Samopredstavljanje u 'neodgovarajućim' radnim biografijama - primer iz Srbije
Self-presentation in 'unsuitable' resumes: A case from Serbia
Abstract
Osnovni cilj ovog istraživanja bio je utvrditi načine na koje ljudi opisuju sebe u rezumeima označenim kao 'neprikladni'nakon prvog pregleda regrutera jedne proizvodne kompanije u Srbiji. Forma i sadržaj pedeset rezimea analizirani su kvalitativnom analizom sadržaja, induktivnim pristupom. Lične životne priče opisane intimnim, submisivnim tonom dominirale su u rezimeima, u poređenju sa opisom radnog iskustva i kompetencija. Kada je reč o sadržaju rezime, utvrđene su dve sržne kategorije - Ja kao zaposleni i Potrebe zadovoljene zaposlenjem. Pronalazeći podršku u literaturi koja se bavila postsocijalističkom transformacijom u Srbiji, kao i u teoriji Hofsteda, pokazano je da postoji sukob dva vrednosna sistema u Srbiji - onog koji poseduju autori 'neprikladnih' rezimea, a koji odražava kolektivističke i feminine vrednosti, i onog koji je karakterističan za tržište rada u Srbiji, a koji odražava individualističke i maskuline vrednosti. Autore 'neodgovarajućih' rezimea odlikuje međuzavisno ...konstruisanje selfa, primena defanzivnih strategija upravljanja utiscima, a potreba za radom je isključivo finansijske prirode. Najzad, ukazuje se na potrebu za boljim sporazumevanjem kandidata za posao i poslodavaca koji imaju različite vrednosne sisteme, pogotovo u kontekstu aktuelnih socio-ekonomskih promena u Srbiji.
The main goal of this research was to explore the ways people portray themselves in resumes, labelled as 'unsuitable' after the first review of the recruiters in a manufacturing company in Serbia. The form and the content of fifty resumes were analyzed using qualitative content analysis, inductive approach. Personal life stories described in an intimate and submissive tone were predominantly present in resumes, compared to the description of work experience and competencies. Concerning the content of the resumes, two core categories emerged - I as a worker and Employment needs. Finding support in the literature dealing with postsocialist transformation in Serbia and Hofstede's theory, results are interpreted as pointing to the opposition of two value systems in Serbia: that of the authors of 'unsuitable' resumes, reflecting collectivistic and feminine values and that of the job market in Serbia, reflecting manly individualistic and masculine values. The authors of 'unsuitable' resumes ...display interdependent self-construal, use defensive impression management strategies and their need to work is exclusively financial in nature. Finally, the need for better understanding between job candidates and employers, having different value systems, especially in the context of actual socio-economic changes in Serbia is discussed.
Keywords:
vrednosti / upravljanje utiscima / samopredstavljanje / rezime / kvalitativna analiza sadržaja / values / self-presentation / resume / qualitative content analysis / impression managementSource:
Sociologija, 2013, 55, 4, 503-518Publisher:
- Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd
Funding / projects:
- Identification, measurement and development of the cognitive and emotional competences important for a Europe-oriented society (RS-179018)
- Description and Standardisation of the Contemporary Serbian Language (RS-178021)
Institution/Community
Psihologija / PsychologyTY - JOUR AU - Simić, Nataša AU - Vukelić, Milica AU - Đorđević, Vesna PY - 2013 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1560 AB - Osnovni cilj ovog istraživanja bio je utvrditi načine na koje ljudi opisuju sebe u rezumeima označenim kao 'neprikladni'nakon prvog pregleda regrutera jedne proizvodne kompanije u Srbiji. Forma i sadržaj pedeset rezimea analizirani su kvalitativnom analizom sadržaja, induktivnim pristupom. Lične životne priče opisane intimnim, submisivnim tonom dominirale su u rezimeima, u poređenju sa opisom radnog iskustva i kompetencija. Kada je reč o sadržaju rezime, utvrđene su dve sržne kategorije - Ja kao zaposleni i Potrebe zadovoljene zaposlenjem. Pronalazeći podršku u literaturi koja se bavila postsocijalističkom transformacijom u Srbiji, kao i u teoriji Hofsteda, pokazano je da postoji sukob dva vrednosna sistema u Srbiji - onog koji poseduju autori 'neprikladnih' rezimea, a koji odražava kolektivističke i feminine vrednosti, i onog koji je karakterističan za tržište rada u Srbiji, a koji odražava individualističke i maskuline vrednosti. Autore 'neodgovarajućih' rezimea odlikuje međuzavisno konstruisanje selfa, primena defanzivnih strategija upravljanja utiscima, a potreba za radom je isključivo finansijske prirode. Najzad, ukazuje se na potrebu za boljim sporazumevanjem kandidata za posao i poslodavaca koji imaju različite vrednosne sisteme, pogotovo u kontekstu aktuelnih socio-ekonomskih promena u Srbiji. AB - The main goal of this research was to explore the ways people portray themselves in resumes, labelled as 'unsuitable' after the first review of the recruiters in a manufacturing company in Serbia. The form and the content of fifty resumes were analyzed using qualitative content analysis, inductive approach. Personal life stories described in an intimate and submissive tone were predominantly present in resumes, compared to the description of work experience and competencies. Concerning the content of the resumes, two core categories emerged - I as a worker and Employment needs. Finding support in the literature dealing with postsocialist transformation in Serbia and Hofstede's theory, results are interpreted as pointing to the opposition of two value systems in Serbia: that of the authors of 'unsuitable' resumes, reflecting collectivistic and feminine values and that of the job market in Serbia, reflecting manly individualistic and masculine values. The authors of 'unsuitable' resumes display interdependent self-construal, use defensive impression management strategies and their need to work is exclusively financial in nature. Finally, the need for better understanding between job candidates and employers, having different value systems, especially in the context of actual socio-economic changes in Serbia is discussed. PB - Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd T2 - Sociologija T1 - Samopredstavljanje u 'neodgovarajućim' radnim biografijama - primer iz Srbije T1 - Self-presentation in 'unsuitable' resumes: A case from Serbia EP - 518 IS - 4 SP - 503 VL - 55 DO - 10.2298/SOC1304503S ER -
@article{ author = "Simić, Nataša and Vukelić, Milica and Đorđević, Vesna", year = "2013", abstract = "Osnovni cilj ovog istraživanja bio je utvrditi načine na koje ljudi opisuju sebe u rezumeima označenim kao 'neprikladni'nakon prvog pregleda regrutera jedne proizvodne kompanije u Srbiji. Forma i sadržaj pedeset rezimea analizirani su kvalitativnom analizom sadržaja, induktivnim pristupom. Lične životne priče opisane intimnim, submisivnim tonom dominirale su u rezimeima, u poređenju sa opisom radnog iskustva i kompetencija. Kada je reč o sadržaju rezime, utvrđene su dve sržne kategorije - Ja kao zaposleni i Potrebe zadovoljene zaposlenjem. Pronalazeći podršku u literaturi koja se bavila postsocijalističkom transformacijom u Srbiji, kao i u teoriji Hofsteda, pokazano je da postoji sukob dva vrednosna sistema u Srbiji - onog koji poseduju autori 'neprikladnih' rezimea, a koji odražava kolektivističke i feminine vrednosti, i onog koji je karakterističan za tržište rada u Srbiji, a koji odražava individualističke i maskuline vrednosti. Autore 'neodgovarajućih' rezimea odlikuje međuzavisno konstruisanje selfa, primena defanzivnih strategija upravljanja utiscima, a potreba za radom je isključivo finansijske prirode. Najzad, ukazuje se na potrebu za boljim sporazumevanjem kandidata za posao i poslodavaca koji imaju različite vrednosne sisteme, pogotovo u kontekstu aktuelnih socio-ekonomskih promena u Srbiji., The main goal of this research was to explore the ways people portray themselves in resumes, labelled as 'unsuitable' after the first review of the recruiters in a manufacturing company in Serbia. The form and the content of fifty resumes were analyzed using qualitative content analysis, inductive approach. Personal life stories described in an intimate and submissive tone were predominantly present in resumes, compared to the description of work experience and competencies. Concerning the content of the resumes, two core categories emerged - I as a worker and Employment needs. Finding support in the literature dealing with postsocialist transformation in Serbia and Hofstede's theory, results are interpreted as pointing to the opposition of two value systems in Serbia: that of the authors of 'unsuitable' resumes, reflecting collectivistic and feminine values and that of the job market in Serbia, reflecting manly individualistic and masculine values. The authors of 'unsuitable' resumes display interdependent self-construal, use defensive impression management strategies and their need to work is exclusively financial in nature. Finally, the need for better understanding between job candidates and employers, having different value systems, especially in the context of actual socio-economic changes in Serbia is discussed.", publisher = "Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd", journal = "Sociologija", title = "Samopredstavljanje u 'neodgovarajućim' radnim biografijama - primer iz Srbije, Self-presentation in 'unsuitable' resumes: A case from Serbia", pages = "518-503", number = "4", volume = "55", doi = "10.2298/SOC1304503S" }
Simić, N., Vukelić, M.,& Đorđević, V.. (2013). Samopredstavljanje u 'neodgovarajućim' radnim biografijama - primer iz Srbije. in Sociologija Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd., 55(4), 503-518. https://doi.org/10.2298/SOC1304503S
Simić N, Vukelić M, Đorđević V. Samopredstavljanje u 'neodgovarajućim' radnim biografijama - primer iz Srbije. in Sociologija. 2013;55(4):503-518. doi:10.2298/SOC1304503S .
Simić, Nataša, Vukelić, Milica, Đorđević, Vesna, "Samopredstavljanje u 'neodgovarajućim' radnim biografijama - primer iz Srbije" in Sociologija, 55, no. 4 (2013):503-518, https://doi.org/10.2298/SOC1304503S . .