REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Istorija umetnosti / History of Art
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za istoriju umetnosti
  • View Item
  •   REFF
  • Istorija umetnosti / History of Art
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za istoriju umetnosti
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Poreklo sveta Gistava Kurbea

No Thumbnail
Authors
Žakić, Olga
Article (Accepted Version)
,
Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu
Metadata
Show full item record
Abstract
U XIX veku, pitanje porekla, koje je bilo u centru naučnih debata, jednako je interesovalo i umetnike. Njihova zainteresovanost za prirodnjačke teorije odražavala se u delima koja su preispitivala praistoriju, primitivnu umetnost, dečje crteže, ali isto tako i sve što se ticalo geneze živog sveta – seksualnosti i rođenja. Polovinom veka, francuski kritičari umetnosti primetili su paralelni fenomen potrage za poreklom čoveka u biologiji i sa druge strane, formalne dekonstrukcije u umetnosti, najpre u realizmu i naturalizmu. Godine 1866, slikar Gistav Kurbe predstavlja javnosti svoje delo Poreklo sveta, koje je zbog lascivnog prikaza ženske nage telesnosti, a posebno provokativnog kadriranja slike, izazivalo žustre reakcije. Javilo se pitanje zbog čega je umetnost, koja se smatrala uzvišenom i plemenitom, postala nerazdvojna od onoga što predstavlja najniže instinkte, potisnute nagone i primitivno u čoveku. Kurbe je bio fasciniran praistorijom i potragom za prapostojbinom, za ...materinskim ognjištem, i njegovo Poreklo sveta lišeno je transcendentnosti i deluje kao puki alat za potragu porekla čovečanstva. U radu će biti reči o promenama na umetničkoj sceni Pariza koje su bile posledica politike Drugog francuskog carstva i o izmenjenoj slici sveta nakon pojavljivanja Darvinove teorije evolucije. Cilj je da se prikaže na koje načine je kriza tadašnjeg društva uticala na realizam Gistava Kurbea i kako se to odrazilo na stvaranje njegovog dela Poreklo sveta, koje je odudaralo od normi zvanične Akademije umetnosti i francuskog Salona.

Keywords:
Gistav Kurbe / Poreklo sveta / Pariz / Drugo francusko carstvo / evolucija / realizam / modernizam / slikarstvo
Source:
Zbornik seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, 2023
Publisher:
  • Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu
Funding / projects:
  • Projekat "Čovek i društvo u vreme krize" finansiran od strane Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu

ISSN: 2217-3951

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4018
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4018
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Institut za istoriju umetnosti
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of Art
TY  - JOUR
AU  - Žakić, Olga
PY  - 2023
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4018
AB  - U XIX veku, pitanje porekla, koje je bilo u centru naučnih debata, jednako je
interesovalo i umetnike. Njihova zainteresovanost za prirodnjačke teorije odražavala
se u delima koja su preispitivala praistoriju, primitivnu umetnost, dečje crteže, ali isto
tako i sve što se ticalo geneze živog sveta – seksualnosti i rođenja. Polovinom veka,
francuski kritičari umetnosti primetili su paralelni fenomen potrage za poreklom
čoveka u biologiji i sa druge strane, formalne dekonstrukcije u umetnosti, najpre u
realizmu i naturalizmu. Godine 1866, slikar Gistav Kurbe predstavlja javnosti svoje
delo Poreklo sveta, koje je zbog lascivnog prikaza ženske nage telesnosti, a posebno
provokativnog kadriranja slike, izazivalo žustre reakcije. Javilo se pitanje zbog čega
je umetnost, koja se smatrala uzvišenom i plemenitom, postala nerazdvojna od
onoga što predstavlja najniže instinkte, potisnute nagone i primitivno u čoveku.
Kurbe je bio fasciniran praistorijom i potragom za prapostojbinom, za materinskim
ognjištem, i njegovo Poreklo sveta lišeno je transcendentnosti i deluje kao puki alat
za potragu porekla čovečanstva. U radu će biti reči o promenama na umetničkoj
sceni Pariza koje su bile posledica politike Drugog francuskog carstva i o izmenjenoj
slici sveta nakon pojavljivanja Darvinove teorije evolucije. Cilj je da se prikaže na
koje načine je kriza tadašnjeg društva uticala na realizam Gistava Kurbea i kako
se to odrazilo na stvaranje njegovog dela Poreklo sveta, koje je odudaralo od normi
zvanične Akademije umetnosti i francuskog Salona.
PB  - Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu
T2  - Zbornik seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
T1  - Poreklo sveta Gistava Kurbea
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4018
ER  - 
@article{
author = "Žakić, Olga",
year = "2023",
abstract = "U XIX veku, pitanje porekla, koje je bilo u centru naučnih debata, jednako je
interesovalo i umetnike. Njihova zainteresovanost za prirodnjačke teorije odražavala
se u delima koja su preispitivala praistoriju, primitivnu umetnost, dečje crteže, ali isto
tako i sve što se ticalo geneze živog sveta – seksualnosti i rođenja. Polovinom veka,
francuski kritičari umetnosti primetili su paralelni fenomen potrage za poreklom
čoveka u biologiji i sa druge strane, formalne dekonstrukcije u umetnosti, najpre u
realizmu i naturalizmu. Godine 1866, slikar Gistav Kurbe predstavlja javnosti svoje
delo Poreklo sveta, koje je zbog lascivnog prikaza ženske nage telesnosti, a posebno
provokativnog kadriranja slike, izazivalo žustre reakcije. Javilo se pitanje zbog čega
je umetnost, koja se smatrala uzvišenom i plemenitom, postala nerazdvojna od
onoga što predstavlja najniže instinkte, potisnute nagone i primitivno u čoveku.
Kurbe je bio fasciniran praistorijom i potragom za prapostojbinom, za materinskim
ognjištem, i njegovo Poreklo sveta lišeno je transcendentnosti i deluje kao puki alat
za potragu porekla čovečanstva. U radu će biti reči o promenama na umetničkoj
sceni Pariza koje su bile posledica politike Drugog francuskog carstva i o izmenjenoj
slici sveta nakon pojavljivanja Darvinove teorije evolucije. Cilj je da se prikaže na
koje načine je kriza tadašnjeg društva uticala na realizam Gistava Kurbea i kako
se to odrazilo na stvaranje njegovog dela Poreklo sveta, koje je odudaralo od normi
zvanične Akademije umetnosti i francuskog Salona.",
publisher = "Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu",
journal = "Zbornik seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu",
title = "Poreklo sveta Gistava Kurbea",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4018"
}
Žakić, O.. (2023). Poreklo sveta Gistava Kurbea. in Zbornik seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4018
Žakić O. Poreklo sveta Gistava Kurbea. in Zbornik seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. 2023;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4018 .
Žakić, Olga, "Poreklo sveta Gistava Kurbea" in Zbornik seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu (2023),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4018 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB