
ORIGINALNI NAU NI RAD                                   UDC: 334.72:316.774(497.11)”2000/2005”  

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

Vladimir Miokov 

Synovate 
vladimirmiokov@yahoo.com 

 

 

Vesna Vu ini!-Neškovi! 

Department of Ethnology and Anthropology 

Faculty of Philosophy, University of Belgrade 
vvucinic@f.bg.ac.rs 

 
 

Will Knjaz Miloš Belong to Foreigners?  

The Privatization and Image of Multinational Companies 

in the Serbian Media (2000-2005)
 ∗
 

 

Abstract: This study analyses the media coverage of the privatization of Knjaz 
Miloš, Serbia’s most famous mineral water factory, as well as the manner in which 
the multinational companies were presented in this process. The focus of the paper is 
on the conflict between major stakeholders as they were presented in media texts. 
Three phases of the privatization process are analysed. The first phase is the period 
from October 2000 to September 2003, when the news about privatization came out in 
the media; the second phase is from August 2003 to December 2003, when the first 
potential buyers appeared; and third is the period from August 2004 to September 
2005, when Knjaz Miloš was finally privatized. The conclusion of this analysis is that 
a negative image of multinational companies prevails in the domestic media. Such an 
image is not ideologically coloured (as it was in the 1990s) and is seldom openly 
presented. The general attitude is sceptical, even though an awareness of the 
importance of the participation of multinational companies in the process of 
privatization is present.  

 
Key words: Knjaz Miloš, privatization, transition, multinational companies, 

media, Serbia 

                                                      
∗ This study was done within the project DIOSCURI, entitled Eastern Enlargement 

– Western Enlargement: Cultural Encounters in the European Economy and 
Society after the Accession, implemented within the European Commission 
Framework Program Six (FP6). It was also realized within the project Transformation 

of Cultural Identities in Contemporary Serbia and the European Union 
(2%$".3#%-$4*5$ )6'!6%"*7 *0,"!*!,!$ 6 .$1%,-,"#5 8%+*5* *  1%#&.)a 9"*5a, 
!". 177018), supported by the Ministry of Science and Technological Development of 
the Republic of Serbia.  



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

168

Introduction 
 

This study aims to analyse the media coverage of the privatization of 
Knjaz Miloš, Serbia’s most famous mineral water factory, and the manner in 
which  multinational companies were presented in this process. As one of the 
strongest national brands, Knjaz Miloš was chosen due to the great publicity 
its privatization gained and the rich symbolic connotations tied to it. The study 
focuses on the conflict between major stakeholders as they were presented in 
the media text.1 The usage of symbols, connotations, word plays and 
stereotypes are the object of this analysis. 2 

 The analysis took into account articles appearing in three dailies (Politika, 

Danas and Kurir), two weeklies (Vreme and NIN), two economic magazines 
(Ekonomist and Biznis & finansije) and two TV channels (RTS 1 and B92)3. 
The time span of the printed media extended from 5 October 2000 until 
August 2005. Sampling was done in such a way that this whole period, from 
democratic changes until the privatization of Knjaz Miloš, was covered. 
Within the period of five years, every article in the selected media was 
analyzed. The analysis of the TV stations was limited to the period from 
September 2003 until January 2005, the period with electronic media 
coverage of the privatization of Knjaz Miloš. The prime time was analysed in 
the interval from 18.30 until 00.30. The analysis also includes the Internet but 
with no significant results whatsoever.  

                                                      
1 Analysis of real economic, political or any other motives and thus interests of the 

stakeholders (government, Knjaz management and companies bidding for Knjaz) are 
not within the scope of this article, and cannot be determined on the basis of media 
articles alone. 

2 As the overall Dioscuri project aimed to produce case studies with 
ethnographically rich data, this paper focused on content analysis of the media texts in 
order to collect data rich with connotations, word plays and stereotypes related to the 
image of the multinational companies interested in buying present on the Serbian 
market. This is the reason that we did not elaborate a theoretical framework for this 
study. For the literature dealing with theoretical approach to privatization and 
transition, see: van Brabant 1998, and Pickles and Smith 1998, Estrin 1994, Ribi$ 
2007. There are also quite a few empirical studies of post-socialist privatization. The 
work of E. Dunn in Poland (Dunn 2004) deals with one such case, wherein an 
American company bought a Polish baby food factory, while the study of N. Brandelj 
(Brandelj 2008) deals with eleven different cases of privatization in central and 
eastern Europe. 

3 All the data regarding the TV channels were made available thanks to the AGB 
Nielsen Media Research which allowed us full access to their media archives for 
which we are grateful to them.  



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

169 

The media were first and foremost chosen regarding differences in their 
general attitudes towards the political, economic and social reforms in Serbia.4 
They could thus be differentiated between the ones with the more liberal and 
others with the more conservative attitudes. Focusing on privatization, this 
meant the opposition between media supporting fast and radical privatization 
and the ones supporting more cautious and slower privatization.  

Among the dailies, Politika is the one with the longest tradition, the most 
renowned national daily, which supports the political interests of groups in 
power. Danas presents itself as a civil newspaper of liberal and pro-European 
orientation, the national daily that has a different style and political orientation 
than Politika. Kurir is a tabloid of populist editorial policy. 

The weeklies include Vreme with a more liberal and NIN with a more 
conservative editorial policy. The magazines Ekonomist (the most important 
economic magazine) and Biznis & finansije mainly cover economic topics. 
The TV channels are the first channel of the state broadcaster, Radio-

Television of Serbia 1 – RTS1, and the private television B92. 5 
Even though it was quite difficult to draw a line between the analysed media 

with regard to the mentioned classification, the dailies Politika, Nin, and the TV 
channel RTS1 could be considered as the media that stress the importance of 
national resources and see the national interest in slower privatization of 
companies exploiting these resources. The daily Danas, Vreme, television B92 
and the magazines Ekonomist and Biznis & finansije in general criticize the 
government and advocate a faster transition of society and faster privatization. 

 
 

Chronology of events leading to privatization 
 

 Knjaz Miloš (in further text referred to as Knjaz) is the biggest Serbian 
mineral water factory with about 50% of the market share (in the year 2000) 
with a strong and recognizable brand identity. The production branched out 
into manufacturing fruit juices and energy beverages. The factory was named 
after Miloš Obrenovi$, the leader of the Second Serbian Uprising (1815), and 
founder of the independent Serbian state6.  

The change of regime that took place on 5 October 2000 left managers of 
non-privatized companies in fear of losing their positions and privileges. At the 

                                                      
4 It should be noted that the starting criterion for the selection of media was a 

balanced representation of various target groups that make up their audiences (readers 
and viewers). 

5 The data about ownership structure of these media is not available. 
6 Exploitation of the mineral water started as early as 1811. Further on the history 

of Knjaz Miloš factory may be found on their website: www.knjaz.co.rs. 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

170

time, companies conducted privatization in accordance with the Law on 
Property Transformation of the Republic of Serbia (passed in 1997),7 known as 
the "old law", which meant dividing shares in the ratio 40% to the state, 60% to 
the management, employees and citizens (pensioners and employees in state 
institutions). By this law, the shares could not be sold on the stock market 
(which did not function anyway because this activity was not legally regulated) 
without prior signature of the director put on the prospectus and no statutory 
provision obliged him ever to do so. It was merely a simulation of the 
democratic regime and legitimacy. Milenko Golubovi$ (the magazine Biznis & 

finansije, No.1, November 2004) presented data that 350 out of 750 privatizations 
conducted according to this law took place during the several months long 
interregnum. This was the period between the overthrow of Miloševi$ after the 
presidential elections (5 October 2000) and the parliamentary elections, when 
the democratic opposition won the majority in the National Assembly (23 
December 2000).8 During those three months, the power changed more 
symbolically than actually, the situation which managers of these 350 
companies, used to ensure themselves as better a position as possible9. 

After the new government, headed by Zoran Djindji$ as the prime minister, 
was constituted in February 2001, economic reforms started immediately. The 
new laws were passed and expert bodies were formed, the most important 
ones being the Law on Privatization, the Law on the Privatization Agency, 
and the Law on the Share Fund.10 The Minister of Economy and Privatization, 
Aleksandar Vlahovi$, invited the most successful domestic companies 
privatized in compliance with the old law to get involved in the new process, 
which would include finding a strategic partner. Knjaz belonged to that group, 
but its management did not respond to the invitation. The first conflict, or 
differences in interests, occurred as early as the beginning of 2001. 

                                                      
7 The Law on Property Transformation of the Republic of Serbia was adopted in 

July 1997, and officially published in October 1997. The Law on Property 
Transformation of the Republic of Serbia, Official Gazette of the Republic of Serbia, 
no. 32/1997. ( Zakon o svojinskoj transformaciji Republike Srbije, Službeni glasnik 
RS, br. 32/97). The official creator of this law was Milan Beko, the Minister of 
Privatization of the Republic of Serbia. 

8 There was a transition government in this period. After the elections in 
December 2000, Zoran Djindji$ formed the government of Democratic Opposition of 
Serbia (January 2001). 

9 In order to "stimulate wide-scale privatization", those managers used the 
interregnum period to conduct privatization according the "old law". 

10 The Law on Privatization, the Law on Privatization Agency, and the Law on the 
Share Fund were all passed in June, 2001. Official Gazette of the Republic of Serbia 
no. 38/2001. (Zakon o privatizaciji, Zakon o Agenciji za privatizaciju, Zakon o 
akcionarskom fondu, Službeni galsnik Republike Srbije br. 38/01) 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

171 

The management of Knjaz led by its general manager Radenko Marjanovi$, 
insisted on finishing capitalization, pointing to themselves as to a strategic partner. 
This demand would have had its legitimacy, but activities of the management 
did not indicate this intention. Instead, they talked about capitalization as a way 
of privatization of the companies with a 60% stake already in private hands but 
which their holders could not dispose of because the prospectus was not signed, 
so they could not be offered to a potential buyer in capitalization. Prevention of 
share trading especially affected small shareholders who were not employed in 
the factory and whose sole interest was to cash their shares as soon as possible. 
The other fact which indicates that there was an interest of the management to 
avoid privatization, (which meant new owners and possible change of the 
company’s management) is the length of the period between the beginning of 
the process of privatization, at the end of 2000, and the transformation of the 
factory into a privately owned company, at the end of 2004. 

The management used the unstable political situation to prolong the sale of 
"their" company. The process of privatization of Knjaz can be divided into 
three phases, more or less linked with different political, economic and 
legislative processes in Serbia:  

 
• Phase 1. In October 2000, after the political changes, the management 

of Knjaz rejected every potential investor (Coca-Cola, Vlade Divac, Danone, 
FPP and Laško). Using connections in media, the management started a 
campaign based on patriotic elements of the company’s brand. Faced with the 
problem of the "old system" management refusing privatization, the 
government passed a new law in 2001, which enabled bidding for a company 
even though its prospectus was not signed.11  

• Phase 2. In the spring and summer of 2003, the first potential buyers 
arrived: Coca-Cola, Nestlé and Danone. In September 2003, Vlade Divac, NBA 
player and national sport icon, made an offer to buy Knjaz. He was ideal for 
creating opposition to foreign companies. As a potential investor, he was used to 
avoid the threat of selling the company to foreigners. In November 2003, when the 
above mentioned threat was eliminated, Divac was also rejected as an impostor (at 
the time when it was obvious that the government would have to resign12). 

                                                      
11 Even though no positive action towards privatization took place within Knaz 

Miloš at the time, this first phase was in fact an introduction to privatization. It was 
characterized by negative action, i.e., the rejection of foreign partnerships, as well as the 
ignorance of signals from the government and the "new law" that enabled privatization 
without management approval. It was, indeed, a period laden with multiple tensions. 

12 The new government was to be led by Vojislav Koštunica and it was more 
conservative in respect of economic reforms than the government of Zoran Djindji$ 
and Zoran Živkovi$. 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

172

• Phase 3. In the summer of 2004, the affair started with the repeated 
contacts of Divac with the management, which resulted in signing a memorandum 
regarding the purchase of Knjaz. On the same day the FPP submitted a bid to 
buy 25% of the shares. Soon there were bids by other interested companies 
(Salford investment fund, Slovenian Laško, Danone, Delta, the Croatian 
Agrokor). On 19 August 2004, the government issued a decree which enabled it 
to offer its stake and called on small shareholders to join it in assembling a 
majority stake together. In November 2004, because of an unfair and illegal 
offer, the Commission disqualified Apurno (Divac and Danone), whose bid the 
state accepted. This resulted in a midnight government session. The second 
round was declared invalid, and had to be repeated, with no penalty or 
disqualification. In the repeated second round, Laško and Danone gave up, and 
FPP, as the only remaining bidder, became the new owner of Knjaz.13   

 

 

Content analysis of media presentations  
Democratic changes, interregnum, and simulation of privatization  

(October 2000 – September 2003) 
 

After the political changes in October 2000, the new government started 
the economic reform. The Minister of Economy and Privatization, Aleksandar 
Vlahovi$, invited companies privatized by the old law to get involved in 
finding a long term solution and to enter privatization through cooperation 
with the government, who wanted to find strategic partners for the biggest 
companies. The management of Knjaz ignored this invitation.  
 

Knjaz Miloš management refuses the government proposal  
to find them strategic partners 

 

After privatization was conducted according to the old law, the 
management intensified its PR activities. From November 2000 until January 
2001 Politika published news about business accomplishments of Knjaz, its 
planned growth of production, scholarships for students, sponsorships for 
sport clubs, help sent to kindergartens and schools.  

In March and April there were articles about the new law on privatization 
and the anxiety of management teams over having to remove all restrictions 
they had at their disposal. As was mentioned before, the new law allowed 

                                                      
13 Following the ownership of Knjaz Miloš up to the present, it should be mentioned 

that in January 2005, FPP Balkan Ltd. added Salford Capital Partners fund as their 
partners. In December 2006, Knjaz Miloš AD obtained an ISO 22000 certification for 
food safety, having become the first company to obtain this certification in Serbia. 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

173 

placing a public bid for buying the shares of a company without prior signing 
of the prospectus. According to the old law the shares could not be offered 
without prior signing of the prospectus by the manager or director. At the 
same time no law obliged him ever to sign it. This is how managers of many 
companies maintained their positions. The government vainly tried to solve 
the problem by negotiations, but the majority of companies refused the 
proposal of the government to find them strategic partners. Knjaz Miloš 
belonged to this group. Regarding the call for the companies privatized 
according to the old law to revalue the capital and find a strategic partner, 
Mirko Cvetkovi$, the Deputy Minister of Economy and Privatization, said: 
"We have no intention of rushing them into it. This was for them a good 
opportunity to get our help. I am sorry because they didn’t understand it well 
and missed this chance to get a recognizable strategic buyer of the majority 
stake instead of ‘an accidental’ partner."(Politika, 23/4/2001, p.10). During 
2002 the issue of Knjaz was not dealt with in Politika.  

 
Defending the national treasure 

 
During the celebration of two centuries of mineral water use in 

Aran%elovac, the general manager of Knjaz, Radenko Marjanovi$, said: "One 
of our priorities is to continue privatization; some would sell it overnight, 
without regarding it as a company of national interest. We want the company 
itself to be a strategic partner, and not a strategic prey of multinational 
companies whose intentions are well-known to us from the experience of 
other countries" (Politika, on 4/1/2003, A11). In the same month Politika 
published an interview with Jack Barbanel from the Salford investment fund 
who said that they did not buy factories to eliminate competition, like Nestlé, 
Danone, and Parmalat did (but he did not mention that investment funds 
mainly sold them to multinational companies for a higher price). Mr. Barbanel 
confirmed that there were negotiations with Knjaz: "The negotiations which 
started last year in April-May have failed mainly because of their fear that we 
will not be successful in this privatization. All were very protective… There is 
a national pride here. It is good. There’s nothing bad in it. But people should 
hear how much money is to be invested here. Nobody wants to steal anything 
from them or to take them away, you can’t put Knjaz Miloš or Imlek in a 
suitcase and go to England or the Netherlands" (23/1/2003).  

The first channel of national television (RTS1) covered the events 
relatively impartially, if judged by the form and reporting of facts deprived of 
accompanying comments by journalists. However, the impression changes 
when we notice a high proportion of state officials openly naming their 
favourites, as well as the context which can be created by, for example, news 
that the Alliance of the Serbian Independent Trade Unions had protested 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

174

against privatization and even engaged a private detective bureau to 
investigate illegal activities in this process (on 4/1/2003 at 19:46). 

It is interesting that a campaign against Coca-Cola as a potential buyer 
conducted in summer 2003 went almost unnoticed in Politika and RTS 1. The 
campaign was not explicit and was mainly conducted on the "lower" levels, in 
tabloids and local media. The first news about privatization in Politika 

appeared under the headline: "Vlade Divac also interested", and the 
subheading: "Capitalization of Knjaz" (Politika on 5/9/2003 p. B1). After two 
days, Politika published the article written by Radojko Nikoli$ under the 
headline: "Who will Knjaz belong to?" Nikoli$ said that the prospectus should 
be signed so the company could be put up for sale – "to a foreigner if 
necessary", criticizing the attacks on investors. Summing up the atmosphere in 
the public he wrote: "Briefly, the actual prevailing message sent to the public 
regarding Knjaz Miloš says: Do not sell the national treasure to foreigners!" 
(Politika, 7/9/2003 p. A9). 

The case of NIN may be the most interesting in the manner in which the 
image of multinational companies had been developed, at least in the case of 
privatization of Knjaz. The context is important for their discourse. Long before 
the havoc with Knjaz began, there had been an article published in NIN about 
privatization of mineral water with a unanimous message of expert interviewees 
that strategic resources should not be sold. (Svetislav Stankovi$, director of 
Development and Production Department of Vlasinska Rosa, Dr Mila 
Kova&evi$, general manager of Heba, Perica Jovi$, NIN 2716 on 16/1/2003, p. 
34-35). When the bidding for Knjaz had begun, the economists Danilo Šukovi$ 
and Branko Dragaš, did not support the sale and saw the fight for the water as 
the core of the whole affair. It should be stressed that in the period when the 
foreign companies were intensively rejected, especially Coca-Cola, NIN carried 
the attitude of Sr%an Jani$ijevi$ (former director of Coca-Cola in Serbia) who 
said that the multinational companies were not at all bad and that the domestic 
market should be open to them (NIN, 2749 on 4/9/2003, p.31).  

As for the negative judgements, NIN mainly reported statements of third 
parties and kept a certain balance in a way similar to that of Politika. NIN 
openly expressed disagreement with the manner and timing of the sale of 
Knjaz. However, a legitimate adoption of the attitude towards a premature 
sale turned into building a picture of the participants on the market when the 
whole reporting had a negative connotation, the impression formed when 
analysing their texts.14  

The first difference that could be noticed between the coverage of Politika 

(or even NIN) and Danas is in a fewer number of front pages devoted to the 

                                                      
14 This impression is based on analysis of all the articles published in NIN, such as 

the quoted articles criticizing the selling of strategic national resources.  



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

175 

affair. The next characteristic is a much more serious, rational analysis of the 
behaviour of everyone involved, when compared to Politika. The national 
sentiment is a topic for criticism and a frequently ironical object of ridicule. The 
first appearance of Knjaz in Danas was a caricature in which Knjaz Miloš was 
drinking Coca-Cola and eating a Big Mac (Danas, on 3/9/2003). At the very 
beginning it was stated that after refusing to sign the prospectus, the director 
started a media campaign against the Ministry. It was also mentioned that it was 
very important that the world’s big corporations took part in privatization. 

 Like Danas, Vreme was also intrigued by the attitude of some media. The 
commentator finished with expectations that the national pride would not take 
much place should the offer appear to be big. The topic of Knjaz intrigued 
Vreme journalist, Miša Brki$, who was more interested in a populist discourse 
than in the role of the state (which was stressed in the writing of the journalist 
of Danas). The article had an ironic title, but it is an example (noticed by the 
journalist of Danas, Dragan Vujadinovi$,) in which Vreme also used effective 
titles which inadvertently fitted in the dominant rhetoric: "Bargain" (Vreme, 
658, on 14/8/2003 p. 5-6). 
 

 

The first potential buyers: Coca-Cola, Nestlé and Danone.  

Vlade Divac is a national hero, defending Knjaz  

(August 2003 – December 2003) 
 

As soon as the first buyers showed up, articles with negative connotations 
appeared in tabloids. Other media did not show much interest because those were 
all informal talks. Their attention was attracted by this low-profile media 
campaign, during the fall of 2003 (STB on 3/9/2003 at 19:49, "Privatization of 
Knjaz", and B92 on 7/9/2003 at 21: 28, in the programme "Impression of the 
week").  

In September 2003 Vlade Divac showed interest in Knjaz. When he 
appeared as a potential buyer, the state media began to cover this affair. Divac 
played the role of a national hero, opposing multinational companies. The 
story had an unexpected turn of events – once the hero started playing his role, 
he was accused of being a double agent, secretly working for some companies 
from the USA (Minister Aleksandar Vlahovi$ said this in Politika (7/10/2003, 
the front page), so that he was rejected as well. 
 

Coca Cola vs. Vlade Divac 
 

Kurir was taken here as an example of media representing "economic 
patriotism". We considered only a few characteristic articles for two reasons. 
Firstly, since a lot of media pointed out the intensive media campaign against 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

176

foreign companies, among them being some analysed in this paper (Danas for 
example), we believed that this part should only represent a paradigmatic 
supplement to the already mentioned style of reporting. Secondly, we wished 
to avoid burdening the paper with general views since the phrases and the way 
of reporting of the "patriotic" media were predictable and therefore unified. 

 After Divac had appeared and the defence against the hostile takeover had 
intensified, Kurir wrote that Vlade Divac had made an official bid for buying 
the shares of Knjaz and that he had talked "two evenings ago with the 
management of the Knjaz Miloš company which was trying hard to stop 
Minister Aleksandar Vlahovi$ from selling this company to Coca-Cola. This 
news confirmed for the first time that Divac was interested in investing in this 
Serbian factory." (Kurir, on 5/9/2003). 

The weekly Vreme started writing about the events around Knjaz by 
publishing a citation from Kurir that the American giant company Coca-Cola 
intended to purchase Knjaz (Kurir, on 12/8/2003). In an unsigned text, Kurir 
pointed to Danko 'uni$ from Deloitte & Touche as the main go-between, and 
to Aleksandar Vlahovi$, standing behind it all.  None of the persons involved 
confirmed the story.  

When Coca-Cola came to see the factory, NIN wrote that Radenko 
Marjanovi$ asked perhaps the most pathetic question: "What will happen to 
us, to Serbia, to all the nation if we sell everything?", Milan R. Kova&evi$’s 
begging was also cited in Blic (on 25/8/2003): "Do not sell, because for the 
retired people (the majority of small shareholders who were not employed in 
Knjaz) and to the government only money is important." Interested but 
undesirable buyers were Coca-Cola, Nestlé, Danone and Laško (Ljubiša 
Stojilkovi$: "Knjaz Miloš, the chase after the goose that lays the golden egg", 
NIN 2748 on 28/8/2003). In the article: "In the jaws of the successful ones", a 
researcher of the institute G17, Dejan Gaji$, revealed that the sale of similar 
companies brought the Czech Republic to abandon the development 
programme and to lose strategic investors. He criticized the activities of 
Danone and Nestlé in that country (NIN 2755 on 16/10/2003, p. 22). 

Even though TV Studio B was not included in the media analysis, while 
searching the AGB media database, we noted that the only special programme 
broadcasted was "Privatization of Knjaz" on Studio B, put on the program on 
2 September 2003 at 21:00h. The program included an interview with the 
general director of Knjaz, Radenko Marjanovi$, with factory workers and 
Miodrag 'or%evi$ from the Privatization Agency. The programme was done 
without any comments by the journalist, and it only reported the opinions of 
third parties. We quote some of the statements of the workers: "They came, 
Coca-Cola came here, they observed, they were photographing. The workers 
are embittered; they are very much dissatisfied, you know, when somebody 
enters your garden, your house… We don’t know who sent them or what is 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

177 

going on." "We have the impression that we are dealing here with invisible 
forces" and "we don’t need anybody, we can live on our own… The workers 
are afraid of getting fired… These are goldmines. In Coca-Cola in Zemun, 
they have lower salaries than in Knjaz." 

Radenko Marjanovi$ thought that after the sale the number of workers 
would be reduced. He was sure that foreign management would be much 
colder, interested only in profit, while on the other hand "we are interested in 
profit too, but in a human way, we are much more aware of the workers’ 
problems." The representative of the Privatization Agency remained the only 
one with diplomatic statements and his appearance itself was more defensive. 
According to him, privatization was inevitable. 

Regarding the reporting of TV B92 there is an impression that, like the 
daily Danas, they managed to keep a necessary distance. In "Impression of the 
week", where Aleksandar Vlahovi$, Mla%an Dinki$ and Ruža #irkovi$ 
(NIN)15 took part, the topic of the program was privatization, above all of the 
tobacco industry, but Knjaz was also mentioned. Aleksandar Vlahovi$ denied 
allegations about negotiations with Coca-Cola and denied the accusations that 
he was behind the problems with the small shareholders. Mla%an Dinki$ stuck 
to the idea that Knjaz should not be sold for the sake of a short-term interest 
because its price would only go up, while Ruža #irkovi$ criticized the 
management (B92, on 7/9/2003 at 21:00 Impression of the week). The 
multinational companies were mentioned as respectable business entities. 

The management of Knjaz stirred up when a private brokerage house, 
Emisio Broker, formed a stake of 14% of shares which together with 40% of 
the state stake could result in a change of ownership. Danas wrote that at that 
time the statements of the management, workers and "independent experts" 
appeared, saying that the national treasure ("Knjaz Miloš") could not be sold 
just like another Serbian ruler "Kara%or%e"16 had eventually ended up in 
Slovenian hands (Palana&ki kiseljak bought by the Slovenian Kolinska at the 
Belgrade Stock Exchange). Coca-Cola, Danone and Nestlé were mentioned 
and attacked in the media as interested buyers (Danas 6-7/9/2003).  

Resembling the previous, socialist manner of advocating, Politika 
published the news about the telegrams of support sent to Knjaz Miloš by the 
Council of Independent Unions from Kragujevac, Negotin, Kladovo, Gornji 
Milanovac, Raška, and the miners of Kolubara, in which they demanded 
"…that the benefit from exploiting this natural resource – mineral water, 

                                                      
15 Aleksandar Vlahovi$ was Minister of Economy and Privatization, Mla%an 

Dinki$ was Minister of Finance and Ruža #irkovi$ was a journalist in NIN. 
16 Karadjordje Petrovi$ was the organizer of the First Serbian Uprising against the 

Turks (1804-1813), and was allegedly killed (in 1817) by the men of his godfather 
Knjaz Miloš, under the order of the Turks and Knjaz himself. 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

178

remains only our national treasure which, since being a strategic resource of 
our economic development, we cannot give it to foreign buyers" (Politika, on 
14/9 p. B1). Even the Assembly of the Municipality of Aran%elovac, where 
the factory is located and where there was a pro-reform oriented local 
government, adopted the attitude that it should be a national factory (Politika, 
on 17/9/2003, B1). The president of the Independent Labour Union of Serbia, 
Milenko Smiljani$, said that we must "…stop taking the factories away from 
the citizens of Serbia and Aran%elovac" (Politika on 18/9/2003, B1).  

The news on TV B92 reported the statements of the main participants with 
no comments, the warnings of the economists regarding transparency of the 
process were reported, (B92, on 6/9/2003 at 22:30), while in their programmes 
the authors underlined the media pressure and unprofessional approach of the 
state institutions. In the Business Supplement, in Danas, Ruža #irkovi$ 
concluded that with the elections approaching, the vote was given to 
economic patriotism. "Mr. Vlahovi$ is expected to do the impossible: to stop 
the multinational companies from drinking us up together with our mineral 
water and at the same time not to allow any suspicious domestic dinar to eat 
up OUR companies." (Danas on 29/9/2003) Commenting on the statement of 
Radenko Marjanovi$ that the agreement with Divac eliminated fears that the 
factory could fall into the hands of an undesirable foreign partner, #irkovi$ 
asked how come they had always wanted Divac to be the owner, and 
underlined that Divac should not be more desirable than Coca-Cola (Danas on 
7/10/2003 p. 7). 

Miša Brki$ cited the story of Ve:ernje novosti (on 11/10/2003) where there 
was a statement of a worker of Knjaz: "We are relieved now, we won’t have 
Uncle Sam for our boss, but our boy, our Vlade Divac," as well as the 
statement of a union leader, Dragan Mati$, which was reported by Beta on 9 
October: "If we don’t know how to beat the interest of American capital here, 
then we won’t know it anywhere else in Serbia" (on occasion of the conflict 
between the workers of the ironworks of Smederevo and the management of 
US Steel. Like in Smederevo, in Arandjelovac, there is also a resistance to 
foreign investors such as Coca-Cola, Nestlé and Danone. In the text "Divac 
vs. Coca-Cola", it was said that the working class of Knjaz did not want to get 
sold to the foreign capital which would bring strategic partners like Coca-
Cola, Danone and Nestlé. Divac was also persona non grata "…if Coca-Cola 
is behind him. We will not sign the agreement until this is checked out." 
(Radenko Marjanovi$, Blic, on 2/10/2003)17.  

                                                      
17 It is noticeable that the attitude of Knjaz management towards Divac changed at 

this point, but it should be remembered that this time coincided with the period in 
which Aleksandar Vlahovi$ announced that multinational companies were behind 
Divac as well. 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

179 

For Brki$ this is inferior primitivism and the provincial arrogance of  
representatives of the Union headquarters. Divac is also a capitalist and profit is 
important for him so he will behave like the notorious US Steel, which was 
accused by the workers of not revealing their real face of American capitalism 
until after they had taken over the factory (Vreme, 667 on 16/10/2003 pages 20-
22). Like Vreme, Ekonomist also started monitoring the events around Knjaz 
relatively late. It was above all because all those events were more unconfirmed 
news than real negotiations. Coca-Cola ended up only unofficially interested in 
the possibilities of purchase. (Ekonomist, 182 on 17/11/2003).  

 

Vlade Divac turns out to be a "bad gay" also 
 
The campaign led by the Knjaz management was obviously successful 

because the government gave up selling the majority stake to a strategic 
partner. The general manager, Radenko Marjanovi$, announced that Divac 
would be offered a majority stake (Politika, on 6/10/2003, the front page). The 
very next day there was news that Divac would not be the sole owner of 
Knjaz. Minister Aleksandar Vlahovi$ (responsible for publishing this 
information) announced that some companies from the USA, not as big as 
Coca-Cola, but almost as big, would take part in the purchase together with 
Divac (Politika, on 7/10/2003, the front page). This caused a turn of events 
and a change in the attitude towards Divac. It seemed that the Knjaz 
management found in this unconfirmed information a new excuse to stall 
privatization. In the text "A wise precaution: who is participating in the 
capitalization of Knjaz together with Divac", Radenko Marjanovi$ said: "We 
will not allow multinational companies to get a majority stake in a roundabout 
way. We will not allow any of multinational companies which have already 
shown their interest to be strategic partners, to emerge out of nowhere" 
(Politika, on 8/10/2003, B1). Having expressed these doubts, the management 
of Knjaz turned down Divac’s offer because, according to them, he was not 
ready to pay the full value of the company (Politika, on 26/11/2003, B1). 

When Vlade Divac was turned down with the explanation that he was only 
a cover up for the notorious Coca-Cola, Ekonomist described the sale of Knjaz 
in a following way: "- Hello! - Hello! - Do you have some water? - Yes, but 
we won’t sell it to you." (Ekonomist, 184 on 1/12/2003 p.13) In Vreme, 

Divac’s hesitation18 was explained by the unstable political situation and 
electoral campaigns which criticized the new model of privatization and 
demanded revision, even mentioning the possibility of canceling privatization 
(Vreme, 673 on 27/11/2003 p. 22).  
 
                                                      

18 Vreme made an assumption that Divac hesitated as well. 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

180

Finish of the race: twisting and breaking the rules.  

After the sale, Knjaz disappears from the media  

(August 2004 – September 2005) 
 

The final stage began in the summer of 2004. The affair started with the 
contact between Divac and the management of Knjaz, and the signing of a 
memorandum of purchase. On the same day the investment fund FPP Balkan 
Limited (FPP) submitted to the Commission a bid to buy 25% of the shares. 
Soon there were bids by other interested companies (the Salford investment 
fund, Slovenian Laško, Danone, Delta, Croatian Agrokor). The government 
issued a decree which enabled it to offer its stake and called on small 
shareholders to join it in assembling a majority stake together.  

After much turbulence the second round began, which included bids for 
the majority state stake. Divac and Danone set up a joint company called 
Apurno, while FPP and Laško also placed their bids. The state decided to 
accept the bid of Apurno which surprised many analysts who had estimated 
their bid to be the least favourable. Two days before the deadline when it was 
obvious that FPP would win, Predrag Danilovi$, a friend of Divac appeared in 
the media and offered to pay a reward to everyone willing to sell their shares 
to Apurno. After this call, the number of deposited shares with Apurno grew 
and on 24 November 2004 they managed to assemble 54% of the shares. 

Because of this, the Commission disqualified Apurno, whose bid the 
government had already accepted. This resulted in an urgent government 
session, the second round was declared invalid, and had to be repeated. In the 
repeated second round, Laško and Danone gave up, and FPP became the 
winner. 

 

Investment fund FPP is a new threat on the horizon  
Divac is a hero again  

 
From December 2003 until 12 August 2004, there was a period of relative 

truce. The issue of Knjaz appeared in Politika in regular intervals in reports on 
business achievements, modernization of technologies, help sent to schools, 
hospitals and churches. A noticeable feature of Politika’s PR activity at the 
end of 2003 and the beginning of 2004 (when there was a political crisis and 
the fall of the government) was to broaden reports with statements given by 
the general manager, Radenko Marjanovi$, underlining that Knjaz was a 
company of national interest (Politika, on 17/1/2004, B3 and on 20/1/2004, 
B1). On the occasion of opening new plants in Žagubica, Marjanovi$ said 
there were increasingly louder demands from the government to privatize 
bigger companies in Serbia, with Knjaz among them. In order to avoid an 
undesirable sale of the government’s stake, the management prepared a tender 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

181 

which would protect the long-term development of the company (Politika, on 
12/8/2004, p. 15). The next day the front-page banner headline read that 
Radenko Marjanovi$, Vlade Divac and Miodrag 'or%evi$, director of the 
Privatization Agency, had signed a memorandum of understanding. In the 
same text there was unconfirmed information that the Securities Commission 
had allowed the shares to be sold to the interested buyers. The news took 
Marjanovi$ by surprise so he said that it would discourage Divac and that the 
agreement was supported by Predrag Bubalo, the coordinator in the Ministry 
of Economy who would soon become the Minister of Economy (Politika, on 
13/8/2004/ the front page).  

In Politika, news about the takeover bid was confirmed (Politika on 
16/8/2004 p. 13.) in a neutral text which gave some basic information about 
the bid and the bidder, the investment fund FPP Balkan limited (with its main 
office in London and capital of 750 million dollars). The founder was Fabien 
Pictet, a partner in Pictet & Cie until 1998, one of the biggest and oldest Swiss 
private banks. Since the law forbade starting capitalization after the public bid 
for buying the shares had been placed, the bid of FPP was given priority. 

With the surprising appearance of an unknown investment fund, criticism 
passes over to this participant which now took over the role of "bad guy". It was 
said that FPP was registered in the Cayman Islands and that the impression was 
that arrangement with Divac for strategic partnership was betrayed (the term 
capitalization was not used any more). Under the headline "Impermissible 
trade", Radenko Marjanovi$ said that "the buyer of a minority stake does not 
undertake any obligation to invest in the factory or to finance the social 
program." (Politika, on 17/8/2004 page 13). The article entitled "The state, an 
unwilling accomplice of tycoons", expressed the belief that this was an 
irrational trade and that laws were uncoordinated. There was also information 
that Milan Beko, one of Miloševi$’s tycoons, was behind FPP, which Sr%an 
Muškatirovi$, a representative of FPP, denied. The Ministry of Economy 
supported capitalization in favour of Divac. The statement of the former 
Minister of Economy and Privatization, Aleksandar Vlahovi$, was published, 
saying that the shareholders had refused strategic partners like Coca-Cola and 
Danone, and that they had missed their chance and let them in for an uncertain 
continuation of privatization. (Politika, 18/8/2004 p. 14-15). The sale of Knjaz 
was presented as the sale of the source of mineral water. "How will the state 
budget increase if the best companies and the natural resources are sold to 
foreigners who can choose a country or island, like the Cayman Islands, to pay 
taxes or take their profit out ..." (Miladin Ševarli$, president of the Association 
of Agroeconomists of Serbia, Politika, on 24/8/2004 p. 14). 

In a survey conducted among the workers, there was an opinion that Knjaz 
should be bought by a recognized company, not "a cowboy" one, and that they 
should wait for a bid from big companies such as Danone and Laško. Even 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

182

Radenko Marjanovi$ apparently changed his opinion about multinational 
companies. He said that they should not act against their own interests and that 
there were many companies interested in capitalization, Reiffaisen bank and 
Danone (which "have been the most correct ones") were among them (Politika, 
on 29/8/2004 the front page). When the bidders were presented, an unconfirmed 
information about FPP circulated, which said that domestic financial lobby of 
former and actual politicians was behind it (Politika, on 9/9/2004 p. 13). 
Miodrag 'or%evi$, the director of the Privatization Agency, raised doubts that 
this was "dirty money" (18/9/2004 p. 15). An interesting and striking 
contradiction is that in the Politika economic supplement, Econometer of 
21/9/2004, there was a report on a round table discussion held on 7 September 
2004. The topic was investment funds which were a novelty in Serbia. Most of 
the participants welcomed them and rated them favourably. 

Trying to clarify the notion of investment funds to the public, which was 
unknown until then, a report from the above mentioned round table discussion 
appeared. The investment funds were judged favourably except in the opinion 
of Zoran Drakuli$ who said that they had not fulfilled expectations in 
development of the financial market in transition countries (Rade Repija: 
Ekonomist, 225 on 13.9/2004 p. 23). The investment funds had a very 
interesting visual presentation in Ekonomist, the front page showed a shark in a 
shoal of sardines with a caption "Big fish in shallow water" (Ekonomist, 250 on 
7/3/2005). 

In her text in Danas, Marija Jovanovi$ explained different types of 
investment funds and their economic activity. The text began with a dilemma 
as to whether it was better for the shareholders to place their trust in strategic 
funds or investment funds, and ended with weighing the pros and cons. The 
conclusion was that investment funds presented a vanguard of multinational 
companies and that both forms of organization had their positive sides. 
(Danas, 28/10/2004 p. 11). 

 
Old themes emerge again: National heroes and their credibility,  

national interest and strategic resources 
 
When bidding for Knjaz began, a text entitled "Coca – Cola behind 

Divac?" appeared. The unusual interest of an athlete was explained as a cover 
for the multinational company which was waiting for a chance to get hold of 
Knjaz. In a similar way to Politika, this was put into a third party’s mouth – 
that of Dragutin Radovanovi$, president of the Section of Retired 
Shareholders of Knjaz. However, in the very next sentence it was said that it 
seemed "that a great part of the domestic public thinks the same. But only a 
few of them want to talk about it." (Kurir, on 18/8/2004). 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

183 

In the issue dated 28/29 August 2004, Danas published an article taken from 
the Slovenian newspaper Delo, asserting an argument that Serbia was not able 
to overcome the prejudice against foreign capital. All through September, the 
texts criticized the Knjaz management as well as the suspicious participation in 
this privatization affair by the tycoon Milan Beko (FPP) and the reaction of 
FPP, which created an unhealthy atmosphere when it filed lawsuits and thus 
drove away serious foreign bidders Danone and Laško. 

The text "Knjaz remains Serbian" (Kurir, on 28 and 29/8/2004) carried the 
writing of the Slovenian newspapers, saying that Knjaz would probably 
remain in Serbian ownership in spite of the great interest shown by many 
companies, including Slovenian Laško. "Knjaz will most probably remain 
Serbian, either directly, or through off-shore companies. We must not forget 
that the Serbian government hesitated with privatization as long as it could 
and that the workers also had fear of the new owner. This is why the 
ownership of this important company, which manages many water sources, is 
a very important question, underlined the Slovenian commentators of 
economic events". During the protest by the workers of Knjaz in front of the 
government office, a statement of a worker saying that he could not 
understand why people employed in Knjaz wanted to sell their shares to 
foreigners was quoted. (Kurir, on 29 September 2004). 

Ruža #irkovi$, who wrote for Danas too, issued a text in NIN, in which 
the participants in the bid, particularly the "national" ones, were described in 
an ironic way. The article was announced on the front page as "The war for 
Knjaz, gambling the idol away" (NIN 2799 19/8/2004). A commentator of 
Danas, Dragan Vujadinovi$, cited the headlines from the popular, but also 
from the respectable press, as an illustration of the prevailing opinion: "Knjaz 
Miloš is not for sale, Knjaz does not want a major owner, If they buy our 
companies, they buy our market as well, We want to be a strategic partner, not 
a prey, Bargain, Divac to become Knjaz, Divac - the last guard against Coca-
Cola, Shareholders of Knjaz do not want Divac, Divac’s bid is unacceptable, 
Knjaz needs a strong financial partner. As chronologically the latest, 
Vujadinovi$ cited the front page of a respectable weekly Vreme: "Knjaz has 
been killed" (711, 19/8/2004). 

At the beginning of the final stage, after the memorandum with Divac had 
been signed and the public bid of FPP had been made, Danas reminded its 
readers of the affair and the most important fact that the Knjaz management 
was opposed to acquiring a strategic partner, i.e. the multinational companies. 
Danas also wrote that unofficially Coca-Cola appeared to be the main serious 
buyer (Danas 14-15/8/2004 p. 9). Ekonomist concluded that in Knjaz they 
were anxious about the illegal takeover which happened because of the 
problematic concept of law on the securities market. It is necessary to change 
the law and contribute to flourishing of the stock exchange in order to avoid 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

184

such situations in the future. The takeover is also a punishment for the cruel 
behaviour of the management which does not want to accept the fact that the 
small shareholders are also legitimate owners. Apparently, by avoiding 
signing the prospectus which would enable small shareholders to dispose of 
their shares freely, the management has lost their credibility (Vlastimir 
Stevanovi$, Boško Živkovi$: Ekonomist, 224 on 6/9/2004 p. 27). 
 

Government, Vlade Divac and Danone –  
a new alliance against FPP 

 
When bidding for Knjaz began, the offer of FPP, although unexpected, was 

judged as possible according to the law (RTS 1, 14/8/2004 at 19:31). 
However, the state called on small shareholders not to sell their shares but to 
wait until the end of the process of capitalization (RTS 1, 17/8/2004 at 19:46). 
The bidders were described objectively, but it was, for example, stressed that 
FPP had bid the most for the smallest stake, which meant that those who did 
not want to sell to them would get nothing. During the same Dnevnik (News 
programme) viewers could hear the voice of Nebojša Medojevi$, an 
economist, saying that he believed that the best solution was to join the state 
and form a majority stake (RTS 1, 15/9/2004 at 19:50). 

In a series of texts, in Politika, Danone was considered in a positive way. It 
was said that it was the world’s leading company in the production of mineral 
water with total sales of 13 billion euros, and that their bid was the most 
serious one (Politika, on 7/9; 8/9. and on 9/9/2004, all on front pages). After 
FPP had successfully assembled 25% of shares and after the state and small 
shareholders had formed a majority stake, a new round of bidding for the 
majority stake began. In this second round, Divac and Danone joined in a new 
company Apurno, and the news was accompanied with a comment that the 
national and social interests were preserved (Politika, 2/10/2004, the front 
page). The tandem of Divac and Danone "was welcomed with delight by the 
shareholders from Aran%elovac", as one worker said: "I can’t tell you how 
happy I am. We haven’t been sleeping for days and we worried how to protect 
our company from the attempt at snatching." (Politika, 3/10/2004, the front 
page). Beside Danone, Slovenian Laško was presented in a favourable way, as 
a serious company, a market leader in this part of South-East Europe. 

 On RTS 1, alongside the expected bias, there were also different opinions. 
An excellent example is the Independent production group Mreža which 
broadcasts its magazine once a week on RTS. In one story of Knjaz, a fierce 
economic electoral fight was connected to the political one. The journalists of 
Mreža gave the impression of being subversive with their reporting on the 
national television. Mreža saw cheap patriotism in the conflict. The events 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

185 

were burdened with emotions and money was not mentioned, although it was 
behind everything (Mreža on 11/10/2004 at 20:00h). 

Beside the scandal of the state officials’ interference and tendency towards 
commanded economy, almost all participants of the affair were the target of 
an attack in Vreme. The difference noticed in Brki$’s reports (Vreme) is that 
he did not mention FPP in a negative context. Brki$ claimed that FPP had 
acted according to the law all the time, which is a striking negligence 
considering that they used loopholes in the law and put pressures through 
lawsuits and criminal charges. Nor did he mention that the brokerage house of 
FPP was accused of using forged lacking shares to collect the bid percentage 
of shares in the first round of the public bidding (Vreme, 711, on 19/8/2004 p. 
14-19). We believe that the reason for that lies mainly in the intention to 
criticize the behaviour of the government so that those participants attacked 
by the state were spared from severe criticism. At the same time, a question of 
the ethics in Danone’s  behaviour arose, which had the state’s support and 
which had entered into Apurno, a joint company with Divac. Did Danone 
know that Divac was a lobbyist, so it made a deal with him? The question is 
why Danone was the only one not to correct the price after the first bids had 
been opened and why the government, in spite of the fact that it knew about it, 
deposited its shares with Apurno, which had offered the lowest price. He 
stressed that the vice president of the government spoke of Danone positively 
on four occasions: on TV B92, on TV Pan:evo, to Beta and Politika (Vreme, 
726. on 2/12/2004 p. 22). 

The economic analyst Miroslav Prokopijevi$ in his statement given to Kurir 
criticized the government and the lack of coordination between the state bodies, 
which was revealed in the case of Knjaz (28/7/2004 and 2/8/2004). After the 
affair finished, Prokopijevi$ said that the state’s interference in the privatization 
could be only explained as corruption among state officials: "The government 
kept pressure on the Commission although its decision had been made 
unanimously. The question is why we need the Commission when the government 
can make decisions about everything alone" (Kurir, on 26/11/2004). Thus the 
other segment of the affair, the role of the state in the events around Knjaz, did 
not differ in Kurir from the general judgment of all media. 

"Impression of the week" broadcast on 26 September and 10 October 
2004, showed examples of hostile attitude towards foreign companies in other 
media and found parallels with communist ideological rhetoric of 1941. The 
program of 28 November 2004 (TV B92, 21:00h "Impression of the week") 
was dedicated entirely to Knjaz. The participants were Dušan Bajec, member 
of the Securities Commission, Predrag Bubalo, Minister of Economy, and the 
former Ministry of Finance, Božidar 'eli$. A prevailing message was that the 
affair was an examination in which both the government and the Commission 
had failed. The conclusion of the guests was that there was pressure put on the 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

186

formally independent bodies and that the participants had proved their 
ignorance and unprofessional attitude.  

Interference of the state was also condemned in Ekonomist. Commenting on 
the advocacy of the President of Serbia, Mr. Boris Tadi$, who stood for the 
small shareholders, they asked a question as to who would stand for big 
shareholders and demand equality before the law (Ekonomist, 228 4/10/2004 
p.12). As for Divac, it was written quite openly that he should take care of his 
own interests and not national ones, since he had said that if his joint bid with 
Danone worked out, "the national treasure" would remain in "Serbian hands" 
(Ekonomist, 229 on 11/10/2004 p. 11). The affair was described as shameful, 
once again the front page showed a caricature of a puppet theatre with a bottle 
of Knjaz and the trade mark of "C Market"19 as the puppets (Ekonomist, 236 on 
29/11/2004 pages 14-16).  
 

Knjaz disappears from media 
 
As opposed to Apurno’s bid, the bid by FPP, which was financially more 

favourable, was explained in Politika by a decision and a choice made between 
an attractive price and a stronger strategic interest of the state in the long term, 
which would be realized in cooperation with Divac and Danone. After Apurno 
had been disqualified due to the illegal mounting of the bid (a public offer made 
by the basketball player Predrag Danilovi$ that every shareholder who 
deposited his shares with Apurno would be additionally rewarded), a big 
pressure on the Commission and cancellation of the takeover, Laško and 
Danone withdrew. Thus, FPP remained as the sole interested buyer, and finally 
managed to take over Knjaz on 7 December 2004. The representative of  FPP, 
Sr%an Muškatirovi$, denied the presence of Serbian capital in the fund and 
confirmed that Milan Beko (Miloševi$’s tycoon) was merely his consultant. 
When privatization was over, Politika published the text: "Happy end in spite of 
all; Knjaz is sold, long live FPP!" (Politika on 15/12/2004 p. 13). 

Biznis & finansije, an economy-related magazine, regarded the problem of 
Knjaz in the same way as the Ekonomist. The authors did not allow themselves to 
be involved in the atmosphere of a patriotic discourse. "A toothless lion in a pool 
full of sharks" is a text written by Milenko Golubovi$ which dealt with the causes 
and consequences of the Knjaz takeover affair and in which the state institutions 
were seen as the main offender. The behaviour of the government became an 
issue. Since all independent analysts agreed that FPP’s bid was better, the 
question was why the government had decided in favour of the tandem Divac-

                                                      
19 "C Market" was another important state owned trademark, a chain of the most 

well known supermarkets in Serbia, of which the privatization also attracted media 
coverage and the transparency was questionable. 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

187 

Danon. Milenko Golubovi$ said that Divac, FPP and Danone should have been 
disqualified. The only exception was Laško. The Slovenian company entirely 
respected the law and the rules of business ethics, but still no share was deposited 
with them. (Biznis & Finansije, number 2, December 2004, 23) 

Ekonomist regarded the case as a systematic problem: the affair pointed out 
that there were no solid market and legal regulations, that the state interfered 
in the economy, and that people had a fear of changes. Such fear more easily 
turns into hostility in concrete situations where there are motives strong 
enough to initiate such attitudes. Based on public opinion research it was 
made clear that few citizens declared themselves to be against privatization, 
but also few of them wanted it to happen in the company they worked for 
("Fear of something better", Ekonomist, 191 on 19/1/2004 p. 23). 

After the affair had ended, of all the analysed media NIN was the only one 
to maintain an interest in the past events and published an interview with a 
representative of the most notorious party in the conflict, Sr%an Jani$ijevi$, 
the former director of Coca-Cola in Serbia. With the headline reading: "Serbia 
will beg Coca-Cola", we could only imagine what the representatives of this 
company had experienced while attempting to buy Knjaz. One could almost 
feel the irritation at the reaction of the public towards Coca-Cola. Jani$ijevi$ 
spoke of the vague legal criteria and great media pressure they had been put 
under. He denied the claims of some local media that the workers had 
physically assaulted them, but confirmed that they received some "well-
meant" advice to be careful and that in Aran%elovac their safety could not be 
guaranteed. (Vladimir Sudar, NIN 2816 on 16/12/ 2004, p. 30). 

 
 

Meaning of media presentations  
of the Knjaz Miloš privatization 

 

Analysis of the media should start with the meaning formed by "a system 

of representation, developed by a code which sets a correlation between our 
conceptual system and the language" (Jovanovi$, 2005: 41). Therefore, it is 
necessary to start with the language and mental images created by it, so that 
we could also describe a code in which relations towards privatization, 
economic reforms and participation of foreign, multinational companies in 
these processes are presented.  

Water is perceived as a national treasure ("Water, the wealth of Serbia, The 
oil of the 21st century, property of the master of the world", NIN 2729, on 
17/4/2003), a strategic resource which cannot be sold ("Fights for resources, 
the 21st century – the century of water", Politika on 10/10/2004 p. 13). The 
water market had carried a strong symbolic significance long before the 
process of privatization started. When the first potential buyers appeared, this 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

188

system of representations was threatened with the sale, and thus loss of a 
leader in the Serbian mineral water market, which was also a symbol of 
national pride and an important part of Serbian economic identity. The 
company bears the name of the founder of the Serbian state; it worked 
successfully during the economic blockade and crisis; and is situated in 
Šumadija, the historic heart of Serbia. On the other hand, there are big 
multinational companies as potential buyers: Nestlé, Danone and Coca-Cola. 
In such a code the bids for purchase were understood as a hostile "intrusion" 
into "our" territory ("War for Knjaz", NIN 2799, on 19/8/2003).  

An additional dramatization in the discourse was a fact that the most interested 
buyer was Coca-Cola, a symbol of American lifestyle, capitalism and 
globalization. A potential danger of replacing one of the strongest economic 
symbols of Serbia with such a powerful foreign symbol caused strong resentment 
("We will soon buy water from Coca-Cola" NIN 2752, on 25/9/2003). The 
negative meaning was transferred to other multinational companies interested in 
Knjaz and a simulation of the conflict "us vs. them" was created.  

Since in such a conflict "a cultural hero" who will defend "what’s ours" is 
necessary, the appearance of Vlade Divac,20 the national basketball superstar, 
as a potential buyer was ideal for an additional heightening of tension. Divac, 
as the personification of "the good" was opposed to Coca-Cola (and along 
with it to other multinational companies) as the personification of "the evil". 
When the multinational companies withdrew because of the negative publicity 
which the described scenery announced, the Knjaz management got rid of 
their "hero" in the meaningfully most acceptable way. Divac was accused of 
being just the Trojan horse of the multinational companies, most probably of 
the perfidious Coca-Cola, so that his bid was rejected as unacceptable, too. 
("Coca - Cola behind Divac?" Kurir, on 18/8/2004).  

The second act was much more complicated since playing with the 
meanings could not be easily reduced to the conflict "us vs. them". The most 
dangerous enemy was now the "amorphous" investment fund FPP, who had 
spoiled the already arranged purchase by Divac who became "good" again. 
Since there was evil lying behind investment funds too, i.e. domestic tycoons, 
Knjaz found itself between Scylla and Charybdis ("Foreigners or our 
tycoons", Politika on 4/9/2004 p. 15). Finally, Danone was chosen, and Divac, 
as a symbolic catalyst who had become a partner with Danone, was again 
taken advantage of. Instead of becoming "a bad guy", which had happened to 
him due to his supposed liaison with Coca-Cola, this time his "good side" was 
conveyed to Danone, so that this duo became the favourite and won the 

                                                      
20 On how Vlade Divac was represented in Serbian press as a national hero, see: 

Djordjevi$ 2007.  



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

189 

government support21. ("We won’t give our factory to jobbers" Politika on 
16/9/2004 p.14 and "It’s better with the state" Politika on 17/9/2004 the front 
page). Unfortunately, the fairy tale finished with the victory of the "bad guys".  

One cannot help noticing that on the occasion of reconstructing meaning, 
only certain media were cited. Although they should not be compared by their 
approach to the problem, there is a striking difference between those which 
"follow the code" (Politika, NIN, Kurir) and those which do not (Danas, 
Vreme, Ekonomist, Biznis & finansije). However, one should not simplify 
conclusions in this case either. The already cited commentator of Danas, 
Dragan Vujadinovi$, when analysing the headlines from the popular press, as 
an illustration of the dominant opinion at that time, cited with surprise a 
headline from a respectable weekly Vreme: "Knjaz has been killed" (Danas, 
on 24/8/2004. p. 9). We would add here a citation from Danas itself "They 
have killed Miloš" (Danas, on 13/9/2004 supplement: Business). We can see 
here that this other group,22 although fiercely opposed to it, was unwillingly 
drawn into a word-play. In such a characteristic case the challenge of a word-
play is enormous, so that the qualitative and professional analyses, at least 
partly, stayed within the discourse they wanted to deconstruct. The comments 
of the economic analyst Miroslav Prokopijevi$ in Kurir can serve as a good 
example of how writing and criticism can be absorbed into a dominant 
discourse. Prokopijevi$ is an advocate of a neo-liberal idea and what is more, 
its radical advocate (Vujovi$, 2003: 250), but still his criticism fits into a 
discourse of the populist and anti-Western Kurir (in the case of the Knjaz 
affair this could be taken for granted). The only solution that makes it possible 
to overcome the code would comprise focusing on a certain aspect, as Miša 
Brki$ did by criticizing the behaviour of the state deliberately leaving out 
other participants. This is how he avoided giving his contribution to the fight 
for "our water". It should be underlined that we do not consider analyses taken 
individually, whose quality we do not intend to question, but exclusively 
consider the analyses of summarized meanings used during the affair. The 
irony is that a single voice cannot be noticed in a choir. 

The approach of the other big group of media can be described as 
meaningful deconstruction and playing with symbols. Although we have 
pointed out partial, and probably unwilling, participation in the analysed 

                                                      
21 The government was a share holder and had strong interests here, but obviously 

these interests were not of purely economic character as they favored Divac and 
Danone although they offered the lowest price. 

22 The division of media into two groups is based on the already mentioned broad 
categorization of media by their editorial policy towards political and economic 
reform: Vreme, B92, Ekonomist and Biznis  & finansije as liberal, and NIN, RTS1 and 
Kurir as more conservative oriented. 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

190

discourse, media like Danas, B92, Ekonomist, Vreme and Biznis & finansije 
tried to cover the development of the affair objectively and rationally. 
Sometimes their analyses were part of derisive texts criticizing the mentioned 
discourse, but this did not make their value poorer. The multinational 
companies were described neutrally, with no connotations whatsoever. They 
were regarded as respectable economic factors, which follow their own 
interests and in this sense there was no idealisation. The criticism was 
addressed to the state institutions above all, which should have been able to 
provide the ambience for successful business-making, and the case of Knjaz 
proved that they were not able to do it. 

 
 

Conclusion 
 

The findings of this research have shown that the negative picture of the 
multinational companies prevails in Serbian media. This conclusion is based 
on three major points. First, this negative image was definitely identified in 
the media with the more conservative stances towards privatization, such as 
Politka, Nin, Kurir and RTS 1.  

Second, even the media with more liberal stances often used word-plays 
similar to the previous group. This kind of attitude was identified in 
connotative meanings of cover photos and titles in Danas, Vreme, Ekonomist, 
Biznis & finansije, and B92. Although often ironical, these media used the 
same elements of "the code" that presumed the system of values in which the 
water was perceived as a national treasure and where every bid for its 
purchase was considered a loss of national resources and, after all, the loss of 
national pride. 23 

Third, at the first glance, no media, except the tabloids, had an openly 
negative attitude towards the multinational companies. Success and business 
efficiency of the foreign and multinational companies were respected 
explicitly. However, a more careful reading reveals a particular scepticism 
which grows as one moves from professional magazines towards tabloids, 
local media and Internet forums. A negative context occurs in the case of the 
conflict of interests and here it becomes obvious how much latent distrust 
exists in the public opinion and how easy it is to manipulate this distrust. 

If we view this problem as a kind of inter-cultural contact, we come across a 
conflict which is at least simulated as an inter-cultural conflict between "us and 
them". When one cultural system faces the necessity of opening towards "the 

                                                      
23 In addition, the more conservative media have a larger market share than the 

more liberal ones (esp. the economic weeklies which in deed give the most balanced 
analysis), thus their influence at the population at large is far greater. 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

191 

other",  "the actual reference frame for arranging a man’s picture of the world" 
disappears, "but at the same time new possibilities emerge on the horizon" 
(Jovanovi$ 2005, 40). The resistance to "the other" brings confusion, which is 
noticeable in the analysed discourse as well. It was visible in rejecting one 
multinational company (Coca-Cola) and later accepting the other (Danone). The 
possibility of accepting a multinational company after all (let us add – through a 
media campaign, like in the case of rejecting) urged us to look for some 
additional reasons for this unprincipled behaviour. In both cases, it was about 
confrontation between a buyer that buys right now and a buyer that appears 
subsequently, and will buy later: Coca-Cola vs. Divac, and FPP vs. Danone and 
Divac. The choice was in fact in stalling the privatization. The fear of change 
and the unknown is much stronger than mistrust of foreign companies, and it is 
here that the success in mobilization and manipulation of the public opinion 
should be sought. This conclusion should be limited to the level of meaning, 
since the concrete decisions of the small shareholders always followed their 
economic interests in spite of outside pressures. The shares were deposited with 
those which offered the most, so that the image, origin and intentions of the 
bidders did not have a major effect. 
 
 

Literature 
 
van Brabant, Jozef M. 1998. The Political Economy of Transition: Coming to Grips 

with History and Methodology, London: Routledge. 
Brandelj, Nina. 2008. From Communists to Foreign Capitalists: The Social Foundati-

ons of Foreign Direct Investment in Postsocialist Europe. Princeton, NJ: Princeton 
University Press. 

Djordjevi$, Ivan. 2007. Vlade Divac: nedovršena tranziciona pri&a [Vlade Divac: An 
Unfinished Transition Story]. Glasnik Etnografskog instituta Srpske akademije na-
uka i umetnosti 55 (1): 61-75. 

Dunn, Elizabeth C. 2004. Privatizing Poland: Baby Food, Big Business and the Rema-
king of Labor. Cornell: Cornell University Press. 

Estrin, Saul. 1994. Privatization in Central and Eastern Europe, London: Longman. 
 Jovanovi$, Deana. 2005. Nova srpska muškost: analiza konstrukcije identiteta na pri-

meru &asopisa Muški svet [The New Serbian Masculinity: Analysis of Identity 
Construction on the Example of the Journal The Male World]. POST 1: 40-52. 

Pickles, John and Smith, Adrian. 1998. Theorising Transition: The Political Economy 
of Post-Communist Transformations, London: Routledge.    

Ribi$, Vladimir. 2007. O ekonomskoj tranziciji iz mikroistorijske perspektive [On 
Economic Transition from Micro-historical Perspective]. In Antropologija postso-
cijalizma, ed. Vladimir Ribi$, 6-22. Beograd: Geneaološki centar – Filozofski fa-
kultet Univerziteta u Beogradu. 

Vujovi$, Sreten. 2003. "We" and "Others" According to Statements of Economic Ex-
perts in Serbia. Sociologija 45 (3): 237-262. 



VLADIMIR MIOKOV I VESNA VU INI#-NEŠKOVI# 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1. 1 (2011) 

192

              ()*+,-,"  .,/0/1  ,  (234*  (56,4,7-8290/1,7  
 

:*  ),  72  ;<*=  .,)/9  >",>*3?,  3?"*4@,-*?  
A",1*?,=*@,B*  ,  3),0*  -5)?,4*@,/4*)4,C  0/->*4,B*   

5  3">30,-  -2+,B,-*  (2000-2005) 
 

D "*+5 32 *4*),=,"* -2+,B30/ >"*72<2 >",1*?,=*@,B2 ;<*=* .,)/9*, 
4*B>/=4*?,B2 3">302 E*!",02 -,42"*)42 1/+2, , 4*6,4* 4* 0/B, 35 5 ?/- 
>"/@235 !,)2 >"2+3?*1F242 -5)?,4*@,/4*)42 0/->*4,B2. ;*/ 4*B1*G4,-
B, >"/!)2- ,=+1/B24 B2 350/! "*=),6,?,C *0?2"* , <,C/1,C ,4?2"23* 5 
/1/- >"/@235. D "*+5 32 *4*),=,"*B5 ?", E*=2 -2+,B30/H >"*72<* >",1*-
?,=*@,B2. A"1* E*=* /!5C1*?* >2",/+ /+ /0?/!"* 2000. +/ 32>?2-!"* 
2003. H/+,42, 0*+* 32 5 -2+,B,-* >/B*1F5B5 >"12 123?, / -/H57/B >",1*-
?,=*@,B, ;<*=*. :"5H* E*=* ?"*B2 /+ *1H53?* 2003. +/ +2@2-!"* 2003. 0*-
+* 32 >/B*1F5B5 >"1, >/?24@,B*)4, 05>@,. I"27* E*=* /!5C1*?* >2",/+ 
/+ *1H53?* 2004. +/ 32>?2-!"* 2005. H/+,42 0*+* B2 ;<*= .,)/9 0/4*64/ 
>",1*?,=/1*4. J*0F56*0 "*+* B2 +* 5 -2+,B,-* >"2/1)*+*1* 42H*?,14* 
3),0* / -5)?,4*@,/4*)4,- 0/->*4,B*-*. I*01* 3),0* 4,B2 B*34/ ,+2/)/-
90, /!/B24* (0*/ 9?/ B2 ?/ !,/ 3)56*B ?/0/- 1990-,C) , "2K2 32 /?1/"24/ 
,30*=5B2, *), B2 />9?, 3?*1 302>?,6*4, ,*0/ 35 5 >/?>54/3?, >/=4*?2 
1"2+4/3?, -5?,4*@,/4*)4,C 0/->*4,B* =* 4*95 20/4/-,B5 , 1*G4/3? 
<,C/1/H 56297* 5 >",1*?,=*@,B,. 

 

;<6=", %,=*: ;<*= .,)/9, >",1*?,=*@,B*, ?"*4=,@,B*, -5)?,4*@,/-
4*)42 0/->*4,B2, -2+,B,, L"!,B* 

 
 

Vladimir Miokov et  Vesna Vu& ini$-Neškovi$  
 

Knjaz Miloš va-t- i l  appartenir  à des étrangers?  
La privatisat ion et  l’ image des compagnies multinationales  

dans les médias serbes (2000-2005) 
 

Dans cet article est analysée la couverture médiatique de la privatisation de 
"Knjaz Miloš", l’usine serbe d’eau minérale la plus connue,  et la manière 
dont ont été présentées dans ce processus les compagnies multinationales. 
C’est le conflit des différents acteurs et de leurs intérêts dans ce processus qui 
a été identifié comme le problème le plus important. Dans l’article sont 
analysées les trois phases de la couverture médiatique de la privatisation. La 
première phase comprend la période allant d’octobre 2000. à septembre 2003, 
lorsque paraissent les premières informations dans les médias sur la possible 
privatisation de ";njaz". La deuxième phase s’étend d’août 2003. à décembre 



WILL KNJAZ MILOŠ BELONG TO FOREIGNERS? 

 !"#$"!%#&#'#()* &%#+',-* "... /#0. 6. .1.1 (2011) 

193 

2003. où se manifestent les premiers acheteurs potentiels. La troisième phase 
comprend la période d’août 2004. à septembre 2005. où "Knjaz Miloš" a en 
définitive été privatisé. De cette analyse se dégage la conclusion que dans les 
médias prédomine une image négative des compagnies multinationales. Une 
telle image n’a pas de coloration idéologique claire (à la différence de celle 
existant dans les années 1990) et il est rare qu’elle soit ouvertement 
exprimée ; bien que l’importance des compagnies multinationales pour notre 
économie aussi bien que leur participation dans la privatisation soient faits 
notoires, l’attitude globale demeure sceptique.   

 
Mots clés: ";njaz Miloš", privatisation, transition, compagnies multinatio-

nales, médias, Serbie. 
 

Primljeno: 08.10.2010. 

Prihva!eno: 06.02.2011. 
 
 


