Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta
No Thumbnail
Authors
Stojković, Jelena N.
Miljković Pavlović, Ana
Radulović, Lidija

Contributors
Pavlović Breneselović, DraganaStepić, Gordana
Prlić, Ivana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Za razvijanje kulture vrtića, kao i za osmišljavanje inicijalnog obrazovanja vaspitača i razvijanje obrazovne politike potrebni su nam orijentiri. Imajući u vidu globalizacijske trendove i proces evropske integracije, svesni smo da obrazovna politika EU značajno utiče na kretanja u polju obrazovanja i u zemljama koje žele da se priključe ovoj zajednici, dakle i u Srbiji. Zato smo pokušali da otkrijemo koje orijentire možemo pronaći u jednom dokumentu Evropske komisije k oji se odnosi na nastavnike i njihove kompetencije i kao cilj istraživanja postavili sagledavanje kakvo se viđenje praktičara vaspitača i nastavnika zagovara dokumentom Supporting teacher competence development (for better learning outcomes). Analizu sad ržaja dokumenta vršili smo kategorizacijom jedinica analize prema matrici nastaloj ukrštanjem dve dimenzije: autonomija nastavnika (koja se kreće na kontinuumu od tehničara do refleksinog ...praktičara) i vrednosne orijentacije u obrazovanju (koja se kreće od ekonomskih i pragmatičnih do humanističkih i kritičkih). Kategorizacija je vršena dva puta, pri čemu su jedinice analize bile relevantni pojmovi i paragrafi u celini. Rezultati pokazuju da u dokumentu dominiraju dva viđenja praktičara, koja bismo ukratk o mogli opisati kao: 1. nastavnik kao tehničar u službi zadatih ekonomskih vrednosti i tržišta i 2. nastavnik kao kritički refleksivni praktičar koji doprinosi institucionalnoj i društvenoj promeni. Postojanje dve slike o nastavniku, koje nisu samo različ ite već i suprotstavljene, znači da dokument šalje protivrečne poruke, te da sam po sebi ne može biti jasan orijentir za razumevanje prakse i odlučivanje o njoj. S druge strane, dijalog među nastavnicima o tome kako razumeju ovaj i slične dokumente, vredno sti na koje se oslanjaju i posledice za koje ostavljaju prostor, može biti način za razumevanje sopstvenih ideologija, viđenja profesije i kulture vrtića kakvu želimo da razvijamo. Važno je napomenuti da se u radu pod nastavnikom, podrazumeva nastavnik u najširem smislu: vaspitač, učitelj, nastavnik predmetne nastave.
Keywords:
nastavnik / autonomija nastavnika / vrednosne orijentacije u obrazovanjuSource:
Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta, 2018Publisher:
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare - Sirmium
Funding / projects:
Institution/Community
Pedagogija / PedagogyTY - CONF AU - Stojković, Jelena N. AU - Miljković Pavlović, Ana AU - Radulović, Lidija PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3515 AB - Za razvijanje kulture vrtića, kao i za osmišljavanje inicijalnog obrazovanja vaspitača i razvijanje obrazovne politike potrebni su nam orijentiri. Imajući u vidu globalizacijske trendove i proces evropske integracije, svesni smo da obrazovna politika EU značajno utiče na kretanja u polju obrazovanja i u zemljama koje žele da se priključe ovoj zajednici, dakle i u Srbiji. Zato smo pokušali da otkrijemo koje orijentire možemo pronaći u jednom dokumentu Evropske komisije k oji se odnosi na nastavnike i njihove kompetencije i kao cilj istraživanja postavili sagledavanje kakvo se viđenje praktičara vaspitača i nastavnika zagovara dokumentom Supporting teacher competence development (for better learning outcomes). Analizu sad ržaja dokumenta vršili smo kategorizacijom jedinica analize prema matrici nastaloj ukrštanjem dve dimenzije: autonomija nastavnika (koja se kreće na kontinuumu od tehničara do refleksinog praktičara) i vrednosne orijentacije u obrazovanju (koja se kreće od ekonomskih i pragmatičnih do humanističkih i kritičkih). Kategorizacija je vršena dva puta, pri čemu su jedinice analize bile relevantni pojmovi i paragrafi u celini. Rezultati pokazuju da u dokumentu dominiraju dva viđenja praktičara, koja bismo ukratk o mogli opisati kao: 1. nastavnik kao tehničar u službi zadatih ekonomskih vrednosti i tržišta i 2. nastavnik kao kritički refleksivni praktičar koji doprinosi institucionalnoj i društvenoj promeni. Postojanje dve slike o nastavniku, koje nisu samo različ ite već i suprotstavljene, znači da dokument šalje protivrečne poruke, te da sam po sebi ne može biti jasan orijentir za razumevanje prakse i odlučivanje o njoj. S druge strane, dijalog među nastavnicima o tome kako razumeju ovaj i slične dokumente, vredno sti na koje se oslanjaju i posledice za koje ostavljaju prostor, može biti način za razumevanje sopstvenih ideologija, viđenja profesije i kulture vrtića kakvu želimo da razvijamo. Važno je napomenuti da se u radu pod nastavnikom, podrazumeva nastavnik u najširem smislu: vaspitač, učitelj, nastavnik predmetne nastave. PB - Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare - Sirmium C3 - Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta T1 - Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515 ER -
@conference{ author = "Stojković, Jelena N. and Miljković Pavlović, Ana and Radulović, Lidija", year = "2018", abstract = "Za razvijanje kulture vrtića, kao i za osmišljavanje inicijalnog obrazovanja vaspitača i razvijanje obrazovne politike potrebni su nam orijentiri. Imajući u vidu globalizacijske trendove i proces evropske integracije, svesni smo da obrazovna politika EU značajno utiče na kretanja u polju obrazovanja i u zemljama koje žele da se priključe ovoj zajednici, dakle i u Srbiji. Zato smo pokušali da otkrijemo koje orijentire možemo pronaći u jednom dokumentu Evropske komisije k oji se odnosi na nastavnike i njihove kompetencije i kao cilj istraživanja postavili sagledavanje kakvo se viđenje praktičara vaspitača i nastavnika zagovara dokumentom Supporting teacher competence development (for better learning outcomes). Analizu sad ržaja dokumenta vršili smo kategorizacijom jedinica analize prema matrici nastaloj ukrštanjem dve dimenzije: autonomija nastavnika (koja se kreće na kontinuumu od tehničara do refleksinog praktičara) i vrednosne orijentacije u obrazovanju (koja se kreće od ekonomskih i pragmatičnih do humanističkih i kritičkih). Kategorizacija je vršena dva puta, pri čemu su jedinice analize bile relevantni pojmovi i paragrafi u celini. Rezultati pokazuju da u dokumentu dominiraju dva viđenja praktičara, koja bismo ukratk o mogli opisati kao: 1. nastavnik kao tehničar u službi zadatih ekonomskih vrednosti i tržišta i 2. nastavnik kao kritički refleksivni praktičar koji doprinosi institucionalnoj i društvenoj promeni. Postojanje dve slike o nastavniku, koje nisu samo različ ite već i suprotstavljene, znači da dokument šalje protivrečne poruke, te da sam po sebi ne može biti jasan orijentir za razumevanje prakse i odlučivanje o njoj. S druge strane, dijalog među nastavnicima o tome kako razumeju ovaj i slične dokumente, vredno sti na koje se oslanjaju i posledice za koje ostavljaju prostor, može biti način za razumevanje sopstvenih ideologija, viđenja profesije i kulture vrtića kakvu želimo da razvijamo. Važno je napomenuti da se u radu pod nastavnikom, podrazumeva nastavnik u najširem smislu: vaspitač, učitelj, nastavnik predmetne nastave.", publisher = "Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare - Sirmium", journal = "Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta", title = "Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515" }
Stojković, J. N., Miljković Pavlović, A.,& Radulović, L.. (2018). Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta. in Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare - Sirmium.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515
Stojković JN, Miljković Pavlović A, Radulović L. Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta. in Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta. 2018;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515 .
Stojković, Jelena N., Miljković Pavlović, Ana, Radulović, Lidija, "Kakvog nastavnika u obrazovanju želi obrazovna politika: analiza jednog evropskog dokumenta" in Zbornik rezimea sa Druge međunarodne naučno-stručne konferencije Inicijalno obrazovanje i stručno usavršavanje vaspitača – partnerstvo u građenju kvaliteta (2018), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3515 .