Izazovi roditeljstva tokom vanrednog stanja u srbiji
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Kao mera borbe protiv pandemije izazvane virusom COVID-19 tokom marta, aprila i maja meseca 2020-te proglašeno je vanredno stanje, zatvoreni su vrtići. Kao posledica ovakve odluke, mnoge porodice su se suočile sa izazovima proisteklim iz potrebe da se adaptiraju na iznenadne promene. Balans između posla i roditeljske uloge predstavlja značajan aspekt savremenog
roditeljstva. Pretpostavka je da je grupa roditelja koja je morala da radi
tokom vanrednog stanja nailazila na donekle različite probleme u odnosu na one koji nisu.
Takođe, prelazak na rad od kuće zahteva novu vrstu organizacije unutar porodice i može biti
značajan izvor stresa. Cilj ovog istraživanja je bio da se odgovori na pitanje šta je roditeljima dece
vrtićkog uzrasta bilo najteže tokom vanrednog stanja kao i da li su se i kako izazovi razlikovali
s obzirom na to da li je roditelj radio tokom ovog perioda ili ne. Istraživanje je organizovano onlajn u periodu neposredno po završetku vanrednog stanja (od 5. do 28. maja...) i bilo je namenjeno roditeljima dece koja pohađaju vrtić ili predškolsko obrazovanje. Uzorkom je obuhvaćeno 1578 roditelja, pre svega majki (92%). Odgovori ispitanika su podvrgnuti tematskoj analizi. Izdvojeno je
induktivnom analizom dvadeset manifestnih obrazaca značenja na osnovu kojih je pristupljeno kodiranju odgovora. Rezultati istraživanja ukazuju da postoji čitava lepeza psihološki
različitih teškoća sa kojima su se suočile porodice tokom vanrednog stanja. Većina roditelja
izdvaja, što govori u prilog tome da je ovaj period bio stresan za funkcionisanje porodice.
Raznolikost izvora teškoća upućuje da je potrebno organizovati sistemsku i sveobuhvatnu
podršku porodici kako bi posledice pandemije bile što manje.
Keywords:
roditeljstvo / pandemija COVID-19 / vanredno stanje / deca predškolskog uzrastaSource:
Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste:osmišljavanje sličnosti i razlika, 2021, 26, 114-117Publisher:
- Insitut za pedagoška istraživanja Beograd
- Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu
Funding / projects:
Institution/Community
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Videnović, Marina AU - Rajić, Milana AU - Krstić, Ksenija AU - Stepanović Ilić, Ivana PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4403 AB - Kao mera borbe protiv pandemije izazvane virusom COVID-19 tokom marta, aprila i maja meseca 2020-te proglašeno je vanredno stanje, zatvoreni su vrtići. Kao posledica ovakve odluke, mnoge porodice su se suočile sa izazovima proisteklim iz potrebe da se adaptiraju na iznenadne promene. Balans između posla i roditeljske uloge predstavlja značajan aspekt savremenog roditeljstva. Pretpostavka je da je grupa roditelja koja je morala da radi tokom vanrednog stanja nailazila na donekle različite probleme u odnosu na one koji nisu. Takođe, prelazak na rad od kuće zahteva novu vrstu organizacije unutar porodice i može biti značajan izvor stresa. Cilj ovog istraživanja je bio da se odgovori na pitanje šta je roditeljima dece vrtićkog uzrasta bilo najteže tokom vanrednog stanja kao i da li su se i kako izazovi razlikovali s obzirom na to da li je roditelj radio tokom ovog perioda ili ne. Istraživanje je organizovano onlajn u periodu neposredno po završetku vanrednog stanja (od 5. do 28. maja) i bilo je namenjeno roditeljima dece koja pohađaju vrtić ili predškolsko obrazovanje. Uzorkom je obuhvaćeno 1578 roditelja, pre svega majki (92%). Odgovori ispitanika su podvrgnuti tematskoj analizi. Izdvojeno je induktivnom analizom dvadeset manifestnih obrazaca značenja na osnovu kojih je pristupljeno kodiranju odgovora. Rezultati istraživanja ukazuju da postoji čitava lepeza psihološki različitih teškoća sa kojima su se suočile porodice tokom vanrednog stanja. Većina roditelja izdvaja, što govori u prilog tome da je ovaj period bio stresan za funkcionisanje porodice. Raznolikost izvora teškoća upućuje da je potrebno organizovati sistemsku i sveobuhvatnu podršku porodici kako bi posledice pandemije bile što manje. PB - Insitut za pedagoška istraživanja Beograd PB - Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu C3 - Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste:osmišljavanje sličnosti i razlika T1 - Izazovi roditeljstva tokom vanrednog stanja u srbiji EP - 117 SP - 114 VL - 26 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4403 ER -
@conference{ author = "Videnović, Marina and Rajić, Milana and Krstić, Ksenija and Stepanović Ilić, Ivana", year = "2021", abstract = "Kao mera borbe protiv pandemije izazvane virusom COVID-19 tokom marta, aprila i maja meseca 2020-te proglašeno je vanredno stanje, zatvoreni su vrtići. Kao posledica ovakve odluke, mnoge porodice su se suočile sa izazovima proisteklim iz potrebe da se adaptiraju na iznenadne promene. Balans između posla i roditeljske uloge predstavlja značajan aspekt savremenog roditeljstva. Pretpostavka je da je grupa roditelja koja je morala da radi tokom vanrednog stanja nailazila na donekle različite probleme u odnosu na one koji nisu. Takođe, prelazak na rad od kuće zahteva novu vrstu organizacije unutar porodice i može biti značajan izvor stresa. Cilj ovog istraživanja je bio da se odgovori na pitanje šta je roditeljima dece vrtićkog uzrasta bilo najteže tokom vanrednog stanja kao i da li su se i kako izazovi razlikovali s obzirom na to da li je roditelj radio tokom ovog perioda ili ne. Istraživanje je organizovano onlajn u periodu neposredno po završetku vanrednog stanja (od 5. do 28. maja) i bilo je namenjeno roditeljima dece koja pohađaju vrtić ili predškolsko obrazovanje. Uzorkom je obuhvaćeno 1578 roditelja, pre svega majki (92%). Odgovori ispitanika su podvrgnuti tematskoj analizi. Izdvojeno je induktivnom analizom dvadeset manifestnih obrazaca značenja na osnovu kojih je pristupljeno kodiranju odgovora. Rezultati istraživanja ukazuju da postoji čitava lepeza psihološki različitih teškoća sa kojima su se suočile porodice tokom vanrednog stanja. Većina roditelja izdvaja, što govori u prilog tome da je ovaj period bio stresan za funkcionisanje porodice. Raznolikost izvora teškoća upućuje da je potrebno organizovati sistemsku i sveobuhvatnu podršku porodici kako bi posledice pandemije bile što manje.", publisher = "Insitut za pedagoška istraživanja Beograd, Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu", journal = "Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste:osmišljavanje sličnosti i razlika", title = "Izazovi roditeljstva tokom vanrednog stanja u srbiji", pages = "117-114", volume = "26", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4403" }
Videnović, M., Rajić, M., Krstić, K.,& Stepanović Ilić, I.. (2021). Izazovi roditeljstva tokom vanrednog stanja u srbiji. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste:osmišljavanje sličnosti i razlika Insitut za pedagoška istraživanja Beograd., 26, 114-117. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4403
Videnović M, Rajić M, Krstić K, Stepanović Ilić I. Izazovi roditeljstva tokom vanrednog stanja u srbiji. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste:osmišljavanje sličnosti i razlika. 2021;26:114-117. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4403 .
Videnović, Marina, Rajić, Milana, Krstić, Ksenija, Stepanović Ilić, Ivana, "Izazovi roditeljstva tokom vanrednog stanja u srbiji" in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste:osmišljavanje sličnosti i razlika, 26 (2021):114-117, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4403 .