Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe
Film spectacle as discovery of the other: Traditional Japan and female characters in Akira Kurosawa movies
Apstrakt
Tekst se bavi filmskim spektaklom kao medijumom za upoznavanje i konstrukciju drugog u procesima globalizacije kulture. Kurosawa je obrađen kao autor čije se filmsko stvaralaštvo odvija između dve filmske epohe i između dve kulture, pri čemu on bitno modifikuje i jednu i drugu. Rad nastoji da pokaže da su procesi kulturnog mešanja neizostavni danas i da tradicija ni u jednom vidu savremenog kulturnog stvaralaštva ne može ostati imuna na te procese, kao i da sama tehnologija bitno određuje osnovne dimenzije tog kontakta. U ovom radu, filmski spektakl je sagledan u svojoj pozitivnoj funkciji, kao medijum koji omogućuje interkulturalni jezik, a ne tek kao izvor stereotipa i predrasuda o drugom. Posebna pažnja posvećena je analizi mesta i uloge likova žena u Kurosawinim samurajskim filmovima, koje su interpretirane kao podtekst interkulturne komunikacije.
The text deals with film spectacle as a medium of meeting and construction of the other in the processes of cultural globalization. Kurosawa is seen as an author who created his films in the period between two epochs and in the space between two cultures, and in doing so, substantially modifies both. The article tends to show that nowadays the processes of mixing of different cultures are inevitable, that the tradition in any form of contemporary cultural creativity could not resist them, and that the technology as such crucially determines basic dimensions of this encounter. The view of film spectacle here is a positive one, i.e. it is seen as a medium facilitating intercultural language, and only after that, as a source of stereotypes and prejudices about the other. A special attention is given to the place and role of female characters in Kurosawa's samurai movies, where they are interpreted as a subtext of an intercultural communication.
Ključne reči:
ženski likovi / tradicija / japanski samurajski film / interkulturalnost / filmski spektakl / Akira Kurosawa / tradition / Japanese samurai movies / interculturality / film spectacle / female characters / Akira KurosawaIzvor:
Kultura, 2010, 126-1, 116-130Izdavač:
- Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd
Institucija/grupa
Sociologija / SociologyTY - JOUR AU - Sekulić, Nada PY - 2010 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1117 AB - Tekst se bavi filmskim spektaklom kao medijumom za upoznavanje i konstrukciju drugog u procesima globalizacije kulture. Kurosawa je obrađen kao autor čije se filmsko stvaralaštvo odvija između dve filmske epohe i između dve kulture, pri čemu on bitno modifikuje i jednu i drugu. Rad nastoji da pokaže da su procesi kulturnog mešanja neizostavni danas i da tradicija ni u jednom vidu savremenog kulturnog stvaralaštva ne može ostati imuna na te procese, kao i da sama tehnologija bitno određuje osnovne dimenzije tog kontakta. U ovom radu, filmski spektakl je sagledan u svojoj pozitivnoj funkciji, kao medijum koji omogućuje interkulturalni jezik, a ne tek kao izvor stereotipa i predrasuda o drugom. Posebna pažnja posvećena je analizi mesta i uloge likova žena u Kurosawinim samurajskim filmovima, koje su interpretirane kao podtekst interkulturne komunikacije. AB - The text deals with film spectacle as a medium of meeting and construction of the other in the processes of cultural globalization. Kurosawa is seen as an author who created his films in the period between two epochs and in the space between two cultures, and in doing so, substantially modifies both. The article tends to show that nowadays the processes of mixing of different cultures are inevitable, that the tradition in any form of contemporary cultural creativity could not resist them, and that the technology as such crucially determines basic dimensions of this encounter. The view of film spectacle here is a positive one, i.e. it is seen as a medium facilitating intercultural language, and only after that, as a source of stereotypes and prejudices about the other. A special attention is given to the place and role of female characters in Kurosawa's samurai movies, where they are interpreted as a subtext of an intercultural communication. PB - Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd T2 - Kultura T1 - Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe T1 - Film spectacle as discovery of the other: Traditional Japan and female characters in Akira Kurosawa movies EP - 130 IS - 126-1 SP - 116 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117 ER -
@article{ author = "Sekulić, Nada", year = "2010", abstract = "Tekst se bavi filmskim spektaklom kao medijumom za upoznavanje i konstrukciju drugog u procesima globalizacije kulture. Kurosawa je obrađen kao autor čije se filmsko stvaralaštvo odvija između dve filmske epohe i između dve kulture, pri čemu on bitno modifikuje i jednu i drugu. Rad nastoji da pokaže da su procesi kulturnog mešanja neizostavni danas i da tradicija ni u jednom vidu savremenog kulturnog stvaralaštva ne može ostati imuna na te procese, kao i da sama tehnologija bitno određuje osnovne dimenzije tog kontakta. U ovom radu, filmski spektakl je sagledan u svojoj pozitivnoj funkciji, kao medijum koji omogućuje interkulturalni jezik, a ne tek kao izvor stereotipa i predrasuda o drugom. Posebna pažnja posvećena je analizi mesta i uloge likova žena u Kurosawinim samurajskim filmovima, koje su interpretirane kao podtekst interkulturne komunikacije., The text deals with film spectacle as a medium of meeting and construction of the other in the processes of cultural globalization. Kurosawa is seen as an author who created his films in the period between two epochs and in the space between two cultures, and in doing so, substantially modifies both. The article tends to show that nowadays the processes of mixing of different cultures are inevitable, that the tradition in any form of contemporary cultural creativity could not resist them, and that the technology as such crucially determines basic dimensions of this encounter. The view of film spectacle here is a positive one, i.e. it is seen as a medium facilitating intercultural language, and only after that, as a source of stereotypes and prejudices about the other. A special attention is given to the place and role of female characters in Kurosawa's samurai movies, where they are interpreted as a subtext of an intercultural communication.", publisher = "Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd", journal = "Kultura", title = "Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe, Film spectacle as discovery of the other: Traditional Japan and female characters in Akira Kurosawa movies", pages = "130-116", number = "126-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117" }
Sekulić, N.. (2010). Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe. in Kultura Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd.(126-1), 116-130. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117
Sekulić N. Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe. in Kultura. 2010;(126-1):116-130. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117 .
Sekulić, Nada, "Filmski spektakl kao otkrivanje drugog - tradicionalni Japan i likovi žena u filmovima Akire Kurosawe" in Kultura, no. 126-1 (2010):116-130, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1117 .