Приказ основних података о документу

Bases for conceptualisation of the notion of expert thinking

dc.creatorKrnjaić, Zora
dc.date.accessioned2021-10-12T11:33:12Z
dc.date.available2021-10-12T11:33:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0352-7379
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1440
dc.description.abstractU radu su izloženi oslonci za konceptualizaciju pojma ekspertsko mišljenje: ključni pojmovi iz teorije L.S. Vigotskog, zatim pojmovi iz savremenih teorija darovitosti, kao i empirijski nalazi o razlikama u postignućima darovitih studenata različitih naučnih studijskih grupa. Prvo je prikazano konceptualno jezgro pojma ekspertsko mišljenje, a to je koncept artificijelnog razvoja iz socijalno-kulturno-istorijske teorije Vigotskog. Predstavljeni su oslonci koje čine relevantna teorijska razmatranja i empirijski nalazi o razvoju nadarenosti i ekspertize koji ukazuju da se fenomeni darovitosti i ekspertskog mišljenja mogu razmatrati kao opšti razvojno-psihološki problemi i u kontekstu opšteg kognitivnog razvoja i mišljenja. Poseban deo odnosi se na empirijsku građu koju čine podaci o razlikama u postignućima koje su na psihološkim testovima ostvarili najuspešniji intelektualno daroviti studenti različitih naučnih studijskih grupa. U radu je izložena i radna definicija ekspertskog mišljenja koje je određeno kao viši oblik mišljenja koji se razvija pod uticajem kulture i sistematskog obrazovanja u toku koga se usvajaju dubinske strukture znanja koje omogućavaju izvođenje specifičnih obrazaca misaonih operacija zavisnih od specifične epistemološke prirode pojedinih domena znanja.sr
dc.description.abstractInstitute of Psychology, Faculty of Philosophy, University of Belgrade This paper presents the bases for conceptualisation of the notion of expert thinking: the key concepts from the L.S. Vygotsky's theory and modern theories of giftedness, as well as empirical findings about the differences in achievement of gifted students from different academic study groups. We first present the conceptual core of the notion of expert thinking, i.e. the concept of artificial development from the sociocultural-historical theory of Vygotsky. Then we proceed to the bases which refer to relevant theoretical discussions and empirical findings about the development of giftedness and expertise, indicating that the phenomena of giftedness and expert thinking can be considered as general developmental psychological problems and in the context of general cognitive development and thinking. Special part refers to empirical data about differences in achievement in psychological tests by the most successful intellectually gifted students from various academic study groups. The paper also includes the working definition of expert thinking, which is defined as thinking of higher order, developed under the influence of culture and systematic education, in the course of which deep knowledge structures are acquired, enabling performance of specific patterns of intellectual operations which depend on particular epistemological nature of individual knowledge domains.en
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179018/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourcePsihološka istraživanja
dc.subjectekspertsko mišljenjesr
dc.subjectekspertizasr
dc.subjectdarovitostsr
dc.subjectartificijelni razvojsr
dc.subjectalomorfni razvojsr
dc.subjectgiftednessen
dc.subjectexpertiseen
dc.subjectexpert thinkingen
dc.subjectartificial developmenten
dc.subjectallomorphic developmenten
dc.titleOslonci za konceptualizaciju pojma ekspertsko mišljenjesr
dc.titleBases for conceptualisation of the notion of expert thinkingen
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage84
dc.citation.issue1
dc.citation.other15(1): 69-84
dc.citation.rankM52
dc.citation.spage69
dc.citation.volume15
dc.identifier.doi10.5937/PsIstra1201069K
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/387/1437.pdf
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу