REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji - kvalitativno istraživanje

School factors related to dropout from primary and secondary education in Serbia: A qualitative research

Thumbnail
2017
2289.pdf (146.0Kb)
Authors
Simić, Nataša
Krstić, Ksenija
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Osipanje iz obrazovnog sistema je ozbiljan individualni, porodični, obrazovni i socijalni problem. Na ovaj složen proces utiče veliki broj faktora. Proces odustajanja od školovanja se dešava u školi, pa različiti školski faktori mogu delovati kao faktori rizika ili prevencije. Stopa osipanja iz obrazovnog sistem u Srbiji je i dalje velika. Jedan način da se unapredi obrazovni sistem i da se obezbedi pravo na jednako obrazovanje za svako dete jeste da se smanji stopa osipanja iz osnovnog i srednjeg obrazovanja. Kao deo veće studije, cilj ovog istraživanja bio je da se istraže i identifikuju ključni školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji. Istraživanje je sprovedeno u 8 osnovnih i 13 srednjih škola iz 17 opština sa visokom stopom osipanja. Da bi se čula mišljenja različitih aktera u obrazovnom sistemu, sprovedeno je kvalitativno istraživanje, koje je obuhvatilo intervjue i fokus grupne diskusije sa nastavnicima, direktorima, psiholozima, pedagošk...im asistentima, roditeljima i učenicima. Na osnovu analize odgovora, izdvojeno je nekoliko najznačajnijih školskih faktora. Pokazalo se da najveći uticaj na osipanje učenika imaju nizak kvalitet (individualizacija) nastave, nedostatak emocionalne podrške i podrške u učenju, i nedostatak pozitivnih odnosa nastavnik-učenik. Sa druge strane, naši rezultati ukazuju da je učešće roditelja i učenika resurs koji nije dovoljno iskorišćen u prevenciji osipanja. Ovi faktori su opisani i objašnjen je njihov značaj u kontekstu obrazovnog sistema u Srbiji. Rezultati su diskutovani u svetlu sličnih nalaza ranijih istraživanja.

Dropping out of educational system is a serious individual, familial, educational and social problem. It is a complex process influenced by a large number of factors. Nevertheless, it is a phenomenon that takes place in school, and different school factors can serve as risk or protective factors. Dropout rates in Serbia are still high. One way to improve the educational system and ensure equal education for every child is to reduce dropout rates from primary and secondary education. As part of a larger study, the goal of this research was to investigate and identify key school factors related to dropout from primary and secondary schools in Serbia. The research was conducted in 8 primary and 13 secondary schools from 17 municipalities with high dropout rates. In order to hear voices from different actors in the educational system, qualitative research was conducted, involving interviews and focus groups with teachers, school principals, school psychologists, counsellors, pedagogical as...sistants, parents and students. Following the analysis, several school factors highly related to dropout were singled out. Low quality (individualisation) of teaching, lack of learning and emotional support and lack of positive teacher-student relationships proved to have the greatest influence on student dropout. On the other hand, our results indicate that student and parent participation in school life is underused as a resource for dropout prevention. These factors are described and their impact in Serbian context explained. The results are discussed in the light of similar findings from previous research.

Keywords:
školski faktori / podrška u učenju / osipanje / odnos nastavnik-učenik / kvalitativna analiza / teacher-student relationship / school factors / qualitative analysis / learning support / dropout
Source:
Psihološka istraživanja, 2017, 20, 1, 51-70
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd
Funding / projects:
  • Identification, measurement and development of the cognitive and emotional competences important for a Europe-oriented society (RS-179018)

DOI: 10.5937/PsIstra1701051S

ISSN: 0352-7379

[ Google Scholar ]
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/2292
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
Institution/Community
Psihologija / Psychology
TY  - JOUR
AU  - Simić, Nataša
AU  - Krstić, Ksenija
PY  - 2017
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/2292
AB  - Osipanje iz obrazovnog sistema je ozbiljan individualni, porodični, obrazovni i socijalni problem. Na ovaj složen proces utiče veliki broj faktora. Proces odustajanja od školovanja se dešava u školi, pa različiti školski faktori mogu delovati kao faktori rizika ili prevencije. Stopa osipanja iz obrazovnog sistem u Srbiji je i dalje velika. Jedan način da se unapredi obrazovni sistem i da se obezbedi pravo na jednako obrazovanje za svako dete jeste da se smanji stopa osipanja iz osnovnog i srednjeg obrazovanja. Kao deo veće studije, cilj ovog istraživanja bio je da se istraže i identifikuju ključni školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji. Istraživanje je sprovedeno u 8 osnovnih i 13 srednjih škola iz 17 opština sa visokom stopom osipanja. Da bi se čula mišljenja različitih aktera u obrazovnom sistemu, sprovedeno je kvalitativno istraživanje, koje je obuhvatilo intervjue i fokus grupne diskusije sa nastavnicima, direktorima, psiholozima, pedagoškim asistentima, roditeljima i učenicima. Na osnovu analize odgovora, izdvojeno je nekoliko najznačajnijih školskih faktora. Pokazalo se da najveći uticaj na osipanje učenika imaju nizak kvalitet (individualizacija) nastave, nedostatak emocionalne podrške i podrške u učenju, i nedostatak pozitivnih odnosa nastavnik-učenik. Sa druge strane, naši rezultati ukazuju da je učešće roditelja i učenika resurs koji nije dovoljno iskorišćen u prevenciji osipanja. Ovi faktori su opisani i objašnjen je njihov značaj u kontekstu obrazovnog sistema u Srbiji. Rezultati su diskutovani u svetlu sličnih nalaza ranijih istraživanja.
AB  - Dropping out of educational system is a serious individual, familial, educational and social problem. It is a complex process influenced by a large number of factors. Nevertheless, it is a phenomenon that takes place in school, and different school factors can serve as risk or protective factors. Dropout rates in Serbia are still high. One way to improve the educational system and ensure equal education for every child is to reduce dropout rates from primary and secondary education. As part of a larger study, the goal of this research was to investigate and identify key school factors related to dropout from primary and secondary schools in Serbia. The research was conducted in 8 primary and 13 secondary schools from 17 municipalities with high dropout rates. In order to hear voices from different actors in the educational system, qualitative research was conducted, involving interviews and focus groups with teachers, school principals, school psychologists, counsellors, pedagogical assistants, parents and students. Following the analysis, several school factors highly related to dropout were singled out. Low quality (individualisation) of teaching, lack of learning and emotional support and lack of positive teacher-student relationships proved to have the greatest influence on student dropout. On the other hand, our results indicate that student and parent participation in school life is underused as a resource for dropout prevention. These factors are described and their impact in Serbian context explained. The results are discussed in the light of similar findings from previous research.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd
T2  - Psihološka istraživanja
T1  - Školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji - kvalitativno istraživanje
T1  - School factors related to dropout from primary and secondary education in Serbia: A qualitative research
EP  - 70
IS  - 1
SP  - 51
VL  - 20
DO  - 10.5937/PsIstra1701051S
ER  - 
@article{
author = "Simić, Nataša and Krstić, Ksenija",
year = "2017",
abstract = "Osipanje iz obrazovnog sistema je ozbiljan individualni, porodični, obrazovni i socijalni problem. Na ovaj složen proces utiče veliki broj faktora. Proces odustajanja od školovanja se dešava u školi, pa različiti školski faktori mogu delovati kao faktori rizika ili prevencije. Stopa osipanja iz obrazovnog sistem u Srbiji je i dalje velika. Jedan način da se unapredi obrazovni sistem i da se obezbedi pravo na jednako obrazovanje za svako dete jeste da se smanji stopa osipanja iz osnovnog i srednjeg obrazovanja. Kao deo veće studije, cilj ovog istraživanja bio je da se istraže i identifikuju ključni školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji. Istraživanje je sprovedeno u 8 osnovnih i 13 srednjih škola iz 17 opština sa visokom stopom osipanja. Da bi se čula mišljenja različitih aktera u obrazovnom sistemu, sprovedeno je kvalitativno istraživanje, koje je obuhvatilo intervjue i fokus grupne diskusije sa nastavnicima, direktorima, psiholozima, pedagoškim asistentima, roditeljima i učenicima. Na osnovu analize odgovora, izdvojeno je nekoliko najznačajnijih školskih faktora. Pokazalo se da najveći uticaj na osipanje učenika imaju nizak kvalitet (individualizacija) nastave, nedostatak emocionalne podrške i podrške u učenju, i nedostatak pozitivnih odnosa nastavnik-učenik. Sa druge strane, naši rezultati ukazuju da je učešće roditelja i učenika resurs koji nije dovoljno iskorišćen u prevenciji osipanja. Ovi faktori su opisani i objašnjen je njihov značaj u kontekstu obrazovnog sistema u Srbiji. Rezultati su diskutovani u svetlu sličnih nalaza ranijih istraživanja., Dropping out of educational system is a serious individual, familial, educational and social problem. It is a complex process influenced by a large number of factors. Nevertheless, it is a phenomenon that takes place in school, and different school factors can serve as risk or protective factors. Dropout rates in Serbia are still high. One way to improve the educational system and ensure equal education for every child is to reduce dropout rates from primary and secondary education. As part of a larger study, the goal of this research was to investigate and identify key school factors related to dropout from primary and secondary schools in Serbia. The research was conducted in 8 primary and 13 secondary schools from 17 municipalities with high dropout rates. In order to hear voices from different actors in the educational system, qualitative research was conducted, involving interviews and focus groups with teachers, school principals, school psychologists, counsellors, pedagogical assistants, parents and students. Following the analysis, several school factors highly related to dropout were singled out. Low quality (individualisation) of teaching, lack of learning and emotional support and lack of positive teacher-student relationships proved to have the greatest influence on student dropout. On the other hand, our results indicate that student and parent participation in school life is underused as a resource for dropout prevention. These factors are described and their impact in Serbian context explained. The results are discussed in the light of similar findings from previous research.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd",
journal = "Psihološka istraživanja",
title = "Školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji - kvalitativno istraživanje, School factors related to dropout from primary and secondary education in Serbia: A qualitative research",
pages = "70-51",
number = "1",
volume = "20",
doi = "10.5937/PsIstra1701051S"
}
Simić, N.,& Krstić, K.. (2017). Školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji - kvalitativno istraživanje. in Psihološka istraživanja
Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd., 20(1), 51-70.
https://doi.org/10.5937/PsIstra1701051S
Simić N, Krstić K. Školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji - kvalitativno istraživanje. in Psihološka istraživanja. 2017;20(1):51-70.
doi:10.5937/PsIstra1701051S .
Simić, Nataša, Krstić, Ksenija, "Školski faktori povezani sa osipanjem iz osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji - kvalitativno istraživanje" in Psihološka istraživanja, 20, no. 1 (2017):51-70,
https://doi.org/10.5937/PsIstra1701051S . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB