REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Filozofija / Philosophy
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za filozofiju
  • View Item
  •   REFF
  • Filozofija / Philosophy
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za filozofiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kosmološki dokaz i aktualna beskonačnost

Cosmological arguments and the actual infinity

No Thumbnail
Authors
Bogdanovski, Mašan
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Verzije kosmološkog dokaza za postojanje Boga mogu se grubo podeliti na dva tipa: na one čije premise poriču mogućnost beskonačnog regresa uzroka i one koji tu mogućnost ne poriču. Argumente Tome Akvinskog sam interpretirao i sažeo tako da pripadaju prvom tipu dokaza. S druge strane, Lajbnicovi argumenti, koji počivaju na principu dovoljnog razloga, dozvoljavaju beskonačni regres uzroka. Povrh toga, argumenti Tome Akvinskog su ovde predstavljeni kao zasnovani na odbacivanju atemporalnog beskonačnog regresa. U ovom tekstu je ipak data prednost takozvanim Kalam kosmološkim argumentima, koji dovode u pitanje beskonačni temporalni niz uzroka. Odbacivanje mogućnosti aktualnih beskonačnosti jeste jedini način da se zastupnik održivosti kosmološkog dokaza zadrži isključivo unutar samih tih argumenata.
The cosmological arguments for the existence of God can be, roughly, divided into two types: those with premises denying the possibility of the infinite regress of causes, and those who do not deny that possibility. I interpret and summarize St. Thomas Aquinas' arguments as belonging to the first kind. On the other hand, Leibnizian arguments, relying on the principle of sufficient reason, allow the infinite regress of causes. Furthermore, Aquinas' arguments are construed here as based on the rejection of the atemporal infinite regress. However, the so-called kalam arguments that object to the infinite temporal series of causes are preferred in this text. I claim that the only way for the defenders of the cosmological arguments to remain within the scope of those arguments is to reject the possibility of actual infinites.
Keywords:
kosmološki dokaz / beskonačni regres uzroka / aktualna beskonačnost / (a)temporalni beskonačni regres / infinite regress of causes / cosmological arguments / actual infinities / (a)temporal infinite regress
Source:
Theoria, 2001, 44, 1-4, 95-108
Publisher:
  • Srpsko filozofsko društvo, Beograd

ISSN: 0351-2274

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_350
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/350
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za filozofiju
Institution/Community
Filozofija / Philosophy
TY  - JOUR
AU  - Bogdanovski, Mašan
PY  - 2001
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/350
AB  - Verzije kosmološkog dokaza za postojanje Boga mogu se grubo podeliti na dva tipa: na one čije premise poriču mogućnost beskonačnog regresa uzroka i one koji tu mogućnost ne poriču. Argumente Tome Akvinskog sam interpretirao i sažeo tako da pripadaju prvom tipu dokaza. S druge strane, Lajbnicovi argumenti, koji počivaju na principu dovoljnog razloga, dozvoljavaju beskonačni regres uzroka. Povrh toga, argumenti Tome Akvinskog su ovde predstavljeni kao zasnovani na odbacivanju atemporalnog beskonačnog regresa. U ovom tekstu je ipak data prednost takozvanim Kalam kosmološkim argumentima, koji dovode u pitanje beskonačni temporalni niz uzroka. Odbacivanje mogućnosti aktualnih beskonačnosti jeste jedini način da se zastupnik održivosti kosmološkog dokaza zadrži isključivo unutar samih tih argumenata.
AB  - The cosmological arguments for the existence of God can be, roughly, divided into two types: those with premises denying the possibility of the infinite regress of causes, and those who do not deny that possibility. I interpret and summarize St. Thomas Aquinas' arguments as belonging to the first kind. On the other hand, Leibnizian arguments, relying on the principle of sufficient reason, allow the infinite regress of causes. Furthermore, Aquinas' arguments are construed here as based on the rejection of the atemporal infinite regress. However, the so-called kalam arguments that object to the infinite temporal series of causes are preferred in this text. I claim that the only way for the defenders of the cosmological arguments to remain within the scope of those arguments is to reject the possibility of actual infinites.
PB  - Srpsko filozofsko društvo, Beograd
T2  - Theoria
T1  - Kosmološki dokaz i aktualna beskonačnost
T1  - Cosmological arguments and the actual infinity
EP  - 108
IS  - 1-4
SP  - 95
VL  - 44
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_350
ER  - 
@article{
author = "Bogdanovski, Mašan",
year = "2001",
abstract = "Verzije kosmološkog dokaza za postojanje Boga mogu se grubo podeliti na dva tipa: na one čije premise poriču mogućnost beskonačnog regresa uzroka i one koji tu mogućnost ne poriču. Argumente Tome Akvinskog sam interpretirao i sažeo tako da pripadaju prvom tipu dokaza. S druge strane, Lajbnicovi argumenti, koji počivaju na principu dovoljnog razloga, dozvoljavaju beskonačni regres uzroka. Povrh toga, argumenti Tome Akvinskog su ovde predstavljeni kao zasnovani na odbacivanju atemporalnog beskonačnog regresa. U ovom tekstu je ipak data prednost takozvanim Kalam kosmološkim argumentima, koji dovode u pitanje beskonačni temporalni niz uzroka. Odbacivanje mogućnosti aktualnih beskonačnosti jeste jedini način da se zastupnik održivosti kosmološkog dokaza zadrži isključivo unutar samih tih argumenata., The cosmological arguments for the existence of God can be, roughly, divided into two types: those with premises denying the possibility of the infinite regress of causes, and those who do not deny that possibility. I interpret and summarize St. Thomas Aquinas' arguments as belonging to the first kind. On the other hand, Leibnizian arguments, relying on the principle of sufficient reason, allow the infinite regress of causes. Furthermore, Aquinas' arguments are construed here as based on the rejection of the atemporal infinite regress. However, the so-called kalam arguments that object to the infinite temporal series of causes are preferred in this text. I claim that the only way for the defenders of the cosmological arguments to remain within the scope of those arguments is to reject the possibility of actual infinites.",
publisher = "Srpsko filozofsko društvo, Beograd",
journal = "Theoria",
title = "Kosmološki dokaz i aktualna beskonačnost, Cosmological arguments and the actual infinity",
pages = "108-95",
number = "1-4",
volume = "44",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_350"
}
Bogdanovski, M.. (2001). Kosmološki dokaz i aktualna beskonačnost. in Theoria
Srpsko filozofsko društvo, Beograd., 44(1-4), 95-108.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_350
Bogdanovski M. Kosmološki dokaz i aktualna beskonačnost. in Theoria. 2001;44(1-4):95-108.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_350 .
Bogdanovski, Mašan, "Kosmološki dokaz i aktualna beskonačnost" in Theoria, 44, no. 1-4 (2001):95-108,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_350 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB