info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200163/RS// i Projekat .“Standardization of the ASQ for its introduction into the pediatric practice in primary health centers in Serbia and validation of standards for early childhood development in Serbia” Projekat Udruzenja pedijatara Srbije u saradnji sa OSF London, UNICEF Serbia

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200163/RS// i Projekat .“Standardization of the ASQ for its introduction into the pediatric practice in primary health centers in Serbia and validation of standards for early childhood development in Serbia” Projekat Udruzenja pedijatara Srbije u saradnji sa OSF London, UNICEF Serbia

Authors

Publications

Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?

Lozanović, Dragana; Milidrag, Marica; Bogdanović, Radovan; Sokal Jovanović, Ljiljana; Videnović, Marina; Stepanovic Ilić, Ivana; Stepanović Ilić, Ivana

(Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Lozanović, Dragana
AU  - Milidrag, Marica
AU  - Bogdanović, Radovan
AU  - Sokal Jovanović, Ljiljana
AU  - Videnović, Marina
AU  - Stepanovic Ilić, Ivana
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
PY  - 2021
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4363
AB  - У педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је
превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно
функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су
показала да је употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или
поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и
дала могућност за рану примену интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages
Questionnaires ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5 година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно) тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом. У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019. години и
стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и развој детета“ (УРД).
PB  - Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar
T2  - Timočki medicinski glasnik
T1  - Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?
EP  - 131
EP  - 131
IS  - 3
SP  - 129
VL  - 46
DO  - 10.5937/tmg2103129L
ER  - 
@article{
author = "Lozanović, Dragana and Milidrag, Marica and Bogdanović, Radovan and Sokal Jovanović, Ljiljana and Videnović, Marina and Stepanovic Ilić, Ivana and Stepanović Ilić, Ivana",
year = "2021",
abstract = "У педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је
превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно
функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су
показала да је употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или
поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и
дала могућност за рану примену интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages
Questionnaires ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5 година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно) тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом. У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019. години и
стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и развој детета“ (УРД).",
publisher = "Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar",
journal = "Timočki medicinski glasnik",
title = "Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?",
pages = "131-131-129",
number = "3",
volume = "46",
doi = "10.5937/tmg2103129L"
}
Lozanović, D., Milidrag, M., Bogdanović, R., Sokal Jovanović, L., Videnović, M., Stepanovic Ilić, I.,& Stepanović Ilić, I.. (2021). Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?. in Timočki medicinski glasnik
Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar., 46(3), 129-131.
https://doi.org/10.5937/tmg2103129L
Lozanović D, Milidrag M, Bogdanović R, Sokal Jovanović L, Videnović M, Stepanovic Ilić I, Stepanović Ilić I. Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?. in Timočki medicinski glasnik. 2021;46(3):129-131.
doi:10.5937/tmg2103129L .
Lozanović, Dragana, Milidrag, Marica, Bogdanović, Radovan, Sokal Jovanović, Ljiljana, Videnović, Marina, Stepanovic Ilić, Ivana, Stepanović Ilić, Ivana, "Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?" in Timočki medicinski glasnik, 46, no. 3 (2021):129-131,
https://doi.org/10.5937/tmg2103129L . .
1

Early childhood development standards scale: Psychometric characteristics

Rajić, Milana; Stepanović Ilić, Ivana; Krstić, Ksenija

(Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu, 2020)

TY  - CONF
AU  - Rajić, Milana
AU  - Stepanović Ilić, Ivana
AU  - Krstić, Ksenija
PY  - 2020
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4409
AB  - The aim of the research was to assess psychometric characteristics of the Early Development
Standards Scale, constructed to identify children at risk or with developmental delay. Based
on the Early Development Standards (Baucal et al., 2012), eight scales were constructed,
covering ages from 1 to 60 months. In total, 1388 parents from Serbia participated. Relatively
high mean scores were obtained at all ages. The instrument has good metric characteristics.
The results of Rasch analysis showed that the scale is a reliable instrument (reliability for
respondents is about 0.8 and for items 0.98), it measures one phenomenon (outcomes in early childhood development) and it has a small number of items with poor metric characteristics.
There are significant correlations between scores on the Early Development Standards Scale
and Ages & Stages Questionnaires across all ages. Gender differences were obtained at 9-12
months, 14-18 months and 30-36 months, indicating higher scores for girls.
PB  - Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu
PB  - Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu
C3  - BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVI SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology
T1  - Early childhood development standards scale: Psychometric characteristics
EP  - 101
SP  - 99
VL  - 26
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4409
ER  - 
@conference{
author = "Rajić, Milana and Stepanović Ilić, Ivana and Krstić, Ksenija",
year = "2020",
abstract = "The aim of the research was to assess psychometric characteristics of the Early Development
Standards Scale, constructed to identify children at risk or with developmental delay. Based
on the Early Development Standards (Baucal et al., 2012), eight scales were constructed,
covering ages from 1 to 60 months. In total, 1388 parents from Serbia participated. Relatively
high mean scores were obtained at all ages. The instrument has good metric characteristics.
The results of Rasch analysis showed that the scale is a reliable instrument (reliability for
respondents is about 0.8 and for items 0.98), it measures one phenomenon (outcomes in early childhood development) and it has a small number of items with poor metric characteristics.
There are significant correlations between scores on the Early Development Standards Scale
and Ages & Stages Questionnaires across all ages. Gender differences were obtained at 9-12
months, 14-18 months and 30-36 months, indicating higher scores for girls.",
publisher = "Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu, Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu",
journal = "BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVI SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology",
title = "Early childhood development standards scale: Psychometric characteristics",
pages = "101-99",
volume = "26",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4409"
}
Rajić, M., Stepanović Ilić, I.,& Krstić, K.. (2020). Early childhood development standards scale: Psychometric characteristics. in BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVI SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology
Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu., 26, 99-101.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4409
Rajić M, Stepanović Ilić I, Krstić K. Early childhood development standards scale: Psychometric characteristics. in BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVI SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology. 2020;26:99-101.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4409 .
Rajić, Milana, Stepanović Ilić, Ivana, Krstić, Ksenija, "Early childhood development standards scale: Psychometric characteristics" in BOOK OF ABSTRACTS OF THE XXVI SCIENTIFIC CONFERENCE Empirical Studies in Psychology, 26 (2020):99-101,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4409 .