Formiranje i rana ekspresionistička faza časopisa Zenit
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Orijentisanost ka ekspresionizmu jasno se ispoljava kroz ranu fazu zenitističkog pokreta, i posebno je vidljiv u prvim brojevima Zenita tokom 1921. godine. Osim idejnih koncepcija, odlike ekspresionizma izražene su u tipografiji časopisa i reprodukovanim delima. Zenit u početku reprodukuje dela više ili manje afirmisanih ekspresionističkih umetnika, Vilka Gecana, Egona Šilea i Rolfa Henkla. Izuzetno važan za razumevanje početne, ekspresionističke orijentacije časopisa Zenit jeste i tekst Ljubomira Micića o promenjenoj prirodi umetnosti i o novom slikarstvu. Micićev tekst „Savremeno novo i slućeno slikarstvo“, objavljen je u desetom broju Zenita. Pored niza kritika koje upućuje domaćim umetnicima, među kojima su Šumanović, Miličić i Dobrović, Micić hvali i izdvaja slikarstvo Jovana Bijelića, koga smatra „jedinim pravim ekspresionistom u nas, koji je osetio boju kao muziku i daje je u svojim slikama kao simfoniju“. Bijelićeva slika „Borba dana i noći“, reprodukovana je 1921. godine u de...setom broju Zenita, koju je Micić smatrao najboljom ekspresionističkom slikom nekog našeg umetnika. Takođe, važna ličnost u ovoj ranoj, ekspresionističkoj fazi Zenita jeste i vrlo mlad grafičar Mihailo Petrov, o kome Zenit piše veoma afirmativno, „kao našoj novoj vrednosti“. Petrov je obeležio prvu fazu zenitizma (1921), nadahnutu ekspresionizmom, ali i sa vidljivim uticajima kubizma i dadaizma. Radio je specijalne priloge za Zenit u duhu apstraktnog ekspresionizma, sa primesama kubizma i uz korišćenje reči i slova. Cilj rada je da naglasi važnost ekspresionizma na samom početku formiranja prvog avangardnog časopisa Zenit u Kraljevini SHS i da se istaknu njegove osnovne ideje, kao i umetnici koji su bili glavni saradnici i predstavnici ovog pokreta tokom 1921. godine.
Keywords:
Časopis Zenit / ekspresionizam / avangarda / Ljubomir Micić / Vilko Gecan / Mihailo S. Petrov / Kraljevina SHSSource:
Naučna monografija Arhitektura i vizuelne umetnosti u jugoslovenskom kontekstu: 1918–1941., 2021, 239-245Publisher:
- Univerzitet u Beogradu-Filozofski fakultet, Institut za istoriju umetnosti
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CHAP AU - Merenik, Sofija PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4301 AB - Orijentisanost ka ekspresionizmu jasno se ispoljava kroz ranu fazu zenitističkog pokreta, i posebno je vidljiv u prvim brojevima Zenita tokom 1921. godine. Osim idejnih koncepcija, odlike ekspresionizma izražene su u tipografiji časopisa i reprodukovanim delima. Zenit u početku reprodukuje dela više ili manje afirmisanih ekspresionističkih umetnika, Vilka Gecana, Egona Šilea i Rolfa Henkla. Izuzetno važan za razumevanje početne, ekspresionističke orijentacije časopisa Zenit jeste i tekst Ljubomira Micića o promenjenoj prirodi umetnosti i o novom slikarstvu. Micićev tekst „Savremeno novo i slućeno slikarstvo“, objavljen je u desetom broju Zenita. Pored niza kritika koje upućuje domaćim umetnicima, među kojima su Šumanović, Miličić i Dobrović, Micić hvali i izdvaja slikarstvo Jovana Bijelića, koga smatra „jedinim pravim ekspresionistom u nas, koji je osetio boju kao muziku i daje je u svojim slikama kao simfoniju“. Bijelićeva slika „Borba dana i noći“, reprodukovana je 1921. godine u desetom broju Zenita, koju je Micić smatrao najboljom ekspresionističkom slikom nekog našeg umetnika. Takođe, važna ličnost u ovoj ranoj, ekspresionističkoj fazi Zenita jeste i vrlo mlad grafičar Mihailo Petrov, o kome Zenit piše veoma afirmativno, „kao našoj novoj vrednosti“. Petrov je obeležio prvu fazu zenitizma (1921), nadahnutu ekspresionizmom, ali i sa vidljivim uticajima kubizma i dadaizma. Radio je specijalne priloge za Zenit u duhu apstraktnog ekspresionizma, sa primesama kubizma i uz korišćenje reči i slova. Cilj rada je da naglasi važnost ekspresionizma na samom početku formiranja prvog avangardnog časopisa Zenit u Kraljevini SHS i da se istaknu njegove osnovne ideje, kao i umetnici koji su bili glavni saradnici i predstavnici ovog pokreta tokom 1921. godine. PB - Univerzitet u Beogradu-Filozofski fakultet, Institut za istoriju umetnosti T2 - Naučna monografija Arhitektura i vizuelne umetnosti u jugoslovenskom kontekstu: 1918–1941. T1 - Formiranje i rana ekspresionistička faza časopisa Zenit EP - 245 SP - 239 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4301 ER -
@inbook{ author = "Merenik, Sofija", year = "2021", abstract = "Orijentisanost ka ekspresionizmu jasno se ispoljava kroz ranu fazu zenitističkog pokreta, i posebno je vidljiv u prvim brojevima Zenita tokom 1921. godine. Osim idejnih koncepcija, odlike ekspresionizma izražene su u tipografiji časopisa i reprodukovanim delima. Zenit u početku reprodukuje dela više ili manje afirmisanih ekspresionističkih umetnika, Vilka Gecana, Egona Šilea i Rolfa Henkla. Izuzetno važan za razumevanje početne, ekspresionističke orijentacije časopisa Zenit jeste i tekst Ljubomira Micića o promenjenoj prirodi umetnosti i o novom slikarstvu. Micićev tekst „Savremeno novo i slućeno slikarstvo“, objavljen je u desetom broju Zenita. Pored niza kritika koje upućuje domaćim umetnicima, među kojima su Šumanović, Miličić i Dobrović, Micić hvali i izdvaja slikarstvo Jovana Bijelića, koga smatra „jedinim pravim ekspresionistom u nas, koji je osetio boju kao muziku i daje je u svojim slikama kao simfoniju“. Bijelićeva slika „Borba dana i noći“, reprodukovana je 1921. godine u desetom broju Zenita, koju je Micić smatrao najboljom ekspresionističkom slikom nekog našeg umetnika. Takođe, važna ličnost u ovoj ranoj, ekspresionističkoj fazi Zenita jeste i vrlo mlad grafičar Mihailo Petrov, o kome Zenit piše veoma afirmativno, „kao našoj novoj vrednosti“. Petrov je obeležio prvu fazu zenitizma (1921), nadahnutu ekspresionizmom, ali i sa vidljivim uticajima kubizma i dadaizma. Radio je specijalne priloge za Zenit u duhu apstraktnog ekspresionizma, sa primesama kubizma i uz korišćenje reči i slova. Cilj rada je da naglasi važnost ekspresionizma na samom početku formiranja prvog avangardnog časopisa Zenit u Kraljevini SHS i da se istaknu njegove osnovne ideje, kao i umetnici koji su bili glavni saradnici i predstavnici ovog pokreta tokom 1921. godine.", publisher = "Univerzitet u Beogradu-Filozofski fakultet, Institut za istoriju umetnosti", journal = "Naučna monografija Arhitektura i vizuelne umetnosti u jugoslovenskom kontekstu: 1918–1941.", booktitle = "Formiranje i rana ekspresionistička faza časopisa Zenit", pages = "245-239", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4301" }
Merenik, S.. (2021). Formiranje i rana ekspresionistička faza časopisa Zenit. in Naučna monografija Arhitektura i vizuelne umetnosti u jugoslovenskom kontekstu: 1918–1941. Univerzitet u Beogradu-Filozofski fakultet, Institut za istoriju umetnosti., 239-245. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4301
Merenik S. Formiranje i rana ekspresionistička faza časopisa Zenit. in Naučna monografija Arhitektura i vizuelne umetnosti u jugoslovenskom kontekstu: 1918–1941.. 2021;:239-245. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4301 .
Merenik, Sofija, "Formiranje i rana ekspresionistička faza časopisa Zenit" in Naučna monografija Arhitektura i vizuelne umetnosti u jugoslovenskom kontekstu: 1918–1941. (2021):239-245, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4301 .