Приказ основних података о документу

Medijske ličnosti kao uzori adolescenata: sličnosti i razlike između milenijalaca i generacije Z

dc.creatorStepanović Ilić, Ivana
dc.creatorNikitović, Tijana
dc.creatorBlažanin, Barbara
dc.creatorMojović Zdravković, Kristina
dc.date.accessioned2024-02-05T17:21:14Z
dc.date.available2024-02-05T17:21:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6166
dc.description.abstractIn the process of identity formation and individuation from parents, media personalities can serve as role models for adolescents. This may be the case even more so for today’s adolescents (i.e., Generation Z), since they have been immersed in the new media from birth. This study examines the ways in which two generations of adolescents differ regarding the media figures they identify as role models, as well as the reasons for their admiration. The data were obtained by surveying the Millennial (n = 1283) and Generation Z (n = 1358) adolescents a decade apart. Public figures served as role models for every other Millennial, compared to three out of four Generation Z adolescents. Crosstabs analysis shows that both generations admire media celebrities most, followed by athletes, with all other types of public figures being far less represented. According to the obtained models of logistic regression, the patterns of admiration reasons are similar in both generations, with celebrities being admired for their cheerfulness, communicativeness, physical appearance, fame, and popularity. The growing influence of the new media is evident from the rising number of media figures that Generation Z identifies as role models compared to the Millennials (431 public figures named as idols by Generation Z, and 277 by the Millennials) and the emergence of microcelebrities, e.g., YouTubers and influencers. The Generation Z adolescents who admired microcelebrities were found to have professional aspirations in this domain.en
dc.description.abstractU procesu formiranja identiteta i tokom odvajanja od roditelja, adolescenti se mogu ugledati na osobe koje se često pojavljuju u medijima. To, čini se, ponaj-više važi za današnje adolescente (tj. generaciju Z), koji su od rođenja okruženi novim elektronskim medijima. Ovo istraživanje ispituje koliko se dve generacije adolescenata, milenijalci i generacija Z, razlikuju kako u pogledu izbora idola iz sveta medija, tako i u pogledu razloga zbog kojih im se dive. Podaci su dobijeni ispitivanjem adolescenata milenijalaca (n = 1283) i adolescenata generacije Z (n =1358) u razmaku od jedne decenije. Javne ličnosti su idoli polovini uzorka mi-lenijalaca, dok je to češće kod adolescenata generacije Z, gde njih 75% ima idola među ličnostima iz medija. Rezultati pokazuju da se obe generacije adolescenata najviše dive osobama iz sfere zabave (glumci i muzičari), zatim sportistima, dok su sve ostale vrste javnih ličnosti daleko manje zastupljene. Na osnovu modela logističke regresije može se reći da su razlozi divljenja slični u obema generacija-ma. Ličnostima iz sveta zabave, na primer, adolescenti se dive zbog vedrine, ko-munikativnosti, fizičkog izgleda, slave i popularnosti. Rastući uticaj novih medija vidljiv je na osnovu sve većeg broja javnih ličnosti koje generacija Z navodi kao svoje idole u poređenju sa milenijalcima (adolescenti generacije Z naveli su 431 javnu ličnost, a milenijalci 277). Pored toga, kao idoli generacije Z pojavljuju se „obični” ljudi (engl. microcelebrities) koji su svoju popularnost stekli u medijima na internetu: jutjuberi i influenseri. Utvrđeno je da adolescenti generacije Z koji se dive tim osobama imaju profesionalne aspiracije upravo u području oglašavanja na internetu.sr
dc.language.isoensr
dc.relationThe research is part of the project of Faculty of Philosophy, University of Belgrade funded by the Ministry of Science, Republic of Serbia (Contract number 451- 03-47/2023-01/200163).en
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourcePsihološka istraživanjasr
dc.subjectadolescenceen
dc.subjectrole modelsen
dc.subjectmediaen
dc.subjectgen zen
dc.subjectmillennialsen
dc.subjectadolescencijasr
dc.subjectuzorisr
dc.subjectmedijisr
dc.subjectgeneracija zsr
dc.subjectmilenijalcisr
dc.titleMedia Figures as Adolescent Role Models: (Dis)similarities Between the Millennials and Generation Zen
dc.titleMedijske ličnosti kao uzori adolescenata: sličnosti i razlike između milenijalaca i generacije Zsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage267
dc.citation.issue2
dc.citation.spage239
dc.citation.volume26
dc.identifier.doi10.5937/PSISTRA26-45395
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/15659/bitstream_15659.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу