REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
  •   REFF
  • Psihologija / Psychology
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza

Thumbnail
2021
Identitrt_i_iskustva_2021.pdf (145.0Kb)
Authors
Vidić, Jelena
Stanković, Biljana
Džamonja Ignjatović, Tamara
Contributors
Džinović, Vladimir
Nikitović, Tijana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će b...iti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.

Keywords:
transrodnost / stigmatizacija / interpretativna fenomenološka analiza
Source:
Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika, 2021, 128-131
Publisher:
  • Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
  • Beograd : Institut za psihologiju
Funding / projects:
  • Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)
Note:
  • XXVI Nаučnа konferencijа „Pedаgoškа istrаživаnjа i školskа prаksа“

ISBN: 978-86-7447-154-8

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/438
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4162
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za psihologiju
Institution/Community
Psihologija / Psychology
TY  - CONF
AU  - Vidić, Jelena
AU  - Stanković, Biljana
AU  - Džamonja Ignjatović, Tamara
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/438
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4162
AB  - Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
PB  - Beograd : Institut za psihologiju
C3  - Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika
T1  - Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza
EP  - 131
SP  - 128
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162
ER  - 
@conference{
author = "Vidić, Jelena and Stanković, Biljana and Džamonja Ignjatović, Tamara",
year = "2021",
abstract = "Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja, Beograd : Institut za psihologiju",
journal = "Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika",
title = "Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza",
pages = "131-128",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162"
}
Vidić, J., Stanković, B.,& Džamonja Ignjatović, T.. (2021). Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika
Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 128-131.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162
Vidić J, Stanković B, Džamonja Ignjatović T. Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika. 2021;:128-131.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162 .
Vidić, Jelena, Stanković, Biljana, Džamonja Ignjatović, Tamara, "Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza" in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika (2021):128-131,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB