REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za psihologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za psihologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intelektualna nadarenost i Pijažeova teorija

Intellectual talent and Piaget's theory

Thumbnail
2000
332.pdf (661.3Kb)
Authors
Krnjaić, Zora
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U ovom radu biće razmatrane neke implikacije Pijažeove teorije ontogenetskog mentalnog razvoja za fenomen intelektualne nadarenosti. Zašto se uopšte baviti jednom opštom teorijom mentalnog razvoja kada već postoji čitav korpus različitih teorija koje se direktno bave nadarenošću? Upravo zato jer je Pijažeova teorija relevantna i kao opšta teorija mentalnog razvoja koja doprinosi potpunijem sagledavanju izuzetnih razvojnih pojava i kao jedno od ishodišta savremenih kognitivnih teorijskih određenja intelektualne nadarenosti. Osnovna ideja ovoga rada je da razmotri relevantnost Pijažeove teorije za sagledavanje intelektualne nadarenosti tretirajući nadarenost kao opšti razvojno U psihološki problem.
The study elaborates some implications of Piaget's theory of ontogenetic mental development on the phenomenon of intellectual talent. Why should one investigate a general theory of mental development when the whole set of different theories have already investigated talent directly? Because Piaget's theory is relevant as a general theory of mental development and it contributes to more complete insight into exceptional developmental phenomena. It is also a source of modern cognitive theoretical definitions of intellectual talent. The idea of this study is to investigate relevance of Piaget's theory for comprehension of intellectual talent, treating talent as a general developmental psychological issue.
Keywords:
stupanj pronalaženja problema / Pijažeova teorija / intelektualna nadarenost / akceleracija / stage of problem identification / Piaget's theory / intellectual talent / acceleration
Source:
Psihologija, 2000, 33, 3-4, 399-412
Publisher:
  • Društvo psihologa Srbije, Beograd

ISSN: 0048-5705

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_335
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/335
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za psihologiju
Institution/Community
Psihologija / Psychology
TY  - JOUR
AU  - Krnjaić, Zora
PY  - 2000
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/335
AB  - U ovom radu biće razmatrane neke implikacije Pijažeove teorije ontogenetskog mentalnog razvoja za fenomen intelektualne nadarenosti. Zašto se uopšte baviti jednom opštom teorijom mentalnog razvoja kada već postoji čitav korpus različitih teorija koje se direktno bave nadarenošću? Upravo zato jer je Pijažeova teorija relevantna i kao opšta teorija mentalnog razvoja koja doprinosi potpunijem sagledavanju izuzetnih razvojnih pojava i kao jedno od ishodišta savremenih kognitivnih teorijskih određenja intelektualne nadarenosti. Osnovna ideja ovoga rada je da razmotri relevantnost Pijažeove teorije za sagledavanje intelektualne nadarenosti tretirajući nadarenost kao opšti razvojno U psihološki problem.
AB  - The study elaborates some implications of Piaget's theory of ontogenetic mental development on the phenomenon of intellectual talent. Why should one investigate a general theory of mental development when the whole set of different theories have already investigated talent directly? Because Piaget's theory is relevant as a general theory of mental development and it contributes to more complete insight into exceptional developmental phenomena. It is also a source of modern cognitive theoretical definitions of intellectual talent. The idea of this study is to investigate relevance of Piaget's theory for comprehension of intellectual talent, treating talent as a general developmental psychological issue.
PB  - Društvo psihologa Srbije, Beograd
T2  - Psihologija
T1  - Intelektualna nadarenost i Pijažeova teorija
T1  - Intellectual talent and Piaget's theory
EP  - 412
IS  - 3-4
SP  - 399
VL  - 33
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_335
ER  - 
@article{
author = "Krnjaić, Zora",
year = "2000",
abstract = "U ovom radu biće razmatrane neke implikacije Pijažeove teorije ontogenetskog mentalnog razvoja za fenomen intelektualne nadarenosti. Zašto se uopšte baviti jednom opštom teorijom mentalnog razvoja kada već postoji čitav korpus različitih teorija koje se direktno bave nadarenošću? Upravo zato jer je Pijažeova teorija relevantna i kao opšta teorija mentalnog razvoja koja doprinosi potpunijem sagledavanju izuzetnih razvojnih pojava i kao jedno od ishodišta savremenih kognitivnih teorijskih određenja intelektualne nadarenosti. Osnovna ideja ovoga rada je da razmotri relevantnost Pijažeove teorije za sagledavanje intelektualne nadarenosti tretirajući nadarenost kao opšti razvojno U psihološki problem., The study elaborates some implications of Piaget's theory of ontogenetic mental development on the phenomenon of intellectual talent. Why should one investigate a general theory of mental development when the whole set of different theories have already investigated talent directly? Because Piaget's theory is relevant as a general theory of mental development and it contributes to more complete insight into exceptional developmental phenomena. It is also a source of modern cognitive theoretical definitions of intellectual talent. The idea of this study is to investigate relevance of Piaget's theory for comprehension of intellectual talent, treating talent as a general developmental psychological issue.",
publisher = "Društvo psihologa Srbije, Beograd",
journal = "Psihologija",
title = "Intelektualna nadarenost i Pijažeova teorija, Intellectual talent and Piaget's theory",
pages = "412-399",
number = "3-4",
volume = "33",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_335"
}
Krnjaić, Z.. (2000). Intelektualna nadarenost i Pijažeova teorija. in Psihologija
Društvo psihologa Srbije, Beograd., 33(3-4), 399-412.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_335
Krnjaić Z. Intelektualna nadarenost i Pijažeova teorija. in Psihologija. 2000;33(3-4):399-412.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_335 .
Krnjaić, Zora, "Intelektualna nadarenost i Pijažeova teorija" in Psihologija, 33, no. 3-4 (2000):399-412,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_335 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB