Српске војне музике у земљама савезника током Великог рата (1916-1918)
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper results from research of archival collections and periodicalson orchestras and prominent musicians of Serbian Army in the Great War. An author extensively considers organization, conception and achievements of the military division orchestras/bands of the Kingdom of Serbia in the Great War. Most prominent orchestra of Serbia Army, Music of the Royal Guard and their conductor, composer Stanislav Binički, successfully toured France in September 1916. Author also examines the dynamic concert activities of the Music of the Cavalry Division conducted by Dragutin F. Pokorni in North Africa. Aforementioned orchestra has established a network of fans from the Allied countries, mostly elite members of the French and British troops etc., and societies of Algeria and Tunisia. The paper also touches upon the work of the remaining seven military bands of the Serbian army and the prisoners’ orchestra called Slovene-Serbian Music settled in Corfu (Greece). An authors’ approach to Serbian m...ilitary music in WWI was based on observation of three main functions of the military music in the context of the Great War: as a part of cultural diplomacy, promotion of national identity and construction of collective memory. An author raises the important hypothesis that rich activity of orchestras and bands of Serbian Army in WWI facilitate their professionalization in the encounter with other cultures and by performing in front of the different structure of audience and critic.
Овај рад је настао као резултат обимног истраживања књижних и архивских фондова Народне библиотеке
Србије, Војног архива и Музиколошког института Српске академије наука и уметности као и великог броја часописа објављених током Великог рата у Тунису, Србији, Македонији, Алжиру и Грчкој. Пажња ауторке усредсређена је на организацију, репертоар и постигнућа српских војних оркестара у савезничким земљама од 1916. па све до краја Великог рата.
Ауторкин приступ се заснива на посматрању три главне
функције српске војне музике током Првог светског рата: део
културне дипломатије, у очувању националног идентитета
и изградњи колективног сећања.
Keywords:
војна музика / Први светски рат/Велики рат / Краљевина Србија / Музика краљеве гарде / Музика коњичке дивизије / Dragutin F. Pokorni / Stanislav Binički / military music / The first World war/The Great war / Kingdom of Serbia / the music of the king's guard / cavalry division musicSource:
Војноисторијски гласник 2, 2014, 2, 20-41Publisher:
- Иnstitut za strategijska istraživanja – odeljenje za vojnu istoriju Ministarstva odbrane Republike Srbije
Funding / projects:
- Modernizacija Zapadnog Balkana ev. br. 177009
Institution/Community
Istorija / HistoryTY - JOUR AU - Vasiljević, Maja PY - 2014 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3782 AB - This paper results from research of archival collections and periodicalson orchestras and prominent musicians of Serbian Army in the Great War. An author extensively considers organization, conception and achievements of the military division orchestras/bands of the Kingdom of Serbia in the Great War. Most prominent orchestra of Serbia Army, Music of the Royal Guard and their conductor, composer Stanislav Binički, successfully toured France in September 1916. Author also examines the dynamic concert activities of the Music of the Cavalry Division conducted by Dragutin F. Pokorni in North Africa. Aforementioned orchestra has established a network of fans from the Allied countries, mostly elite members of the French and British troops etc., and societies of Algeria and Tunisia. The paper also touches upon the work of the remaining seven military bands of the Serbian army and the prisoners’ orchestra called Slovene-Serbian Music settled in Corfu (Greece). An authors’ approach to Serbian military music in WWI was based on observation of three main functions of the military music in the context of the Great War: as a part of cultural diplomacy, promotion of national identity and construction of collective memory. An author raises the important hypothesis that rich activity of orchestras and bands of Serbian Army in WWI facilitate their professionalization in the encounter with other cultures and by performing in front of the different structure of audience and critic. AB - Овај рад је настао као резултат обимног истраживања књижних и архивских фондова Народне библиотеке Србије, Војног архива и Музиколошког института Српске академије наука и уметности као и великог броја часописа објављених током Великог рата у Тунису, Србији, Македонији, Алжиру и Грчкој. Пажња ауторке усредсређена је на организацију, репертоар и постигнућа српских војних оркестара у савезничким земљама од 1916. па све до краја Великог рата. Ауторкин приступ се заснива на посматрању три главне функције српске војне музике током Првог светског рата: део културне дипломатије, у очувању националног идентитета и изградњи колективног сећања. PB - Иnstitut za strategijska istraživanja – odeljenje za vojnu istoriju Ministarstva odbrane Republike Srbije T2 - Војноисторијски гласник 2 T1 - Српске војне музике у земљама савезника током Великог рата (1916-1918) EP - 41 IS - 2 SP - 20 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3782 ER -
@article{ author = "Vasiljević, Maja", year = "2014", abstract = "This paper results from research of archival collections and periodicalson orchestras and prominent musicians of Serbian Army in the Great War. An author extensively considers organization, conception and achievements of the military division orchestras/bands of the Kingdom of Serbia in the Great War. Most prominent orchestra of Serbia Army, Music of the Royal Guard and their conductor, composer Stanislav Binički, successfully toured France in September 1916. Author also examines the dynamic concert activities of the Music of the Cavalry Division conducted by Dragutin F. Pokorni in North Africa. Aforementioned orchestra has established a network of fans from the Allied countries, mostly elite members of the French and British troops etc., and societies of Algeria and Tunisia. The paper also touches upon the work of the remaining seven military bands of the Serbian army and the prisoners’ orchestra called Slovene-Serbian Music settled in Corfu (Greece). An authors’ approach to Serbian military music in WWI was based on observation of three main functions of the military music in the context of the Great War: as a part of cultural diplomacy, promotion of national identity and construction of collective memory. An author raises the important hypothesis that rich activity of orchestras and bands of Serbian Army in WWI facilitate their professionalization in the encounter with other cultures and by performing in front of the different structure of audience and critic., Овај рад је настао као резултат обимног истраживања књижних и архивских фондова Народне библиотеке Србије, Војног архива и Музиколошког института Српске академије наука и уметности као и великог броја часописа објављених током Великог рата у Тунису, Србији, Македонији, Алжиру и Грчкој. Пажња ауторке усредсређена је на организацију, репертоар и постигнућа српских војних оркестара у савезничким земљама од 1916. па све до краја Великог рата. Ауторкин приступ се заснива на посматрању три главне функције српске војне музике током Првог светског рата: део културне дипломатије, у очувању националног идентитета и изградњи колективног сећања.", publisher = "Иnstitut za strategijska istraživanja – odeljenje za vojnu istoriju Ministarstva odbrane Republike Srbije", journal = "Војноисторијски гласник 2", title = "Српске војне музике у земљама савезника током Великог рата (1916-1918)", pages = "41-20", number = "2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3782" }
Vasiljević, M.. (2014). Српске војне музике у земљама савезника током Великог рата (1916-1918). in Војноисторијски гласник 2 Иnstitut za strategijska istraživanja – odeljenje za vojnu istoriju Ministarstva odbrane Republike Srbije.(2), 20-41. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3782
Vasiljević M. Српске војне музике у земљама савезника током Великог рата (1916-1918). in Војноисторијски гласник 2. 2014;(2):20-41. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3782 .
Vasiljević, Maja, "Српске војне музике у земљама савезника током Великог рата (1916-1918)" in Војноисторијски гласник 2, no. 2 (2014):20-41, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3782 .