Приказ основних података о документу

Pomirenje polova u slikarstvu Hilme af Klint

dc.creatorNikolić, Jovana
dc.date.accessioned2022-12-07T12:03:54Z
dc.date.available2022-12-07T12:03:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0352-6844
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3928
dc.description.abstractHilma af Klint is a Swedish artist who lived and worked at the end of the nineteenth and during the first half of the twentieth century. Her paintings with abstract motifs were hidden from the public eye for a long time, and they attracted the attention of scientists during the previous two decades. The paper will draw attention to one of the frequent themes in her works – gender duality, a topic which was close to the artists of Symbolism whose work temporally overlaps with the period of af Klint’s creation. Unlike her contemporaries, painters who mostly represented gender duality as a conflict and a struggle for supremacy, af Klint portrayed the female and male principle as partners and accomplices in creating life on earth and maintaining balance in the entire universe by employing abstract motifs. The topic of gender reconciliation in the works of Hilma af Klint will be analyzed through her good knowledge of nature and many years of work on studying and drawing plant and animal species, as well as the role of women’s emancipation and their inclusion in public artistic life at the end of the nineteenth century.sr
dc.description.abstractХилма аф Клинт је шведска уметница која је живела и стварала крајем XIX и у првој половини XX века. Посматрањем и анализом серија њених апстрактних слика насталих током прве две деценије XX века, долази се до закључка да је тема полности и дуалности полова била често заступљена у раду ове уметнице. За разлику од великог броја уметника који су на преласку векова интерпретирали ову тему кроз борбу полова, у Хилмином раду полност и дуалност приказане су на другачији начин: ретко кроз борбу за власт и моћ, а много чешће приказом мирног сагласја и сарадње мушког и женског принципа. На сликама које припадају серијама Примордијални хаос, Еволуција, Дрво знања, Лабуд или Атом уметница низом личних, интимних симбола (предмета и боја) и распоредом ових елемената на платну (тако да се они увек налазе у равноправном, симетричном односу као слика у огледалу једни других) подвлачи значај савезништва полова. Она је веровала да само заједно полови могу да превазиђу ограничења наметнута њиховом физичком природом (телесност и материјалност чулног света) и еволуирају у виши ступањ постојања, сферу духовних вредности. Еволуција је стога покретачка сила која доводи до неминовних промена у односу полова и њиховог помирења зарад вишег циља. Одабиром апстрактних мотива и свођењем природних облика на геометријске симболе Хилма аф Клинт брише одлике материјалног света сводећи животиње, биљке или природне појаве на идеје које превазилазе полност користећи притом свој лични језик симболике мотива, знакова и боја.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherMatica srpska, Novi Sadsr
dc.relationNacionalno i Evropa: srpska umetnost 20. veka, broj projekta 177013sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceZbornik Matice srpske za likovne umetnostisr
dc.subjectHilma af Klintsr
dc.subjectabstract artsr
dc.subjectgender dualitysr
dc.subjectwomen’s creative productionsr
dc.subjectапстрактна уметностsr
dc.subjectродна дуалностsr
dc.subjectженска стваралачка продукцијаsr
dc.titleGender reconciliation in Hilma af Klint's paintingssr
dc.titlePomirenje polova u slikarstvu Hilme af Klintsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.rankM23
dc.citation.spage309
dc.citation.volume50
dc.citation.volume327
dc.identifier.doi10.18485/ms_zmslu.2022.50.17
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/9282/bitstream_9282.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss45536265


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу