Proces profesionalnog razvoja iz ekološke paradigme
Professional development in the perspective of ecological paradigm
Abstract
Rad se bavi otkrivanjem mogućnosti i ograničenja profesionalnog razvoja iz perspektive ekološke paradigme. Ekološka paradigma pokušava da shvati čoveka kao skup energije koji sa svojom okolinom čini jedinstveno energetsko polje u kojem su promene međusobno povezane, dok razvoj čine sinergijski procesi i interakcija svih delova sistema. U integraciji velikog broja različitih, nelinearnih procesa u profesionalnom razvoju nastaju mogućnosti za promenu ukupnog konteksta profesionalnog delovanja, pri čemu se u svakom kontekstu grade autentični putevi promene. Pitanja profesionalnog razvoja zaposlenih u obrazovanju sagledana su na osnovu samo nekih procesa kao što su otvorenost, samoregulacija i umrežavanje. Profesionalni razvoj iz perspektive ekološke paradigme predstavlja model profesionalnog razvoja usmeren na samoregulaciju i učenje kroz stalnu razmenu u kontekstu delovanja, na razvoj samorazumevanja i saradnje, na kapacitet i snagu da se više postavljaju pitanja i istražuje nasuprot jed...nokratnim ekspertskim obukama, racionalizaciji i standardizaciji.
The paper focuses on the possibilities and limitations of professional development from the perspective of ecological paradigm. Ecological paradigm sees a person as a set of energy, being a part of a unique energy field with his environment. The changes within are connected and development consists of synergy processes and interaction of all parts of the system. In the professional development the large numbers of different, nonlinear processes are integrated. It creates the opportunities to change the overall context of professional activity, while in each context the authentic ways of change has been opened. Professional development of teachers is analysed from the point of view of following processes: openness, self-regulation and networking. Professional development from the perspective of the ecological paradigm as a model of professional development is focused on self-regulation and learning through sharing in the context of ongoing activities. Further issues are the development ...of self-understanding and cooperation, capacity and strength to question and research.
Keywords:
profesionalni razvoj zaposlenih / obrazovanje / ekološka paradigma / professional development of employees / education / ecological paradigmSource:
Andragoške studije, 2010, 2, 149-167Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Funding / projects:
Institution/Community
Pedagogija / PedagogyTY - JOUR AU - Krnjaja, Živka PY - 2010 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1065 AB - Rad se bavi otkrivanjem mogućnosti i ograničenja profesionalnog razvoja iz perspektive ekološke paradigme. Ekološka paradigma pokušava da shvati čoveka kao skup energije koji sa svojom okolinom čini jedinstveno energetsko polje u kojem su promene međusobno povezane, dok razvoj čine sinergijski procesi i interakcija svih delova sistema. U integraciji velikog broja različitih, nelinearnih procesa u profesionalnom razvoju nastaju mogućnosti za promenu ukupnog konteksta profesionalnog delovanja, pri čemu se u svakom kontekstu grade autentični putevi promene. Pitanja profesionalnog razvoja zaposlenih u obrazovanju sagledana su na osnovu samo nekih procesa kao što su otvorenost, samoregulacija i umrežavanje. Profesionalni razvoj iz perspektive ekološke paradigme predstavlja model profesionalnog razvoja usmeren na samoregulaciju i učenje kroz stalnu razmenu u kontekstu delovanja, na razvoj samorazumevanja i saradnje, na kapacitet i snagu da se više postavljaju pitanja i istražuje nasuprot jednokratnim ekspertskim obukama, racionalizaciji i standardizaciji. AB - The paper focuses on the possibilities and limitations of professional development from the perspective of ecological paradigm. Ecological paradigm sees a person as a set of energy, being a part of a unique energy field with his environment. The changes within are connected and development consists of synergy processes and interaction of all parts of the system. In the professional development the large numbers of different, nonlinear processes are integrated. It creates the opportunities to change the overall context of professional activity, while in each context the authentic ways of change has been opened. Professional development of teachers is analysed from the point of view of following processes: openness, self-regulation and networking. Professional development from the perspective of the ecological paradigm as a model of professional development is focused on self-regulation and learning through sharing in the context of ongoing activities. Further issues are the development of self-understanding and cooperation, capacity and strength to question and research. PB - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd T2 - Andragoške studije T1 - Proces profesionalnog razvoja iz ekološke paradigme T1 - Professional development in the perspective of ecological paradigm EP - 167 IS - 2 SP - 149 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1065 ER -
@article{ author = "Krnjaja, Živka", year = "2010", abstract = "Rad se bavi otkrivanjem mogućnosti i ograničenja profesionalnog razvoja iz perspektive ekološke paradigme. Ekološka paradigma pokušava da shvati čoveka kao skup energije koji sa svojom okolinom čini jedinstveno energetsko polje u kojem su promene međusobno povezane, dok razvoj čine sinergijski procesi i interakcija svih delova sistema. U integraciji velikog broja različitih, nelinearnih procesa u profesionalnom razvoju nastaju mogućnosti za promenu ukupnog konteksta profesionalnog delovanja, pri čemu se u svakom kontekstu grade autentični putevi promene. Pitanja profesionalnog razvoja zaposlenih u obrazovanju sagledana su na osnovu samo nekih procesa kao što su otvorenost, samoregulacija i umrežavanje. Profesionalni razvoj iz perspektive ekološke paradigme predstavlja model profesionalnog razvoja usmeren na samoregulaciju i učenje kroz stalnu razmenu u kontekstu delovanja, na razvoj samorazumevanja i saradnje, na kapacitet i snagu da se više postavljaju pitanja i istražuje nasuprot jednokratnim ekspertskim obukama, racionalizaciji i standardizaciji., The paper focuses on the possibilities and limitations of professional development from the perspective of ecological paradigm. Ecological paradigm sees a person as a set of energy, being a part of a unique energy field with his environment. The changes within are connected and development consists of synergy processes and interaction of all parts of the system. In the professional development the large numbers of different, nonlinear processes are integrated. It creates the opportunities to change the overall context of professional activity, while in each context the authentic ways of change has been opened. Professional development of teachers is analysed from the point of view of following processes: openness, self-regulation and networking. Professional development from the perspective of the ecological paradigm as a model of professional development is focused on self-regulation and learning through sharing in the context of ongoing activities. Further issues are the development of self-understanding and cooperation, capacity and strength to question and research.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd", journal = "Andragoške studije", title = "Proces profesionalnog razvoja iz ekološke paradigme, Professional development in the perspective of ecological paradigm", pages = "167-149", number = "2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1065" }
Krnjaja, Ž.. (2010). Proces profesionalnog razvoja iz ekološke paradigme. in Andragoške studije Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd.(2), 149-167. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1065
Krnjaja Ž. Proces profesionalnog razvoja iz ekološke paradigme. in Andragoške studije. 2010;(2):149-167. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1065 .
Krnjaja, Živka, "Proces profesionalnog razvoja iz ekološke paradigme" in Andragoške studije, no. 2 (2010):149-167, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1065 .