Romantičarski koreni Adornove teorije mimezisa
Adorno and romantic tradition: The roots of the dialectics of mimesis and the avant-garde
Abstract
U radu autori zastupaju stanovište da je u Estetičkoj teoriji Teodor Adorno otišao najdalje u oživljavanju romantičarske tradicije. Njegov koncept 'imanentnog uma stvari' (immanente Sachvernunft), koji se približava - pogotovo, ali ne i isključivo kroz umetnost - 'objektivnoj istini', pokazivao je jasnu sličnost sa estetikom Novalisa. Taj novi koncept uma (racionalnosti) dao je novo značenje Adornovom starom konceptu mimezisa: mimezis više nije bio osuđen da bude iracionalan i mogao je da bude pomiren sa umom. Afinitet ka ranoromantičarskoj estetici objašnjava i zašto je Adorno 'mimetičarom par excellence' nazvao jednog drugog ranog romantičara - Franca Šuberta.
This paper argues that in his Aesthetic Theory Theodor Adomo went furthest in reviving the romantic tradition. His concept of 'imminent mind of things (immanente Sachvernunft)', approaching - especially, but not exclusively, through art - the 'objective truth', bore clear resemblance to the aesthetics of Novalis. This new concept of mind (rationality) gave a new meaning to Adorno's old concept of mimesis: mimesis was no longer doomed to be irrational and could be reconciled with the mind. Such an affinity towards early romantic aesthetics explains why Adorno described another early romantic, Franz Schubert, as a 'mimic par excellence'.
Keywords:
Teodor Adorno / romantičarska tradicija / racionalnost / Novalis / Mimezis / Theodor Adorno / romantic tradition / rationality / Novalis / mimesisSource:
Teme, 2014, 38, 1, 333-356Publisher:
- Univerzitet u Nišu, Niš
Funding / projects:
- Identities of Serbian music in world cultural context (RS-177019)
- Challenges of New Social Integration in Serbia: Concepts and Actors (RS-179035)
Institution/Community
Sociologija / SociologyTY - JOUR AU - Jeremić-Molnar, Dragana AU - Molnar, Aleksandar PY - 2014 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1817 AB - U radu autori zastupaju stanovište da je u Estetičkoj teoriji Teodor Adorno otišao najdalje u oživljavanju romantičarske tradicije. Njegov koncept 'imanentnog uma stvari' (immanente Sachvernunft), koji se približava - pogotovo, ali ne i isključivo kroz umetnost - 'objektivnoj istini', pokazivao je jasnu sličnost sa estetikom Novalisa. Taj novi koncept uma (racionalnosti) dao je novo značenje Adornovom starom konceptu mimezisa: mimezis više nije bio osuđen da bude iracionalan i mogao je da bude pomiren sa umom. Afinitet ka ranoromantičarskoj estetici objašnjava i zašto je Adorno 'mimetičarom par excellence' nazvao jednog drugog ranog romantičara - Franca Šuberta. AB - This paper argues that in his Aesthetic Theory Theodor Adomo went furthest in reviving the romantic tradition. His concept of 'imminent mind of things (immanente Sachvernunft)', approaching - especially, but not exclusively, through art - the 'objective truth', bore clear resemblance to the aesthetics of Novalis. This new concept of mind (rationality) gave a new meaning to Adorno's old concept of mimesis: mimesis was no longer doomed to be irrational and could be reconciled with the mind. Such an affinity towards early romantic aesthetics explains why Adorno described another early romantic, Franz Schubert, as a 'mimic par excellence'. PB - Univerzitet u Nišu, Niš T2 - Teme T1 - Romantičarski koreni Adornove teorije mimezisa T1 - Adorno and romantic tradition: The roots of the dialectics of mimesis and the avant-garde EP - 356 IS - 1 SP - 333 VL - 38 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1817 ER -
@article{ author = "Jeremić-Molnar, Dragana and Molnar, Aleksandar", year = "2014", abstract = "U radu autori zastupaju stanovište da je u Estetičkoj teoriji Teodor Adorno otišao najdalje u oživljavanju romantičarske tradicije. Njegov koncept 'imanentnog uma stvari' (immanente Sachvernunft), koji se približava - pogotovo, ali ne i isključivo kroz umetnost - 'objektivnoj istini', pokazivao je jasnu sličnost sa estetikom Novalisa. Taj novi koncept uma (racionalnosti) dao je novo značenje Adornovom starom konceptu mimezisa: mimezis više nije bio osuđen da bude iracionalan i mogao je da bude pomiren sa umom. Afinitet ka ranoromantičarskoj estetici objašnjava i zašto je Adorno 'mimetičarom par excellence' nazvao jednog drugog ranog romantičara - Franca Šuberta., This paper argues that in his Aesthetic Theory Theodor Adomo went furthest in reviving the romantic tradition. His concept of 'imminent mind of things (immanente Sachvernunft)', approaching - especially, but not exclusively, through art - the 'objective truth', bore clear resemblance to the aesthetics of Novalis. This new concept of mind (rationality) gave a new meaning to Adorno's old concept of mimesis: mimesis was no longer doomed to be irrational and could be reconciled with the mind. Such an affinity towards early romantic aesthetics explains why Adorno described another early romantic, Franz Schubert, as a 'mimic par excellence'.", publisher = "Univerzitet u Nišu, Niš", journal = "Teme", title = "Romantičarski koreni Adornove teorije mimezisa, Adorno and romantic tradition: The roots of the dialectics of mimesis and the avant-garde", pages = "356-333", number = "1", volume = "38", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1817" }
Jeremić-Molnar, D.,& Molnar, A.. (2014). Romantičarski koreni Adornove teorije mimezisa. in Teme Univerzitet u Nišu, Niš., 38(1), 333-356. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1817
Jeremić-Molnar D, Molnar A. Romantičarski koreni Adornove teorije mimezisa. in Teme. 2014;38(1):333-356. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1817 .
Jeremić-Molnar, Dragana, Molnar, Aleksandar, "Romantičarski koreni Adornove teorije mimezisa" in Teme, 38, no. 1 (2014):333-356, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1817 .