Životni ciljevi kao činioci muzičkih preferencija srednjoškolaca
Life aspirations as musical preference factors among high school students
Апстракт
Na značaj muzike u vaspitanju i formiranju vrednosnog sistema mladih ukazuju još antički mislioci, a moderni autori pokazuju da pasionirane slušaoce određene muzike odlikuju određeni stavovi i vrednosti, pa i karakteristična životna filozofija. Muzika je i jedan od najznačajnijih sadržaja slobodnog vremena mladih. Osnovni predmet ovog rada je utvrđivanje povezanosti između relativno uopštenih ličnih i društvenih ciljeva, kojih je predočeno po 18, i slušanja različitih muzičkih žanrova. Uzorak je činilo 2.426 srednjoškolaca iz nekoliko regiona Srbije. Prikazana je osnovna deskriptivna analiza i faktorska struktura muzičkih preferencija. Centralni deo prikaza rezultata posvećen je povezanosti između muzičkih preferencija i prihvatanja ličnih i društvenih ciljeva. Rezultati pokazuju da više ne postoje oštre podele u vrstama muzike koju mladi preferiraju, te vrlo često naklonost jednom muzičkom žanru nikako ne isključuje i neki drugi, potpuno drugačiji. Razlog je bar delom i u redefinisanj...u muzičkih žanrova i njihovoj međusobnoj isprepletenosti. No ipak ne možemo negirati činjenicu da donekle ima osnova u pretpostavci da je vrsta muzike koju osoba sluša u vezi s nekim ličnim i društvenim vrednostima. Na kraju su razmotrene i šire društvene okolnosti koje utiču na dobijene rezultate.
The importance of the role of music in upbringing, education and formation of value systems of the young was recognized by early classical thinkers, while contemporary authors demonstrate that devoted listeners of particular types of music share particular attitudes and values, even particular philosophy of life. Moreover, music is one of the most significant contents that fill the leisure time of the young today. The basic idea of this paper is to determine the relatedness between generalized personal and social aims (of which eighteen are listed), and listening to different music genres. The sample comprised 2 426 high school students from several regions of Serbia. A concise descriptive analysis and the structure of music preference factors are followed by the analysis of the relatedness between musical preferences and acceptance of personal and social aims in the central part of the paper. The results show that nowadays there are no clear divisions among the young regarding the typ...e of music they prefer, and that, frequently, inclination towards a particular musical genre does not exclude liking other, even completely different genres. Perhaps, reasons for this can be found in current redefining of musical genres and their intertwinement. Nevertheless, the fact that there is some justification for the assumption that the type of music a person prefers to listen to is related to some personal and social values should not be neglected. Wider social circumstances that might have affected the results of the research are discussed at the end of the paper.
Кључне речи:
vrednosti / vaspitanje / muzika / mladi / ciljevi / values / upbringing / the young / music / aimsИзвор:
Nastava i vaspitanje, 2009, 58, 4, 523-539Издавач:
- Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Психолошки проблеми у контексту друштвених промена (RS-MESTD-MPN2006-2010-149018)
Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - JOUR AU - Petrović, Nebojša AU - Kuzmanović, Bora PY - 2009 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/864 AB - Na značaj muzike u vaspitanju i formiranju vrednosnog sistema mladih ukazuju još antički mislioci, a moderni autori pokazuju da pasionirane slušaoce određene muzike odlikuju određeni stavovi i vrednosti, pa i karakteristična životna filozofija. Muzika je i jedan od najznačajnijih sadržaja slobodnog vremena mladih. Osnovni predmet ovog rada je utvrđivanje povezanosti između relativno uopštenih ličnih i društvenih ciljeva, kojih je predočeno po 18, i slušanja različitih muzičkih žanrova. Uzorak je činilo 2.426 srednjoškolaca iz nekoliko regiona Srbije. Prikazana je osnovna deskriptivna analiza i faktorska struktura muzičkih preferencija. Centralni deo prikaza rezultata posvećen je povezanosti između muzičkih preferencija i prihvatanja ličnih i društvenih ciljeva. Rezultati pokazuju da više ne postoje oštre podele u vrstama muzike koju mladi preferiraju, te vrlo često naklonost jednom muzičkom žanru nikako ne isključuje i neki drugi, potpuno drugačiji. Razlog je bar delom i u redefinisanju muzičkih žanrova i njihovoj međusobnoj isprepletenosti. No ipak ne možemo negirati činjenicu da donekle ima osnova u pretpostavci da je vrsta muzike koju osoba sluša u vezi s nekim ličnim i društvenim vrednostima. Na kraju su razmotrene i šire društvene okolnosti koje utiču na dobijene rezultate. AB - The importance of the role of music in upbringing, education and formation of value systems of the young was recognized by early classical thinkers, while contemporary authors demonstrate that devoted listeners of particular types of music share particular attitudes and values, even particular philosophy of life. Moreover, music is one of the most significant contents that fill the leisure time of the young today. The basic idea of this paper is to determine the relatedness between generalized personal and social aims (of which eighteen are listed), and listening to different music genres. The sample comprised 2 426 high school students from several regions of Serbia. A concise descriptive analysis and the structure of music preference factors are followed by the analysis of the relatedness between musical preferences and acceptance of personal and social aims in the central part of the paper. The results show that nowadays there are no clear divisions among the young regarding the type of music they prefer, and that, frequently, inclination towards a particular musical genre does not exclude liking other, even completely different genres. Perhaps, reasons for this can be found in current redefining of musical genres and their intertwinement. Nevertheless, the fact that there is some justification for the assumption that the type of music a person prefers to listen to is related to some personal and social values should not be neglected. Wider social circumstances that might have affected the results of the research are discussed at the end of the paper. PB - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd T2 - Nastava i vaspitanje T1 - Životni ciljevi kao činioci muzičkih preferencija srednjoškolaca T1 - Life aspirations as musical preference factors among high school students EP - 539 IS - 4 SP - 523 VL - 58 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_864 ER -
@article{ author = "Petrović, Nebojša and Kuzmanović, Bora", year = "2009", abstract = "Na značaj muzike u vaspitanju i formiranju vrednosnog sistema mladih ukazuju još antički mislioci, a moderni autori pokazuju da pasionirane slušaoce određene muzike odlikuju određeni stavovi i vrednosti, pa i karakteristična životna filozofija. Muzika je i jedan od najznačajnijih sadržaja slobodnog vremena mladih. Osnovni predmet ovog rada je utvrđivanje povezanosti između relativno uopštenih ličnih i društvenih ciljeva, kojih je predočeno po 18, i slušanja različitih muzičkih žanrova. Uzorak je činilo 2.426 srednjoškolaca iz nekoliko regiona Srbije. Prikazana je osnovna deskriptivna analiza i faktorska struktura muzičkih preferencija. Centralni deo prikaza rezultata posvećen je povezanosti između muzičkih preferencija i prihvatanja ličnih i društvenih ciljeva. Rezultati pokazuju da više ne postoje oštre podele u vrstama muzike koju mladi preferiraju, te vrlo često naklonost jednom muzičkom žanru nikako ne isključuje i neki drugi, potpuno drugačiji. Razlog je bar delom i u redefinisanju muzičkih žanrova i njihovoj međusobnoj isprepletenosti. No ipak ne možemo negirati činjenicu da donekle ima osnova u pretpostavci da je vrsta muzike koju osoba sluša u vezi s nekim ličnim i društvenim vrednostima. Na kraju su razmotrene i šire društvene okolnosti koje utiču na dobijene rezultate., The importance of the role of music in upbringing, education and formation of value systems of the young was recognized by early classical thinkers, while contemporary authors demonstrate that devoted listeners of particular types of music share particular attitudes and values, even particular philosophy of life. Moreover, music is one of the most significant contents that fill the leisure time of the young today. The basic idea of this paper is to determine the relatedness between generalized personal and social aims (of which eighteen are listed), and listening to different music genres. The sample comprised 2 426 high school students from several regions of Serbia. A concise descriptive analysis and the structure of music preference factors are followed by the analysis of the relatedness between musical preferences and acceptance of personal and social aims in the central part of the paper. The results show that nowadays there are no clear divisions among the young regarding the type of music they prefer, and that, frequently, inclination towards a particular musical genre does not exclude liking other, even completely different genres. Perhaps, reasons for this can be found in current redefining of musical genres and their intertwinement. Nevertheless, the fact that there is some justification for the assumption that the type of music a person prefers to listen to is related to some personal and social values should not be neglected. Wider social circumstances that might have affected the results of the research are discussed at the end of the paper.", publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd", journal = "Nastava i vaspitanje", title = "Životni ciljevi kao činioci muzičkih preferencija srednjoškolaca, Life aspirations as musical preference factors among high school students", pages = "539-523", number = "4", volume = "58", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_864" }
Petrović, N.,& Kuzmanović, B.. (2009). Životni ciljevi kao činioci muzičkih preferencija srednjoškolaca. in Nastava i vaspitanje Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 58(4), 523-539. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_864
Petrović N, Kuzmanović B. Životni ciljevi kao činioci muzičkih preferencija srednjoškolaca. in Nastava i vaspitanje. 2009;58(4):523-539. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_864 .
Petrović, Nebojša, Kuzmanović, Bora, "Životni ciljevi kao činioci muzičkih preferencija srednjoškolaca" in Nastava i vaspitanje, 58, no. 4 (2009):523-539, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_864 .