Koncept neprijatelja u filmovanim ofanzivama - prilog sociološkoj analizi filma
The enemy concept in the partisan war campaign movies: An appendix to sociological analysis of movie
Abstract
Članak se bavi načinima na koje je konstruisana slika neprijatelja u tzv. 'filmovanim ofanzivama'. Reč je o filmovima kinematografije socijalističke Jugoslavije koji su ekranizovali neprijateljske ofanzive (sedam vojnih operacija nemačke vojske i njenih saveznika protiv jugoslovenskih partizana tokom Drugog svetskog rata). Ove ofanzive su u realnom (istorijskom), a možda još više u simboličkom smislu zauzimale značajno mesto u okviru zvaničnog ideološkog diskursa jugoslovenskih komunista. Samim tim filmovane ofanzive su, u ideološkom pogledu, bile značajnije od ostatka filmske produkcije o partizanskoj borbi, ali su takođe bile i važan segment popularne kulture jugoslovenskog socijalizma. U radu će se pokušati ukazati na doslednost filmske konstrukcije neprijatelja kako spram zvanične ideologije, tako i spram tadašnje realnosti u kojoj su filmovi nastali, ali i one istorijske ka kojoj su referirali.
The article deals with different ways of constructing the image of the enemy in the partisan war campaign movies. Those films belong to socialist Yugoslavian cinematography and they are depicting seven military operations of German army and its allies against Yugoslav partisans during the World War Two. Those battles became very significant (in real and symbolic sense) for ideological discourse of Yugoslav communists. Furthermore, from the ideological point of view, movies which were depicting those battles were important segment of ex-Yugoslav cinematography, and they were also important part of the popular culture in socialist Yugoslavia. The paper will try to pinpoint consistency between the concept of enemy in films and the official ideology, as well as consistency with the historical facts. .
Keywords:
socijalistička Jugoslavija / politika / neprijatelj / ideologija / filmovane ofanzive / war combat movies / the enemy / socialist Yugoslavia / politics / ideologySource:
Sociološki pregled, 2010, 44, 3, 419-437Publisher:
- Sociološko društvo Srbije, Beograd
Institution/Community
Sociologija / SociologyTY - JOUR AU - Zvijer, Nemanja PY - 2010 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1112 AB - Članak se bavi načinima na koje je konstruisana slika neprijatelja u tzv. 'filmovanim ofanzivama'. Reč je o filmovima kinematografije socijalističke Jugoslavije koji su ekranizovali neprijateljske ofanzive (sedam vojnih operacija nemačke vojske i njenih saveznika protiv jugoslovenskih partizana tokom Drugog svetskog rata). Ove ofanzive su u realnom (istorijskom), a možda još više u simboličkom smislu zauzimale značajno mesto u okviru zvaničnog ideološkog diskursa jugoslovenskih komunista. Samim tim filmovane ofanzive su, u ideološkom pogledu, bile značajnije od ostatka filmske produkcije o partizanskoj borbi, ali su takođe bile i važan segment popularne kulture jugoslovenskog socijalizma. U radu će se pokušati ukazati na doslednost filmske konstrukcije neprijatelja kako spram zvanične ideologije, tako i spram tadašnje realnosti u kojoj su filmovi nastali, ali i one istorijske ka kojoj su referirali. AB - The article deals with different ways of constructing the image of the enemy in the partisan war campaign movies. Those films belong to socialist Yugoslavian cinematography and they are depicting seven military operations of German army and its allies against Yugoslav partisans during the World War Two. Those battles became very significant (in real and symbolic sense) for ideological discourse of Yugoslav communists. Furthermore, from the ideological point of view, movies which were depicting those battles were important segment of ex-Yugoslav cinematography, and they were also important part of the popular culture in socialist Yugoslavia. The paper will try to pinpoint consistency between the concept of enemy in films and the official ideology, as well as consistency with the historical facts. . PB - Sociološko društvo Srbije, Beograd T2 - Sociološki pregled T1 - Koncept neprijatelja u filmovanim ofanzivama - prilog sociološkoj analizi filma T1 - The enemy concept in the partisan war campaign movies: An appendix to sociological analysis of movie EP - 437 IS - 3 SP - 419 VL - 44 DO - 10.5937/socpreg1003419Z ER -
@article{ author = "Zvijer, Nemanja", year = "2010", abstract = "Članak se bavi načinima na koje je konstruisana slika neprijatelja u tzv. 'filmovanim ofanzivama'. Reč je o filmovima kinematografije socijalističke Jugoslavije koji su ekranizovali neprijateljske ofanzive (sedam vojnih operacija nemačke vojske i njenih saveznika protiv jugoslovenskih partizana tokom Drugog svetskog rata). Ove ofanzive su u realnom (istorijskom), a možda još više u simboličkom smislu zauzimale značajno mesto u okviru zvaničnog ideološkog diskursa jugoslovenskih komunista. Samim tim filmovane ofanzive su, u ideološkom pogledu, bile značajnije od ostatka filmske produkcije o partizanskoj borbi, ali su takođe bile i važan segment popularne kulture jugoslovenskog socijalizma. U radu će se pokušati ukazati na doslednost filmske konstrukcije neprijatelja kako spram zvanične ideologije, tako i spram tadašnje realnosti u kojoj su filmovi nastali, ali i one istorijske ka kojoj su referirali., The article deals with different ways of constructing the image of the enemy in the partisan war campaign movies. Those films belong to socialist Yugoslavian cinematography and they are depicting seven military operations of German army and its allies against Yugoslav partisans during the World War Two. Those battles became very significant (in real and symbolic sense) for ideological discourse of Yugoslav communists. Furthermore, from the ideological point of view, movies which were depicting those battles were important segment of ex-Yugoslav cinematography, and they were also important part of the popular culture in socialist Yugoslavia. The paper will try to pinpoint consistency between the concept of enemy in films and the official ideology, as well as consistency with the historical facts. .", publisher = "Sociološko društvo Srbije, Beograd", journal = "Sociološki pregled", title = "Koncept neprijatelja u filmovanim ofanzivama - prilog sociološkoj analizi filma, The enemy concept in the partisan war campaign movies: An appendix to sociological analysis of movie", pages = "437-419", number = "3", volume = "44", doi = "10.5937/socpreg1003419Z" }
Zvijer, N.. (2010). Koncept neprijatelja u filmovanim ofanzivama - prilog sociološkoj analizi filma. in Sociološki pregled Sociološko društvo Srbije, Beograd., 44(3), 419-437. https://doi.org/10.5937/socpreg1003419Z
Zvijer N. Koncept neprijatelja u filmovanim ofanzivama - prilog sociološkoj analizi filma. in Sociološki pregled. 2010;44(3):419-437. doi:10.5937/socpreg1003419Z .
Zvijer, Nemanja, "Koncept neprijatelja u filmovanim ofanzivama - prilog sociološkoj analizi filma" in Sociološki pregled, 44, no. 3 (2010):419-437, https://doi.org/10.5937/socpreg1003419Z . .