REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pohađanje nastave građanskog vaspitanja kao činilac političkog znanja, prodemokratskih uverenja i političkog aktivizma mladih

Civic education attendance as a factor of youth political knowledge, pro-democratic beliefs and political activism

Thumbnail
2012
1411.pdf (122.1Kb)
Authors
Pavlović, Zoran
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Predmet rada je analiza relativne važnosti nastave građanskog vaspitanja kao činioca nekih političkih orijentacija. Analizirana je značajnost (ne)pohađanja građanskog vaspitanja kao jednog od prediktora političkog znanja, političke efikasnosti, političke tolerancije, političkog aktivizma i odnosa prema demokratskom sistemu. Istraživanje anketnog tipa sprovedeno je u 25 srednjih škola s teritorije grada Beograda, na uzorku od 788 učenika četvrtog razreda. Rezultati analize ukazuju na to da je (ne)pohađanje građanskog vaspitanja najznačajniji prediktor uopštenog odnosa prema demokratskom političkom sistemu, dok u svim ostalim slučajevima nema značajnih razlika između učenika koji pohađaju ovaj predmet i onih koji ga ne pohađaju. U zaključnom delu diskutuju se neka ograničenja nastave građanskog vaspitanja, kao i značaj šireg školskog i društvenog konteksta za ostvarivanje propagiranih obrazovnih ciljeva.
The paper explores the relative importance of civic education courses as the factor of some pro-democratic orientations. The significance of civic education (non) attendance as a predictor of political knowledge, political efficacy, political tolerance, political activism and support for democratic political system is analyzed. The survey was conducted in 25 secondary schools from the territory of the city of Belgrade on the sample of 788 final year students. The results indicate that civic education (non) attendance is the most important predictor of the support for democratic political system, while in all other cases the differences between those who attend it and those who do not are not significant. The concluding section discusses some shortcomings of civic education courses as well as the role of the wider school and social context in the accomplishment of the propagated educational goals.
Keywords:
Srbija / prodemokratska uverenja / političko znanje / politički aktivizam / mladi / građansko vaspitanje / youth / Serbia / pro-democratic beliefs / political knowledge / political activism / civic education
Source:
Psihološka istraživanja, 2012, 15, 2, 169-184
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd
Funding / projects:
  • Social Transformations in Processes of European Integration: A Multidisciplinary Approach (RS-47010)

DOI: 10.5937/PsIstra1202169P

ISSN: 0352-7379

[ Google Scholar ]
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1414
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
Institution/Community
Psihologija / Psychology
TY  - JOUR
AU  - Pavlović, Zoran
PY  - 2012
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1414
AB  - Predmet rada je analiza relativne važnosti nastave građanskog vaspitanja kao činioca nekih političkih orijentacija. Analizirana je značajnost (ne)pohađanja građanskog vaspitanja kao jednog od prediktora političkog znanja, političke efikasnosti, političke tolerancije, političkog aktivizma i odnosa prema demokratskom sistemu. Istraživanje anketnog tipa sprovedeno je u 25 srednjih škola s teritorije grada Beograda, na uzorku od 788 učenika četvrtog razreda. Rezultati analize ukazuju na to da je (ne)pohađanje građanskog vaspitanja najznačajniji prediktor uopštenog odnosa prema demokratskom političkom sistemu, dok u svim ostalim slučajevima nema značajnih razlika između učenika koji pohađaju ovaj predmet i onih koji ga ne pohađaju. U zaključnom delu diskutuju se neka ograničenja nastave građanskog vaspitanja, kao i značaj šireg školskog i društvenog konteksta za ostvarivanje propagiranih obrazovnih ciljeva.
AB  - The paper explores the relative importance of civic education courses as the factor of some pro-democratic orientations. The significance of civic education (non) attendance as a predictor of political knowledge, political efficacy, political tolerance, political activism and support for democratic political system is analyzed. The survey was conducted in 25 secondary schools from the territory of the city of Belgrade on the sample of 788 final year students. The results indicate that civic education (non) attendance is the most important predictor of the support for democratic political system, while in all other cases the differences between those who attend it and those who do not are not significant. The concluding section discusses some shortcomings of civic education courses as well as the role of the wider school and social context in the accomplishment of the propagated educational goals.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd
T2  - Psihološka istraživanja
T1  - Pohađanje nastave građanskog vaspitanja kao činilac političkog znanja, prodemokratskih uverenja i političkog aktivizma mladih
T1  - Civic education attendance as a factor of youth political knowledge, pro-democratic beliefs and political activism
EP  - 184
IS  - 2
SP  - 169
VL  - 15
DO  - 10.5937/PsIstra1202169P
ER  - 
@article{
author = "Pavlović, Zoran",
year = "2012",
abstract = "Predmet rada je analiza relativne važnosti nastave građanskog vaspitanja kao činioca nekih političkih orijentacija. Analizirana je značajnost (ne)pohađanja građanskog vaspitanja kao jednog od prediktora političkog znanja, političke efikasnosti, političke tolerancije, političkog aktivizma i odnosa prema demokratskom sistemu. Istraživanje anketnog tipa sprovedeno je u 25 srednjih škola s teritorije grada Beograda, na uzorku od 788 učenika četvrtog razreda. Rezultati analize ukazuju na to da je (ne)pohađanje građanskog vaspitanja najznačajniji prediktor uopštenog odnosa prema demokratskom političkom sistemu, dok u svim ostalim slučajevima nema značajnih razlika između učenika koji pohađaju ovaj predmet i onih koji ga ne pohađaju. U zaključnom delu diskutuju se neka ograničenja nastave građanskog vaspitanja, kao i značaj šireg školskog i društvenog konteksta za ostvarivanje propagiranih obrazovnih ciljeva., The paper explores the relative importance of civic education courses as the factor of some pro-democratic orientations. The significance of civic education (non) attendance as a predictor of political knowledge, political efficacy, political tolerance, political activism and support for democratic political system is analyzed. The survey was conducted in 25 secondary schools from the territory of the city of Belgrade on the sample of 788 final year students. The results indicate that civic education (non) attendance is the most important predictor of the support for democratic political system, while in all other cases the differences between those who attend it and those who do not are not significant. The concluding section discusses some shortcomings of civic education courses as well as the role of the wider school and social context in the accomplishment of the propagated educational goals.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd",
journal = "Psihološka istraživanja",
title = "Pohađanje nastave građanskog vaspitanja kao činilac političkog znanja, prodemokratskih uverenja i političkog aktivizma mladih, Civic education attendance as a factor of youth political knowledge, pro-democratic beliefs and political activism",
pages = "184-169",
number = "2",
volume = "15",
doi = "10.5937/PsIstra1202169P"
}
Pavlović, Z.. (2012). Pohađanje nastave građanskog vaspitanja kao činilac političkog znanja, prodemokratskih uverenja i političkog aktivizma mladih. in Psihološka istraživanja
Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd., 15(2), 169-184.
https://doi.org/10.5937/PsIstra1202169P
Pavlović Z. Pohađanje nastave građanskog vaspitanja kao činilac političkog znanja, prodemokratskih uverenja i političkog aktivizma mladih. in Psihološka istraživanja. 2012;15(2):169-184.
doi:10.5937/PsIstra1202169P .
Pavlović, Zoran, "Pohađanje nastave građanskog vaspitanja kao činilac političkog znanja, prodemokratskih uverenja i političkog aktivizma mladih" in Psihološka istraživanja, 15, no. 2 (2012):169-184,
https://doi.org/10.5937/PsIstra1202169P . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB