Lozanović, Dragana

Link to this page

Authority KeyName Variants
63aab6a7-31e4-4cb1-b73d-7e0f52a0e4fd
  • Lozanović, Dragana (2)

Author's Bibliography

Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?

Lozanović, Dragana; Milidrag, Marica; Bogdanović, Radovan; Sokal Jovanović, Ljiljana; Videnović, Marina; Stepanovic Ilić, Ivana; Stepanović Ilić, Ivana

(Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Lozanović, Dragana
AU  - Milidrag, Marica
AU  - Bogdanović, Radovan
AU  - Sokal Jovanović, Ljiljana
AU  - Videnović, Marina
AU  - Stepanovic Ilić, Ivana
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
PY  - 2021
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4363
AB  - У педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је
превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно
функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су
показала да је употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или
поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и
дала могућност за рану примену интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages
Questionnaires ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5 година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно) тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом. У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019. години и
стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и развој детета“ (УРД).
PB  - Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar
T2  - Timočki medicinski glasnik
T1  - Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?
EP  - 131
EP  - 131
IS  - 3
SP  - 129
VL  - 46
DO  - 10.5937/tmg2103129L
ER  - 
@article{
author = "Lozanović, Dragana and Milidrag, Marica and Bogdanović, Radovan and Sokal Jovanović, Ljiljana and Videnović, Marina and Stepanovic Ilić, Ivana and Stepanović Ilić, Ivana",
year = "2021",
abstract = "У педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је
превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно
функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су
показала да је употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или
поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и
дала могућност за рану примену интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages
Questionnaires ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5 година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно) тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом. У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019. години и
стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и развој детета“ (УРД).",
publisher = "Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar",
journal = "Timočki medicinski glasnik",
title = "Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?",
pages = "131-131-129",
number = "3",
volume = "46",
doi = "10.5937/tmg2103129L"
}
Lozanović, D., Milidrag, M., Bogdanović, R., Sokal Jovanović, L., Videnović, M., Stepanovic Ilić, I.,& Stepanović Ilić, I.. (2021). Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?. in Timočki medicinski glasnik
Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar., 46(3), 129-131.
https://doi.org/10.5937/tmg2103129L
Lozanović D, Milidrag M, Bogdanović R, Sokal Jovanović L, Videnović M, Stepanovic Ilić I, Stepanović Ilić I. Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?. in Timočki medicinski glasnik. 2021;46(3):129-131.
doi:10.5937/tmg2103129L .
Lozanović, Dragana, Milidrag, Marica, Bogdanović, Radovan, Sokal Jovanović, Ljiljana, Videnović, Marina, Stepanovic Ilić, Ivana, Stepanović Ilić, Ivana, "Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?" in Timočki medicinski glasnik, 46, no. 3 (2021):129-131,
https://doi.org/10.5937/tmg2103129L . .
1

Early childhood development screening in Serbia. How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?

Videnović, Marina; Rajić, Milana; Stepanović Ilić, Ivana; Mihić, Ivana; Lozanović, Dragana; Sokal Jovanović, Ljiljana

(Filozofski fakultet u Novom Sadu, 2019)

TY  - CONF
AU  - Videnović, Marina
AU  - Rajić, Milana
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
AU  - Mihić, Ivana
AU  - Lozanović, Dragana
AU  - Sokal Jovanović, Ljiljana
PY  - 2019
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4407
AB  - It is scientifically proven that developmental screening improves care quality of an infant in early childhood (Macy, 2012). The aim of this research was to identify the number of children in Serbia who are developing typicaly, the number of children who need monitoring and the number of children who need further referral to the assessment. The total sample consisted of 1388 parents of children from 2 to 60 months. The Ages and Stages Questionnaire was used. The questionnaire covers 13 ages - from 2 months to 60 months, and each describes the skills in the following domains: communications, gross motor, fine motor, problem solving and personal/ social abilities. Each domain consists of six activities. For each activity, the parent assessed whether the child is performing regularly (10 points), sometimes (5 points) or not yet (0 points). The child's profile is obtained by summarizing points for each domain. Total number of points in each domain, indicates the typical development, the need for monitoring or the need for further referral to the assessment. The results obtained in the communication domain showed that 8.45% of the children in the total sample are those who need monitoring, while 4.95% of the children belong to the group that needs further referral. The highest percentage of children who need further monitoring in the communication domain was at the age of 24 months, where there are activities related to showing and naming objects in the environment, responding to simple tasks and using pronouns, while the highest percentage of children who need referral to was at the age of 2 months. In the domain of gross motor, 9.8% of children have need for monitoring, while 4.87% of children have need for further referral. The highest percentages of children who need monitoring were at the age of 6 months (17%), 30 months (15.4%) and 48 months (16.5%). In the domain of fine motor, 12.78% of children have a need for monitoring, and 4.68% of children have a need for further referral. The highest percentage of children who need monitoring was at the age of 24 months (17%), where there are activities such as stringing of pearls or macaroni on the rope, which is a potential activity that does not have every child in the experience, and at the age of 30 months (18.4%), where activities are related to drawing and pulling lines with a pen. When it comes to problem solving, 11.78% of children belong to the monitoring group, and 4.65% of children in the group for further referral. Finally, in the domain of personal/social abilities, 11.52% of children have a need for monitoring, and 4.35% have the need for further referral. The highest percentage of children in the monitoring group was at the age of 30 months, where there are activities related to independence - feeding, dressing, etc. According to the obtained results, the guidelines for strengthening the capacities of parents to encourage child development in these domains were discussed.
PB  - Filozofski fakultet u Novom Sadu
C3  - Book of abstarcts of Current Trends in Psychology
T1  - Early childhood development screening in Serbia. How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?
EP  - 38
SP  - 36
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4407
ER  - 
@conference{
author = "Videnović, Marina and Rajić, Milana and Stepanović Ilić, Ivana and Mihić, Ivana and Lozanović, Dragana and Sokal Jovanović, Ljiljana",
year = "2019",
abstract = "It is scientifically proven that developmental screening improves care quality of an infant in early childhood (Macy, 2012). The aim of this research was to identify the number of children in Serbia who are developing typicaly, the number of children who need monitoring and the number of children who need further referral to the assessment. The total sample consisted of 1388 parents of children from 2 to 60 months. The Ages and Stages Questionnaire was used. The questionnaire covers 13 ages - from 2 months to 60 months, and each describes the skills in the following domains: communications, gross motor, fine motor, problem solving and personal/ social abilities. Each domain consists of six activities. For each activity, the parent assessed whether the child is performing regularly (10 points), sometimes (5 points) or not yet (0 points). The child's profile is obtained by summarizing points for each domain. Total number of points in each domain, indicates the typical development, the need for monitoring or the need for further referral to the assessment. The results obtained in the communication domain showed that 8.45% of the children in the total sample are those who need monitoring, while 4.95% of the children belong to the group that needs further referral. The highest percentage of children who need further monitoring in the communication domain was at the age of 24 months, where there are activities related to showing and naming objects in the environment, responding to simple tasks and using pronouns, while the highest percentage of children who need referral to was at the age of 2 months. In the domain of gross motor, 9.8% of children have need for monitoring, while 4.87% of children have need for further referral. The highest percentages of children who need monitoring were at the age of 6 months (17%), 30 months (15.4%) and 48 months (16.5%). In the domain of fine motor, 12.78% of children have a need for monitoring, and 4.68% of children have a need for further referral. The highest percentage of children who need monitoring was at the age of 24 months (17%), where there are activities such as stringing of pearls or macaroni on the rope, which is a potential activity that does not have every child in the experience, and at the age of 30 months (18.4%), where activities are related to drawing and pulling lines with a pen. When it comes to problem solving, 11.78% of children belong to the monitoring group, and 4.65% of children in the group for further referral. Finally, in the domain of personal/social abilities, 11.52% of children have a need for monitoring, and 4.35% have the need for further referral. The highest percentage of children in the monitoring group was at the age of 30 months, where there are activities related to independence - feeding, dressing, etc. According to the obtained results, the guidelines for strengthening the capacities of parents to encourage child development in these domains were discussed.",
publisher = "Filozofski fakultet u Novom Sadu",
journal = "Book of abstarcts of Current Trends in Psychology",
title = "Early childhood development screening in Serbia. How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?",
pages = "38-36",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4407"
}
Videnović, M., Rajić, M., Stepanović Ilić, I., Mihić, I., Lozanović, D.,& Sokal Jovanović, L.. (2019). Early childhood development screening in Serbia. How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?. in Book of abstarcts of Current Trends in Psychology
Filozofski fakultet u Novom Sadu., 36-38.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4407
Videnović M, Rajić M, Stepanović Ilić I, Mihić I, Lozanović D, Sokal Jovanović L. Early childhood development screening in Serbia. How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?. in Book of abstarcts of Current Trends in Psychology. 2019;:36-38.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4407 .
Videnović, Marina, Rajić, Milana, Stepanović Ilić, Ivana, Mihić, Ivana, Lozanović, Dragana, Sokal Jovanović, Ljiljana, "Early childhood development screening in Serbia. How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?" in Book of abstarcts of Current Trends in Psychology (2019):36-38,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4407 .