Ekumenizam u sociološkoj perspektivi : društvenohistorijski horizont, teorijsko uokvirenje i (inter)konfesionalni izazovi
Ecumenism in sociological perspective : social-historical horizon, theoretical framing and inter-confessional challenges
Authors
Pavlica, DraženContributors
Vukomanović, Milan
Blagojević, Mirko
Stanojević, Dragan

Vukomanović, Milan

Blagojević, Mirko
Doctoral thesis
Metadata
Show full item recordAbstract
Ova doktorska disertacija istražuje ekumenizam iz jednog osobenog teorijskog iepistemološkog ugla. Uz pomoć cjelovitog obuhvata i međudisciplinarnognadovezivanja težila se predočiti priroda i struktura ekumenizma, kao i poimanjenjegovih zastupnika i privrženika. Istraživačka je pažnja posvećena i antiekumenizmu,kao i razlozima koji se navode u prilog takvog jednog stanovišta.U prvom dijelu rada predočavaju se kardinalni pojmovi (ekumena, ekumenizam,ekumeničnost) i historija samog ekumenizma. Povijest ekumenizma je razvrstana u trivremenska isječka: paleoekumenizam, protoekumenizam, moderni ekumenizam. Nakonopojmovljenja i opovjesnjenja ekumenizma, dati su obrisi aksiologije ekumenizma. Onošto bi trebalo da odlikuje homo ecumenicusa čine tri krucijalna svojstva: dijalogičnost,irenizam i agapizam.Kako bi se ekumenizam što je moguće svestranije i nijansiranije istražio, on seumetnuo u izvjestan kategorijalni i teorijski okvir. U drugom dijelu rada ekumenizam jeprelaman kroz tri teorijska ...pristupa: posvjetovljenje, globalizaciju i postmodernu.Pokazalo se da su navedeni teorijski obrasci bili saznajno plodonosni pri nastojanju dase objasni i razumije ekumenizam.U preostalom dijelu rada ekumenizam se sagledavao uzastopno s ove i one stranehrišćanstva. Trokonfesionalnost hrišćanstva je uslovila da se ekumenizam zasebnorazmatra u okviru protestantizma, rimokatoličanstva i pravoslavlja. Dakako, to nije bilaprepreka da se tri pomenute konfesije stave u višestrani uporedni okvir. Traganje zaprihvatljivim granicama približavanja hrišćana odvelo je ovo istraživanje i s one stranehrišćanstva. Propitivalo se da li ekumenizam posjeduje svereligijske i opštečovječanskekapacitete.Najzad, u zaključnim se razmatranjima pravi bilans dosadašnjih ekumenističkihpostignuća, kao što se oprezno nude i smjernice za stvaralačke proboje nekog budućegekumenizma.Ovako zamišljen rad zahtjevao je posebnu vrstu hermeneutičkih zahvata, ujednokritičkih i uživljavajućih. Razlagan je ekumenizam iz historijskoidejne, fenomenološke,kritičkoideološke i teološkoantropološke tačke gledišta. Mimo konfiguracija i diskursaekumenizma, velika pažnja je posvećena i znatnom broju njegovih poslenika
This doctoral dissertation explores ecumenism from a particular theoretical andepistemological angle. With the help of comprehensive coverage and interdisciplinaryreference, the idea was to point out the nature and structure of ecumenism, as well as tounderstand its representatives and defenders. Special attention is devoted to antiecumenismand its rationale.In the first part of the work, some of the key notions are presented (ecumena,ecumenism, being ecumenical), including the history of ecumenism itself. History ofecumenism is classified in three temporal segments: paleo-, proto- and modernecumenism. After defining ecumenism and putting it into historical frame, thecontouring of its axiology is given. There are three distinctive attributes homoecumenicus: willingness for dialogue, irenicism and agapism.In order to look into ecumenism in its most comprehensive and nuanced way, ithad to be placed in a particular conceptual and theoretical framework. In the second partof this work, ecum...enism is refracted through three theoretical approaches:secularization, globalization and postmodernism. It is apparent that these theoreticalpatterns are epistemologically fruitful in explaining and comprehending ecumenism.In the rest of the work, ecumenism is perceived successively within and withoutChristianity. The existence of three major branches of Christianity prompted us to lookat ecumenism within Protestantism, Catholicism and Orthodoxy. These threeconfessions were accordingly assessed in a comparative frame. A search for acceptablepoints of approachment between Christians has led this study even beyond Christianity.It was examined whether ecumenism has pan-religious and universal human capacities.Finally, in concluding observations, a balance of previous ecumenicalachievements is given. Guidelines for constructive breakthrough of some future formsof ecumenism is carefully submitted as well.Consequently, this work has required a special sort of hermeneuticalengagement, both critical and interpretative in its character. Ecumenism has beenanalysed from the point of view of history of ideas, phenomenology, critique ofideology and theological antropology.Besides the configuration and discourses of ecumenism, special attention waspaid to the considerable number of its proponents
Keywords:
ekumenizam / ecumenism / hrišćanstvo / religija / posvjetovljenje / globalizacija / postmoderna / protestantizam / rimokatoličanstvo / pravoslavlje / Christianity / religion / secularization / globalization / postmodernism / Protestantism / Catholicism / OrthodoxySource:
Универзитет у Београду, 24-12-2019Publisher:
- Универзитет у Београду, Филозофски факултет
URI
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=7386https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/12235
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:21689/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=531169431
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3614
Collections
Institution/Community
Sociologija / SociologyTY - THES AU - Pavlica, Dražen PY - 2019-12-24 UR - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=7386 UR - https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/12235 UR - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:21689/bdef:Content/download UR - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=531169431 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3614 AB - Ova doktorska disertacija istražuje ekumenizam iz jednog osobenog teorijskog iepistemološkog ugla. Uz pomoć cjelovitog obuhvata i međudisciplinarnognadovezivanja težila se predočiti priroda i struktura ekumenizma, kao i poimanjenjegovih zastupnika i privrženika. Istraživačka je pažnja posvećena i antiekumenizmu,kao i razlozima koji se navode u prilog takvog jednog stanovišta.U prvom dijelu rada predočavaju se kardinalni pojmovi (ekumena, ekumenizam,ekumeničnost) i historija samog ekumenizma. Povijest ekumenizma je razvrstana u trivremenska isječka: paleoekumenizam, protoekumenizam, moderni ekumenizam. Nakonopojmovljenja i opovjesnjenja ekumenizma, dati su obrisi aksiologije ekumenizma. Onošto bi trebalo da odlikuje homo ecumenicusa čine tri krucijalna svojstva: dijalogičnost,irenizam i agapizam.Kako bi se ekumenizam što je moguće svestranije i nijansiranije istražio, on seumetnuo u izvjestan kategorijalni i teorijski okvir. U drugom dijelu rada ekumenizam jeprelaman kroz tri teorijska pristupa: posvjetovljenje, globalizaciju i postmodernu.Pokazalo se da su navedeni teorijski obrasci bili saznajno plodonosni pri nastojanju dase objasni i razumije ekumenizam.U preostalom dijelu rada ekumenizam se sagledavao uzastopno s ove i one stranehrišćanstva. Trokonfesionalnost hrišćanstva je uslovila da se ekumenizam zasebnorazmatra u okviru protestantizma, rimokatoličanstva i pravoslavlja. Dakako, to nije bilaprepreka da se tri pomenute konfesije stave u višestrani uporedni okvir. Traganje zaprihvatljivim granicama približavanja hrišćana odvelo je ovo istraživanje i s one stranehrišćanstva. Propitivalo se da li ekumenizam posjeduje svereligijske i opštečovječanskekapacitete.Najzad, u zaključnim se razmatranjima pravi bilans dosadašnjih ekumenističkihpostignuća, kao što se oprezno nude i smjernice za stvaralačke proboje nekog budućegekumenizma.Ovako zamišljen rad zahtjevao je posebnu vrstu hermeneutičkih zahvata, ujednokritičkih i uživljavajućih. Razlagan je ekumenizam iz historijskoidejne, fenomenološke,kritičkoideološke i teološkoantropološke tačke gledišta. Mimo konfiguracija i diskursaekumenizma, velika pažnja je posvećena i znatnom broju njegovih poslenika AB - This doctoral dissertation explores ecumenism from a particular theoretical andepistemological angle. With the help of comprehensive coverage and interdisciplinaryreference, the idea was to point out the nature and structure of ecumenism, as well as tounderstand its representatives and defenders. Special attention is devoted to antiecumenismand its rationale.In the first part of the work, some of the key notions are presented (ecumena,ecumenism, being ecumenical), including the history of ecumenism itself. History ofecumenism is classified in three temporal segments: paleo-, proto- and modernecumenism. After defining ecumenism and putting it into historical frame, thecontouring of its axiology is given. There are three distinctive attributes homoecumenicus: willingness for dialogue, irenicism and agapism.In order to look into ecumenism in its most comprehensive and nuanced way, ithad to be placed in a particular conceptual and theoretical framework. In the second partof this work, ecumenism is refracted through three theoretical approaches:secularization, globalization and postmodernism. It is apparent that these theoreticalpatterns are epistemologically fruitful in explaining and comprehending ecumenism.In the rest of the work, ecumenism is perceived successively within and withoutChristianity. The existence of three major branches of Christianity prompted us to lookat ecumenism within Protestantism, Catholicism and Orthodoxy. These threeconfessions were accordingly assessed in a comparative frame. A search for acceptablepoints of approachment between Christians has led this study even beyond Christianity.It was examined whether ecumenism has pan-religious and universal human capacities.Finally, in concluding observations, a balance of previous ecumenicalachievements is given. Guidelines for constructive breakthrough of some future formsof ecumenism is carefully submitted as well.Consequently, this work has required a special sort of hermeneuticalengagement, both critical and interpretative in its character. Ecumenism has beenanalysed from the point of view of history of ideas, phenomenology, critique ofideology and theological antropology.Besides the configuration and discourses of ecumenism, special attention waspaid to the considerable number of its proponents PB - Универзитет у Београду, Филозофски факултет T2 - Универзитет у Београду T1 - Ekumenizam u sociološkoj perspektivi : društvenohistorijski horizont, teorijsko uokvirenje i (inter)konfesionalni izazovi UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_12235 ER -
@phdthesis{ author = "Pavlica, Dražen", year = "2019-12-24", abstract = "Ova doktorska disertacija istražuje ekumenizam iz jednog osobenog teorijskog iepistemološkog ugla. Uz pomoć cjelovitog obuhvata i međudisciplinarnognadovezivanja težila se predočiti priroda i struktura ekumenizma, kao i poimanjenjegovih zastupnika i privrženika. Istraživačka je pažnja posvećena i antiekumenizmu,kao i razlozima koji se navode u prilog takvog jednog stanovišta.U prvom dijelu rada predočavaju se kardinalni pojmovi (ekumena, ekumenizam,ekumeničnost) i historija samog ekumenizma. Povijest ekumenizma je razvrstana u trivremenska isječka: paleoekumenizam, protoekumenizam, moderni ekumenizam. Nakonopojmovljenja i opovjesnjenja ekumenizma, dati su obrisi aksiologije ekumenizma. Onošto bi trebalo da odlikuje homo ecumenicusa čine tri krucijalna svojstva: dijalogičnost,irenizam i agapizam.Kako bi se ekumenizam što je moguće svestranije i nijansiranije istražio, on seumetnuo u izvjestan kategorijalni i teorijski okvir. U drugom dijelu rada ekumenizam jeprelaman kroz tri teorijska pristupa: posvjetovljenje, globalizaciju i postmodernu.Pokazalo se da su navedeni teorijski obrasci bili saznajno plodonosni pri nastojanju dase objasni i razumije ekumenizam.U preostalom dijelu rada ekumenizam se sagledavao uzastopno s ove i one stranehrišćanstva. Trokonfesionalnost hrišćanstva je uslovila da se ekumenizam zasebnorazmatra u okviru protestantizma, rimokatoličanstva i pravoslavlja. Dakako, to nije bilaprepreka da se tri pomenute konfesije stave u višestrani uporedni okvir. Traganje zaprihvatljivim granicama približavanja hrišćana odvelo je ovo istraživanje i s one stranehrišćanstva. Propitivalo se da li ekumenizam posjeduje svereligijske i opštečovječanskekapacitete.Najzad, u zaključnim se razmatranjima pravi bilans dosadašnjih ekumenističkihpostignuća, kao što se oprezno nude i smjernice za stvaralačke proboje nekog budućegekumenizma.Ovako zamišljen rad zahtjevao je posebnu vrstu hermeneutičkih zahvata, ujednokritičkih i uživljavajućih. Razlagan je ekumenizam iz historijskoidejne, fenomenološke,kritičkoideološke i teološkoantropološke tačke gledišta. Mimo konfiguracija i diskursaekumenizma, velika pažnja je posvećena i znatnom broju njegovih poslenika, This doctoral dissertation explores ecumenism from a particular theoretical andepistemological angle. With the help of comprehensive coverage and interdisciplinaryreference, the idea was to point out the nature and structure of ecumenism, as well as tounderstand its representatives and defenders. Special attention is devoted to antiecumenismand its rationale.In the first part of the work, some of the key notions are presented (ecumena,ecumenism, being ecumenical), including the history of ecumenism itself. History ofecumenism is classified in three temporal segments: paleo-, proto- and modernecumenism. After defining ecumenism and putting it into historical frame, thecontouring of its axiology is given. There are three distinctive attributes homoecumenicus: willingness for dialogue, irenicism and agapism.In order to look into ecumenism in its most comprehensive and nuanced way, ithad to be placed in a particular conceptual and theoretical framework. In the second partof this work, ecumenism is refracted through three theoretical approaches:secularization, globalization and postmodernism. It is apparent that these theoreticalpatterns are epistemologically fruitful in explaining and comprehending ecumenism.In the rest of the work, ecumenism is perceived successively within and withoutChristianity. The existence of three major branches of Christianity prompted us to lookat ecumenism within Protestantism, Catholicism and Orthodoxy. These threeconfessions were accordingly assessed in a comparative frame. A search for acceptablepoints of approachment between Christians has led this study even beyond Christianity.It was examined whether ecumenism has pan-religious and universal human capacities.Finally, in concluding observations, a balance of previous ecumenicalachievements is given. Guidelines for constructive breakthrough of some future formsof ecumenism is carefully submitted as well.Consequently, this work has required a special sort of hermeneuticalengagement, both critical and interpretative in its character. Ecumenism has beenanalysed from the point of view of history of ideas, phenomenology, critique ofideology and theological antropology.Besides the configuration and discourses of ecumenism, special attention waspaid to the considerable number of its proponents", publisher = "Универзитет у Београду, Филозофски факултет", journal = "Универзитет у Београду", title = "Ekumenizam u sociološkoj perspektivi : društvenohistorijski horizont, teorijsko uokvirenje i (inter)konfesionalni izazovi", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_12235" }
Pavlica, D.. (2019-12-24). Ekumenizam u sociološkoj perspektivi : društvenohistorijski horizont, teorijsko uokvirenje i (inter)konfesionalni izazovi. in Универзитет у Београду Универзитет у Београду, Филозофски факултет.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_12235
Pavlica D. Ekumenizam u sociološkoj perspektivi : društvenohistorijski horizont, teorijsko uokvirenje i (inter)konfesionalni izazovi. in Универзитет у Београду. 2019;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_12235 .
Pavlica, Dražen, "Ekumenizam u sociološkoj perspektivi : društvenohistorijski horizont, teorijsko uokvirenje i (inter)konfesionalni izazovi" in Универзитет у Београду (2019-12-24), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_12235 .