REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Pedagogija / Pedagogy
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
  • View Item
  •   REFF
  • Pedagogija / Pedagogy
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Osnovne dimenzije kvaliteta obrazovnih sistema

Essential dimensions of education system quality

Thumbnail
2010
1025.pdf (353.1Kb)
Authors
Bodroški-Spariosu, Biljana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Tema ovog rada je konceptualizacija kvaliteta obrazovnih sistema. Relevantna literatura iz ove oblasti upućuje na pet ključnih dimenzija kvaliteta obrazovnih sistema: efektivnost, efikasnost, pravičnost, relevantnost i održivost. Prve dve dimenzije proizlaze prevashodno iz ekonomskog pristupa konceptualizaciji kvaliteta, a preostale tri iz tzv. humanističko-progresivističkog pristupa. U skladu sa ciljem definisanja svake pojedinačne dimenzije, rad je strukturiran u pet manjih celina. Proučavanje međusobnog odnosa ovih dimenzija je veliki izazov za buduća istraživanja.
The theme of this paper is conceptualization of the quality of educational systems. The relevant literature in this field indicates five crucial dimensions of the education system quality: effectiveness, efficiency, equity, relevance and sustainability. The first two dimensions originate primarily from the economic approach to the conceptualization of quality and the subsequent three from the so-called humanistic-progressivistic approach. In accord with our goal to define each single dimension, the article contains five sections. The study of interrelatedness of these dimensions poses is a big challenge to future research.
Keywords:
relevantnost i održivost / pravičnost / obrazovni sistem / efikasnost / efektivnost / sustainability / relevance / equity / efficiency / effectiveness
Source:
Nastava i vaspitanje, 2010, 59, 4, 618-631
Publisher:
  • Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd

ISSN: 0547-3330

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1028
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1028
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
Institution/Community
Pedagogija / Pedagogy
TY  - JOUR
AU  - Bodroški-Spariosu, Biljana
PY  - 2010
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1028
AB  - Tema ovog rada je konceptualizacija kvaliteta obrazovnih sistema. Relevantna literatura iz ove oblasti upućuje na pet ključnih dimenzija kvaliteta obrazovnih sistema: efektivnost, efikasnost, pravičnost, relevantnost i održivost. Prve dve dimenzije proizlaze prevashodno iz ekonomskog pristupa konceptualizaciji kvaliteta, a preostale tri iz tzv. humanističko-progresivističkog pristupa. U skladu sa ciljem definisanja svake pojedinačne dimenzije, rad je strukturiran u pet manjih celina. Proučavanje međusobnog odnosa ovih dimenzija je veliki izazov za buduća istraživanja.
AB  - The theme of this paper is conceptualization of the quality of educational systems. The relevant literature in this field indicates five crucial dimensions of the education system quality: effectiveness, efficiency, equity, relevance and sustainability. The first two dimensions originate primarily from the economic approach to the conceptualization of quality and the subsequent three from the so-called humanistic-progressivistic approach. In accord with our goal to define each single dimension, the article contains five sections. The study of interrelatedness of these dimensions poses is a big challenge to future research.
PB  - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
T2  - Nastava i vaspitanje
T1  - Osnovne dimenzije kvaliteta obrazovnih sistema
T1  - Essential dimensions of education system quality
EP  - 631
IS  - 4
SP  - 618
VL  - 59
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1028
ER  - 
@article{
author = "Bodroški-Spariosu, Biljana",
year = "2010",
abstract = "Tema ovog rada je konceptualizacija kvaliteta obrazovnih sistema. Relevantna literatura iz ove oblasti upućuje na pet ključnih dimenzija kvaliteta obrazovnih sistema: efektivnost, efikasnost, pravičnost, relevantnost i održivost. Prve dve dimenzije proizlaze prevashodno iz ekonomskog pristupa konceptualizaciji kvaliteta, a preostale tri iz tzv. humanističko-progresivističkog pristupa. U skladu sa ciljem definisanja svake pojedinačne dimenzije, rad je strukturiran u pet manjih celina. Proučavanje međusobnog odnosa ovih dimenzija je veliki izazov za buduća istraživanja., The theme of this paper is conceptualization of the quality of educational systems. The relevant literature in this field indicates five crucial dimensions of the education system quality: effectiveness, efficiency, equity, relevance and sustainability. The first two dimensions originate primarily from the economic approach to the conceptualization of quality and the subsequent three from the so-called humanistic-progressivistic approach. In accord with our goal to define each single dimension, the article contains five sections. The study of interrelatedness of these dimensions poses is a big challenge to future research.",
publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd",
journal = "Nastava i vaspitanje",
title = "Osnovne dimenzije kvaliteta obrazovnih sistema, Essential dimensions of education system quality",
pages = "631-618",
number = "4",
volume = "59",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1028"
}
Bodroški-Spariosu, B.. (2010). Osnovne dimenzije kvaliteta obrazovnih sistema. in Nastava i vaspitanje
Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 59(4), 618-631.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1028
Bodroški-Spariosu B. Osnovne dimenzije kvaliteta obrazovnih sistema. in Nastava i vaspitanje. 2010;59(4):618-631.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1028 .
Bodroški-Spariosu, Biljana, "Osnovne dimenzije kvaliteta obrazovnih sistema" in Nastava i vaspitanje, 59, no. 4 (2010):618-631,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1028 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB