Stručno usavršavanje u SAD kao antropološki problem - međunarodni program razmene naučnih radnika kao okvir za proučavanje distribucije i reprodukcije moći
Formation professionnelle aux USA en tant que problème anthropologique: programme d'échange international des chercheurs comme cadre de l'étude de la distribution et de la reproduction du pouvoir
Apstrakt
Diskurs o nauci često se koristi za opravdavanje ili prikrivanje distribucije i reprodukcije moći u društvu, iako se on često ne percipira, niti se konceptualizuje kao takav. Neki aspekti naučne delatnosti, odnosno visokoškolskog sistema, posebno su izloženi upotrebi u te svrhe: tu, pre svega, mislim na programe međunarodne razmene naučnih radnika i univerzitetskih nastavnika. Učestvujući u jednom takvom programu bio sam u situaciji da sagledam mnoge manje vidljive aspekte takvog procesa i da ih analiziram uz pomoć pojma moći. U ovom radu ću pokušati da izvršim deskripciju i kontekstualizaciju osnovnih faktora i aktera tog procesa, i da ponudim jedan model za analizu ovakvih i sličnih problema.
The discourse of science is often used to validate or conceal the ways in which power is distributed and reproduced within a society. It is rarely, however, perceived or conceptualized in this manner. Certain aspects of professional scientific activity or the system of higher education are especially prone to use in such a manner: I am referring especially to international exchange programs for scientists and university professors. By participating in a program like this I was in the position to observe many aspects of this process which aren't visible at first glance, and I was able to analyze them using the concept of power. In this paper I will attempt to give a detailed description and contextualization of the basic factors and actors of this process, and I will offer a model for future analyses of issues similar to this.
Ključne reči:
univerzitetski nastavnici / Srbija / SAD / naučni radnici / moć / međunarodna razmena / antropologija / university professors / U.S.A. / Serbia / professional scientists / power / international exchange / anthropologyIzvor:
Etnoantropološki problemi, 2012, 7, 1, 35-64Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd
Finansiranje / projekti:
- Transformacija kulturnih identiteta u savremenoj Srbiji i Evropska unija (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177018)
Institucija/grupa
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - JOUR AU - Nedeljković, Saša PY - 2012 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1371 AB - Diskurs o nauci često se koristi za opravdavanje ili prikrivanje distribucije i reprodukcije moći u društvu, iako se on često ne percipira, niti se konceptualizuje kao takav. Neki aspekti naučne delatnosti, odnosno visokoškolskog sistema, posebno su izloženi upotrebi u te svrhe: tu, pre svega, mislim na programe međunarodne razmene naučnih radnika i univerzitetskih nastavnika. Učestvujući u jednom takvom programu bio sam u situaciji da sagledam mnoge manje vidljive aspekte takvog procesa i da ih analiziram uz pomoć pojma moći. U ovom radu ću pokušati da izvršim deskripciju i kontekstualizaciju osnovnih faktora i aktera tog procesa, i da ponudim jedan model za analizu ovakvih i sličnih problema. AB - The discourse of science is often used to validate or conceal the ways in which power is distributed and reproduced within a society. It is rarely, however, perceived or conceptualized in this manner. Certain aspects of professional scientific activity or the system of higher education are especially prone to use in such a manner: I am referring especially to international exchange programs for scientists and university professors. By participating in a program like this I was in the position to observe many aspects of this process which aren't visible at first glance, and I was able to analyze them using the concept of power. In this paper I will attempt to give a detailed description and contextualization of the basic factors and actors of this process, and I will offer a model for future analyses of issues similar to this. PB - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd T2 - Etnoantropološki problemi T1 - Stručno usavršavanje u SAD kao antropološki problem - međunarodni program razmene naučnih radnika kao okvir za proučavanje distribucije i reprodukcije moći T1 - Formation professionnelle aux USA en tant que problème anthropologique: programme d'échange international des chercheurs comme cadre de l'étude de la distribution et de la reproduction du pouvoir T1 - Vocational training in the US as an anthropological issue: International exchange programs for scientists as a framework for the study of distribution and reproduction of power EP - 64 IS - 1 SP - 35 VL - 7 DO - 10.21301/eap.v7i1.2 ER -
@article{ author = "Nedeljković, Saša", year = "2012", abstract = "Diskurs o nauci često se koristi za opravdavanje ili prikrivanje distribucije i reprodukcije moći u društvu, iako se on često ne percipira, niti se konceptualizuje kao takav. Neki aspekti naučne delatnosti, odnosno visokoškolskog sistema, posebno su izloženi upotrebi u te svrhe: tu, pre svega, mislim na programe međunarodne razmene naučnih radnika i univerzitetskih nastavnika. Učestvujući u jednom takvom programu bio sam u situaciji da sagledam mnoge manje vidljive aspekte takvog procesa i da ih analiziram uz pomoć pojma moći. U ovom radu ću pokušati da izvršim deskripciju i kontekstualizaciju osnovnih faktora i aktera tog procesa, i da ponudim jedan model za analizu ovakvih i sličnih problema., The discourse of science is often used to validate or conceal the ways in which power is distributed and reproduced within a society. It is rarely, however, perceived or conceptualized in this manner. Certain aspects of professional scientific activity or the system of higher education are especially prone to use in such a manner: I am referring especially to international exchange programs for scientists and university professors. By participating in a program like this I was in the position to observe many aspects of this process which aren't visible at first glance, and I was able to analyze them using the concept of power. In this paper I will attempt to give a detailed description and contextualization of the basic factors and actors of this process, and I will offer a model for future analyses of issues similar to this.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd", journal = "Etnoantropološki problemi", title = "Stručno usavršavanje u SAD kao antropološki problem - međunarodni program razmene naučnih radnika kao okvir za proučavanje distribucije i reprodukcije moći, Formation professionnelle aux USA en tant que problème anthropologique: programme d'échange international des chercheurs comme cadre de l'étude de la distribution et de la reproduction du pouvoir, Vocational training in the US as an anthropological issue: International exchange programs for scientists as a framework for the study of distribution and reproduction of power", pages = "64-35", number = "1", volume = "7", doi = "10.21301/eap.v7i1.2" }
Nedeljković, S.. (2012). Stručno usavršavanje u SAD kao antropološki problem - međunarodni program razmene naučnih radnika kao okvir za proučavanje distribucije i reprodukcije moći. in Etnoantropološki problemi Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd., 7(1), 35-64. https://doi.org/10.21301/eap.v7i1.2
Nedeljković S. Stručno usavršavanje u SAD kao antropološki problem - međunarodni program razmene naučnih radnika kao okvir za proučavanje distribucije i reprodukcije moći. in Etnoantropološki problemi. 2012;7(1):35-64. doi:10.21301/eap.v7i1.2 .
Nedeljković, Saša, "Stručno usavršavanje u SAD kao antropološki problem - međunarodni program razmene naučnih radnika kao okvir za proučavanje distribucije i reprodukcije moći" in Etnoantropološki problemi, 7, no. 1 (2012):35-64, https://doi.org/10.21301/eap.v7i1.2 . .