Evolucionizаm u frаncuskoj umetnosti druge polovine 19. i početkom 20. vekа
Evolutionism in French Art of the Second Half of the 19th and the Beginning of the 20th Century
Doktorska teza
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Filozofski fakultet
Концепт еволуционизма у уметности био је интернационални феномен, који је на простору
Француске у другој половини 19. и почетком 20. века имао јединствен визуелни изражај.
Томе је допринела чињеница да је Француска имала век напора просветитеља да се објасне
промене у природи, што је претходило појави теорије еволуције Чарлса Дарвина. У првој
половини 19. века, Жан-Батист Ламарк је представио своју трансформистичку теорију, те је у
француској култури сматран оцем еволуције. Са појавом Дарвинове теорије од друге
половине столећа, приметно је раздвајање између оних који су подржавали његове принципе
еволуције и са друге стране, оних који су заговарали нео-ламаркизам карактеристичан за овај
период. У визуелној култури је такође дошло до ове дистинкције, те се у овом раду
истражује на које су начине уметници који су деловали на француском простору
интерпретирали еволуционистичке идеје. Настанак дела у уметничком феномену
еволуционизма, био је одређен многобројним научним окткрић...има на пољу теорија
еволуције, праисторијске археологије, антропологије, компаративне анатомије и других
сродних дисциплина. Пад Другог француског царства, Француско-пруски рат и оснивање
Треће републике, били су историјско-политички контекст који пружа идејни оквир
уметничком стваралаштву у овом пољу. Инспирацију за своје представе, уметници су
проналазили како у природњачким наукама, чија су достигнућа популаризована у
институцијама попут Природњачког музеја у Паризу и на Универзалним изложбама, тако и у
научно-популарним романима и оновременој француској књижевности. Концепт
еволуционизма се не може ограничити на један уметнички стил или правац, због чега ће се
дела унутар њега, овде систематизовати према темама и мотивима које су у дугом
временском периоду заокупљале машту уметника. Распрострањена тема у концепту
еволуционизма био је приказ далеке, праисторијске прошлости, у којој су се представљали
мотиви свакодневног живота предака савремених људи. Кроз представе првог уметника, лова
на препотопне животиње, праисторијских заната, дома и породице у дубокој прошлости,
уметници су репрезентовали нео-ламаркистичку визију прогресивне, праволинијске
еволуције која је сведочила о славној прошлости француске нације. Национализација
праисторије за време Треће француске републике, допринела је свеопштој потрази за
пореклом у оквирима политичког пројекта реванша. Са друге стране, након Францускопруског рата, долази и до уздрманог колективног поимања идентитета, те су питања борбе,
дегенерације и примитивног порекла људи све више преокупирала умове људи. Због тога се
у овој дисертацији истражују радови уметника који су пратећи дарвинистичке идеје,
креирали представе борбе за опстанак, сексуалне селекције и биолошких хибрида. Биће
истражена и дела уметника који су на потпуно аутентичан начин користили ликове из
античке митологије и библијске историје и премештали их у нови, еволуционистички
наратив. Дисертација обједињује радове више од четрдесет уметника, од којих је већина до
сада остала непозната широј јавности. Истражује однос између оновремених научних
открића и уметности, форме и функције уметничких дела која су преносила
еволуционистичке идеје, и расветљава њихов значај у култури и уметности.
The concept of evolutionism in art was an international phenomenon, which had a unique visual
expression in France in the second half of the 19th and the beginning of the 20th century. This was
contributed by the fact that France had a century of efforts to explain changes in nature, in the age
of the Enlightenment, which preceded the appearance of Charles Darwin's theory of evolution. In
the first half of the 19th century, Jean-Baptiste Lamarck presented his theory of transformation, and
was considered the father of evolution in French culture. With the emergence of Darwin's theory
from the second half of the century, it comes to a noticeable separation between those who
supported his principles of evolution and on the other hand, those who advocated the neolamarckism typical for that time. This distinction also occurred in visual culture, and this document
investigates the ways in which artists who worked in France interpreted evolutionist ideas. The
emergence of works in th...e artistic phenomenon of evolutionism was determined by numerous
scientific discoveries in the field of theories of evolution, prehistoric archaeology, anthropology,
comparative anatomy and other related disciplines. The fall of the Second French Empire, the
Franco-Prussian War and the founding of the Third Republic were the historical and political
context that provides the conceptual framework for artistic creation in this field. Artists found
inspiration for their works both in the natural sciences, whose achievements were popularized in
institutions such as the Natural History Museum in Paris and at the Universal Exhibitions, as well as
in science-fiction novels and contemporary French literature. The concept of evolutionism cannot
be limited to one artistic style or movement, which is why the works within it will be systematized
here according to themes and motifs that have captured the imagination of artists for a long period
of time. A widespread theme in the concept of evolutionism was the representation of the distant,
prehistoric past, in which the motifs of the everyday life of the ancestors of modern people were
presented. Through representations of the first artist, hunting of antediluvian animals, prehistoric
crafts, home and family in the deep past, the artists represented a neo-lamarckist vision of
progressive, rectilinear evolution that testified to the glorious past of the French nation. The
nationalization of prehistory during the Third French Republic contributed to the general search for
origins within the political project of revanchism. On the other hand, after the Franco-Prussian War,
the collective understanding of identity was shaken, and the issues of struggle, degeneration and
primitive origin of people increasingly preoccupied people's minds. Therefore, this dissertation
explores the works of artists who, following Darwinian ideas, created representations of the struggle
for survival, sexual selection and biological hybrids. There will also be explored the works of artists
who used characters from ancient mythology and biblical history in a completely authentic way and
moved them into a new, evolutionist narrative. The dissertation brings together the works of more
than forty artists, most of whom have remained unknown to the general public until now. It explores
the relationship between contemporary scientific discoveries and art, the form and function of
artworks that conveyed evolutionist ideas, and sheds light on their significance in culture and art.
Ključne reči:
Француска / еволуционизам / праисторија / визуелна култура / слика / скулптура / нео-ламаркизам / репрезентације праисторије / митологија / старозаветни мотиви / дарвинизам / France / evolutionism / prehistory / visual culture / painting / sculpture / neo-lamarckism / representations of prehistory / mythology / Old Testament motifs / darwinismIzvor:
2024Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet
Institucija/grupa
Istorija umetnosti / History of ArtTY - THES AU - Жакић, Олга Д. PY - 2024 UR - https://uvidok.rcub.bg.ac.rs/handle/123456789/5598 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6263 AB - Filozofski fakultet AB - Концепт еволуционизма у уметности био је интернационални феномен, који је на простору Француске у другој половини 19. и почетком 20. века имао јединствен визуелни изражај. Томе је допринела чињеница да је Француска имала век напора просветитеља да се објасне промене у природи, што је претходило појави теорије еволуције Чарлса Дарвина. У првој половини 19. века, Жан-Батист Ламарк је представио своју трансформистичку теорију, те је у француској култури сматран оцем еволуције. Са појавом Дарвинове теорије од друге половине столећа, приметно је раздвајање између оних који су подржавали његове принципе еволуције и са друге стране, оних који су заговарали нео-ламаркизам карактеристичан за овај период. У визуелној култури је такође дошло до ове дистинкције, те се у овом раду истражује на које су начине уметници који су деловали на француском простору интерпретирали еволуционистичке идеје. Настанак дела у уметничком феномену еволуционизма, био је одређен многобројним научним окткрићима на пољу теорија еволуције, праисторијске археологије, антропологије, компаративне анатомије и других сродних дисциплина. Пад Другог француског царства, Француско-пруски рат и оснивање Треће републике, били су историјско-политички контекст који пружа идејни оквир уметничком стваралаштву у овом пољу. Инспирацију за своје представе, уметници су проналазили како у природњачким наукама, чија су достигнућа популаризована у институцијама попут Природњачког музеја у Паризу и на Универзалним изложбама, тако и у научно-популарним романима и оновременој француској књижевности. Концепт еволуционизма се не може ограничити на један уметнички стил или правац, због чега ће се дела унутар њега, овде систематизовати према темама и мотивима које су у дугом временском периоду заокупљале машту уметника. Распрострањена тема у концепту еволуционизма био је приказ далеке, праисторијске прошлости, у којој су се представљали мотиви свакодневног живота предака савремених људи. Кроз представе првог уметника, лова на препотопне животиње, праисторијских заната, дома и породице у дубокој прошлости, уметници су репрезентовали нео-ламаркистичку визију прогресивне, праволинијске еволуције која је сведочила о славној прошлости француске нације. Национализација праисторије за време Треће француске републике, допринела је свеопштој потрази за пореклом у оквирима политичког пројекта реванша. Са друге стране, након Францускопруског рата, долази и до уздрманог колективног поимања идентитета, те су питања борбе, дегенерације и примитивног порекла људи све више преокупирала умове људи. Због тога се у овој дисертацији истражују радови уметника који су пратећи дарвинистичке идеје, креирали представе борбе за опстанак, сексуалне селекције и биолошких хибрида. Биће истражена и дела уметника који су на потпуно аутентичан начин користили ликове из античке митологије и библијске историје и премештали их у нови, еволуционистички наратив. Дисертација обједињује радове више од четрдесет уметника, од којих је већина до сада остала непозната широј јавности. Истражује однос између оновремених научних открића и уметности, форме и функције уметничких дела која су преносила еволуционистичке идеје, и расветљава њихов значај у култури и уметности. AB - The concept of evolutionism in art was an international phenomenon, which had a unique visual expression in France in the second half of the 19th and the beginning of the 20th century. This was contributed by the fact that France had a century of efforts to explain changes in nature, in the age of the Enlightenment, which preceded the appearance of Charles Darwin's theory of evolution. In the first half of the 19th century, Jean-Baptiste Lamarck presented his theory of transformation, and was considered the father of evolution in French culture. With the emergence of Darwin's theory from the second half of the century, it comes to a noticeable separation between those who supported his principles of evolution and on the other hand, those who advocated the neolamarckism typical for that time. This distinction also occurred in visual culture, and this document investigates the ways in which artists who worked in France interpreted evolutionist ideas. The emergence of works in the artistic phenomenon of evolutionism was determined by numerous scientific discoveries in the field of theories of evolution, prehistoric archaeology, anthropology, comparative anatomy and other related disciplines. The fall of the Second French Empire, the Franco-Prussian War and the founding of the Third Republic were the historical and political context that provides the conceptual framework for artistic creation in this field. Artists found inspiration for their works both in the natural sciences, whose achievements were popularized in institutions such as the Natural History Museum in Paris and at the Universal Exhibitions, as well as in science-fiction novels and contemporary French literature. The concept of evolutionism cannot be limited to one artistic style or movement, which is why the works within it will be systematized here according to themes and motifs that have captured the imagination of artists for a long period of time. A widespread theme in the concept of evolutionism was the representation of the distant, prehistoric past, in which the motifs of the everyday life of the ancestors of modern people were presented. Through representations of the first artist, hunting of antediluvian animals, prehistoric crafts, home and family in the deep past, the artists represented a neo-lamarckist vision of progressive, rectilinear evolution that testified to the glorious past of the French nation. The nationalization of prehistory during the Third French Republic contributed to the general search for origins within the political project of revanchism. On the other hand, after the Franco-Prussian War, the collective understanding of identity was shaken, and the issues of struggle, degeneration and primitive origin of people increasingly preoccupied people's minds. Therefore, this dissertation explores the works of artists who, following Darwinian ideas, created representations of the struggle for survival, sexual selection and biological hybrids. There will also be explored the works of artists who used characters from ancient mythology and biblical history in a completely authentic way and moved them into a new, evolutionist narrative. The dissertation brings together the works of more than forty artists, most of whom have remained unknown to the general public until now. It explores the relationship between contemporary scientific discoveries and art, the form and function of artworks that conveyed evolutionist ideas, and sheds light on their significance in culture and art. PB - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet T1 - Evolucionizаm u frаncuskoj umetnosti druge polovine 19. i početkom 20. vekа UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6263 ER -
@phdthesis{ author = "Жакић, Олга Д.", year = "2024", abstract = "Filozofski fakultet, Концепт еволуционизма у уметности био је интернационални феномен, који је на простору Француске у другој половини 19. и почетком 20. века имао јединствен визуелни изражај. Томе је допринела чињеница да је Француска имала век напора просветитеља да се објасне промене у природи, што је претходило појави теорије еволуције Чарлса Дарвина. У првој половини 19. века, Жан-Батист Ламарк је представио своју трансформистичку теорију, те је у француској култури сматран оцем еволуције. Са појавом Дарвинове теорије од друге половине столећа, приметно је раздвајање између оних који су подржавали његове принципе еволуције и са друге стране, оних који су заговарали нео-ламаркизам карактеристичан за овај период. У визуелној култури је такође дошло до ове дистинкције, те се у овом раду истражује на које су начине уметници који су деловали на француском простору интерпретирали еволуционистичке идеје. Настанак дела у уметничком феномену еволуционизма, био је одређен многобројним научним окткрићима на пољу теорија еволуције, праисторијске археологије, антропологије, компаративне анатомије и других сродних дисциплина. Пад Другог француског царства, Француско-пруски рат и оснивање Треће републике, били су историјско-политички контекст који пружа идејни оквир уметничком стваралаштву у овом пољу. Инспирацију за своје представе, уметници су проналазили како у природњачким наукама, чија су достигнућа популаризована у институцијама попут Природњачког музеја у Паризу и на Универзалним изложбама, тако и у научно-популарним романима и оновременој француској књижевности. Концепт еволуционизма се не може ограничити на један уметнички стил или правац, због чега ће се дела унутар њега, овде систематизовати према темама и мотивима које су у дугом временском периоду заокупљале машту уметника. Распрострањена тема у концепту еволуционизма био је приказ далеке, праисторијске прошлости, у којој су се представљали мотиви свакодневног живота предака савремених људи. Кроз представе првог уметника, лова на препотопне животиње, праисторијских заната, дома и породице у дубокој прошлости, уметници су репрезентовали нео-ламаркистичку визију прогресивне, праволинијске еволуције која је сведочила о славној прошлости француске нације. Национализација праисторије за време Треће француске републике, допринела је свеопштој потрази за пореклом у оквирима политичког пројекта реванша. Са друге стране, након Францускопруског рата, долази и до уздрманог колективног поимања идентитета, те су питања борбе, дегенерације и примитивног порекла људи све више преокупирала умове људи. Због тога се у овој дисертацији истражују радови уметника који су пратећи дарвинистичке идеје, креирали представе борбе за опстанак, сексуалне селекције и биолошких хибрида. Биће истражена и дела уметника који су на потпуно аутентичан начин користили ликове из античке митологије и библијске историје и премештали их у нови, еволуционистички наратив. Дисертација обједињује радове више од четрдесет уметника, од којих је већина до сада остала непозната широј јавности. Истражује однос између оновремених научних открића и уметности, форме и функције уметничких дела која су преносила еволуционистичке идеје, и расветљава њихов значај у култури и уметности., The concept of evolutionism in art was an international phenomenon, which had a unique visual expression in France in the second half of the 19th and the beginning of the 20th century. This was contributed by the fact that France had a century of efforts to explain changes in nature, in the age of the Enlightenment, which preceded the appearance of Charles Darwin's theory of evolution. In the first half of the 19th century, Jean-Baptiste Lamarck presented his theory of transformation, and was considered the father of evolution in French culture. With the emergence of Darwin's theory from the second half of the century, it comes to a noticeable separation between those who supported his principles of evolution and on the other hand, those who advocated the neolamarckism typical for that time. This distinction also occurred in visual culture, and this document investigates the ways in which artists who worked in France interpreted evolutionist ideas. The emergence of works in the artistic phenomenon of evolutionism was determined by numerous scientific discoveries in the field of theories of evolution, prehistoric archaeology, anthropology, comparative anatomy and other related disciplines. The fall of the Second French Empire, the Franco-Prussian War and the founding of the Third Republic were the historical and political context that provides the conceptual framework for artistic creation in this field. Artists found inspiration for their works both in the natural sciences, whose achievements were popularized in institutions such as the Natural History Museum in Paris and at the Universal Exhibitions, as well as in science-fiction novels and contemporary French literature. The concept of evolutionism cannot be limited to one artistic style or movement, which is why the works within it will be systematized here according to themes and motifs that have captured the imagination of artists for a long period of time. A widespread theme in the concept of evolutionism was the representation of the distant, prehistoric past, in which the motifs of the everyday life of the ancestors of modern people were presented. Through representations of the first artist, hunting of antediluvian animals, prehistoric crafts, home and family in the deep past, the artists represented a neo-lamarckist vision of progressive, rectilinear evolution that testified to the glorious past of the French nation. The nationalization of prehistory during the Third French Republic contributed to the general search for origins within the political project of revanchism. On the other hand, after the Franco-Prussian War, the collective understanding of identity was shaken, and the issues of struggle, degeneration and primitive origin of people increasingly preoccupied people's minds. Therefore, this dissertation explores the works of artists who, following Darwinian ideas, created representations of the struggle for survival, sexual selection and biological hybrids. There will also be explored the works of artists who used characters from ancient mythology and biblical history in a completely authentic way and moved them into a new, evolutionist narrative. The dissertation brings together the works of more than forty artists, most of whom have remained unknown to the general public until now. It explores the relationship between contemporary scientific discoveries and art, the form and function of artworks that conveyed evolutionist ideas, and sheds light on their significance in culture and art.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet", title = "Evolucionizаm u frаncuskoj umetnosti druge polovine 19. i početkom 20. vekа", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6263" }
Жакић, О. Д.. (2024). Evolucionizаm u frаncuskoj umetnosti druge polovine 19. i početkom 20. vekа. Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6263
Жакић ОД. Evolucionizаm u frаncuskoj umetnosti druge polovine 19. i početkom 20. vekа. 2024;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6263 .
Жакић, Олга Д., "Evolucionizаm u frаncuskoj umetnosti druge polovine 19. i početkom 20. vekа" (2024), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6263 .