REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za psihologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za psihologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekspertsko mišljenje - mišljenje zasnovano na sistemu znanja

Ëkspertnoe myšlenie: Myšlenie na osnove sistemy znanij

Thumbnail
2013
1642.pdf (230.1Kb)
Authors
Krnjaić, Zora
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Pojam ekspertskog mišljenja novi je pojam u savremenoj psihologiji, a u ovom radu razmatra se u kontekstu viših mentalnih funkcija čiji se razvoj odvija kroz obrazovanje. Teorijski je utemeljen i povezan sa opštom teorijom intelektualnog razvoja, a naročito sa socijalno-kulturno-istorijskom teorijom intelektualnog razvoja L. S. Vigotskog i sa savremenim saznanjima o razvoju darovitosti i ekspertize. Na ovaj način, koncept ekspertskog mišljenja izrasta u sklopu razmatranja artificijelnog razvoja mišljenja i viših mentalnih funkcija i uz konceptualizaciju razvoja darovitosti koji se odvija kroz obrazovanje. Struktura i sistem znanja čine srž ekspertize i ekspertskog mišljenja. U osnovi ekspertskog mišljenja u nauci jesu sistemi naučnih znanja. Ono se razvija i oblikuje kroz dugotrajnu obuku i praksu, kroz obrazovanje, sistematsko učenje i izučavanje određene naučne discipline i bavljenje njome u profesionalnom radu. Na ovaj način "formatira" se mentalno funkcionisanje pojedinca, a format...ivni učinci odvijaju se u skladu sa najdubljim slojevima određene nauke, sa sistemom pojmova, sa strukturalnim znanjima i "mišljenjem" te nauke. . PR Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 179018: Identifikacija, merenje i razvoj kognitivnih i emocionalnih kompetencija važnih društvu orijentisanom na evropske integracije.

The term of expert cognition is a new term in contemporary psychology, and in this paper it is being discussed in the context of higher mental functions which development is being realised through education. It is theoretically founded and it is connected with the general theory of intellectual development, and particularly with social cultural-historical theory of intellectual development of L.S. Vygotsky and contemporary knowledge on development of the giftedness and expertise. In this way the concept of expert cognition grows in the context of discussing artificial development of cognition and higher mental functions and with conceptualisation of the development of the gifted which is being developed through education. Structure and system of knowledge are the focus of expertise and expert cognition. In the basis of expert cognition in science, there is the system of scientific knowledge. It is being developed and formed through long training and praxis, through education, systemati...c learning and studying certain scientific discipline and work in it in professional work. In this way mental functioning of the individual is being "formatted" and formative results are realised in accordance with the deepest layers of the certain science, the term system, structural knowledge and "cognition" of that science.

Keywords:
strukturalni nivo znanja / naučno znanje / ekspertsko mišljenje / ekspertiza / darovitost / structural level of knowledge / scientific knowledge / giftedness / expertise / expert cognition
Source:
Pedagogija, 2013, 68, 2, 153-162
Publisher:
  • Forum pedagoga Srbije i Crne Gore, Beograd
Funding / projects:
  • Identification, measurement and development of the cognitive and emotional competences important for a Europe-oriented society (RS-179018)

ISSN: 0031-3807

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1645
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1645
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za psihologiju
Institution/Community
Psihologija / Psychology
TY  - JOUR
AU  - Krnjaić, Zora
PY  - 2013
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1645
AB  - Pojam ekspertskog mišljenja novi je pojam u savremenoj psihologiji, a u ovom radu razmatra se u kontekstu viših mentalnih funkcija čiji se razvoj odvija kroz obrazovanje. Teorijski je utemeljen i povezan sa opštom teorijom intelektualnog razvoja, a naročito sa socijalno-kulturno-istorijskom teorijom intelektualnog razvoja L. S. Vigotskog i sa savremenim saznanjima o razvoju darovitosti i ekspertize. Na ovaj način, koncept ekspertskog mišljenja izrasta u sklopu razmatranja artificijelnog razvoja mišljenja i viših mentalnih funkcija i uz konceptualizaciju razvoja darovitosti koji se odvija kroz obrazovanje. Struktura i sistem znanja čine srž ekspertize i ekspertskog mišljenja. U osnovi ekspertskog mišljenja u nauci jesu sistemi naučnih znanja. Ono se razvija i oblikuje kroz dugotrajnu obuku i praksu, kroz obrazovanje, sistematsko učenje i izučavanje određene naučne discipline i bavljenje njome u profesionalnom radu. Na ovaj način "formatira" se mentalno funkcionisanje pojedinca, a formativni učinci odvijaju se u skladu sa najdubljim slojevima određene nauke, sa sistemom pojmova, sa strukturalnim znanjima i "mišljenjem" te nauke. .
PR Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 179018: Identifikacija, merenje i razvoj kognitivnih i emocionalnih kompetencija važnih društvu orijentisanom na evropske integracije.
AB  - The term of expert cognition is a new term in contemporary psychology, and in this paper it is being discussed in the context of higher mental functions which development is being realised through education. It is theoretically founded and it is connected with the general theory of intellectual development, and particularly with social cultural-historical theory of intellectual development of L.S. Vygotsky and contemporary knowledge on development of the giftedness and expertise. In this way the concept of expert cognition grows in the context of discussing artificial development of cognition and higher mental functions and with conceptualisation of the development of the gifted which is being developed through education. Structure and system of knowledge are the focus of expertise and expert cognition. In the basis of expert cognition in science, there is the system of scientific knowledge. It is being developed and formed through long training and praxis, through education, systematic learning and studying certain scientific discipline and work in it in professional work. In this way mental functioning of the individual is being "formatted" and formative results are realised in accordance with the deepest layers of the certain science, the term system, structural knowledge and "cognition" of that science.
PB  - Forum pedagoga Srbije i Crne Gore, Beograd
T2  - Pedagogija
T1  - Ekspertsko mišljenje - mišljenje zasnovano na sistemu znanja
T1  - Ëkspertnoe myšlenie: Myšlenie na osnove sistemy znanij
T1  - Expert cognition: Cognition based on the system of knowledge
EP  - 162
IS  - 2
SP  - 153
VL  - 68
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1645
ER  - 
@article{
author = "Krnjaić, Zora",
year = "2013",
abstract = "Pojam ekspertskog mišljenja novi je pojam u savremenoj psihologiji, a u ovom radu razmatra se u kontekstu viših mentalnih funkcija čiji se razvoj odvija kroz obrazovanje. Teorijski je utemeljen i povezan sa opštom teorijom intelektualnog razvoja, a naročito sa socijalno-kulturno-istorijskom teorijom intelektualnog razvoja L. S. Vigotskog i sa savremenim saznanjima o razvoju darovitosti i ekspertize. Na ovaj način, koncept ekspertskog mišljenja izrasta u sklopu razmatranja artificijelnog razvoja mišljenja i viših mentalnih funkcija i uz konceptualizaciju razvoja darovitosti koji se odvija kroz obrazovanje. Struktura i sistem znanja čine srž ekspertize i ekspertskog mišljenja. U osnovi ekspertskog mišljenja u nauci jesu sistemi naučnih znanja. Ono se razvija i oblikuje kroz dugotrajnu obuku i praksu, kroz obrazovanje, sistematsko učenje i izučavanje određene naučne discipline i bavljenje njome u profesionalnom radu. Na ovaj način "formatira" se mentalno funkcionisanje pojedinca, a formativni učinci odvijaju se u skladu sa najdubljim slojevima određene nauke, sa sistemom pojmova, sa strukturalnim znanjima i "mišljenjem" te nauke. .
PR Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 179018: Identifikacija, merenje i razvoj kognitivnih i emocionalnih kompetencija važnih društvu orijentisanom na evropske integracije., The term of expert cognition is a new term in contemporary psychology, and in this paper it is being discussed in the context of higher mental functions which development is being realised through education. It is theoretically founded and it is connected with the general theory of intellectual development, and particularly with social cultural-historical theory of intellectual development of L.S. Vygotsky and contemporary knowledge on development of the giftedness and expertise. In this way the concept of expert cognition grows in the context of discussing artificial development of cognition and higher mental functions and with conceptualisation of the development of the gifted which is being developed through education. Structure and system of knowledge are the focus of expertise and expert cognition. In the basis of expert cognition in science, there is the system of scientific knowledge. It is being developed and formed through long training and praxis, through education, systematic learning and studying certain scientific discipline and work in it in professional work. In this way mental functioning of the individual is being "formatted" and formative results are realised in accordance with the deepest layers of the certain science, the term system, structural knowledge and "cognition" of that science.",
publisher = "Forum pedagoga Srbije i Crne Gore, Beograd",
journal = "Pedagogija",
title = "Ekspertsko mišljenje - mišljenje zasnovano na sistemu znanja, Ëkspertnoe myšlenie: Myšlenie na osnove sistemy znanij, Expert cognition: Cognition based on the system of knowledge",
pages = "162-153",
number = "2",
volume = "68",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1645"
}
Krnjaić, Z.. (2013). Ekspertsko mišljenje - mišljenje zasnovano na sistemu znanja. in Pedagogija
Forum pedagoga Srbije i Crne Gore, Beograd., 68(2), 153-162.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1645
Krnjaić Z. Ekspertsko mišljenje - mišljenje zasnovano na sistemu znanja. in Pedagogija. 2013;68(2):153-162.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1645 .
Krnjaić, Zora, "Ekspertsko mišljenje - mišljenje zasnovano na sistemu znanja" in Pedagogija, 68, no. 2 (2013):153-162,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1645 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB