PEERSolvers - The PEER model of collaborative problem solving: Developing young people’s capacities for constructive interaction and teamwork

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/ScienceFundRS/Ideje/7744729/RS//

PEERSolvers - The PEER model of collaborative problem solving: Developing young people’s capacities for constructive interaction and teamwork (en)
Authors

Publications

Сарадњом до бољег решења, а вежбом до успешне сарадње: PEER тренинг за подстицање вештина колаборативног решавања проблема у средњошколској популацији

Бауцал, Александар; Павловић Бабић, Драгица; Алтарас Димитријевић, Ана; Крстић, Ксенија; Јолић Марјановић, Зорана; Степановић Илић, Ивана; Виденовић, Марина; Јошић, Смиљана; Никитовић, Тијана; Мојовић Здравковић, Кристина; Рајић, Милана; Ивановић, Јован

(Београд : Друштво психолога Србије, 2023)

TY  - CONF
AU  - Бауцал, Александар
AU  - Павловић Бабић, Драгица
AU  - Алтарас Димитријевић, Ана
AU  - Крстић, Ксенија
AU  - Јолић Марјановић, Зорана
AU  - Степановић Илић, Ивана
AU  - Виденовић, Марина
AU  - Јошић, Смиљана
AU  - Никитовић, Тијана
AU  - Мојовић Здравковић, Кристина
AU  - Рајић, Милана
AU  - Ивановић, Јован
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/957
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4951
AB  - Овај рад представља први приказ садржаја и резултата евалуације једног програма за подстицање вештинасарадње и тимског решавања проблема код младих. Реч је о тренингу који је осмишљен у оквиру пројектаPEERSolvers (https://peersolvers.f.bg.ac.rs), а заснован на PEER моделу успешне сарадње, који је већпредстављен нашој научној и стручној јавности. Сходно поставкама тог модела, истоимени (PEER) тренингима четири основна сегмента. Први сегмент посвећен је формулисању и утврђивању правилаконструктивног дијалога и размене идеје; други подразумева рад на препознавању и уважавању особиналичности односно индивидуалних разлика у тимском раду; трећи сегмент тиче се вештина из областиемоционалне интелигенције и подстиче правилно уочавање, разумевање и регулисање емоција токомсарадње; најзад, четврти део тренинга бави се умешношћу чланова тима да користе спољне ресурсе –превасходно дигиталне изворе података – који су од помоћи у решавању проблема с којим се тим суочава.Сваком сегменту посвећен је по један трочасовни блок, с тим што првом сегменту претходи и кратка уводнасесија (која служи узајамном упознавању и упознавању учесника са програмом рада), док се последњиулива у завршну рекапитулацију и евалуацију тренинга. Целокупан тренинг одвија се у четири дана исастоји од низа групних вежби и интерактивних задатака. Тренинг је први пут реализован у марту текућегодине, а полазници су били ученици другог разреда из шест београдских средњих школа (три гимназије,три средње стручне школе), при чему је у свакој школи тренингом обухваћена по једна група величине N= 21. Искуства тренера потврђују да тренинг може успешно да се изведе према предвиђеном сценарију;истовремено, евалуације учесника указују на то да је садржај тренинга за њих релевантан (просечне оценерелевантности четирију сегмената износе 3,39–3,58, на скали од 1 до 4) и да су њиме стекли одговарајућевештине (просечне оцене самоопажене компетентности су у распону 3,61–3,80). Ипак, уочен је и просторза даље унапређивање тренинга, пре свега у смислу диференцијације материјала и начина рада с обзиромна образовни профил, те на ниво зрелости и заинтересованости ученика.
AB  - Ovaj rad predstavlja prvi prikaz sadržaja i rezultata evaluacije jednog programa za podsticanje veštinasaradnje i timskog rešavanja problema kod mladih. Reč je o treningu koji je osmišljen u okviru projektaPEERSolvers (https://peersolvers.f.bg.ac.rs), a zasnovan na PEER modelu uspešne saradnje, koji je većpredstavljen našoj naučnoj i stručnoj javnosti. Shodno postavkama tog modela, istoimeni (PEER) treningima četiri osnovna segmenta. Prvi segment posvećen je formulisanju i utvrđivanju pravilakonstruktivnog dijaloga i razmene ideje; drugi podrazumeva rad na prepoznavanju i uvažavanju osobinaličnosti odnosno individualnih razlika u timskom radu; treći segment tiče se veština iz oblastiemocionalne inteligencije i podstiče pravilno uočavanje, razumevanje i regulisanje emocija tokomsaradnje; najzad, četvrti deo treninga bavi se umešnošću članova tima da koriste spoljne resurse –prevashodno digitalne izvore podataka – koji su od pomoći u rešavanju problema s kojim se tim suočava.Svakom segmentu posvećen je po jedan tročasovni blok, s tim što prvom segmentu prethodi i kratka uvodnasesija (koja služi uzajamnom upoznavanju i upoznavanju učesnika sa programom rada), dok se poslednjiuliva u završnu rekapitulaciju i evaluaciju treninga. Celokupan trening odvija se u četiri dana isastoji od niza grupnih vežbi i interaktivnih zadataka. Trening je prvi put realizovan u martu tekućegodine, a polaznici su bili učenici drugog razreda iz šest beogradskih srednjih škola (tri gimnazije,tri srednje stručne škole), pri čemu je u svakoj školi treningom obuhvaćena po jedna grupa veličine N= 21. Iskustva trenera potvrđuju da trening može uspešno da se izvede prema predviđenom scenariju;istovremeno, evaluacije učesnika ukazuju na to da je sadržaj treninga za njih relevantan (prosečne ocenerelevantnosti četiriju segmenata iznose 3,39–3,58, na skali od 1 do 4) i da su njime stekli odgovarajućeveštine (prosečne ocene samoopažene kompetentnosti su u rasponu 3,61–3,80). Ipak, uočen je i prostorza dalje unapređivanje treninga, pre svega u smislu diferencijacije materijala i načina rada s obziromna obrazovni profil, te na nivo zrelosti i zainteresovanosti učenika.
PB  - Београд : Друштво психолога Србије
C3  - 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије
T1  - Сарадњом до бољег решења, а вежбом до успешне сарадње: PEER тренинг за подстицање вештина колаборативног решавања проблема у средњошколској популацији
T1  - Saradnjom do boljeg rešenja, a vežbom do uspešne saradnje: PEER trening za podsticanje veština kolaborativnog rešavanja problema u srednjoškolskoj populaciji
EP  - 92
SP  - 92
VL  - 71
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_957
ER  - 
@conference{
author = "Бауцал, Александар and Павловић Бабић, Драгица and Алтарас Димитријевић, Ана and Крстић, Ксенија and Јолић Марјановић, Зорана and Степановић Илић, Ивана and Виденовић, Марина and Јошић, Смиљана and Никитовић, Тијана and Мојовић Здравковић, Кристина and Рајић, Милана and Ивановић, Јован",
year = "2023",
abstract = "Овај рад представља први приказ садржаја и резултата евалуације једног програма за подстицање вештинасарадње и тимског решавања проблема код младих. Реч је о тренингу који је осмишљен у оквиру пројектаPEERSolvers (https://peersolvers.f.bg.ac.rs), а заснован на PEER моделу успешне сарадње, који је већпредстављен нашој научној и стручној јавности. Сходно поставкама тог модела, истоимени (PEER) тренингима четири основна сегмента. Први сегмент посвећен је формулисању и утврђивању правилаконструктивног дијалога и размене идеје; други подразумева рад на препознавању и уважавању особиналичности односно индивидуалних разлика у тимском раду; трећи сегмент тиче се вештина из областиемоционалне интелигенције и подстиче правилно уочавање, разумевање и регулисање емоција токомсарадње; најзад, четврти део тренинга бави се умешношћу чланова тима да користе спољне ресурсе –превасходно дигиталне изворе података – који су од помоћи у решавању проблема с којим се тим суочава.Сваком сегменту посвећен је по један трочасовни блок, с тим што првом сегменту претходи и кратка уводнасесија (која служи узајамном упознавању и упознавању учесника са програмом рада), док се последњиулива у завршну рекапитулацију и евалуацију тренинга. Целокупан тренинг одвија се у четири дана исастоји од низа групних вежби и интерактивних задатака. Тренинг је први пут реализован у марту текућегодине, а полазници су били ученици другог разреда из шест београдских средњих школа (три гимназије,три средње стручне школе), при чему је у свакој школи тренингом обухваћена по једна група величине N= 21. Искуства тренера потврђују да тренинг може успешно да се изведе према предвиђеном сценарију;истовремено, евалуације учесника указују на то да је садржај тренинга за њих релевантан (просечне оценерелевантности четирију сегмената износе 3,39–3,58, на скали од 1 до 4) и да су њиме стекли одговарајућевештине (просечне оцене самоопажене компетентности су у распону 3,61–3,80). Ипак, уочен је и просторза даље унапређивање тренинга, пре свега у смислу диференцијације материјала и начина рада с обзиромна образовни профил, те на ниво зрелости и заинтересованости ученика., Ovaj rad predstavlja prvi prikaz sadržaja i rezultata evaluacije jednog programa za podsticanje veštinasaradnje i timskog rešavanja problema kod mladih. Reč je o treningu koji je osmišljen u okviru projektaPEERSolvers (https://peersolvers.f.bg.ac.rs), a zasnovan na PEER modelu uspešne saradnje, koji je većpredstavljen našoj naučnoj i stručnoj javnosti. Shodno postavkama tog modela, istoimeni (PEER) treningima četiri osnovna segmenta. Prvi segment posvećen je formulisanju i utvrđivanju pravilakonstruktivnog dijaloga i razmene ideje; drugi podrazumeva rad na prepoznavanju i uvažavanju osobinaličnosti odnosno individualnih razlika u timskom radu; treći segment tiče se veština iz oblastiemocionalne inteligencije i podstiče pravilno uočavanje, razumevanje i regulisanje emocija tokomsaradnje; najzad, četvrti deo treninga bavi se umešnošću članova tima da koriste spoljne resurse –prevashodno digitalne izvore podataka – koji su od pomoći u rešavanju problema s kojim se tim suočava.Svakom segmentu posvećen je po jedan tročasovni blok, s tim što prvom segmentu prethodi i kratka uvodnasesija (koja služi uzajamnom upoznavanju i upoznavanju učesnika sa programom rada), dok se poslednjiuliva u završnu rekapitulaciju i evaluaciju treninga. Celokupan trening odvija se u četiri dana isastoji od niza grupnih vežbi i interaktivnih zadataka. Trening je prvi put realizovan u martu tekućegodine, a polaznici su bili učenici drugog razreda iz šest beogradskih srednjih škola (tri gimnazije,tri srednje stručne škole), pri čemu je u svakoj školi treningom obuhvaćena po jedna grupa veličine N= 21. Iskustva trenera potvrđuju da trening može uspešno da se izvede prema predviđenom scenariju;istovremeno, evaluacije učesnika ukazuju na to da je sadržaj treninga za njih relevantan (prosečne ocenerelevantnosti četiriju segmenata iznose 3,39–3,58, na skali od 1 do 4) i da su njime stekli odgovarajućeveštine (prosečne ocene samoopažene kompetentnosti su u rasponu 3,61–3,80). Ipak, uočen je i prostorza dalje unapređivanje treninga, pre svega u smislu diferencijacije materijala i načina rada s obziromna obrazovni profil, te na nivo zrelosti i zainteresovanosti učenika.",
publisher = "Београд : Друштво психолога Србије",
journal = "71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије",
title = "Сарадњом до бољег решења, а вежбом до успешне сарадње: PEER тренинг за подстицање вештина колаборативног решавања проблема у средњошколској популацији, Saradnjom do boljeg rešenja, a vežbom do uspešne saradnje: PEER trening za podsticanje veština kolaborativnog rešavanja problema u srednjoškolskoj populaciji",
pages = "92-92",
volume = "71",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_957"
}
Бауцал, А., Павловић Бабић, Д., Алтарас Димитријевић, А., Крстић, К., Јолић Марјановић, З., Степановић Илић, И., Виденовић, М., Јошић, С., Никитовић, Т., Мојовић Здравковић, К., Рајић, М.,& Ивановић, Ј.. (2023). Сарадњом до бољег решења, а вежбом до успешне сарадње: PEER тренинг за подстицање вештина колаборативног решавања проблема у средњошколској популацији. in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије
Београд : Друштво психолога Србије., 71, 92-92.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_957
Бауцал А, Павловић Бабић Д, Алтарас Димитријевић А, Крстић К, Јолић Марјановић З, Степановић Илић И, Виденовић М, Јошић С, Никитовић Т, Мојовић Здравковић К, Рајић М, Ивановић Ј. Сарадњом до бољег решења, а вежбом до успешне сарадње: PEER тренинг за подстицање вештина колаборативног решавања проблема у средњошколској популацији. in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије. 2023;71:92-92.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_957 .
Бауцал, Александар, Павловић Бабић, Драгица, Алтарас Димитријевић, Ана, Крстић, Ксенија, Јолић Марјановић, Зорана, Степановић Илић, Ивана, Виденовић, Марина, Јошић, Смиљана, Никитовић, Тијана, Мојовић Здравковић, Кристина, Рајић, Милана, Ивановић, Јован, "Сарадњом до бољег решења, а вежбом до успешне сарадње: PEER тренинг за подстицање вештина колаборативног решавања проблема у средњошколској популацији" in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије, 71 (2023):92-92,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_957 .

Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга

Nikitović, Tijana; Jošić, Smiljana; Mojović, Kristina; Krstić, Ksenija; Pavlović-Babić, Dragica

(Друштво психолога Србије, 2023)

TY  - CONF
AU  - Nikitović, Tijana
AU  - Jošić, Smiljana
AU  - Mojović, Kristina
AU  - Krstić, Ksenija
AU  - Pavlović-Babić, Dragica
PY  - 2023
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4990
AB  - У овом раду, изложићемо један аспект тренинга креираног у оквиру пројекта „Сарадњом до решења: PEER модел оснаживања младих за конструктивни дијалог и тимски рад” који се реализује у оквиру програма Идеје, Фонда за науку Републике Србије. Циљ рада је представљање тренинга намењеног унапређењу вештина младих у коришћењу интернета као ресурса у сарадничком решавању проблема. С обзиром на то да су дигиталне компетенције препознате као вештине од изузетне важности у будућности, наше интересовање је било усмерено на оснаживање ове вештине код средњошколаца. Тренинг је имао неколико циљева: а) подстаћи коришћење дигиталних ресурса за решавање проблема, пре свега у виду трагања за информацијама; б) упознати учеснике са могућностима које пружа интернет као метаизвор информација; ц) развити критички однос учесника према доступним информацијама, пре свега у погледу њихове поузданости. Тренинг је реализован током марта 2023. године у шест средњих школа из Београда (три гимназије и три средње стручне школе). Укупно 126 ученика другог разреда средње школе је завршило тренинг у целости (55% женског пола). Део тренинга усмерен ка дигиталним компетенцијама реализован је у оквиру једног дана, у трајању од три сата. У првом делу тренинга учесници су, кроз вођене групне активности, дошли до заједничког одређења појма ресурса и њихове улоге у сарадничком решавању проблема. Уз то, кроз обуку и заједнички рад упознати су са адекватним стратегијама претраживања информација на интернету. У другом делу, учесници су обучени за примену критеријума процене релеватности и тачности информација добијених путем заједничке интернет претраге. Потом, учеснике смо упознали са популарном алатком за интернет претрагу – ChatGPT, уз наглашавање његове предности у односу на уобичајене претраживаче, али и ограничења која се тичу праћења извора информација. Завршна активност тицала се примене наученог, кроз тимски рад, на друштвено и научно релевантном проблему. Резултати евалуације учесника о квалитету обуке о дигиталним ресурсима биће искоришћени као важан извор података за даље унапређење тренинга. Такође, ефекте тренинга проценићемо накнадним анализама квалитета сарадње и продуката групног рада ученика укључених у пројекат.
PB  - Друштво психолога Србије
PB  - Центар за примењену психологију
C3  - Књига резимеа - Конгрес психолога Србије Нови хоризонти (сајбер)психологије, Палић
T1  - Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга
EP  - 91
SP  - 90
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4990
ER  - 
@conference{
author = "Nikitović, Tijana and Jošić, Smiljana and Mojović, Kristina and Krstić, Ksenija and Pavlović-Babić, Dragica",
year = "2023",
abstract = "У овом раду, изложићемо један аспект тренинга креираног у оквиру пројекта „Сарадњом до решења: PEER модел оснаживања младих за конструктивни дијалог и тимски рад” који се реализује у оквиру програма Идеје, Фонда за науку Републике Србије. Циљ рада је представљање тренинга намењеног унапређењу вештина младих у коришћењу интернета као ресурса у сарадничком решавању проблема. С обзиром на то да су дигиталне компетенције препознате као вештине од изузетне важности у будућности, наше интересовање је било усмерено на оснаживање ове вештине код средњошколаца. Тренинг је имао неколико циљева: а) подстаћи коришћење дигиталних ресурса за решавање проблема, пре свега у виду трагања за информацијама; б) упознати учеснике са могућностима које пружа интернет као метаизвор информација; ц) развити критички однос учесника према доступним информацијама, пре свега у погледу њихове поузданости. Тренинг је реализован током марта 2023. године у шест средњих школа из Београда (три гимназије и три средње стручне школе). Укупно 126 ученика другог разреда средње школе је завршило тренинг у целости (55% женског пола). Део тренинга усмерен ка дигиталним компетенцијама реализован је у оквиру једног дана, у трајању од три сата. У првом делу тренинга учесници су, кроз вођене групне активности, дошли до заједничког одређења појма ресурса и њихове улоге у сарадничком решавању проблема. Уз то, кроз обуку и заједнички рад упознати су са адекватним стратегијама претраживања информација на интернету. У другом делу, учесници су обучени за примену критеријума процене релеватности и тачности информација добијених путем заједничке интернет претраге. Потом, учеснике смо упознали са популарном алатком за интернет претрагу – ChatGPT, уз наглашавање његове предности у односу на уобичајене претраживаче, али и ограничења која се тичу праћења извора информација. Завршна активност тицала се примене наученог, кроз тимски рад, на друштвено и научно релевантном проблему. Резултати евалуације учесника о квалитету обуке о дигиталним ресурсима биће искоришћени као важан извор података за даље унапређење тренинга. Такође, ефекте тренинга проценићемо накнадним анализама квалитета сарадње и продуката групног рада ученика укључених у пројекат.",
publisher = "Друштво психолога Србије, Центар за примењену психологију",
journal = "Књига резимеа - Конгрес психолога Србије Нови хоризонти (сајбер)психологије, Палић",
title = "Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга",
pages = "91-90",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4990"
}
Nikitović, T., Jošić, S., Mojović, K., Krstić, K.,& Pavlović-Babić, D.. (2023). Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга. in Књига резимеа - Конгрес психолога Србије Нови хоризонти (сајбер)психологије, Палић
Друштво психолога Србије., 90-91.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4990
Nikitović T, Jošić S, Mojović K, Krstić K, Pavlović-Babić D. Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга. in Књига резимеа - Конгрес психолога Србије Нови хоризонти (сајбер)психологије, Палић. 2023;:90-91.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4990 .
Nikitović, Tijana, Jošić, Smiljana, Mojović, Kristina, Krstić, Ksenija, Pavlović-Babić, Dragica, "Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга" in Књига резимеа - Конгрес психолога Србије Нови хоризонти (сајбер)психологије, Палић (2023):90-91,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4990 .

Značaj vršnjačke interakcije za razvoj mišljenja u adolescenciji

Stepanović Ilić, Ivana

(Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu, 2023)

TY  - BOOK
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
PY  - 2023
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4499
AB  - U ovoj monografiji razmatra se značaj interakcije vršnjaka adolescentskog uzrasta prilikom zajedničkog rešavanja proble¬ma za razvoj njihovog mišljenja. Akcenat je prvenstveno na vršnjačkoj interakciji kao faktoru razvoja mišljenja, dok su karakteristike i razvoj mišljenja tokom adolescencije detaljno razmatrani u prethodnoj monografiji autorke (Stepanović, 2007). 
Monografija je podeljena u četiri tematske celine. U prvoj celini, koja se sastoji iz tri poglavlja, predsta¬vljene su teorijske osnove istraživanja uloge vršnjačke interakcije u kognitiv¬nom razvoju tokom adolescencije, odnosno teorije Pijažea i Vigotskog kao naj¬uticajnji pristupi u oblasti razvojne psihologije koji se bave ovim problemom. Druga celina, koju takođe čine tri poglavlja, prati razvoj istraživanja koja su potekla iz pomenuta dva teorijska pristupa. Treća celina, koju čine dva poglavlja, posvećena je radovima autora koji se bave obrazovanjem i posmatraju vršnjačku interakciju kao pedagošku strategiju važnu za ostvari¬vanje obrazovnih ciljeva. Četvrta celina, kroz dva poglavlja, donosi prikaz istraživanja sprovedenih u prethodne dve decenije koja su se bavila dijalogom vršnjaka tokom zajednič¬kog rešavanja problema i ulogom vršnjačke interakcije u kognitivnom razvoju adolescenata. Na kraju autorka sumira sve što je iznela u prehodnim tematskim celinama prikazujući i šemu kojom se mogu predstaviti dosadašnja saznanja o fenomenu kojim se bavi u ovoj momografiji, ali i ukratko razmatra najvažnije implikacije značaja vršnjačke interakcije u ovom razvojnom periodu za obrazovni proces.
PB  - Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu
PB  - Kreativni centar, Beograd
T1  - Značaj vršnjačke interakcije za razvoj mišljenja u adolescenciji
EP  - 207
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4499
ER  - 
@book{
author = "Stepanović Ilić, Ivana",
year = "2023",
abstract = "U ovoj monografiji razmatra se značaj interakcije vršnjaka adolescentskog uzrasta prilikom zajedničkog rešavanja proble¬ma za razvoj njihovog mišljenja. Akcenat je prvenstveno na vršnjačkoj interakciji kao faktoru razvoja mišljenja, dok su karakteristike i razvoj mišljenja tokom adolescencije detaljno razmatrani u prethodnoj monografiji autorke (Stepanović, 2007). 
Monografija je podeljena u četiri tematske celine. U prvoj celini, koja se sastoji iz tri poglavlja, predsta¬vljene su teorijske osnove istraživanja uloge vršnjačke interakcije u kognitiv¬nom razvoju tokom adolescencije, odnosno teorije Pijažea i Vigotskog kao naj¬uticajnji pristupi u oblasti razvojne psihologije koji se bave ovim problemom. Druga celina, koju takođe čine tri poglavlja, prati razvoj istraživanja koja su potekla iz pomenuta dva teorijska pristupa. Treća celina, koju čine dva poglavlja, posvećena je radovima autora koji se bave obrazovanjem i posmatraju vršnjačku interakciju kao pedagošku strategiju važnu za ostvari¬vanje obrazovnih ciljeva. Četvrta celina, kroz dva poglavlja, donosi prikaz istraživanja sprovedenih u prethodne dve decenije koja su se bavila dijalogom vršnjaka tokom zajednič¬kog rešavanja problema i ulogom vršnjačke interakcije u kognitivnom razvoju adolescenata. Na kraju autorka sumira sve što je iznela u prehodnim tematskim celinama prikazujući i šemu kojom se mogu predstaviti dosadašnja saznanja o fenomenu kojim se bavi u ovoj momografiji, ali i ukratko razmatra najvažnije implikacije značaja vršnjačke interakcije u ovom razvojnom periodu za obrazovni proces.",
publisher = "Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu, Kreativni centar, Beograd",
title = "Značaj vršnjačke interakcije za razvoj mišljenja u adolescenciji",
pages = "207-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4499"
}
Stepanović Ilić, I.. (2023). Značaj vršnjačke interakcije za razvoj mišljenja u adolescenciji. 
Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu., 1-207.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4499
Stepanović Ilić I. Značaj vršnjačke interakcije za razvoj mišljenja u adolescenciji. 2023;:1-207.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4499 .
Stepanović Ilić, Ivana, "Značaj vršnjačke interakcije za razvoj mišljenja u adolescenciji" (2023):1-207,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4499 .

What makes peer collaborative problem solving productive or unproductive: A qualitative systematic review

Baucal, Aleksandar; Jošić, Smiljana; Stepanović Ilić, Ivana; Videnović, Marina; Ivanović, Jovan; Krstić, Ksenija

(Elsevier BV, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Baucal, Aleksandar
AU  - Jošić, Smiljana
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
AU  - Videnović, Marina
AU  - Ivanović, Jovan
AU  - Krstić, Ksenija
PY  - 2023
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5478
AB  - Global demands for collaborative problem solving (CPS) have sparked investigations of peer
collaboration in the educational context. The aim of this systematic review was to identify and
systematize research fndings on (a) characteristics of productive and unproductive face-to-face
(f2f) or synchronous CPS via digital devices among adolescents in the educational context, (b)
training and scaffolding modalities enabling adolescents to engage in productive CPS, and (c)
ways of supporting productive CPS by using digital resources. We conducted a thematic analysis
of 160 selected papers from a larger corpus and identifed six main themes, that is, groups of
characteristics of CPS: socio-cognitive aspects; socio-emotional aspects; the quality of task/
problem-solving strategies; regulation of group activity oriented towards the task; regulation of
group activity oriented towards group members; and participant engagement in CPS. We found
that in efforts to contribute to successful CPS, adults (teachers/researchers) can moderate peer
interaction in three ways, by focusing on either cognitive processes, group discussions, or classroom management. Regarding the third goal, we identifed two major roles of digital resources in
adolescent CPS. The frst role pertained to ICT as a source of relevant knowledge or a tool for
problem solving and the other role was related to peer collaboration and ICT as a tool for scaffolding collaboration. All characteristics that emerged in this review are discussed and concluding
comments refer to educational implications.
PB  - Elsevier BV
T2  - Educational Research Review
T1  - What makes peer collaborative problem solving productive or unproductive: A qualitative systematic review
SP  - 100567
VL  - 41
DO  - 10.1016/j.edurev.2023.100567
ER  - 
@article{
author = "Baucal, Aleksandar and Jošić, Smiljana and Stepanović Ilić, Ivana and Videnović, Marina and Ivanović, Jovan and Krstić, Ksenija",
year = "2023",
abstract = "Global demands for collaborative problem solving (CPS) have sparked investigations of peer
collaboration in the educational context. The aim of this systematic review was to identify and
systematize research fndings on (a) characteristics of productive and unproductive face-to-face
(f2f) or synchronous CPS via digital devices among adolescents in the educational context, (b)
training and scaffolding modalities enabling adolescents to engage in productive CPS, and (c)
ways of supporting productive CPS by using digital resources. We conducted a thematic analysis
of 160 selected papers from a larger corpus and identifed six main themes, that is, groups of
characteristics of CPS: socio-cognitive aspects; socio-emotional aspects; the quality of task/
problem-solving strategies; regulation of group activity oriented towards the task; regulation of
group activity oriented towards group members; and participant engagement in CPS. We found
that in efforts to contribute to successful CPS, adults (teachers/researchers) can moderate peer
interaction in three ways, by focusing on either cognitive processes, group discussions, or classroom management. Regarding the third goal, we identifed two major roles of digital resources in
adolescent CPS. The frst role pertained to ICT as a source of relevant knowledge or a tool for
problem solving and the other role was related to peer collaboration and ICT as a tool for scaffolding collaboration. All characteristics that emerged in this review are discussed and concluding
comments refer to educational implications.",
publisher = "Elsevier BV",
journal = "Educational Research Review",
title = "What makes peer collaborative problem solving productive or unproductive: A qualitative systematic review",
pages = "100567",
volume = "41",
doi = "10.1016/j.edurev.2023.100567"
}
Baucal, A., Jošić, S., Stepanović Ilić, I., Videnović, M., Ivanović, J.,& Krstić, K.. (2023). What makes peer collaborative problem solving productive or unproductive: A qualitative systematic review. in Educational Research Review
Elsevier BV., 41, 100567.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100567
Baucal A, Jošić S, Stepanović Ilić I, Videnović M, Ivanović J, Krstić K. What makes peer collaborative problem solving productive or unproductive: A qualitative systematic review. in Educational Research Review. 2023;41:100567.
doi:10.1016/j.edurev.2023.100567 .
Baucal, Aleksandar, Jošić, Smiljana, Stepanović Ilić, Ivana, Videnović, Marina, Ivanović, Jovan, Krstić, Ksenija, "What makes peer collaborative problem solving productive or unproductive: A qualitative systematic review" in Educational Research Review, 41 (2023):100567,
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100567 . .
2

From collaboration to solutions: Encouraging collaborative problem solving through school practice

Baucal, Aleksandar; Pavlović Babić, Dragica; Altaras Dimitrijević, Ana; Krstić, Ksenija; Jolić Marjanović, Zorana; Stepanović Ilić, Ivana; Videnović, Marina; Jošić, Smiljana; Nikitović, Tijana; Mojović Zdravković, Kristina; Rajić, Milana; Ivanović, Jovan

(Serbia : Faculty of Technical Sciences Čačak, 2022)

TY  - CONF
AU  - Baucal, Aleksandar
AU  - Pavlović Babić, Dragica
AU  - Altaras Dimitrijević, Ana
AU  - Krstić, Ksenija
AU  - Jolić Marjanović, Zorana
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
AU  - Videnović, Marina
AU  - Jošić, Smiljana
AU  - Nikitović, Tijana
AU  - Mojović Zdravković, Kristina
AU  - Rajić, Milana
AU  - Ivanović, Jovan
PY  - 2022
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/863
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4157
AB  - The aim of this paper is to present a viable, psychologically based framework designed for systematical promotion of the adolescents’ capacities for collaborative problem solving and possibilities for their cultivation through everyday school practice. Specifically, a model for designing teacher-training programs is proposed, wherein several elements of effective collaborative problem solving are drawn together.
PB  - Serbia : Faculty of Technical Sciences Čačak
C3  - Technics and informatics in education – TIE 2022
T1  - From collaboration to solutions: Encouraging collaborative problem solving through school practice
EP  - 472
SP  - 470
DO  - 10.46793/TIE22.470B
ER  - 
@conference{
author = "Baucal, Aleksandar and Pavlović Babić, Dragica and Altaras Dimitrijević, Ana and Krstić, Ksenija and Jolić Marjanović, Zorana and Stepanović Ilić, Ivana and Videnović, Marina and Jošić, Smiljana and Nikitović, Tijana and Mojović Zdravković, Kristina and Rajić, Milana and Ivanović, Jovan",
year = "2022",
abstract = "The aim of this paper is to present a viable, psychologically based framework designed for systematical promotion of the adolescents’ capacities for collaborative problem solving and possibilities for their cultivation through everyday school practice. Specifically, a model for designing teacher-training programs is proposed, wherein several elements of effective collaborative problem solving are drawn together.",
publisher = "Serbia : Faculty of Technical Sciences Čačak",
journal = "Technics and informatics in education – TIE 2022",
title = "From collaboration to solutions: Encouraging collaborative problem solving through school practice",
pages = "472-470",
doi = "10.46793/TIE22.470B"
}
Baucal, A., Pavlović Babić, D., Altaras Dimitrijević, A., Krstić, K., Jolić Marjanović, Z., Stepanović Ilić, I., Videnović, M., Jošić, S., Nikitović, T., Mojović Zdravković, K., Rajić, M.,& Ivanović, J.. (2022). From collaboration to solutions: Encouraging collaborative problem solving through school practice. in Technics and informatics in education – TIE 2022
Serbia : Faculty of Technical Sciences Čačak., 470-472.
https://doi.org/10.46793/TIE22.470B
Baucal A, Pavlović Babić D, Altaras Dimitrijević A, Krstić K, Jolić Marjanović Z, Stepanović Ilić I, Videnović M, Jošić S, Nikitović T, Mojović Zdravković K, Rajić M, Ivanović J. From collaboration to solutions: Encouraging collaborative problem solving through school practice. in Technics and informatics in education – TIE 2022. 2022;:470-472.
doi:10.46793/TIE22.470B .
Baucal, Aleksandar, Pavlović Babić, Dragica, Altaras Dimitrijević, Ana, Krstić, Ksenija, Jolić Marjanović, Zorana, Stepanović Ilić, Ivana, Videnović, Marina, Jošić, Smiljana, Nikitović, Tijana, Mojović Zdravković, Kristina, Rajić, Milana, Ivanović, Jovan, "From collaboration to solutions: Encouraging collaborative problem solving through school practice" in Technics and informatics in education – TIE 2022 (2022):470-472,
https://doi.org/10.46793/TIE22.470B . .
1

The peer model: A new framework for promoting collaborative problem-solving in young people

Baucal, Aleksandar; Pavlović-Babić, Dragica; Altaras Dimitrijević, Ana; Krstić, Ksenija; Jolić Marjanović, Zorana; Stepanović Ilić, Ivana; Videnović, Marina; Jošić, Smiljana; Nikitović, Tijana; Mojović, Kristina; Rajić, Milana; Ivanović, Jovan

(Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu, 2022)

TY  - CONF
AU  - Baucal, Aleksandar
AU  - Pavlović-Babić, Dragica
AU  - Altaras Dimitrijević, Ana
AU  - Krstić, Ksenija
AU  - Jolić Marjanović, Zorana
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
AU  - Videnović, Marina
AU  - Jošić, Smiljana
AU  - Nikitović, Tijana
AU  - Mojović, Kristina
AU  - Rajić, Milana
AU  - Ivanović, Jovan
PY  - 2022
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4421
AB  - Project PEERSolvers aims at establishing a valid, evidence-based approach to building young people’s capacities for collaborative problem-solving (CPS). Specifically, the Project’s goal is to design and test an innovative training program based on the PEER model, i.e., targeting four elements of effective CPS: Personality, Exchange in dialogue, Emotional Intelligence, and Resources. In this paper, we outline the methodological framework for achieving this goal. Overall, the Project will employ a mixed-methods approach and include 600 participants. In the first phase, our objective is to develop a PEER model-based training for adolescents based on data about individual and group-level factors of (un)productive peer interaction; personal themes through which these factors appear in CPS; and adolescents’ past experiences with and attitudes towards CPS. These data will be collected in two qualitative studies, via individual interviews with participants and observations of their spontaneous behavior during CPS. In the second phase, our objective is to implement the PEER model-based training and test it in two intervention studies. The first study will examine the training’s effects on two group-level variables: quality of interaction during CPS; and quality of the solution to the presented real-world (complex) problems. Also, we will use the data from this study to make final adjustments to the PEER model-based training. The second intervention study will test the effects of the final version of the training on two individual-level variables: scientific and civic problem-solving competencies; and participants’ subjective experience of CPS. Both intervention studies will use an experimental design with repeated measures (pretest-training-posttest). The experimental group will receive the PEER model-based training and have the opportunity to practice CPS in triads with an experienced instructor providing scaffolding and digital media as resources; the control group will also be engaged in CPS but will not receive any training or scaffolding. The above described implementation of the PEER model should yield major insights into the possibility of developing adolescents’ capacities for CPS and using it to promote their individual competencies.
PB  - Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu
PB  - Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu
C3  - BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVIII SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology
T1  - The peer model: A new framework for promoting collaborative problem-solving in young people
EP  - 25
SP  - 25
VL  - 28
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4421
ER  - 
@conference{
author = "Baucal, Aleksandar and Pavlović-Babić, Dragica and Altaras Dimitrijević, Ana and Krstić, Ksenija and Jolić Marjanović, Zorana and Stepanović Ilić, Ivana and Videnović, Marina and Jošić, Smiljana and Nikitović, Tijana and Mojović, Kristina and Rajić, Milana and Ivanović, Jovan",
year = "2022",
abstract = "Project PEERSolvers aims at establishing a valid, evidence-based approach to building young people’s capacities for collaborative problem-solving (CPS). Specifically, the Project’s goal is to design and test an innovative training program based on the PEER model, i.e., targeting four elements of effective CPS: Personality, Exchange in dialogue, Emotional Intelligence, and Resources. In this paper, we outline the methodological framework for achieving this goal. Overall, the Project will employ a mixed-methods approach and include 600 participants. In the first phase, our objective is to develop a PEER model-based training for adolescents based on data about individual and group-level factors of (un)productive peer interaction; personal themes through which these factors appear in CPS; and adolescents’ past experiences with and attitudes towards CPS. These data will be collected in two qualitative studies, via individual interviews with participants and observations of their spontaneous behavior during CPS. In the second phase, our objective is to implement the PEER model-based training and test it in two intervention studies. The first study will examine the training’s effects on two group-level variables: quality of interaction during CPS; and quality of the solution to the presented real-world (complex) problems. Also, we will use the data from this study to make final adjustments to the PEER model-based training. The second intervention study will test the effects of the final version of the training on two individual-level variables: scientific and civic problem-solving competencies; and participants’ subjective experience of CPS. Both intervention studies will use an experimental design with repeated measures (pretest-training-posttest). The experimental group will receive the PEER model-based training and have the opportunity to practice CPS in triads with an experienced instructor providing scaffolding and digital media as resources; the control group will also be engaged in CPS but will not receive any training or scaffolding. The above described implementation of the PEER model should yield major insights into the possibility of developing adolescents’ capacities for CPS and using it to promote their individual competencies.",
publisher = "Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu, Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu",
journal = "BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVIII SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology",
title = "The peer model: A new framework for promoting collaborative problem-solving in young people",
pages = "25-25",
volume = "28",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4421"
}
Baucal, A., Pavlović-Babić, D., Altaras Dimitrijević, A., Krstić, K., Jolić Marjanović, Z., Stepanović Ilić, I., Videnović, M., Jošić, S., Nikitović, T., Mojović, K., Rajić, M.,& Ivanović, J.. (2022). The peer model: A new framework for promoting collaborative problem-solving in young people. in BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVIII SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology
Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu., 28, 25-25.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4421
Baucal A, Pavlović-Babić D, Altaras Dimitrijević A, Krstić K, Jolić Marjanović Z, Stepanović Ilić I, Videnović M, Jošić S, Nikitović T, Mojović K, Rajić M, Ivanović J. The peer model: A new framework for promoting collaborative problem-solving in young people. in BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVIII SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology. 2022;28:25-25.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4421 .
Baucal, Aleksandar, Pavlović-Babić, Dragica, Altaras Dimitrijević, Ana, Krstić, Ksenija, Jolić Marjanović, Zorana, Stepanović Ilić, Ivana, Videnović, Marina, Jošić, Smiljana, Nikitović, Tijana, Mojović, Kristina, Rajić, Milana, Ivanović, Jovan, "The peer model: A new framework for promoting collaborative problem-solving in young people" in BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVIII SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology, 28 (2022):25-25,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4421 .