Приказ основних података о документу

(Post) jugoslovenska muzička štampa u tranziciji

dc.creatorAjduk, Marija
dc.creatorMilosavljević, Ljubica
dc.creatorBanić Grubišić, Ana
dc.date.accessioned2024-03-19T12:22:05Z
dc.date.available2024-03-19T12:22:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0353-1589
dc.identifier.urihttps://eap-iea.org/index.php/eap/article/view/1206/1130
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6286
dc.description.abstractThe development of the Internet and digital technologies has influenced the ever–greater migrations of printed content to the digital sphere (blogs, online media, Internet portals, social networks), which has also brought with itself changes in readers’ habits and in the concept and format of texts as wells. Music press is no exception in that respect. In the context of South European states, these processes coincide with the period of political, social, cultural and economic transition, giving rise to the development of numerous regional and local specific forms of popular culture. The existence of the SFRY as a shared state enabled the creation of an authentic cultural space, which continued to develop even after its disintegration. This paper endeavours to shed light one segment of that local authenticity through an analysis of music press. The aim the authors of this paper aspire to achieve is the presentation of the development path of the printed media in the first place in the Socialist Federal Republic of Yugoslavia, then in Serbia, as well as the reconstructions of the modality of the transformation of this media in the transition period from an anthropological perspective. The wish is to identify the perception and significance of music as a local cultural phenomenon through the qualitative analysis of the archival material and the available Internet sources as well, then to trace the cultural changes that have been going on over time as a result of global and local social and cultural turmoil. We do not refer to press only as the medium which has an informative role, but rather as the medium that reflects the local community’s attitudes, simultaneously constructing narratives on popular culture that are incorporated in our everyday life.sr
dc.description.abstractRazvoj Interneta i digitalnih tehnologija uticao je na sve veću migraciju štampanog sadržaja u digitalnu sferu (blogovi, online mediji, internet portali, društvene mreže), što je takođe dovelo do promena u navikama čitalaca, kao i u konceptu i formatu textova. Muzička štampa u tom pogledu nije izuzetak. U zemljama Južne Evrope, ovi procesi se poklapaju sa periodom političkih, socijalnih, kulturnih i ekonomskih transformacija koje su dovele do razvoja brojnih regionalnih i lokalnih specifičnih oblika popularne kulture. Postojanje SFRJ kao jedinstvene države omogućilo je stvaranje autentičnog kulturnog prostora koji je nastavio da se razvija čak i nakon njenog raspada. Ovaj članak pokušava da osvetli jedan segment ove lokalne autentičnosti analizom muzičke štampe. Cilj koji autori ovog članka žele da postignu je predstavljanje razvoja štampanih muzičkih medija, pre svega u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji, zatim u Srbiji, kao i rekonstrukcija modaliteta transformacije ovih medija u prelaznom periodu. gledišta. Cilj je definisati percepciju i značaj muzike kao lokalnog kulturnog fenomena kroz kvalitativnu analizu arhivskog materijala, kao i dostupnog materijala na mreži, a zatim pratiti kulturne promene koje su se dešavale tokom vremena kao rezultat globalnih i lokalnih društvenih i kulturnih previranja. Štampu tretiramo ne samo kao sredstvo koje igra informativnu ulogu, već više kao sredstvo koje odražava stavove lokalne zajednice, istovremeno stvarajući narative o popularnoj kulturi koji su uključeni u naš svakodnevni život.sr
dc.description.abstractLe développement de l’Internet et des technologies numériques a influencé une migration de plus en plus grande du contenu imprimé dans la sphère numérique (blogs, médias en ligne, portails web, réseaux sociaux), ce qui a aussi provoqué des changements dans les habitudes des lecteurs, ainsi que dans la conception et le format des textes. La presse musicale ne fait pas exception à cet égard. Dans les pays de l’Europe du Sud, ces processus concordent avec la période des transformations politiques, sociales, culturelles et économiques qui ont mené au développement des nombreuses formes particulières régionales et locales de la culture populaire. L’existence de la Yougoslavie en tant qu’un état unique a permis la création d’un espace culturel authentique qui a continué à se développer même après son démantèlement. Cet article tente d’éclaircir un segment de cette authenticité locale par l’analyse de la presse musicale. L’objectif que les auteurs de cet article désirent atteindre est celui de présenter le développement des médias musicaux imprimés, tout d’abord u dans la République fédérative socialiste de Yougoslavie, ensuite en Serbie, ainsi que de reconstruire les modalités de transformation de ces médias dans la période de transition. L’objectif est de définir la perception et l’importance de la musique comme d’un phénomène culturel local à travers une analyse qualitative du matériel d’archives, tout comme du matériel accessible sur les réseaux, et de suivre ensuite les changements culturels survenus au fil du temps et causés par les agitations sociales et culturelles globales et locales. Nous traitons la presse non seulement comme un moyen qui joue un rôle informatif, mais plutôt comme un moyen qui indique les positions de la communauté locale, créant en même temps des récits sur la culture populaire qui sont incorporés dans notre vie quotidienne.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherFilozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologijusr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200163/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceEtnoantropološki problemisr
dc.subjectmusic presssr
dc.subjectpopular musicsr
dc.subjecttransitionsr
dc.subjectYugoslaviasr
dc.subjectSerbiasr
dc.subjectmuzička štampasr
dc.subjectpopularna muzikasr
dc.subjecttranzicijasr
dc.subjectJugoslavijasr
dc.subjectSrbijasr
dc.subjectpresse musicalesr
dc.subjectmusique populairesr
dc.subjecttransitionsr
dc.subjectYougoslaviesr
dc.subjectSerbiesr
dc.title(Post)Yugoslavian music press in transitionsr
dc.title(Post) jugoslovenska muzička štampa u tranzicijisr
dc.titleLa presse musicale (post) yougoslave en transitionsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage1114
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1081
dc.citation.volume18
dc.description.otherThe paper entitled “(Post)Yugoslavian Music Press in Transition: An Anthropological Perspective” was presented at the “8th annual international conference of the Kulturwissenschaftliche Gesellschaft Popular Cultures“ which was held at Saarland University, Germany, between September 27–30, 2023.sr
dc.identifier.doi10.21301/eap.v18i4.3
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/16006/Etnoantropoloski+problemi+2023-04+04+Ajduk-Milosavljevic-Banic+Grubisic.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss134875657


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу