Dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja testom za ispitivanje prvaka-1 (TIP-1)
Dynamic assessment of the zone of proximal development using the TIP-1 as an instrument
Apstrakt
Osnovni predmet rada jeste ispitivanje mogućnosti primene instrumenta TIP-1 za dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja. U okviru istraživanja su za svako dete dobijeni podaci o zoni aktuelnog razvoja (ZAR) i, uz odgovarajuće modifikacije procedure ispitivanja, o zoni narednog razvoja (ZNR). Rezultati pokazuju da su ZAR i ZNR u pozitivnoj korelaciji (r = .50), što je veća ZAR veća je i ZNR i obrnuto, što je slabije samostalno postignuće u manjoj meri dete napreduje i u saradnji sa kompetentnijim odraslim. Rezultati su u skladu sa očekivanjima formulisanim na osnovu teorije Vigotskog, kao i sa rezultatima nekih prethodnih istraživanja. Na osnovu istraživanja definisane su i praktične preporuke za psihologe koji se bave predškolskim testiranjem zrelosti za polazak u školu.
The main subject of the paper is to examine the possibilities of application of the TIP-1 instrument for dynamic assessment of the zone of proximal development. In the survey for each child is received information about the zone of current development (ZCR) and, with appropriate modifications of testing procedures, the information of the zone of proximal development (ZPD). The results show that the zone of current development and the zone of proximal development are positively correlated (r = .50); the bigger ZCR the bigger ZPD, and vice versa; the lower self-achievement in a child, the smaller improvement in collaboration with a more competent adult. The results were in line with expectations formulated on the basis of Vygotsky's theory, as well as with the results of previous studies. Based on the research practical recommendations are defined for psychologists who deal with prematurity test for the school.
Ključne reči:
zona narednog razvoja / predškolsko testiranje / dinamičko procenjivanje / the zone of proximal development / preschool-test / dynamic assessmentIzvor:
Primenjena psihologija, 2013, 6, 4, 371-383Izdavač:
- Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad
Institucija/grupa
Psihologija / PsychologyTY - JOUR AU - Luković, Slađana AU - Baucal, Aleksandar AU - Tišma, Branka PY - 2013 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1569 AB - Osnovni predmet rada jeste ispitivanje mogućnosti primene instrumenta TIP-1 za dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja. U okviru istraživanja su za svako dete dobijeni podaci o zoni aktuelnog razvoja (ZAR) i, uz odgovarajuće modifikacije procedure ispitivanja, o zoni narednog razvoja (ZNR). Rezultati pokazuju da su ZAR i ZNR u pozitivnoj korelaciji (r = .50), što je veća ZAR veća je i ZNR i obrnuto, što je slabije samostalno postignuće u manjoj meri dete napreduje i u saradnji sa kompetentnijim odraslim. Rezultati su u skladu sa očekivanjima formulisanim na osnovu teorije Vigotskog, kao i sa rezultatima nekih prethodnih istraživanja. Na osnovu istraživanja definisane su i praktične preporuke za psihologe koji se bave predškolskim testiranjem zrelosti za polazak u školu. AB - The main subject of the paper is to examine the possibilities of application of the TIP-1 instrument for dynamic assessment of the zone of proximal development. In the survey for each child is received information about the zone of current development (ZCR) and, with appropriate modifications of testing procedures, the information of the zone of proximal development (ZPD). The results show that the zone of current development and the zone of proximal development are positively correlated (r = .50); the bigger ZCR the bigger ZPD, and vice versa; the lower self-achievement in a child, the smaller improvement in collaboration with a more competent adult. The results were in line with expectations formulated on the basis of Vygotsky's theory, as well as with the results of previous studies. Based on the research practical recommendations are defined for psychologists who deal with prematurity test for the school. PB - Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad T2 - Primenjena psihologija T1 - Dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja testom za ispitivanje prvaka-1 (TIP-1) T1 - Dynamic assessment of the zone of proximal development using the TIP-1 as an instrument EP - 383 IS - 4 SP - 371 VL - 6 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1569 ER -
@article{ author = "Luković, Slađana and Baucal, Aleksandar and Tišma, Branka", year = "2013", abstract = "Osnovni predmet rada jeste ispitivanje mogućnosti primene instrumenta TIP-1 za dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja. U okviru istraživanja su za svako dete dobijeni podaci o zoni aktuelnog razvoja (ZAR) i, uz odgovarajuće modifikacije procedure ispitivanja, o zoni narednog razvoja (ZNR). Rezultati pokazuju da su ZAR i ZNR u pozitivnoj korelaciji (r = .50), što je veća ZAR veća je i ZNR i obrnuto, što je slabije samostalno postignuće u manjoj meri dete napreduje i u saradnji sa kompetentnijim odraslim. Rezultati su u skladu sa očekivanjima formulisanim na osnovu teorije Vigotskog, kao i sa rezultatima nekih prethodnih istraživanja. Na osnovu istraživanja definisane su i praktične preporuke za psihologe koji se bave predškolskim testiranjem zrelosti za polazak u školu., The main subject of the paper is to examine the possibilities of application of the TIP-1 instrument for dynamic assessment of the zone of proximal development. In the survey for each child is received information about the zone of current development (ZCR) and, with appropriate modifications of testing procedures, the information of the zone of proximal development (ZPD). The results show that the zone of current development and the zone of proximal development are positively correlated (r = .50); the bigger ZCR the bigger ZPD, and vice versa; the lower self-achievement in a child, the smaller improvement in collaboration with a more competent adult. The results were in line with expectations formulated on the basis of Vygotsky's theory, as well as with the results of previous studies. Based on the research practical recommendations are defined for psychologists who deal with prematurity test for the school.", publisher = "Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad", journal = "Primenjena psihologija", title = "Dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja testom za ispitivanje prvaka-1 (TIP-1), Dynamic assessment of the zone of proximal development using the TIP-1 as an instrument", pages = "383-371", number = "4", volume = "6", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1569" }
Luković, S., Baucal, A.,& Tišma, B.. (2013). Dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja testom za ispitivanje prvaka-1 (TIP-1). in Primenjena psihologija Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad., 6(4), 371-383. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1569
Luković S, Baucal A, Tišma B. Dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja testom za ispitivanje prvaka-1 (TIP-1). in Primenjena psihologija. 2013;6(4):371-383. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1569 .
Luković, Slađana, Baucal, Aleksandar, Tišma, Branka, "Dinamičko procenjivanje zone narednog razvoja testom za ispitivanje prvaka-1 (TIP-1)" in Primenjena psihologija, 6, no. 4 (2013):371-383, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1569 .