PISA 2012 matematička pismenost u Srbiji - hijerarhijsko modelovanje na nivou učenika i škola
PISA 2012 mat hematics literacy in Serbia: A multilevel analysis of students and schools
Апстракт
U ciklusu istraživanja PISA 2012 fokus je bio na matematičkoj pismenosti. Podaci prikupljeni u PISA istraživanju u Srbiji na 4684 ispitanika pokazuju da učenici u proseku imaju značajno niže postignuće u odnosu na prosečno postignuće zemalja koje pripadaju OECD. Cilj istraživanja je bio da se istraže prediktori matematičke pismenosti na nivou učenika (varijable prvog reda) i škole (varijable drugog reda) korišćenjem hijerarhijskog modelovanja. Najvažniji rezultat se odnosi na to da varijable na nivou učenika i na nivou škole približno jednako objašnjavaju varijabilnost PISA matematičkog postignuća. Rezultati pokazuju da se od varijabli na nivou učenika kao značajni prediktori izdvajaju pol, nekognitivne karakteristike (matematička anksioznost, matematička samoefikasnost, matematički self-koncept i otvorenost za rešavanje problema), način na koji učenici opažaju kvalitet nastave i navike u učenju. Rezultati ukazuju i da više varijabli na nivou škole ima direktne efekte na PISA matematič...ko postignuće i da nekoliko varijabli na nivou škole moderira odnos između karakteristika učenika i PISA postignuća.
In PISA 2012 cycle, the focus was on the mathematics literacy. Data collected in PISA survey in Serbia on 4684 respondents show that students on average have significantly lower performance compared to average OECD performance. The aim of the study was to explore student (variables at the first level) and school level predictors (variables at the second level) of the PISA mathematics literacy using multi-level modelling. The most important finding is that student and school level variables are explaining variability in PISA mathematics performance almost equally. Results show that on the student level, significant predictors are gender, noncognitive characteristics (mathematics anxiety, mathematics self-efficacy, mathematics self-concept, openness for problem-solving), student perceived teaching quality and studying habits. Results also indicate that several school-level variables have direct effects on the PISA math performance and that several school-level variables moderate the rela...tionship between student characteristics and PISA performance.
Кључне речи:
PISA 2012 / matematička pismenost / hijerarhijsko modelovanje / faktori na nivou učenika i na nivou škole / student and school-level factors / PISA 2012 / multilevel modelling / mathematics literacyИзвор:
Psihologija, 2018, 51, 4, 413-432Издавач:
- Društvo psihologa Srbije, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Идентификација, мерење и развој когнитивних и емоционалних компетенција важних друштву оријентисаном на европске интеграције (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179018)
- UNICEF Belgrade
DOI: 10.2298/PSI170817017L
ISSN: 0048-5705
WoS: 000453737800002
Scopus: 2-s2.0-85059266099
Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - JOUR AU - Lazarević, Ljiljana AU - Orlić, Ana PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/2579 AB - U ciklusu istraživanja PISA 2012 fokus je bio na matematičkoj pismenosti. Podaci prikupljeni u PISA istraživanju u Srbiji na 4684 ispitanika pokazuju da učenici u proseku imaju značajno niže postignuće u odnosu na prosečno postignuće zemalja koje pripadaju OECD. Cilj istraživanja je bio da se istraže prediktori matematičke pismenosti na nivou učenika (varijable prvog reda) i škole (varijable drugog reda) korišćenjem hijerarhijskog modelovanja. Najvažniji rezultat se odnosi na to da varijable na nivou učenika i na nivou škole približno jednako objašnjavaju varijabilnost PISA matematičkog postignuća. Rezultati pokazuju da se od varijabli na nivou učenika kao značajni prediktori izdvajaju pol, nekognitivne karakteristike (matematička anksioznost, matematička samoefikasnost, matematički self-koncept i otvorenost za rešavanje problema), način na koji učenici opažaju kvalitet nastave i navike u učenju. Rezultati ukazuju i da više varijabli na nivou škole ima direktne efekte na PISA matematičko postignuće i da nekoliko varijabli na nivou škole moderira odnos između karakteristika učenika i PISA postignuća. AB - In PISA 2012 cycle, the focus was on the mathematics literacy. Data collected in PISA survey in Serbia on 4684 respondents show that students on average have significantly lower performance compared to average OECD performance. The aim of the study was to explore student (variables at the first level) and school level predictors (variables at the second level) of the PISA mathematics literacy using multi-level modelling. The most important finding is that student and school level variables are explaining variability in PISA mathematics performance almost equally. Results show that on the student level, significant predictors are gender, noncognitive characteristics (mathematics anxiety, mathematics self-efficacy, mathematics self-concept, openness for problem-solving), student perceived teaching quality and studying habits. Results also indicate that several school-level variables have direct effects on the PISA math performance and that several school-level variables moderate the relationship between student characteristics and PISA performance. PB - Društvo psihologa Srbije, Beograd T2 - Psihologija T1 - PISA 2012 matematička pismenost u Srbiji - hijerarhijsko modelovanje na nivou učenika i škola T1 - PISA 2012 mat hematics literacy in Serbia: A multilevel analysis of students and schools EP - 432 IS - 4 SP - 413 VL - 51 DO - 10.2298/PSI170817017L ER -
@article{ author = "Lazarević, Ljiljana and Orlić, Ana", year = "2018", abstract = "U ciklusu istraživanja PISA 2012 fokus je bio na matematičkoj pismenosti. Podaci prikupljeni u PISA istraživanju u Srbiji na 4684 ispitanika pokazuju da učenici u proseku imaju značajno niže postignuće u odnosu na prosečno postignuće zemalja koje pripadaju OECD. Cilj istraživanja je bio da se istraže prediktori matematičke pismenosti na nivou učenika (varijable prvog reda) i škole (varijable drugog reda) korišćenjem hijerarhijskog modelovanja. Najvažniji rezultat se odnosi na to da varijable na nivou učenika i na nivou škole približno jednako objašnjavaju varijabilnost PISA matematičkog postignuća. Rezultati pokazuju da se od varijabli na nivou učenika kao značajni prediktori izdvajaju pol, nekognitivne karakteristike (matematička anksioznost, matematička samoefikasnost, matematički self-koncept i otvorenost za rešavanje problema), način na koji učenici opažaju kvalitet nastave i navike u učenju. Rezultati ukazuju i da više varijabli na nivou škole ima direktne efekte na PISA matematičko postignuće i da nekoliko varijabli na nivou škole moderira odnos između karakteristika učenika i PISA postignuća., In PISA 2012 cycle, the focus was on the mathematics literacy. Data collected in PISA survey in Serbia on 4684 respondents show that students on average have significantly lower performance compared to average OECD performance. The aim of the study was to explore student (variables at the first level) and school level predictors (variables at the second level) of the PISA mathematics literacy using multi-level modelling. The most important finding is that student and school level variables are explaining variability in PISA mathematics performance almost equally. Results show that on the student level, significant predictors are gender, noncognitive characteristics (mathematics anxiety, mathematics self-efficacy, mathematics self-concept, openness for problem-solving), student perceived teaching quality and studying habits. Results also indicate that several school-level variables have direct effects on the PISA math performance and that several school-level variables moderate the relationship between student characteristics and PISA performance.", publisher = "Društvo psihologa Srbije, Beograd", journal = "Psihologija", title = "PISA 2012 matematička pismenost u Srbiji - hijerarhijsko modelovanje na nivou učenika i škola, PISA 2012 mat hematics literacy in Serbia: A multilevel analysis of students and schools", pages = "432-413", number = "4", volume = "51", doi = "10.2298/PSI170817017L" }
Lazarević, L.,& Orlić, A.. (2018). PISA 2012 matematička pismenost u Srbiji - hijerarhijsko modelovanje na nivou učenika i škola. in Psihologija Društvo psihologa Srbije, Beograd., 51(4), 413-432. https://doi.org/10.2298/PSI170817017L
Lazarević L, Orlić A. PISA 2012 matematička pismenost u Srbiji - hijerarhijsko modelovanje na nivou učenika i škola. in Psihologija. 2018;51(4):413-432. doi:10.2298/PSI170817017L .
Lazarević, Ljiljana, Orlić, Ana, "PISA 2012 matematička pismenost u Srbiji - hijerarhijsko modelovanje na nivou učenika i škola" in Psihologija, 51, no. 4 (2018):413-432, https://doi.org/10.2298/PSI170817017L . .