Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza
Authors
Vidić, JelenaStanković, Biljana

Džamonja Ignjatović, Tamara

Contributors
Džinović, VladimirNikitović, Tijana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će b...iti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.
Keywords:
transrodnost / stigmatizacija / interpretativna fenomenološka analizaSource:
Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika, 2021, 128-131Publisher:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
- Beograd : Institut za psihologiju
Funding / projects:
Note:
- XXVI Nаučnа konferencijа „Pedаgoškа istrаživаnjа i školskа prаksа“
Institution/Community
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Vidić, Jelena AU - Stanković, Biljana AU - Džamonja Ignjatović, Tamara PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/438 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4162 AB - Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje. PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja PB - Beograd : Institut za psihologiju C3 - Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika T1 - Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza EP - 131 SP - 128 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162 ER -
@conference{ author = "Vidić, Jelena and Stanković, Biljana and Džamonja Ignjatović, Tamara", year = "2021", abstract = "Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja, Beograd : Institut za psihologiju", journal = "Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika", title = "Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza", pages = "131-128", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162" }
Vidić, J., Stanković, B.,& Džamonja Ignjatović, T.. (2021). Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 128-131. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162
Vidić J, Stanković B, Džamonja Ignjatović T. Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika. 2021;:128-131. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162 .
Vidić, Jelena, Stanković, Biljana, Džamonja Ignjatović, Tamara, "Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza" in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika (2021):128-131, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162 .