Tadić, Marija

Link to this page

Authority KeyName Variants
4dad03ab-10d8-4bb6-8c1a-01947af22155
  • Tadić, Marija (2)
Projects

Author's Bibliography

Šta figuriše u shvatanju figurativnog - individualne razlike u razumevanju književnih metafora

Altaras Dimitrijević, Ana; Tadić, Marija

(Društvo psihologa Srbije, Beograd, 2007)

TY  - JOUR
AU  - Altaras Dimitrijević, Ana
AU  - Tadić, Marija
PY  - 2007
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/708
AB  - Polazište za formulaciju problema u ovom radu činila je studija Kogana i saradnika iz 1980. godine, u kojoj je utvrđeno da razumevanje metafora značajno pozitivno korelira sa estetskom osetljivošću, odnosno divergentnim mišljenjem, ali ne i sa verbalnom inteligencijom. Ovaj nalaz može se dovesti u pitanje sa stanovišta kognitivnih i razvojnih studija metaforičkog mišljenja koje sugerišu da razumevanje novih metafora predstavlja intelektualno izazovan zadatak koji zahteva analoško rezonovanje i aktivaciju domeno-specifičnih znanja. Osnovni cilj našeg istraživanja bio je da preispita vezu između razumevanja metafora i određenih kvaliteta intelekta i ličnosti, tj. da utvrdi da li su i kako individualne razlike u razumevanju književnih metafora povezane sa razlikama u verbalnim sposobnostima i bazičnim crtama ličnosti. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 131 srednjoškolca, starosti 17 godina. Svi učenici ispitani su Stevanovićevom verbalnom serijom, inventarom NEO-PI-R, te Testom razumevanja književnih metafora (TRKM) i Skalom doživljaja književnih metafora (DKM), konstruisanim za potrebe ovog istraživanja. TRKM sadrži 28 ajtema - odlomaka preuzetih iz različitih književnih dela, a zadatak ispitanika je da samostalno formuliše interpretaciju metaforičkog iskaza sadržanog u svakom ajtemu. Instrument DKM sadrži 24 parova prideva (npr. punoprazno, statično-dinamično) na osnovu kojih ispitanik na 7-stepenoj skali procenjuje svoj doživljaj književnih metafora kao specifičnog načina da se izrazi neka ideja ili ukaže na određenu pojavu. Učinak na TRKM pokazuje visoku pozitivnu korelaciju sa IQ-om na Verbalnoj seriji (r=.75, p=.000), te korelacije visokog ili srednjeg intenziteta sa pojedinim subtestovima ove baterije (za sve korelacije p lt .01). Kao što se moglo predvideti, najjaču korelaciju sa TRKM pokazuje subtest Tumačenje poslovica, koji od ispitanika takođe zahteva svojevrsnu analizu metaforičkih iskaza. Regresionom analizom je utvrđeno da preostala četiri subtesta objašnjavaju oko 53% varijanse u skorovima na TRKM, pri čemu se kao najbolji prediktori razumevanja metafora izdvajaju Logičko pamćenje i Verbalne analogije (samo ova dva testa objašnjavaju 50% varijanse u skorovima na TRKM). Statistički značajna pozitivna korelacija (r=.38, p lt .01) utvrđena je i između skorova na TRKM i bazične dimenzije Otvorenosti za iskustva (razumevanje metafora značajno pozitivno korelira sa facetama Fantazija, Emocije, Ideje, Vrednosti i Estetika). Takođe, postoji niska, ali značajna pozitivna korelacija između TRKM i crte Asertivnosti iz domena Ekstraverzije (r=.18, p lt .05). Bazične dimenzije Otvorenost i Ekstraverzija objašnjavaju 6% varijanse u skorovima na TRKM (nezavisno od verbalne inteligencije). Faktorska analiza odgovora na DKM pokazuje da ova skala registruje tri dimenzije doživljaja književnih metafora: dimenzija "Privlačnosti" odnosi se na to koliko ispitanik doživljava metafore kao dopadljive i prijatne (ovaj faktor objašnjava oko 23% varijanse); dimenzija "Jasnoće" indikuje u kojoj meri ispitanik doživljava značenje metafore kao dokučivo i jasno određeno (16% varijanse); najzad, dimenzija "Ekspresivnosti" govori o tome koliko ispitanik procenjuje metaforu kao bogatu značenjem (14% varijanse). Postoji statistički značajna pozitivna korelacija između skora na TRKM i dimenzije Jasnoće (r=.24, p lt .01), odnosno Ekspresivnosti (r=.20, p lt .05). Procenjena Privlačnost metafora pozitivno korelira sa Dobrodušnošću (r=.25, p lt .01), Otvorenošću (r=.23, p lt .01) i Neuroticizmom (r=.20, p lt .05); procenjena Jasnoća metafora pozitivno korelira sa Otvorenošću (r=.24, p lt .01); procenjena Ekspresivnost metafora pozitivno korelira sa Ekstraverzijom (r=.19, p lt .05) i Neuroticizmom (r=.19, p lt .05), a negativno sa Savesnošću (r=-.25, p lt .01). Suprotno nalazima Kogana i saradnika, naši rezultati upućuju na tesnu povezanost "metaforičke sposobnosti" i verbalne inteligencije, dajući time podršku tezi da razumevanje novih metafora predstavlja punopravnu facetu u spektru intelektualnih sposobnosti - kognitivnu veštinu višeg reda koja počiva na kapacitetu za pamćenje verbalnog materijala i kapacitetu za analoško rezonovanje. Test razumevanja književnih metafora konstruisan u okviru ovog istraživanja pokazuje se kao legitimna mera verbalne inteligencije, ne samo na osnovu svoje visoke korelacije sa Verbalnom serijom, već i na osnovu činjenice da se spram varijabli iz domena ličnosti ovaj test "ponaša" kao standardni test inteligencije (gde veći učinak ide uz veću otvorenost i asertivnost). Rezultati istraživanja osim toga upućuju na zaključak da veća otvorenost za iskustva podrazumeva kako bolje razumevanje, tako i veće uživanje u književnim metaforama. Međutim, čini se da potpun doživljaj estetske vrednosti i slojevitosti značenja književnih metafora pored otvorenosti za iskustva podrazumeva izvesnu dozu preosetljivosti (veći neuroticizam) i manju sklonost samoobuzdavanju (manju savesnost) - složaj crta koji se obično pripisuje kreativnim osobama.
AB  - This paper explores the cognitive and affective-conative correlates of metaphor comprehension. We first introduce the concept of metaphor by describing its essential features and functions. Then, we give a short review of key findings derived from cognitive and developmental studies of metaphor comprehension. Finally, we discuss individual differences in metaphoric skill and sensitivity and present the results of an empirical investigation in which we sought to determine the relationship between literary metaphor comprehension, the subjective experience of metaphors and the readers’ verbal intelligence and personality traits. On the basis of our research findings, it is argued that metaphoric ability represents a central facet of intelligence and that the Test of Literary Metaphor Comprehension designed in our study may be viewed as a valid measure of verbal ability.
PB  - Društvo psihologa Srbije, Beograd
T2  - Psihologija
T1  - Šta figuriše u shvatanju figurativnog - individualne razlike u razumevanju književnih metafora
T1  - Figuring out the figurative: Individual differences in literary metaphor comprehension
EP  - 415
IS  - 3
SP  - 399
VL  - 40
DO  - 10.2298/PSI0703399A
ER  - 
@article{
author = "Altaras Dimitrijević, Ana and Tadić, Marija",
year = "2007",
abstract = "Polazište za formulaciju problema u ovom radu činila je studija Kogana i saradnika iz 1980. godine, u kojoj je utvrđeno da razumevanje metafora značajno pozitivno korelira sa estetskom osetljivošću, odnosno divergentnim mišljenjem, ali ne i sa verbalnom inteligencijom. Ovaj nalaz može se dovesti u pitanje sa stanovišta kognitivnih i razvojnih studija metaforičkog mišljenja koje sugerišu da razumevanje novih metafora predstavlja intelektualno izazovan zadatak koji zahteva analoško rezonovanje i aktivaciju domeno-specifičnih znanja. Osnovni cilj našeg istraživanja bio je da preispita vezu između razumevanja metafora i određenih kvaliteta intelekta i ličnosti, tj. da utvrdi da li su i kako individualne razlike u razumevanju književnih metafora povezane sa razlikama u verbalnim sposobnostima i bazičnim crtama ličnosti. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 131 srednjoškolca, starosti 17 godina. Svi učenici ispitani su Stevanovićevom verbalnom serijom, inventarom NEO-PI-R, te Testom razumevanja književnih metafora (TRKM) i Skalom doživljaja književnih metafora (DKM), konstruisanim za potrebe ovog istraživanja. TRKM sadrži 28 ajtema - odlomaka preuzetih iz različitih književnih dela, a zadatak ispitanika je da samostalno formuliše interpretaciju metaforičkog iskaza sadržanog u svakom ajtemu. Instrument DKM sadrži 24 parova prideva (npr. punoprazno, statično-dinamično) na osnovu kojih ispitanik na 7-stepenoj skali procenjuje svoj doživljaj književnih metafora kao specifičnog načina da se izrazi neka ideja ili ukaže na određenu pojavu. Učinak na TRKM pokazuje visoku pozitivnu korelaciju sa IQ-om na Verbalnoj seriji (r=.75, p=.000), te korelacije visokog ili srednjeg intenziteta sa pojedinim subtestovima ove baterije (za sve korelacije p lt .01). Kao što se moglo predvideti, najjaču korelaciju sa TRKM pokazuje subtest Tumačenje poslovica, koji od ispitanika takođe zahteva svojevrsnu analizu metaforičkih iskaza. Regresionom analizom je utvrđeno da preostala četiri subtesta objašnjavaju oko 53% varijanse u skorovima na TRKM, pri čemu se kao najbolji prediktori razumevanja metafora izdvajaju Logičko pamćenje i Verbalne analogije (samo ova dva testa objašnjavaju 50% varijanse u skorovima na TRKM). Statistički značajna pozitivna korelacija (r=.38, p lt .01) utvrđena je i između skorova na TRKM i bazične dimenzije Otvorenosti za iskustva (razumevanje metafora značajno pozitivno korelira sa facetama Fantazija, Emocije, Ideje, Vrednosti i Estetika). Takođe, postoji niska, ali značajna pozitivna korelacija između TRKM i crte Asertivnosti iz domena Ekstraverzije (r=.18, p lt .05). Bazične dimenzije Otvorenost i Ekstraverzija objašnjavaju 6% varijanse u skorovima na TRKM (nezavisno od verbalne inteligencije). Faktorska analiza odgovora na DKM pokazuje da ova skala registruje tri dimenzije doživljaja književnih metafora: dimenzija "Privlačnosti" odnosi se na to koliko ispitanik doživljava metafore kao dopadljive i prijatne (ovaj faktor objašnjava oko 23% varijanse); dimenzija "Jasnoće" indikuje u kojoj meri ispitanik doživljava značenje metafore kao dokučivo i jasno određeno (16% varijanse); najzad, dimenzija "Ekspresivnosti" govori o tome koliko ispitanik procenjuje metaforu kao bogatu značenjem (14% varijanse). Postoji statistički značajna pozitivna korelacija između skora na TRKM i dimenzije Jasnoće (r=.24, p lt .01), odnosno Ekspresivnosti (r=.20, p lt .05). Procenjena Privlačnost metafora pozitivno korelira sa Dobrodušnošću (r=.25, p lt .01), Otvorenošću (r=.23, p lt .01) i Neuroticizmom (r=.20, p lt .05); procenjena Jasnoća metafora pozitivno korelira sa Otvorenošću (r=.24, p lt .01); procenjena Ekspresivnost metafora pozitivno korelira sa Ekstraverzijom (r=.19, p lt .05) i Neuroticizmom (r=.19, p lt .05), a negativno sa Savesnošću (r=-.25, p lt .01). Suprotno nalazima Kogana i saradnika, naši rezultati upućuju na tesnu povezanost "metaforičke sposobnosti" i verbalne inteligencije, dajući time podršku tezi da razumevanje novih metafora predstavlja punopravnu facetu u spektru intelektualnih sposobnosti - kognitivnu veštinu višeg reda koja počiva na kapacitetu za pamćenje verbalnog materijala i kapacitetu za analoško rezonovanje. Test razumevanja književnih metafora konstruisan u okviru ovog istraživanja pokazuje se kao legitimna mera verbalne inteligencije, ne samo na osnovu svoje visoke korelacije sa Verbalnom serijom, već i na osnovu činjenice da se spram varijabli iz domena ličnosti ovaj test "ponaša" kao standardni test inteligencije (gde veći učinak ide uz veću otvorenost i asertivnost). Rezultati istraživanja osim toga upućuju na zaključak da veća otvorenost za iskustva podrazumeva kako bolje razumevanje, tako i veće uživanje u književnim metaforama. Međutim, čini se da potpun doživljaj estetske vrednosti i slojevitosti značenja književnih metafora pored otvorenosti za iskustva podrazumeva izvesnu dozu preosetljivosti (veći neuroticizam) i manju sklonost samoobuzdavanju (manju savesnost) - složaj crta koji se obično pripisuje kreativnim osobama., This paper explores the cognitive and affective-conative correlates of metaphor comprehension. We first introduce the concept of metaphor by describing its essential features and functions. Then, we give a short review of key findings derived from cognitive and developmental studies of metaphor comprehension. Finally, we discuss individual differences in metaphoric skill and sensitivity and present the results of an empirical investigation in which we sought to determine the relationship between literary metaphor comprehension, the subjective experience of metaphors and the readers’ verbal intelligence and personality traits. On the basis of our research findings, it is argued that metaphoric ability represents a central facet of intelligence and that the Test of Literary Metaphor Comprehension designed in our study may be viewed as a valid measure of verbal ability.",
publisher = "Društvo psihologa Srbije, Beograd",
journal = "Psihologija",
title = "Šta figuriše u shvatanju figurativnog - individualne razlike u razumevanju književnih metafora, Figuring out the figurative: Individual differences in literary metaphor comprehension",
pages = "415-399",
number = "3",
volume = "40",
doi = "10.2298/PSI0703399A"
}
Altaras Dimitrijević, A.,& Tadić, M.. (2007). Šta figuriše u shvatanju figurativnog - individualne razlike u razumevanju književnih metafora. in Psihologija
Društvo psihologa Srbije, Beograd., 40(3), 399-415.
https://doi.org/10.2298/PSI0703399A
Altaras Dimitrijević A, Tadić M. Šta figuriše u shvatanju figurativnog - individualne razlike u razumevanju književnih metafora. in Psihologija. 2007;40(3):399-415.
doi:10.2298/PSI0703399A .
Altaras Dimitrijević, Ana, Tadić, Marija, "Šta figuriše u shvatanju figurativnog - individualne razlike u razumevanju književnih metafora" in Psihologija, 40, no. 3 (2007):399-415,
https://doi.org/10.2298/PSI0703399A . .
1
1

Eksperimentalna provera efikasnosti strategija izgradnje otpornosti na ubeđivanje

Žeželj, Iris; Jović, Svetlana; Mihajlović, Brankica; Savić, Snežana; Tadić, Marija; Vučetić, Ana

(Društvo psihologa Srbije, Beograd, 2006)

TY  - JOUR
AU  - Žeželj, Iris
AU  - Jović, Svetlana
AU  - Mihajlović, Brankica
AU  - Savić, Snežana
AU  - Tadić, Marija
AU  - Vučetić, Ana
PY  - 2006
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/611
AB  - U ovom članku izloženi su rezultati eksperimentalnog istraživanja strategija sticanja otpornosti na ubeđivanje. Cilj istraživanja bio je da se ispita efikasnost dve konkretne strategije kontraargumentovanja i obezvređivanja izvora i eventualna zavisnost efekata ovih strategija od kanala prijema poruke. Istraživanje se oslanja na modifikovanu eksperimentalnu paradigmu korišćenu u istraživanju Kameronove i saradnika (Cameron et al., 2002), sa namerom da se provere njihovi nalazi i to u situaciji prezentovanja poruke putem video, audio-zapisa ili pismenim putem. Ubeđujuća poruka proizvela je statistički značajne efekte - stav ispitanika prema prekidu trudnoće značajno je promenjen; ni jedna od strategija građenja otpornosti, međutim nije se pokazala efikasnom, kao što ni efekat promene stava nije zavisio od kanala prijema poruke.
AB  - The present research took an experimental approach to examining strategies of resistance to persuasion. We tested the effects of two strategies (counterarguing and source derogation) and their relation to channel through which a message is received (print, audio and video). The experiment is based on modified experimental paradigm used in one previous research (Cameron et al, 2002) in order to retest their findings and examine the role of communication modality in inoculation. Persuasive message generated statistically significant effects- attitude towards abortion was significantly changed. Both resistance strategies, on the other hand, failed to elicit resistance and measured attitude change wasn't significantly related to communication channel.
PB  - Društvo psihologa Srbije, Beograd
T2  - Psihologija
T1  - Eksperimentalna provera efikasnosti strategija izgradnje otpornosti na ubeđivanje
T1  - Eksperimental evaluation of efficacy of the strategies for the persuasion resistance
EP  - 165
IS  - 2
SP  - 147
VL  - 39
DO  - 10.2298/PSI0602147Z
ER  - 
@article{
author = "Žeželj, Iris and Jović, Svetlana and Mihajlović, Brankica and Savić, Snežana and Tadić, Marija and Vučetić, Ana",
year = "2006",
abstract = "U ovom članku izloženi su rezultati eksperimentalnog istraživanja strategija sticanja otpornosti na ubeđivanje. Cilj istraživanja bio je da se ispita efikasnost dve konkretne strategije kontraargumentovanja i obezvređivanja izvora i eventualna zavisnost efekata ovih strategija od kanala prijema poruke. Istraživanje se oslanja na modifikovanu eksperimentalnu paradigmu korišćenu u istraživanju Kameronove i saradnika (Cameron et al., 2002), sa namerom da se provere njihovi nalazi i to u situaciji prezentovanja poruke putem video, audio-zapisa ili pismenim putem. Ubeđujuća poruka proizvela je statistički značajne efekte - stav ispitanika prema prekidu trudnoće značajno je promenjen; ni jedna od strategija građenja otpornosti, međutim nije se pokazala efikasnom, kao što ni efekat promene stava nije zavisio od kanala prijema poruke., The present research took an experimental approach to examining strategies of resistance to persuasion. We tested the effects of two strategies (counterarguing and source derogation) and their relation to channel through which a message is received (print, audio and video). The experiment is based on modified experimental paradigm used in one previous research (Cameron et al, 2002) in order to retest their findings and examine the role of communication modality in inoculation. Persuasive message generated statistically significant effects- attitude towards abortion was significantly changed. Both resistance strategies, on the other hand, failed to elicit resistance and measured attitude change wasn't significantly related to communication channel.",
publisher = "Društvo psihologa Srbije, Beograd",
journal = "Psihologija",
title = "Eksperimentalna provera efikasnosti strategija izgradnje otpornosti na ubeđivanje, Eksperimental evaluation of efficacy of the strategies for the persuasion resistance",
pages = "165-147",
number = "2",
volume = "39",
doi = "10.2298/PSI0602147Z"
}
Žeželj, I., Jović, S., Mihajlović, B., Savić, S., Tadić, M.,& Vučetić, A.. (2006). Eksperimentalna provera efikasnosti strategija izgradnje otpornosti na ubeđivanje. in Psihologija
Društvo psihologa Srbije, Beograd., 39(2), 147-165.
https://doi.org/10.2298/PSI0602147Z
Žeželj I, Jović S, Mihajlović B, Savić S, Tadić M, Vučetić A. Eksperimentalna provera efikasnosti strategija izgradnje otpornosti na ubeđivanje. in Psihologija. 2006;39(2):147-165.
doi:10.2298/PSI0602147Z .
Žeželj, Iris, Jović, Svetlana, Mihajlović, Brankica, Savić, Snežana, Tadić, Marija, Vučetić, Ana, "Eksperimentalna provera efikasnosti strategija izgradnje otpornosti na ubeđivanje" in Psihologija, 39, no. 2 (2006):147-165,
https://doi.org/10.2298/PSI0602147Z . .
1