Личне тешкоће у обредима прелаза као ђавоља обмана. Тертулијан и митраизам
Personal Anguish in Rites of Passage as the Devil's Trickery. Tertullian and Mithraism
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Међу ранохришћанским ауторима који преносе податке о мистеријама Митре, Јустин Мученик и Тертулијан посматрају овај култ кроз концепт ђавољег опонашања (imitatio diabolica). То је теорија о постанку паганства која га објашњава као труд ђавола да, подражавајући различитим аспектима хришћанства, створи његову привлачнију имитацију и привуче себи све који не могу да препознају ово лукавство. Јустин заснива своје виђење ђавоље имитације на идеји о стварању лажних обистињења пророчанстава о Христу, док се Тертулијан усредсређује на опонашање хришћанских обреда. Тертулијан посвећује један одељак списа De corona militis опису иницијације митраисте у чин војника (miles). Овај опис се неретко пореди са приказима митраистичке иницијације из Капуе и Мајнца, који наговештавају значај хијерархије и осећај угрожености иницијанда у овим обредима. За разлику од осталих хришћанских аутора, који радо наглашавају постојање тешких искушења у митраизму, Тертулијан представља војников подвиг и као покуду не...довољно постојаних хришћана и као упозорење на привидну врлину ђавољих поклоника.
Unlike many early-Christian authors writing on Mithraism, Justin the
Philosopher and Tertullian interpret this mystery cult through the lens of imitatio
diabolica. This theory postulates that paganism originated as a result of the devil’s
attempt to replicate different aspects of Christianity, creating its more appealing
replica and attracting those who could not detect the devil’s ploy. Justin the
Philosopher perceives imitatio diabolica as a diabolic effort to fashion false
realizations of Old-Testament prophecies, while Tertullian focuses on a more
ritualistic aspect of the devil’s imitation. In a passage of the treatise De corona
militis, Tertullian describes the initiation of a Mithraist into the grade of miles.
This depiction is traditionally compared to the remnants of Mithraic iconography
from Capua and Mainz. These depictions hint at the importance of hierarchy and
the sense of an initiand’s vulnerability in these rituals. Unlike other early-Christian
authors, eage...rly highlighting the existence of formidable trials in Mithraism,
Tertullian views and the feat of the Mithraic miles as a way to reprimand less
adamant Christians and to warn them of the illusive virtues of the devil’s followers.
Кључне речи:
митраизам / иницијација / imitatio diabolica / хришћанска интерпретација / обред прелаза / Mithraism / initiation / imitatio diabolica / Christian interpretation / rite of passageИзвор:
Lucida intervalla, 2022, 51, 175-186Издавач:
- Београд : Универзитет у Београду – Филозофски факултет
Финансирање / пројекти:
- Projekat "Čovek i društvo u vreme krize", finansiran od strane Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Институција/група
Klasične nauke / Classical StudiesTY - JOUR AU - Tolić, Isidora PY - 2022 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4107 AB - Међу ранохришћанским ауторима који преносе податке о мистеријама Митре, Јустин Мученик и Тертулијан посматрају овај култ кроз концепт ђавољег опонашања (imitatio diabolica). То је теорија о постанку паганства која га објашњава као труд ђавола да, подражавајући различитим аспектима хришћанства, створи његову привлачнију имитацију и привуче себи све који не могу да препознају ово лукавство. Јустин заснива своје виђење ђавоље имитације на идеји о стварању лажних обистињења пророчанстава о Христу, док се Тертулијан усредсређује на опонашање хришћанских обреда. Тертулијан посвећује један одељак списа De corona militis опису иницијације митраисте у чин војника (miles). Овај опис се неретко пореди са приказима митраистичке иницијације из Капуе и Мајнца, који наговештавају значај хијерархије и осећај угрожености иницијанда у овим обредима. За разлику од осталих хришћанских аутора, који радо наглашавају постојање тешких искушења у митраизму, Тертулијан представља војников подвиг и као покуду недовољно постојаних хришћана и као упозорење на привидну врлину ђавољих поклоника. AB - Unlike many early-Christian authors writing on Mithraism, Justin the Philosopher and Tertullian interpret this mystery cult through the lens of imitatio diabolica. This theory postulates that paganism originated as a result of the devil’s attempt to replicate different aspects of Christianity, creating its more appealing replica and attracting those who could not detect the devil’s ploy. Justin the Philosopher perceives imitatio diabolica as a diabolic effort to fashion false realizations of Old-Testament prophecies, while Tertullian focuses on a more ritualistic aspect of the devil’s imitation. In a passage of the treatise De corona militis, Tertullian describes the initiation of a Mithraist into the grade of miles. This depiction is traditionally compared to the remnants of Mithraic iconography from Capua and Mainz. These depictions hint at the importance of hierarchy and the sense of an initiand’s vulnerability in these rituals. Unlike other early-Christian authors, eagerly highlighting the existence of formidable trials in Mithraism, Tertullian views and the feat of the Mithraic miles as a way to reprimand less adamant Christians and to warn them of the illusive virtues of the devil’s followers. PB - Београд : Универзитет у Београду – Филозофски факултет T2 - Lucida intervalla T1 - Личне тешкоће у обредима прелаза као ђавоља обмана. Тертулијан и митраизам T1 - Personal Anguish in Rites of Passage as the Devil's Trickery. Tertullian and Mithraism EP - 186 SP - 175 VL - 51 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4107 ER -
@article{ author = "Tolić, Isidora", year = "2022", abstract = "Међу ранохришћанским ауторима који преносе податке о мистеријама Митре, Јустин Мученик и Тертулијан посматрају овај култ кроз концепт ђавољег опонашања (imitatio diabolica). То је теорија о постанку паганства која га објашњава као труд ђавола да, подражавајући различитим аспектима хришћанства, створи његову привлачнију имитацију и привуче себи све који не могу да препознају ово лукавство. Јустин заснива своје виђење ђавоље имитације на идеји о стварању лажних обистињења пророчанстава о Христу, док се Тертулијан усредсређује на опонашање хришћанских обреда. Тертулијан посвећује један одељак списа De corona militis опису иницијације митраисте у чин војника (miles). Овај опис се неретко пореди са приказима митраистичке иницијације из Капуе и Мајнца, који наговештавају значај хијерархије и осећај угрожености иницијанда у овим обредима. За разлику од осталих хришћанских аутора, који радо наглашавају постојање тешких искушења у митраизму, Тертулијан представља војников подвиг и као покуду недовољно постојаних хришћана и као упозорење на привидну врлину ђавољих поклоника., Unlike many early-Christian authors writing on Mithraism, Justin the Philosopher and Tertullian interpret this mystery cult through the lens of imitatio diabolica. This theory postulates that paganism originated as a result of the devil’s attempt to replicate different aspects of Christianity, creating its more appealing replica and attracting those who could not detect the devil’s ploy. Justin the Philosopher perceives imitatio diabolica as a diabolic effort to fashion false realizations of Old-Testament prophecies, while Tertullian focuses on a more ritualistic aspect of the devil’s imitation. In a passage of the treatise De corona militis, Tertullian describes the initiation of a Mithraist into the grade of miles. This depiction is traditionally compared to the remnants of Mithraic iconography from Capua and Mainz. These depictions hint at the importance of hierarchy and the sense of an initiand’s vulnerability in these rituals. Unlike other early-Christian authors, eagerly highlighting the existence of formidable trials in Mithraism, Tertullian views and the feat of the Mithraic miles as a way to reprimand less adamant Christians and to warn them of the illusive virtues of the devil’s followers.", publisher = "Београд : Универзитет у Београду – Филозофски факултет", journal = "Lucida intervalla", title = "Личне тешкоће у обредима прелаза као ђавоља обмана. Тертулијан и митраизам, Personal Anguish in Rites of Passage as the Devil's Trickery. Tertullian and Mithraism", pages = "186-175", volume = "51", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4107" }
Tolić, I.. (2022). Личне тешкоће у обредима прелаза као ђавоља обмана. Тертулијан и митраизам. in Lucida intervalla Београд : Универзитет у Београду – Филозофски факултет., 51, 175-186. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4107
Tolić I. Личне тешкоће у обредима прелаза као ђавоља обмана. Тертулијан и митраизам. in Lucida intervalla. 2022;51:175-186. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4107 .
Tolić, Isidora, "Личне тешкоће у обредима прелаза као ђавоља обмана. Тертулијан и митраизам" in Lucida intervalla, 51 (2022):175-186, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4107 .