REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Sociologija / Sociology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za sociologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Sociologija / Sociology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za sociologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe

Film spectacle as discovery of the other: Traditional Japan and female characters in Akira Kurosawa movies

No Thumbnail
Authors
Sekulić, Nada
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Tekst se bavi filmskim spektaklom kao medijumom za upoznavanje i konstrukciju drugog u procesima globalizacije kulture. Kurosawa je obrađen kao autor čije se filmsko stvaralaštvo odvija između dve filmske epohe i između dve kulture, pri čemu on bitno modifikuje i jednu i drugu. Rad nastoji da pokaže da su procesi kulturnog mešanja neizostavni danas i da tradicija ni u jednom vidu savremenog kulturnog stvaralaštva ne može ostati imuna na te procese, kao i da sama tehnologija bitno određuje osnovne dimenzije tog kontakta. U ovom radu, filmski spektakl je sagledan u svojoj pozitivnoj funkciji, kao medijum koji omogućuje interkulturalni jezik, a ne tek kao izvor stereotipa i predrasuda o drugom. Posebna pažnja posvećena je analizi mesta i uloge likova žena u Kurosawinim samurajskim filmovima, koje su interpretirane kao podtekst interkulturne komunikacije.
The text deals with film spectacle as a medium of meeting and construction of the other in the processes of cultural globalization. Kurosawa is seen as an author who created his films in the period between two epochs and in the space between two cultures, and in doing so, substantially modifies both. The article tends to show that nowadays the processes of mixing of different cultures are inevitable, that the tradition in any form of contemporary cultural creativity could not resist them, and that the technology as such crucially determines basic dimensions of this encounter. The view of film spectacle here is a positive one, i.e. it is seen as a medium facilitating intercultural language, and only after that, as a source of stereotypes and prejudices about the other. A special attention is given to the place and role of female characters in Kurosawa's samurai movies, where they are interpreted as a subtext of an intercultural communication.
Keywords:
ženski likovi / tradicija / japanski samurajski film / interkulturalnost / filmski spektakl / Akira Kurosawa / tradition / Japanese samurai movies / interculturality / film spectacle / female characters / Akira Kurosawa
Source:
Kultura, 2010, 126-1, 116-130
Publisher:
  • Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd

ISSN: 0023-5164

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1117
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za sociologiju
Institution/Community
Sociologija / Sociology
TY  - JOUR
AU  - Sekulić, Nada
PY  - 2010
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1117
AB  - Tekst se bavi filmskim spektaklom kao medijumom za upoznavanje i konstrukciju drugog u procesima globalizacije kulture. Kurosawa je obrađen kao autor čije se filmsko stvaralaštvo odvija između dve filmske epohe i između dve kulture, pri čemu on bitno modifikuje i jednu i drugu. Rad nastoji da pokaže da su procesi kulturnog mešanja neizostavni danas i da tradicija ni u jednom vidu savremenog kulturnog stvaralaštva ne može ostati imuna na te procese, kao i da sama tehnologija bitno određuje osnovne dimenzije tog kontakta. U ovom radu, filmski spektakl je sagledan u svojoj pozitivnoj funkciji, kao medijum koji omogućuje interkulturalni jezik, a ne tek kao izvor stereotipa i predrasuda o drugom. Posebna pažnja posvećena je analizi mesta i uloge likova žena u Kurosawinim samurajskim filmovima, koje su interpretirane kao podtekst interkulturne komunikacije.
AB  - The text deals with film spectacle as a medium of meeting and construction of the other in the processes of cultural globalization. Kurosawa is seen as an author who created his films in the period between two epochs and in the space between two cultures, and in doing so, substantially modifies both. The article tends to show that nowadays the processes of mixing of different cultures are inevitable, that the tradition in any form of contemporary cultural creativity could not resist them, and that the technology as such crucially determines basic dimensions of this encounter. The view of film spectacle here is a positive one, i.e. it is seen as a medium facilitating intercultural language, and only after that, as a source of stereotypes and prejudices about the other. A special attention is given to the place and role of female characters in Kurosawa's samurai movies, where they are interpreted as a subtext of an intercultural communication.
PB  - Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd
T2  - Kultura
T1  - Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe
T1  - Film spectacle as discovery of the other: Traditional Japan and female characters in Akira Kurosawa movies
EP  - 130
IS  - 126-1
SP  - 116
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117
ER  - 
@article{
author = "Sekulić, Nada",
year = "2010",
abstract = "Tekst se bavi filmskim spektaklom kao medijumom za upoznavanje i konstrukciju drugog u procesima globalizacije kulture. Kurosawa je obrađen kao autor čije se filmsko stvaralaštvo odvija između dve filmske epohe i između dve kulture, pri čemu on bitno modifikuje i jednu i drugu. Rad nastoji da pokaže da su procesi kulturnog mešanja neizostavni danas i da tradicija ni u jednom vidu savremenog kulturnog stvaralaštva ne može ostati imuna na te procese, kao i da sama tehnologija bitno određuje osnovne dimenzije tog kontakta. U ovom radu, filmski spektakl je sagledan u svojoj pozitivnoj funkciji, kao medijum koji omogućuje interkulturalni jezik, a ne tek kao izvor stereotipa i predrasuda o drugom. Posebna pažnja posvećena je analizi mesta i uloge likova žena u Kurosawinim samurajskim filmovima, koje su interpretirane kao podtekst interkulturne komunikacije., The text deals with film spectacle as a medium of meeting and construction of the other in the processes of cultural globalization. Kurosawa is seen as an author who created his films in the period between two epochs and in the space between two cultures, and in doing so, substantially modifies both. The article tends to show that nowadays the processes of mixing of different cultures are inevitable, that the tradition in any form of contemporary cultural creativity could not resist them, and that the technology as such crucially determines basic dimensions of this encounter. The view of film spectacle here is a positive one, i.e. it is seen as a medium facilitating intercultural language, and only after that, as a source of stereotypes and prejudices about the other. A special attention is given to the place and role of female characters in Kurosawa's samurai movies, where they are interpreted as a subtext of an intercultural communication.",
publisher = "Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd",
journal = "Kultura",
title = "Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe, Film spectacle as discovery of the other: Traditional Japan and female characters in Akira Kurosawa movies",
pages = "130-116",
number = "126-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117"
}
Sekulić, N.. (2010). Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe. in Kultura
Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd.(126-1), 116-130.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117
Sekulić N. Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe. in Kultura. 2010;(126-1):116-130.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117 .
Sekulić, Nada, "Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe" in Kultura, no. 126-1 (2010):116-130,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB