REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Pedagogija / Pedagogy
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
  • View Item
  •   REFF
  • Pedagogija / Pedagogy
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja

Razvitie matematičeskogo myšlenija u učenikov kak aspekt processa intellektual'nogo vospitanija

Thumbnail
2014
1838.pdf (146.4Kb)
Authors
Antonijević, Radovan
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Jedan od značajnih aspekata intelektualnog vaspitanja jeste razvoj matematičkog mišljenja kod učenika. Ovaj opšti tip mišljenja razvija se u nastavi matematike kroz razvijanje posebnih tipova matematičkog mišljenja, kao što su algebarsko, aritmetičko, prostorno i geometrijsko mišljenje. Odnosi se na razvijanje sistema matematičkih operacija kod učenika koje izražavaju misaono matematičko viđenje objektivne stvarnosti, na osnovu kojeg individua objektivnu stvarnost posmatra i njoj pristupa sa matematičke tačke gledišta. Sadržaji nastave matematike predstavljaju osnovu razvoja različitih operacija matematičkog mišljenja. Strukturirani matematički zadaci i njihovo rešavanje, individualno i kroz druge oblike rada, omogućavaju postepeno ovladavanje različitim operacijama matematičkog mišljenja, kao i njihovo dalje razvijanje, međusobno povezivanje i slično. To se posebno odnosi na sadržaje problemski orijentisane nastave, gde se matematičko mišljenje kod učenika razvija na mikroplanu kao pr...oces savladavanja kognitivnih prepreka i ostvarenja otkrića rešenja problemskih situacija. Značajnu ulogu u procesu razvoja matematičkog mišljenja kod učenika ima pedagoško vođenje od strane nastavnika, koje treba da omogući optimalni razvoj operacija mišljenja u ovoj oblasti.

One of important aspects of intellectual education is the development of mathematical thinking of students. This general type of thinking can be developed during math classes by developing specific types of mathematical thinking, such as algebraic, arithmetic, spatial and geometric thinking. It is about the development of the system of mathematical operations in students which express ideational mathematical view of objective reality, based on which the student observes objective reality and approaches it from the mathematical point of view. The contents of mathematics teaching are the basis for the development of various operations of mathematical thinking. Structured mathematical tasks and their solving, both individually and in other forms of work, enable gradual acquisition of different operations of mathematical thinking, their further development, interconnecting and so on. This relates especially to the contents of problem-solving orientation in teaching, where students develop ...mathematical thinking on a micro plan by overcoming cognitive obstacles and discovering the solution of a problem situation. Pedagogical guidance by the teacher plays an important role in the process of the development of mathematical thinking of students and it should enable optimal development of thinking operations in this area.

Keywords:
problemski orijentisana nastava / pedagoško vođenje / nastava matematike / matematičko mišljenje / intelektualno vaspitanje / problem solving orientation in teaching / pedagogic guidance / mathematics teaching / mathematical thinking / intellectual education
Source:
Nastava i vaspitanje, 2014, 63, 2, 215-227
Publisher:
  • Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Funding / projects:
  • Models of evaluation and strategies for improvement of education quality in Serbia (RS-179060)

ISSN: 0547-3330

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1841
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za pedagogiju
Institution/Community
Pedagogija / Pedagogy
TY  - JOUR
AU  - Antonijević, Radovan
PY  - 2014
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1841
AB  - Jedan od značajnih aspekata intelektualnog vaspitanja jeste razvoj matematičkog mišljenja kod učenika. Ovaj opšti tip mišljenja razvija se u nastavi matematike kroz razvijanje posebnih tipova matematičkog mišljenja, kao što su algebarsko, aritmetičko, prostorno i geometrijsko mišljenje. Odnosi se na razvijanje sistema matematičkih operacija kod učenika koje izražavaju misaono matematičko viđenje objektivne stvarnosti, na osnovu kojeg individua objektivnu stvarnost posmatra i njoj pristupa sa matematičke tačke gledišta. Sadržaji nastave matematike predstavljaju osnovu razvoja različitih operacija matematičkog mišljenja. Strukturirani matematički zadaci i njihovo rešavanje, individualno i kroz druge oblike rada, omogućavaju postepeno ovladavanje različitim operacijama matematičkog mišljenja, kao i njihovo dalje razvijanje, međusobno povezivanje i slično. To se posebno odnosi na sadržaje problemski orijentisane nastave, gde se matematičko mišljenje kod učenika razvija na mikroplanu kao proces savladavanja kognitivnih prepreka i ostvarenja otkrića rešenja problemskih situacija. Značajnu ulogu u procesu razvoja matematičkog mišljenja kod učenika ima pedagoško vođenje od strane nastavnika, koje treba da omogući optimalni razvoj operacija mišljenja u ovoj oblasti.
AB  - One of important aspects of intellectual education is the development of mathematical thinking of students. This general type of thinking can be developed during math classes by developing specific types of mathematical thinking, such as algebraic, arithmetic, spatial and geometric thinking. It is about the development of the system of mathematical operations in students which express ideational mathematical view of objective reality, based on which the student observes objective reality and approaches it from the mathematical point of view. The contents of mathematics teaching are the basis for the development of various operations of mathematical thinking. Structured mathematical tasks and their solving, both individually and in other forms of work, enable gradual acquisition of different operations of mathematical thinking, their further development, interconnecting and so on. This relates especially to the contents of problem-solving orientation in teaching, where students develop mathematical thinking on a micro plan by overcoming cognitive obstacles and discovering the solution of a problem situation. Pedagogical guidance by the teacher plays an important role in the process of the development of mathematical thinking of students and it should enable optimal development of thinking operations in this area.
PB  - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
T2  - Nastava i vaspitanje
T1  - Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja
T1  - Razvitie matematičeskogo myšlenija u učenikov kak aspekt processa intellektual'nogo vospitanija
T1  - The development of mathematical thinking of students as an aspect of the process of intellectual education
EP  - 227
IS  - 2
SP  - 215
VL  - 63
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841
ER  - 
@article{
author = "Antonijević, Radovan",
year = "2014",
abstract = "Jedan od značajnih aspekata intelektualnog vaspitanja jeste razvoj matematičkog mišljenja kod učenika. Ovaj opšti tip mišljenja razvija se u nastavi matematike kroz razvijanje posebnih tipova matematičkog mišljenja, kao što su algebarsko, aritmetičko, prostorno i geometrijsko mišljenje. Odnosi se na razvijanje sistema matematičkih operacija kod učenika koje izražavaju misaono matematičko viđenje objektivne stvarnosti, na osnovu kojeg individua objektivnu stvarnost posmatra i njoj pristupa sa matematičke tačke gledišta. Sadržaji nastave matematike predstavljaju osnovu razvoja različitih operacija matematičkog mišljenja. Strukturirani matematički zadaci i njihovo rešavanje, individualno i kroz druge oblike rada, omogućavaju postepeno ovladavanje različitim operacijama matematičkog mišljenja, kao i njihovo dalje razvijanje, međusobno povezivanje i slično. To se posebno odnosi na sadržaje problemski orijentisane nastave, gde se matematičko mišljenje kod učenika razvija na mikroplanu kao proces savladavanja kognitivnih prepreka i ostvarenja otkrića rešenja problemskih situacija. Značajnu ulogu u procesu razvoja matematičkog mišljenja kod učenika ima pedagoško vođenje od strane nastavnika, koje treba da omogući optimalni razvoj operacija mišljenja u ovoj oblasti., One of important aspects of intellectual education is the development of mathematical thinking of students. This general type of thinking can be developed during math classes by developing specific types of mathematical thinking, such as algebraic, arithmetic, spatial and geometric thinking. It is about the development of the system of mathematical operations in students which express ideational mathematical view of objective reality, based on which the student observes objective reality and approaches it from the mathematical point of view. The contents of mathematics teaching are the basis for the development of various operations of mathematical thinking. Structured mathematical tasks and their solving, both individually and in other forms of work, enable gradual acquisition of different operations of mathematical thinking, their further development, interconnecting and so on. This relates especially to the contents of problem-solving orientation in teaching, where students develop mathematical thinking on a micro plan by overcoming cognitive obstacles and discovering the solution of a problem situation. Pedagogical guidance by the teacher plays an important role in the process of the development of mathematical thinking of students and it should enable optimal development of thinking operations in this area.",
publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd",
journal = "Nastava i vaspitanje",
title = "Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja, Razvitie matematičeskogo myšlenija u učenikov kak aspekt processa intellektual'nogo vospitanija, The development of mathematical thinking of students as an aspect of the process of intellectual education",
pages = "227-215",
number = "2",
volume = "63",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841"
}
Antonijević, R.. (2014). Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja. in Nastava i vaspitanje
Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 63(2), 215-227.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841
Antonijević R. Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja. in Nastava i vaspitanje. 2014;63(2):215-227.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841 .
Antonijević, Radovan, "Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja" in Nastava i vaspitanje, 63, no. 2 (2014):215-227,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB