Gender reconciliation in Hilma af Klint's paintings
Pomirenje polova u slikarstvu Hilme af Klint
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Hilma af Klint is a Swedish artist who lived and worked at the end of the nineteenth and during the first half of the twentieth century. Her paintings with abstract motifs were hidden from the public eye for a long time, and they attracted the attention of scientists during the previous two decades. The paper will draw attention to one of the frequent themes in her works – gender duality, a topic which was close to the artists of Symbolism whose work temporally overlaps with the period of af Klint’s creation. Unlike her contemporaries, painters who mostly represented gender duality as a conflict and a struggle for supremacy, af Klint portrayed the female and male principle as partners and accomplices in creating life on earth and maintaining balance in the entire universe by employing abstract motifs. The topic of gender reconciliation in the works of Hilma af Klint will be analyzed through her good knowledge of nature and many years of work on studying and drawing plant and animal spe...cies, as well as the role of women’s emancipation and their inclusion in public artistic life at the end of the nineteenth century.
Хилма аф Клинт је шведска уметница која је живела и стварала крајем XIX и у првој
половини XX века. Посматрањем и анализом серија њених апстрактних слика насталих током
прве две деценије XX века, долази се до закључка да је тема полности и дуалности полова
била често заступљена у раду ове уметнице. За разлику од великог броја уметника који су
на преласку векова интерпретирали ову тему кроз борбу полова, у Хилмином раду полност
и дуалност приказане су на другачији начин: ретко кроз борбу за власт и моћ, а много чешће
приказом мирног сагласја и сарадње мушког и женског принципа. На сликама које припадају серијама Примордијални хаос, Еволуција, Дрво знања, Лабуд или Атом уметница низом
личних, интимних симбола (предмета и боја) и распоредом ових елемената на платну (тако
да се они увек налазе у равноправном, симетричном односу као слика у огледалу једни других) подвлачи значај савезништва полова. Она је веровала да само заједно полови могу да
превазиђу ограничења наметнута њихово...м физичком природом (телесност и материјалност
чулног света) и еволуирају у виши ступањ постојања, сферу духовних вредности. Еволуција
је стога покретачка сила која доводи до неминовних промена у односу полова и њиховог помирења зарад вишег циља. Одабиром апстрактних мотива и свођењем природних облика
на геометријске симболе Хилма аф Клинт брише одлике материјалног света сводећи животиње, биљке или природне појаве на идеје које превазилазе полност користећи притом свој
лични језик симболике мотива, знакова и боја.
Keywords:
Hilma af Klint / abstract art / gender duality / women’s creative production / апстрактна уметност / родна дуалност / женска стваралачка продукцијаSource:
Zbornik Matice srpske za likovne umetnosti, 05-12-2022, 50, 309-Publisher:
- Matica srpska, Novi Sad
Funding / projects:
- Nacionalno i Evropa: srpska umetnost 20. veka, broj projekta 177013
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Nikolić, Jovana PY - 2022-12-05 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3928 AB - Hilma af Klint is a Swedish artist who lived and worked at the end of the nineteenth and during the first half of the twentieth century. Her paintings with abstract motifs were hidden from the public eye for a long time, and they attracted the attention of scientists during the previous two decades. The paper will draw attention to one of the frequent themes in her works – gender duality, a topic which was close to the artists of Symbolism whose work temporally overlaps with the period of af Klint’s creation. Unlike her contemporaries, painters who mostly represented gender duality as a conflict and a struggle for supremacy, af Klint portrayed the female and male principle as partners and accomplices in creating life on earth and maintaining balance in the entire universe by employing abstract motifs. The topic of gender reconciliation in the works of Hilma af Klint will be analyzed through her good knowledge of nature and many years of work on studying and drawing plant and animal species, as well as the role of women’s emancipation and their inclusion in public artistic life at the end of the nineteenth century. AB - Хилма аф Клинт је шведска уметница која је живела и стварала крајем XIX и у првој половини XX века. Посматрањем и анализом серија њених апстрактних слика насталих током прве две деценије XX века, долази се до закључка да је тема полности и дуалности полова била често заступљена у раду ове уметнице. За разлику од великог броја уметника који су на преласку векова интерпретирали ову тему кроз борбу полова, у Хилмином раду полност и дуалност приказане су на другачији начин: ретко кроз борбу за власт и моћ, а много чешће приказом мирног сагласја и сарадње мушког и женског принципа. На сликама које припадају серијама Примордијални хаос, Еволуција, Дрво знања, Лабуд или Атом уметница низом личних, интимних симбола (предмета и боја) и распоредом ових елемената на платну (тако да се они увек налазе у равноправном, симетричном односу као слика у огледалу једни других) подвлачи значај савезништва полова. Она је веровала да само заједно полови могу да превазиђу ограничења наметнута њиховом физичком природом (телесност и материјалност чулног света) и еволуирају у виши ступањ постојања, сферу духовних вредности. Еволуција је стога покретачка сила која доводи до неминовних промена у односу полова и њиховог помирења зарад вишег циља. Одабиром апстрактних мотива и свођењем природних облика на геометријске симболе Хилма аф Клинт брише одлике материјалног света сводећи животиње, биљке или природне појаве на идеје које превазилазе полност користећи притом свој лични језик симболике мотива, знакова и боја. PB - Matica srpska, Novi Sad T2 - Zbornik Matice srpske za likovne umetnosti T1 - Gender reconciliation in Hilma af Klint's paintings T1 - Pomirenje polova u slikarstvu Hilme af Klint SP - 309 VL - 50 VL - 327 DO - 10.18485/ms_zmslu.2022.50.17 ER -
@article{ author = "Nikolić, Jovana", year = "2022-12-05", abstract = "Hilma af Klint is a Swedish artist who lived and worked at the end of the nineteenth and during the first half of the twentieth century. Her paintings with abstract motifs were hidden from the public eye for a long time, and they attracted the attention of scientists during the previous two decades. The paper will draw attention to one of the frequent themes in her works – gender duality, a topic which was close to the artists of Symbolism whose work temporally overlaps with the period of af Klint’s creation. Unlike her contemporaries, painters who mostly represented gender duality as a conflict and a struggle for supremacy, af Klint portrayed the female and male principle as partners and accomplices in creating life on earth and maintaining balance in the entire universe by employing abstract motifs. The topic of gender reconciliation in the works of Hilma af Klint will be analyzed through her good knowledge of nature and many years of work on studying and drawing plant and animal species, as well as the role of women’s emancipation and their inclusion in public artistic life at the end of the nineteenth century., Хилма аф Клинт је шведска уметница која је живела и стварала крајем XIX и у првој половини XX века. Посматрањем и анализом серија њених апстрактних слика насталих током прве две деценије XX века, долази се до закључка да је тема полности и дуалности полова била често заступљена у раду ове уметнице. За разлику од великог броја уметника који су на преласку векова интерпретирали ову тему кроз борбу полова, у Хилмином раду полност и дуалност приказане су на другачији начин: ретко кроз борбу за власт и моћ, а много чешће приказом мирног сагласја и сарадње мушког и женског принципа. На сликама које припадају серијама Примордијални хаос, Еволуција, Дрво знања, Лабуд или Атом уметница низом личних, интимних симбола (предмета и боја) и распоредом ових елемената на платну (тако да се они увек налазе у равноправном, симетричном односу као слика у огледалу једни других) подвлачи значај савезништва полова. Она је веровала да само заједно полови могу да превазиђу ограничења наметнута њиховом физичком природом (телесност и материјалност чулног света) и еволуирају у виши ступањ постојања, сферу духовних вредности. Еволуција је стога покретачка сила која доводи до неминовних промена у односу полова и њиховог помирења зарад вишег циља. Одабиром апстрактних мотива и свођењем природних облика на геометријске симболе Хилма аф Клинт брише одлике материјалног света сводећи животиње, биљке или природне појаве на идеје које превазилазе полност користећи притом свој лични језик симболике мотива, знакова и боја.", publisher = "Matica srpska, Novi Sad", journal = "Zbornik Matice srpske za likovne umetnosti", title = "Gender reconciliation in Hilma af Klint's paintings, Pomirenje polova u slikarstvu Hilme af Klint", pages = "309", volume = "50, 327", doi = "10.18485/ms_zmslu.2022.50.17" }
Nikolić, J.. (2022-12-05). Gender reconciliation in Hilma af Klint's paintings. in Zbornik Matice srpske za likovne umetnosti Matica srpska, Novi Sad., 50, 309. https://doi.org/10.18485/ms_zmslu.2022.50.17
Nikolić J. Gender reconciliation in Hilma af Klint's paintings. in Zbornik Matice srpske za likovne umetnosti. 2022;50:309. doi:10.18485/ms_zmslu.2022.50.17 .
Nikolić, Jovana, "Gender reconciliation in Hilma af Klint's paintings" in Zbornik Matice srpske za likovne umetnosti, 50 (2022-12-05):309, https://doi.org/10.18485/ms_zmslu.2022.50.17 . .