција током сарадње; најзад, четврти део тренинга бави се умешношћу чланова тима да користе спољне ресурсе – превасходно дигиталне изворе података – који су од помоћи у решавању проблема с којим се тим суочава. Сваком сегменту посвећен је по један трочасовни блок, с тим што првом сегменту претходи и кратка уводна сесија (која служи узајамном упознавању и упознавању учесника са програмом рада), док се последњи улива у завршну рекапитулацију и евалуацију тренинга. Целокупан тренинг одвија се у четири дана и састоји од низа групних вежби и интерактивних задатака. Тренинг је први пут реализован у марту текуће године, а полазници су били ученици другог разреда из шест београдских средњих школа (три гимназије, три средње стручне школе), при чему је у свакој школи тренингом обухваћена по једна група величине N = 21. Искуства тренера потврђују да тренинг може успешно да се изведе према предвиђеном сценарију; истовремено, евалуације учесника указују на то да је садржај тренинга за њих релевантан (просечне оцене релевантности четирију сегмената износе 3,39–3,58, на скали од 1 до 4) и да су њиме стекли одговарајуће вештине (просечне оцене самоопажене компетентности су у распону 3,61–3,80). Ипак, уочен је и простор за даље унапређивање тренинга, пре свега у смислу диференцијације материјала и начина рада с обзиром на образовни профил, те на ниво зрелости и заинтересованости ученика.", publisher = "Друштво психолога Србије", journal = "Knjiga rezimea, 71. Kongres psihologa Srbije: novi horizonti (sajber)psihologije", title = "Saradnjom do boljeg rešenja, a vežbom do uspešne saradnje: PEER trening za podsticanje veština kolaborativnog rešavanja problema u srednjoškolskoj populaciji.", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5894" }
Baucal, A., Pavlović Babić, D., Altaras Dimitrijević, A., Krstić, K., Jolić Marjanović, Z., Stepanović Ilić, I., Videnović, M., Jošić, S., Nikitović, T., Mojović Zdravković, K., Rajić, M.,& Ivanović, J.. (2023). Saradnjom do boljeg rešenja, a vežbom do uspešne saradnje: PEER trening za podsticanje veština kolaborativnog rešavanja problema u srednjoškolskoj populaciji.. in Knjiga rezimea, 71. Kongres psihologa Srbije: novi horizonti (sajber)psihologije Друштво психолога Србије.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5894
Baucal A, Pavlović Babić D, Altaras Dimitrijević A, Krstić K, Jolić Marjanović Z, Stepanović Ilić I, Videnović M, Jošić S, Nikitović T, Mojović Zdravković K, Rajić M, Ivanović J. Saradnjom do boljeg rešenja, a vežbom do uspešne saradnje: PEER trening za podsticanje veština kolaborativnog rešavanja problema u srednjoškolskoj populaciji.. in Knjiga rezimea, 71. Kongres psihologa Srbije: novi horizonti (sajber)psihologije. 2023;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5894 .
Baucal, Aleksandar, Pavlović Babić, Dragica, Altaras Dimitrijević, Ana, Krstić, Ksenija, Jolić Marjanović, Zorana, Stepanović Ilić, Ivana, Videnović, Marina, Jošić, Smilja, Nikitović, Tijana, Mojović Zdravković, Kristina, Rajić, Milana, Ivanović, Jovan, "Saradnjom do boljeg rešenja, a vežbom do uspešne saradnje: PEER trening za podsticanje veština kolaborativnog rešavanja problema u srednjoškolskoj populaciji." in Knjiga rezimea, 71. Kongres psihologa Srbije: novi horizonti (sajber)psihologije (2023), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5894 .