Građansko vaspitanje u Srbiji - perspektive nastavnika i učenika srednjih škola
Authors
Gundogan, DraganaRadulović, Mladen

Stančić, Milan

Contributors
Kovačić, MarkoHorvat, Martina
Book part (Published version)

Metadata
Show full item recordAbstract
Predmet Građansko vaspitanje (dalje u tekstu: GV) u škole u Srbiji je uveden 2001.godine i moglo bi se tvrditi da su njegovom uvođenju u osnovne i srednje škole doprineli,kako unutrašnji, tako i spoljni činioci. Kada su u pitanju spoljni faktori kojisu mogli da podstaknu stvaranje ovakvog predmeta, nužno je reći da su Ujedinjenenacije period između 1995. godine i 2004. proglasile Dekadom obrazovanja za ljudskaprava, te da je širom planete, a naročito u Evropi, postojao trend razvijanja predmetakoji je trebalo da podstaknu „sticanje znanja, veština i stavova koji podržavajuvrednosti slobode, mira, tolerancije i ravnopravnosti“(Đurišić Bojanić, 2003: 29).Ipak, čini se da GV u Srbiji nije proizvod pukog prihvatanja evropskih trendova, većda je u isto vreme trebalo da odgovori na neke autentične potrebe društva Srbije.Najpre, u kontekstu promene vlasti 2000. godine, građansko vaspitanje se mogločiniti prijemčivim budući da je „savremeni koncept građanskog obrazovanja (…)motivisan idejom od...brane od obnove nedemokratskog oblika vlasti” (Avramović,2002: 30). Osim ovog, šire društvenog razloga za uvođenje građanskog vaspitanja uškole, ono je moglo da odgovori i na neke probleme unutar samog obrazovnog sistema.Naime, odmah nakon promene vlasti 2000. godine se počelo govoriti o reformiobrazovnog sistema, čije nedostatke su pokazala brojna tada sprovedena istraživanja,kao što su: Sveobuhvatna analiza osnovnog obrazovanja u SRJ (2001), Studija OECDa(2001), Izveštaj Svetske banke (2001), Stanje, problemi i potrebe naših škola (2001),Instituta za pedagoška istraživanja (Đurišić Bojanić, 2003: 31). Kao značajan deoove reforme viđeno je i uvođenje izbornih predmeta, kako zbog stručne argumentacijeo značaju izbornih predmeta, tako i zbog istraživačkih nalaza o zainteresovanosti učenika za ovakve predmete (Joksimović, 2003: vii). Konačno, kao bitan faktor zauvođenje GV se može spomenuti i snažno zalaganje za uvođenje verske nastave, teželja za formiranjem alternativnog predmeta verskoj nastavi kod jednog dela stručnei šire javnosti (Joksimović, 2003).
Keywords:
građansko vaspitanje / srednje škole / nastavnik / učenikSource:
Od podanika do građana : Razvoj građanske kompetencije mladih, 2016, 201-221Publisher:
- Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
- Hrvatska : GONG
Funding / projects:
- Improving the quality and accessibility of education in modernization processes in Serbia (RS-47008)
- From encouraging initiative, cooperation and creativity in education to new roles and identities in society (RS-179034)
Institution/Community
Pedagogija / PedagogyTY - CHAP AU - Gundogan, Dragana AU - Radulović, Mladen AU - Stančić, Milan PY - 2016 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/861 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4200 AB - Predmet Građansko vaspitanje (dalje u tekstu: GV) u škole u Srbiji je uveden 2001.godine i moglo bi se tvrditi da su njegovom uvođenju u osnovne i srednje škole doprineli,kako unutrašnji, tako i spoljni činioci. Kada su u pitanju spoljni faktori kojisu mogli da podstaknu stvaranje ovakvog predmeta, nužno je reći da su Ujedinjenenacije period između 1995. godine i 2004. proglasile Dekadom obrazovanja za ljudskaprava, te da je širom planete, a naročito u Evropi, postojao trend razvijanja predmetakoji je trebalo da podstaknu „sticanje znanja, veština i stavova koji podržavajuvrednosti slobode, mira, tolerancije i ravnopravnosti“(Đurišić Bojanić, 2003: 29).Ipak, čini se da GV u Srbiji nije proizvod pukog prihvatanja evropskih trendova, većda je u isto vreme trebalo da odgovori na neke autentične potrebe društva Srbije.Najpre, u kontekstu promene vlasti 2000. godine, građansko vaspitanje se mogločiniti prijemčivim budući da je „savremeni koncept građanskog obrazovanja (…)motivisan idejom odbrane od obnove nedemokratskog oblika vlasti” (Avramović,2002: 30). Osim ovog, šire društvenog razloga za uvođenje građanskog vaspitanja uškole, ono je moglo da odgovori i na neke probleme unutar samog obrazovnog sistema.Naime, odmah nakon promene vlasti 2000. godine se počelo govoriti o reformiobrazovnog sistema, čije nedostatke su pokazala brojna tada sprovedena istraživanja,kao što su: Sveobuhvatna analiza osnovnog obrazovanja u SRJ (2001), Studija OECDa(2001), Izveštaj Svetske banke (2001), Stanje, problemi i potrebe naših škola (2001),Instituta za pedagoška istraživanja (Đurišić Bojanić, 2003: 31). Kao značajan deoove reforme viđeno je i uvođenje izbornih predmeta, kako zbog stručne argumentacijeo značaju izbornih predmeta, tako i zbog istraživačkih nalaza o zainteresovanosti učenika za ovakve predmete (Joksimović, 2003: vii). Konačno, kao bitan faktor zauvođenje GV se može spomenuti i snažno zalaganje za uvođenje verske nastave, teželja za formiranjem alternativnog predmeta verskoj nastavi kod jednog dela stručnei šire javnosti (Joksimović, 2003). PB - Institut za društvena istraživanja u Zagrebu PB - Hrvatska : GONG T2 - Od podanika do građana : Razvoj građanske kompetencije mladih T1 - Građansko vaspitanje u Srbiji - perspektive nastavnika i učenika srednjih škola EP - 221 SP - 201 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4200 ER -
@inbook{ author = "Gundogan, Dragana and Radulović, Mladen and Stančić, Milan", year = "2016", abstract = "Predmet Građansko vaspitanje (dalje u tekstu: GV) u škole u Srbiji je uveden 2001.godine i moglo bi se tvrditi da su njegovom uvođenju u osnovne i srednje škole doprineli,kako unutrašnji, tako i spoljni činioci. Kada su u pitanju spoljni faktori kojisu mogli da podstaknu stvaranje ovakvog predmeta, nužno je reći da su Ujedinjenenacije period između 1995. godine i 2004. proglasile Dekadom obrazovanja za ljudskaprava, te da je širom planete, a naročito u Evropi, postojao trend razvijanja predmetakoji je trebalo da podstaknu „sticanje znanja, veština i stavova koji podržavajuvrednosti slobode, mira, tolerancije i ravnopravnosti“(Đurišić Bojanić, 2003: 29).Ipak, čini se da GV u Srbiji nije proizvod pukog prihvatanja evropskih trendova, većda je u isto vreme trebalo da odgovori na neke autentične potrebe društva Srbije.Najpre, u kontekstu promene vlasti 2000. godine, građansko vaspitanje se mogločiniti prijemčivim budući da je „savremeni koncept građanskog obrazovanja (…)motivisan idejom odbrane od obnove nedemokratskog oblika vlasti” (Avramović,2002: 30). Osim ovog, šire društvenog razloga za uvođenje građanskog vaspitanja uškole, ono je moglo da odgovori i na neke probleme unutar samog obrazovnog sistema.Naime, odmah nakon promene vlasti 2000. godine se počelo govoriti o reformiobrazovnog sistema, čije nedostatke su pokazala brojna tada sprovedena istraživanja,kao što su: Sveobuhvatna analiza osnovnog obrazovanja u SRJ (2001), Studija OECDa(2001), Izveštaj Svetske banke (2001), Stanje, problemi i potrebe naših škola (2001),Instituta za pedagoška istraživanja (Đurišić Bojanić, 2003: 31). Kao značajan deoove reforme viđeno je i uvođenje izbornih predmeta, kako zbog stručne argumentacijeo značaju izbornih predmeta, tako i zbog istraživačkih nalaza o zainteresovanosti učenika za ovakve predmete (Joksimović, 2003: vii). Konačno, kao bitan faktor zauvođenje GV se može spomenuti i snažno zalaganje za uvođenje verske nastave, teželja za formiranjem alternativnog predmeta verskoj nastavi kod jednog dela stručnei šire javnosti (Joksimović, 2003).", publisher = "Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska : GONG", journal = "Od podanika do građana : Razvoj građanske kompetencije mladih", booktitle = "Građansko vaspitanje u Srbiji - perspektive nastavnika i učenika srednjih škola", pages = "221-201", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4200" }
Gundogan, D., Radulović, M.,& Stančić, M.. (2016). Građansko vaspitanje u Srbiji - perspektive nastavnika i učenika srednjih škola. in Od podanika do građana : Razvoj građanske kompetencije mladih Institut za društvena istraživanja u Zagrebu., 201-221. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4200
Gundogan D, Radulović M, Stančić M. Građansko vaspitanje u Srbiji - perspektive nastavnika i učenika srednjih škola. in Od podanika do građana : Razvoj građanske kompetencije mladih. 2016;:201-221. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4200 .
Gundogan, Dragana, Radulović, Mladen, Stančić, Milan, "Građansko vaspitanje u Srbiji - perspektive nastavnika i učenika srednjih škola" in Od podanika do građana : Razvoj građanske kompetencije mladih (2016):201-221, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4200 .