Приказ основних података о документу
Jovan Kratohvil:Studija o jednom modelu jugoslovenskog modernizma
Jovan Kratohvil:a Study of a Model of Yugoslav Modernism
dc.creator | Čubrilo, Jasmina | |
dc.creator | Bajić, Mrđan | |
dc.date.accessioned | 2024-03-25T12:01:50Z | |
dc.date.available | 2024-03-25T12:01:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-87869-31-8 | |
dc.identifier.uri | http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6327 | |
dc.description.abstract | Glavna namera ovog teksta bila je da kontekstualizuje i monografski obradi skulptorski opus Jovana Kratohvila. U tekstu je ukazano da Kratohvilov skulptorski opus predstavlja primer razrade modernističkih pretpostavki u jednom specifičnom kulturnom i političko-ekonomsko-ideološkom kontekstu socijalističke Jugoslavije, da je on verovao da umetnost treba da aktivno učestvuje u stvaranju naprednijeg društva i da je vrlo brzo, posle početnog socrealističkog zanosa poratnog ambijenta, zauzeo stav da bi jedino umetnost koja bi bila autonomna mogla da bude progresivna i emancipovana. Drugim rečima, glavne teme ove monografske studije bile su ukazivanje i analiza specifičnosti jedne od mnogih varijanti manifestovanja modernizma (shvaćenog i kao zbira kulturnih praksi koje proizlaze iz karakterističnih uverenja i vrednosti utemeljenih u iskustvu modernosti, i, uže, kao skupa tendencija, umetničkih postupaka i praksi i diskursa o njima, utemeljenih na formalističkim protokolima i čistom estetičkom iskustvu) s jedne, i analiza i interpretacija konkretnog primera i njegovih relacija prema ideološkim, društveno-političkim, kulturnim, formalno-stilskim aspektima modernizma, s druge strane. U tom smislu, mapirani su i objašnjeni idejni, tematski i formalni tokovi kojima su se kretala Kratohvilova skulptorska istraživanja i praksa: zbog isticanja ljudske dimenzije u herojskom patosu socijalistički realizam u Kratohvilovim ranim skulpturama i spomenicima s kraja četrdesetih i početka pedesetih godina 20. veka doveden je u pitanje pojmom partizanska umetnost; prelazni period ka socijalističkom modernizmu identifikovan je sa emancipacijom materijala od njegove deskriptivne uloge ka njegovoj materijalnosti/realnosti a time i od standardnih ili klasičnih skulptorskih procedura ka istraživanju novih, modernih i u osnovi industrijskih postupaka i tehnologija, i ukazano je i da je važna komponenta ove tranzicije ka asocijativnom/apstraktnom predstavljalo proučavanje pretkulturnih, pojednostavljenih, arhaičnih, geometrizovanih, neklasičnih vanevropskih ili evropskih primerima plastičkih idioma iz dalje ili bliže prošlosti; konačno, predočeno je da posle 1964. godine dolazi do usklađivanja postupka i forme osobinama materijala (prvo kombinacija gvožđa i mesinga, gvožđa i prohroma, prohroma i mesinga, mesinga i aluminijuma, a onda, od 1974. poliestera i hladno livene bronze) kao i da je artikulisanje forme primarnije od procesa, iako proces nije nebitan, naprotiv, na šta nas istraživanje tehnoloških postupaka manje ili više vidljivo u formalnim rešenjima skulptura kao i iskorišćeni ekspresivni potencijali tehnoloških procedura navode da zaključimo. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Beograd : Fondacija Vujičić kolekcija | sr |
dc.rights | restrictedAccess | sr |
dc.title | Jovan Kratohvil:Studija o jednom modelu jugoslovenskog modernizma | sr |
dc.title | Jovan Kratohvil:a Study of a Model of Yugoslav Modernism | sr |
dc.type | book | sr |
dc.rights.license | ARR | sr |
dc.rights.holder | © Fondacija Vujičić kolekcija, Jasmina Čubrilo, Mrdjan Bajić | sr |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6327 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.cobiss | 54974985 |