REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Pedagogija / Pedagogy
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
  • View Item
  •   REFF
  • Pedagogija / Pedagogy
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verbalni iskaz ispitanika - izvor podataka u pedagoškim istraživanjima

Slovesnoe vyskazyvanie kak istočnik dannyh v pedagogičeskih issledovanijah

Thumbnail
2013
1579.pdf (364.5Kb)
Authors
Matović, Nataša
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U radu se analizira verbalni iskaz ispitanika kao jedan od izvora podataka u pedagoškim istraživanjima. Polazi se od razmatranja shvatanja termina podatak, sa posebnim osvrtom na njegovo značenje u oblasti metodologije, preciznije rečeno, u oblasti prikupljanja podataka u empirijskim istraživanjima. Priroda i osobenosti ovog izvora podataka analiziraju se u kontekstu sagledavanja karakteristika tehnika zasnovanih na verbalnoj komunikaciji, kognitivne osnove na kojoj počiva proces odgovaranja na pitanja i potencijalnih izvora grešaka u procesu odgovaranja na pitanja. Na osnovu razmatranja navedenih pitanja, ukazuje se na mogućnosti i ograničenja korišćenja verbalnog iskaza ispitanika kao izvora podataka u pedagoškim istraživanjima. Jedan od glavnih argumenata u prilog potrebi i opravdanosti upotrebe ovog izvora podataka u istraživanju sadržan je u činjenici da on, za većinu pojava u pedagogiji, omogućava prikupljanje podataka iz primarnog i relevantnog izvora, tj. od čoveka. .
The paper deals with verbal statements of respondents as one of data sources in pedagogic research. First the term data is discussed and attention is paid to the meaning of data in the field of methodology, or more precisely, in the field of collecting data for empirical research. The nature and specifities of this source are analyzed in the context of considering the characteristics of the techniques based on verbal communication, cognitive basis on which the process of answering questions lies and potential sources of errors in the process of question answering. Based on the consideration of the cited issues suggestions are made related to the possibilities and limitations of using verbal statements of the respondents as a source of data in pedagogical research. One of the main arguments in favor of the need and justification of the use of this source of data lies in the fact that it enables data collecting, for the majority of pedagogic issues, from the primary and relevant source, ...i.e. man.

Keywords:
verbalni iskaz ispitanika / tehnike zasnovane na verbalnoj komunikaciji / podatak / techniques based on verbal communication / respondent's verbal statement / data
Source:
Nastava i vaspitanje, 2013, 62, 3, 525-538
Publisher:
  • Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Funding / projects:
  • Models of evaluation and strategies for improvement of education quality in Serbia (RS-179060)

ISSN: 0547-3330

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1582
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1582
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
Institution/Community
Pedagogija / Pedagogy
TY  - JOUR
AU  - Matović, Nataša
PY  - 2013
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1582
AB  - U radu se analizira verbalni iskaz ispitanika kao jedan od izvora podataka u pedagoškim istraživanjima. Polazi se od razmatranja shvatanja termina podatak, sa posebnim osvrtom na njegovo značenje u oblasti metodologije, preciznije rečeno, u oblasti prikupljanja podataka u empirijskim istraživanjima. Priroda i osobenosti ovog izvora podataka analiziraju se u kontekstu sagledavanja karakteristika tehnika zasnovanih na verbalnoj komunikaciji, kognitivne osnove na kojoj počiva proces odgovaranja na pitanja i potencijalnih izvora grešaka u procesu odgovaranja na pitanja. Na osnovu razmatranja navedenih pitanja, ukazuje se na mogućnosti i ograničenja korišćenja verbalnog iskaza ispitanika kao izvora podataka u pedagoškim istraživanjima. Jedan od glavnih argumenata u prilog potrebi i opravdanosti upotrebe ovog izvora podataka u istraživanju sadržan je u činjenici da on, za većinu pojava u pedagogiji, omogućava prikupljanje podataka iz primarnog i relevantnog izvora, tj. od čoveka. .
AB  - The paper deals with verbal statements of respondents as one of data sources in pedagogic research. First the term data is discussed and attention is paid to the meaning of data in the field of methodology, or more precisely, in the field of collecting data for empirical research. The nature and specifities of this source are analyzed in the context of considering the characteristics of the techniques based on verbal communication, cognitive basis on which the process of answering questions lies and potential sources of errors in the process of question answering. Based on the consideration of the cited issues suggestions are made related to the possibilities and limitations of using verbal statements of the respondents as a source of data in pedagogical research. One of the main arguments in favor of the need and justification of the use of this source of data lies in the fact that it enables data collecting, for the majority of pedagogic issues, from the primary and relevant source, i.e. man.
PB  - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
T2  - Nastava i vaspitanje
T1  - Verbalni iskaz ispitanika - izvor podataka u pedagoškim istraživanjima
T1  - Slovesnoe vyskazyvanie kak istočnik dannyh v pedagogičeskih issledovanijah
T1  - Respondents' verbal statements: The source of data in pedagogic research
EP  - 538
IS  - 3
SP  - 525
VL  - 62
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1582
ER  - 
@article{
author = "Matović, Nataša",
year = "2013",
abstract = "U radu se analizira verbalni iskaz ispitanika kao jedan od izvora podataka u pedagoškim istraživanjima. Polazi se od razmatranja shvatanja termina podatak, sa posebnim osvrtom na njegovo značenje u oblasti metodologije, preciznije rečeno, u oblasti prikupljanja podataka u empirijskim istraživanjima. Priroda i osobenosti ovog izvora podataka analiziraju se u kontekstu sagledavanja karakteristika tehnika zasnovanih na verbalnoj komunikaciji, kognitivne osnove na kojoj počiva proces odgovaranja na pitanja i potencijalnih izvora grešaka u procesu odgovaranja na pitanja. Na osnovu razmatranja navedenih pitanja, ukazuje se na mogućnosti i ograničenja korišćenja verbalnog iskaza ispitanika kao izvora podataka u pedagoškim istraživanjima. Jedan od glavnih argumenata u prilog potrebi i opravdanosti upotrebe ovog izvora podataka u istraživanju sadržan je u činjenici da on, za većinu pojava u pedagogiji, omogućava prikupljanje podataka iz primarnog i relevantnog izvora, tj. od čoveka. ., The paper deals with verbal statements of respondents as one of data sources in pedagogic research. First the term data is discussed and attention is paid to the meaning of data in the field of methodology, or more precisely, in the field of collecting data for empirical research. The nature and specifities of this source are analyzed in the context of considering the characteristics of the techniques based on verbal communication, cognitive basis on which the process of answering questions lies and potential sources of errors in the process of question answering. Based on the consideration of the cited issues suggestions are made related to the possibilities and limitations of using verbal statements of the respondents as a source of data in pedagogical research. One of the main arguments in favor of the need and justification of the use of this source of data lies in the fact that it enables data collecting, for the majority of pedagogic issues, from the primary and relevant source, i.e. man.",
publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd",
journal = "Nastava i vaspitanje",
title = "Verbalni iskaz ispitanika - izvor podataka u pedagoškim istraživanjima, Slovesnoe vyskazyvanie kak istočnik dannyh v pedagogičeskih issledovanijah, Respondents' verbal statements: The source of data in pedagogic research",
pages = "538-525",
number = "3",
volume = "62",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1582"
}
Matović, N.. (2013). Verbalni iskaz ispitanika - izvor podataka u pedagoškim istraživanjima. in Nastava i vaspitanje
Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 62(3), 525-538.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1582
Matović N. Verbalni iskaz ispitanika - izvor podataka u pedagoškim istraživanjima. in Nastava i vaspitanje. 2013;62(3):525-538.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1582 .
Matović, Nataša, "Verbalni iskaz ispitanika - izvor podataka u pedagoškim istraživanjima" in Nastava i vaspitanje, 62, no. 3 (2013):525-538,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1582 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB