Bogdanović, Radovan

Link to this page

Authority KeyName Variants
6ae50a94-31a7-4a65-a71a-b9a5ca050b2d
  • Bogdanović, Radovan (2)
Projects

Author's Bibliography

Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?

Lozanović, Dragana; Milidrag, Marica; Bogdanović, Radovan; Sokal Jovanović, Ljiljana; Videnović, Marina; Stepanovic Ilić, Ivana; Stepanović Ilić, Ivana

(Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Lozanović, Dragana
AU  - Milidrag, Marica
AU  - Bogdanović, Radovan
AU  - Sokal Jovanović, Ljiljana
AU  - Videnović, Marina
AU  - Stepanovic Ilić, Ivana
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
PY  - 2021
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4363
AB  - У педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је
превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно
функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су
показала да је употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или
поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и
дала могућност за рану примену интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages
Questionnaires ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5 година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно) тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом. У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019. години и
стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и развој детета“ (УРД).
PB  - Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar
T2  - Timočki medicinski glasnik
T1  - Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?
EP  - 131
EP  - 131
IS  - 3
SP  - 129
VL  - 46
DO  - 10.5937/tmg2103129L
ER  - 
@article{
author = "Lozanović, Dragana and Milidrag, Marica and Bogdanović, Radovan and Sokal Jovanović, Ljiljana and Videnović, Marina and Stepanovic Ilić, Ivana and Stepanović Ilić, Ivana",
year = "2021",
abstract = "У педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је
превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно
функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су
показала да је употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или
поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и
дала могућност за рану примену интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages
Questionnaires ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5 година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно) тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом. У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019. години и
стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и развој детета“ (УРД).",
publisher = "Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar",
journal = "Timočki medicinski glasnik",
title = "Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?",
pages = "131-131-129",
number = "3",
volume = "46",
doi = "10.5937/tmg2103129L"
}
Lozanović, D., Milidrag, M., Bogdanović, R., Sokal Jovanović, L., Videnović, M., Stepanovic Ilić, I.,& Stepanović Ilić, I.. (2021). Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?. in Timočki medicinski glasnik
Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar., 46(3), 129-131.
https://doi.org/10.5937/tmg2103129L
Lozanović D, Milidrag M, Bogdanović R, Sokal Jovanović L, Videnović M, Stepanovic Ilić I, Stepanović Ilić I. Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?. in Timočki medicinski glasnik. 2021;46(3):129-131.
doi:10.5937/tmg2103129L .
Lozanović, Dragana, Milidrag, Marica, Bogdanović, Radovan, Sokal Jovanović, Ljiljana, Videnović, Marina, Stepanovic Ilić, Ivana, Stepanović Ilić, Ivana, "Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?" in Timočki medicinski glasnik, 46, no. 3 (2021):129-131,
https://doi.org/10.5937/tmg2103129L . .
1

How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?

Rajić, Milana; Videnović, Marina; Stepanović Ilić, Ivana; Krstić, Ksenija; Milidrag, Marica; Bogdanović, Radovan

(Filozofski fakultet u Novom Sadu, 2019)

TY  - CONF
AU  - Rajić, Milana
AU  - Videnović, Marina
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
AU  - Krstić, Ksenija
AU  - Milidrag, Marica
AU  - Bogdanović, Radovan
PY  - 2019
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4408
AB  - The capacity of parents to create learning opportunities and stimulate the development of a child is now considered as one of the key factors of care quality. The aim of this paper is to examine the extent to which parents of children in Serbia support and stimulate their development through everyday activities. The total sample consisted of 1388 parents of children aged 2 to 60 months. Parents' encouragement scale was designed for 8 ages (from 2 to 60 months) based on the Early Learning and Developmental Standards (Baucal et al., 2012), precisely based on the content of the items. Questions have been formulated about how many parents, or other adults taking care of the child, engage with the child in interaction in their daily activities, or in certain activities that are assumed to be developmentaly stimulating. The reliability of these scales, expressed by Kronbach's alpha coefficient was from 0.77, which is considered to be an acceptable value, up to 0.97 which is considered to be an excellent indicator of the reliability of the instrument. The minimum score on the Parents' encouragement scale was 0.96, and the maximum 5. The mean (M) was relatively high and was 4.10 (SD = 0.55) for the total sample. The mean was the lowest when it comes to the age of 14 months (M = 3.76, SD = 0.40), 18 months (M = 3.76, SD = 0.46), 48 months (M = 3.76, SD = 0.50) and 60 months M = 3.76, SD = 0.42). Individual items with lower means were: "How often have you checked the picture books with the baby in the last 15 days"; "How often have you, in the past 15 days, shown the baby what kind of sounds are common household items (spoons, mugs, etc.) and allowed the baby to study, cuddle or shake" (at the age of 6 months) and "How often are you in for the last 15 days, has encouraged the child to use crayons and wrap around paper" (at the age of 10 to 14 months) and playing roles at the age of 12 to 18 months. The highest means were obtained at 4 months (M = 4.65, SD = 0.34) and 2 months of age (M = 4.44, SD = 0.42). The distribution being curved towards higher scores is probably due to the characteristics of the sample itself, since it was relatively high number of parents with a high education, which is probably reflected in the way they support the early development of children. However, there was no correlation with parents' education and socioeconomic status. About 14% of the children surveyed were below one standard deviation compared to the mean, while under 2 standard deviations were only 2.5% of the respondents. The obtained data indicate a relatively small number of children living in nonstimulative environment, although one should not ignore the fact that every fourteenth child is in the enviroment in which adults could support their development in a better way.
PB  - Filozofski fakultet u Novom Sadu
C3  - Book of abstarcts of Current Trends in Psychology
T1  - How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?
EP  - 40
SP  - 38
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4408
ER  - 
@conference{
author = "Rajić, Milana and Videnović, Marina and Stepanović Ilić, Ivana and Krstić, Ksenija and Milidrag, Marica and Bogdanović, Radovan",
year = "2019",
abstract = "The capacity of parents to create learning opportunities and stimulate the development of a child is now considered as one of the key factors of care quality. The aim of this paper is to examine the extent to which parents of children in Serbia support and stimulate their development through everyday activities. The total sample consisted of 1388 parents of children aged 2 to 60 months. Parents' encouragement scale was designed for 8 ages (from 2 to 60 months) based on the Early Learning and Developmental Standards (Baucal et al., 2012), precisely based on the content of the items. Questions have been formulated about how many parents, or other adults taking care of the child, engage with the child in interaction in their daily activities, or in certain activities that are assumed to be developmentaly stimulating. The reliability of these scales, expressed by Kronbach's alpha coefficient was from 0.77, which is considered to be an acceptable value, up to 0.97 which is considered to be an excellent indicator of the reliability of the instrument. The minimum score on the Parents' encouragement scale was 0.96, and the maximum 5. The mean (M) was relatively high and was 4.10 (SD = 0.55) for the total sample. The mean was the lowest when it comes to the age of 14 months (M = 3.76, SD = 0.40), 18 months (M = 3.76, SD = 0.46), 48 months (M = 3.76, SD = 0.50) and 60 months M = 3.76, SD = 0.42). Individual items with lower means were: "How often have you checked the picture books with the baby in the last 15 days"; "How often have you, in the past 15 days, shown the baby what kind of sounds are common household items (spoons, mugs, etc.) and allowed the baby to study, cuddle or shake" (at the age of 6 months) and "How often are you in for the last 15 days, has encouraged the child to use crayons and wrap around paper" (at the age of 10 to 14 months) and playing roles at the age of 12 to 18 months. The highest means were obtained at 4 months (M = 4.65, SD = 0.34) and 2 months of age (M = 4.44, SD = 0.42). The distribution being curved towards higher scores is probably due to the characteristics of the sample itself, since it was relatively high number of parents with a high education, which is probably reflected in the way they support the early development of children. However, there was no correlation with parents' education and socioeconomic status. About 14% of the children surveyed were below one standard deviation compared to the mean, while under 2 standard deviations were only 2.5% of the respondents. The obtained data indicate a relatively small number of children living in nonstimulative environment, although one should not ignore the fact that every fourteenth child is in the enviroment in which adults could support their development in a better way.",
publisher = "Filozofski fakultet u Novom Sadu",
journal = "Book of abstarcts of Current Trends in Psychology",
title = "How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?",
pages = "40-38",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4408"
}
Rajić, M., Videnović, M., Stepanović Ilić, I., Krstić, K., Milidrag, M.,& Bogdanović, R.. (2019). How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?. in Book of abstarcts of Current Trends in Psychology
Filozofski fakultet u Novom Sadu., 38-40.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4408
Rajić M, Videnović M, Stepanović Ilić I, Krstić K, Milidrag M, Bogdanović R. How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?. in Book of abstarcts of Current Trends in Psychology. 2019;:38-40.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4408 .
Rajić, Milana, Videnović, Marina, Stepanović Ilić, Ivana, Krstić, Ksenija, Milidrag, Marica, Bogdanović, Radovan, "How much is environment supportive for early childhood development in Serbia?" in Book of abstarcts of Current Trends in Psychology (2019):38-40,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4408 .