Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta
Нема приказа
Аутори
Stojković, Jelena N.Miljković Pavlović, Ana
Radulović, Lidija
Остала ауторства
Pavlović Breneselović, DraganaStepić, Gordana
Prlić, Ivana
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Za razvijanje kulture vrtića, kao i za osmišljavanje inicijalnog obrazovanja vaspitača i razvijanje obrazovne politike potrebni su nam orijentiri. Imajući u vidu globalizacijske trendove i proces evropske integracije, svesni smo da obrazovna politika EU značajno utiče na kretanja u polju obrazovanja i u zemljama koje žele da se priključe ovoj zajednici, dakle i u Srbiji. Zato smo pokušali da otkrijemo koje orijentire možemo pronaći u jednom dokumentu Evropske komisije k oji se odnosi na nastavnike i njihove kompetencije i kao cilj istraživanja postavili sagledavanje kakvo se viđenje praktičara vaspitača i nastavnika zagovara dokumentom Supporting teacher competence development (for better learning outcomes). Analizu sad ržaja dokumenta vršili smo kategorizacijom jedinica analize prema matrici nastaloj ukrštanjem dve dimenzije: autonomija nastavnika (koja se kreće na kontinuumu od tehničara do refleksinog ...praktičara) i vrednosne orijentacije u obrazovanju (koja se kreće od ekonomskih i pragmatičnih do humanističkih i kritičkih). Kategorizacija je vršena dva puta, pri čemu su jedinice analize bile relevantni pojmovi i paragrafi u celini. Rezultati pokazuju da u dokumentu dominiraju dva viđenja praktičara, koja bismo ukratk o mogli opisati kao: 1. nastavnik kao tehničar u službi zadatih ekonomskih vrednosti i tržišta i 2. nastavnik kao kritički refleksivni praktičar koji doprinosi institucionalnoj i društvenoj promeni. Postojanje dve slike o nastavniku, koje nisu samo različ ite već i suprotstavljene, znači da dokument šalje protivrečne poruke, te da sam po sebi ne može biti jasan orijentir za razumevanje prakse i odlučivanje o njoj. S druge strane, dijalog među nastavnicima o tome kako razumeju ovaj i slične dokumente, vredno sti na koje se oslanjaju i posledice za koje ostavljaju prostor, može biti način za razumevanje sopstvenih ideologija, viđenja profesije i kulture vrtića kakvu želimo da razvijamo. Važno je napomenuti da se u radu pod nastavnikom, podrazumeva nastavnik u najširem smislu: vaspitač, učitelj, nastavnik predmetne nastave.
Кључне речи:
nastavnik / autonomija nastavnika / vrednosne orijentacije u obrazovanjuИзвор:
Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta, 2018Издавач:
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare - Sirmium
Финансирање / пројекти:
- Модели процењивања и стратегије унапређивања квалитета образовања у Србији (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179060)
Институција/група
Pedagogija / PedagogyTY - CONF AU - Stojković, Jelena N. AU - Miljković Pavlović, Ana AU - Radulović, Lidija PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3515 AB - Za razvijanje kulture vrtića, kao i za osmišljavanje inicijalnog obrazovanja vaspitača i razvijanje obrazovne politike potrebni su nam orijentiri. Imajući u vidu globalizacijske trendove i proces evropske integracije, svesni smo da obrazovna politika EU značajno utiče na kretanja u polju obrazovanja i u zemljama koje žele da se priključe ovoj zajednici, dakle i u Srbiji. Zato smo pokušali da otkrijemo koje orijentire možemo pronaći u jednom dokumentu Evropske komisije k oji se odnosi na nastavnike i njihove kompetencije i kao cilj istraživanja postavili sagledavanje kakvo se viđenje praktičara vaspitača i nastavnika zagovara dokumentom Supporting teacher competence development (for better learning outcomes). Analizu sad ržaja dokumenta vršili smo kategorizacijom jedinica analize prema matrici nastaloj ukrštanjem dve dimenzije: autonomija nastavnika (koja se kreće na kontinuumu od tehničara do refleksinog praktičara) i vrednosne orijentacije u obrazovanju (koja se kreće od ekonomskih i pragmatičnih do humanističkih i kritičkih). Kategorizacija je vršena dva puta, pri čemu su jedinice analize bile relevantni pojmovi i paragrafi u celini. Rezultati pokazuju da u dokumentu dominiraju dva viđenja praktičara, koja bismo ukratk o mogli opisati kao: 1. nastavnik kao tehničar u službi zadatih ekonomskih vrednosti i tržišta i 2. nastavnik kao kritički refleksivni praktičar koji doprinosi institucionalnoj i društvenoj promeni. Postojanje dve slike o nastavniku, koje nisu samo različ ite već i suprotstavljene, znači da dokument šalje protivrečne poruke, te da sam po sebi ne može biti jasan orijentir za razumevanje prakse i odlučivanje o njoj. S druge strane, dijalog među nastavnicima o tome kako razumeju ovaj i slične dokumente, vredno sti na koje se oslanjaju i posledice za koje ostavljaju prostor, može biti način za razumevanje sopstvenih ideologija, viđenja profesije i kulture vrtića kakvu želimo da razvijamo. Važno je napomenuti da se u radu pod nastavnikom, podrazumeva nastavnik u najširem smislu: vaspitač, učitelj, nastavnik predmetne nastave. PB - Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare - Sirmium C3 - Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta T1 - Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515 ER -
@conference{ author = "Stojković, Jelena N. and Miljković Pavlović, Ana and Radulović, Lidija", year = "2018", abstract = "Za razvijanje kulture vrtića, kao i za osmišljavanje inicijalnog obrazovanja vaspitača i razvijanje obrazovne politike potrebni su nam orijentiri. Imajući u vidu globalizacijske trendove i proces evropske integracije, svesni smo da obrazovna politika EU značajno utiče na kretanja u polju obrazovanja i u zemljama koje žele da se priključe ovoj zajednici, dakle i u Srbiji. Zato smo pokušali da otkrijemo koje orijentire možemo pronaći u jednom dokumentu Evropske komisije k oji se odnosi na nastavnike i njihove kompetencije i kao cilj istraživanja postavili sagledavanje kakvo se viđenje praktičara vaspitača i nastavnika zagovara dokumentom Supporting teacher competence development (for better learning outcomes). Analizu sad ržaja dokumenta vršili smo kategorizacijom jedinica analize prema matrici nastaloj ukrštanjem dve dimenzije: autonomija nastavnika (koja se kreće na kontinuumu od tehničara do refleksinog praktičara) i vrednosne orijentacije u obrazovanju (koja se kreće od ekonomskih i pragmatičnih do humanističkih i kritičkih). Kategorizacija je vršena dva puta, pri čemu su jedinice analize bile relevantni pojmovi i paragrafi u celini. Rezultati pokazuju da u dokumentu dominiraju dva viđenja praktičara, koja bismo ukratk o mogli opisati kao: 1. nastavnik kao tehničar u službi zadatih ekonomskih vrednosti i tržišta i 2. nastavnik kao kritički refleksivni praktičar koji doprinosi institucionalnoj i društvenoj promeni. Postojanje dve slike o nastavniku, koje nisu samo različ ite već i suprotstavljene, znači da dokument šalje protivrečne poruke, te da sam po sebi ne može biti jasan orijentir za razumevanje prakse i odlučivanje o njoj. S druge strane, dijalog među nastavnicima o tome kako razumeju ovaj i slične dokumente, vredno sti na koje se oslanjaju i posledice za koje ostavljaju prostor, može biti način za razumevanje sopstvenih ideologija, viđenja profesije i kulture vrtića kakvu želimo da razvijamo. Važno je napomenuti da se u radu pod nastavnikom, podrazumeva nastavnik u najširem smislu: vaspitač, učitelj, nastavnik predmetne nastave.", publisher = "Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare - Sirmium", journal = "Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta", title = "Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515" }
Stojković, J. N., Miljković Pavlović, A.,& Radulović, L.. (2018). Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta. in Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare - Sirmium.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515
Stojković JN, Miljković Pavlović A, Radulović L. Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta. in Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta. 2018;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515 .
Stojković, Jelena N., Miljković Pavlović, Ana, Radulović, Lidija, "Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta" in Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta (2018), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515 .