Determinizam, mogućnost da se postupi drugačije, i moralna odgovornost
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Predmet rada je pojam moralne odgovomosti i izazovi koje pred njega postavlja naučni uvid u prirodu sveta, odnosno sa njim dovodena u vezu teza determinizma. S obzirom na tradicionalnu pretpostavku o povezanosti moralne odgovomosti i slobode volje, okosnicu rasprava čini problem kompatibilnosti slobode volje i deteiminizma, povodom kog filozofi brane sukobljene stavove.
Zauzimajući perspektivu ontološkog naturalizma prema kojoj naše ontološke obaveze zavise od trenutno prihvaćenih naučnih teorja, tezu kauzalnog determinizma pretpostavljamo kao potkrepljenu naukom. Takav stav će nam omogućiti da ispitamo perspektive za moralnu odgovomost, odnosno pokušamo da iznađemo rešenje u okviru scenarija u kom bi naša uobičajena shvatanja o moralnoj odgovornosti bila najugroženija.
Kao najsnažniji inkompatibilistički argument predstavljamo tzv. argument konsekvenci kojim se kauzalni determinizam sukobljava sa pojmom slobode volje shvaćene kao mogućnosti da se postupi drugačije, dovodeći je u pit...anje kao iluzomu. Razmatramo altemativne načine razumevanja “mogućnosti da se postupi drugačije”, prevashodno pokušaj klasičnih kompatibilista koji su stremili pomirenju naučnog pogleda na svet i slobode volje. Pokazujemo da ne uspevaju da pruže zadovoljavajuću analizu, te teret dokaza i dalje lociramo na plećima kompatibilista.
Međutim, pozivajuci se na tzv. frankfurtovske primere savremeni kompatibilisti smatraju da se spas nalazi u raskidu sa tradicijom, te morlnoj odgovornosti pristupaju s pretpostavkom da ona ne mora uključivati mogućnost da se postupi drugačije. Zadatak koji sebi postavljamo na ovom mestu je da razmotrimo da li je na taj način zaista otvoren nov put kojim se možemo kretati ka pomirenju teorije i prakse? Odnosno, da li rasprave koje okružuju argument konsekvenci, u svetlu frankfurtovskih primera postaju irelevantne za razmatranja teorijske potkovanosti moralnih praksi?
U zaključnom delu rada nastojimo da, držeči se naturalističke perspektive na koju smo se u radu obavezali, sumiramo rezultate razmatranja i procenimo kojim putem rasprave o moralnoj odgovomosti mogu dalje da se razvijaju. Naš cilj neče biti da izađemo sa konačnim rešenjem predstavljenih problema jer nam naša perspektiva to ne dopušta. Namera nam je da učinimo najviše što možemo, odnosno omeđimo prostor za buduče filozofsko manevrisanje u okviru naučne slike sveta.
Source:
Antropološki i civilizacijski optimizam i/ili pesimizam: knjiga apstrakata / 18. Međunarodna filozofska škola Felix Romuliana, Zaječar, 31.08-03.09.2017., 2017, 18-19Publisher:
- CEKIT Centar za kulturu i turizam grada Zaječara
Funding / projects:
Institution/Community
Filozofija / PhilosophyTY - CONF AU - Mijić, Jelena PY - 2017 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4435 AB - Predmet rada je pojam moralne odgovomosti i izazovi koje pred njega postavlja naučni uvid u prirodu sveta, odnosno sa njim dovodena u vezu teza determinizma. S obzirom na tradicionalnu pretpostavku o povezanosti moralne odgovomosti i slobode volje, okosnicu rasprava čini problem kompatibilnosti slobode volje i deteiminizma, povodom kog filozofi brane sukobljene stavove. Zauzimajući perspektivu ontološkog naturalizma prema kojoj naše ontološke obaveze zavise od trenutno prihvaćenih naučnih teorja, tezu kauzalnog determinizma pretpostavljamo kao potkrepljenu naukom. Takav stav će nam omogućiti da ispitamo perspektive za moralnu odgovomost, odnosno pokušamo da iznađemo rešenje u okviru scenarija u kom bi naša uobičajena shvatanja o moralnoj odgovornosti bila najugroženija. Kao najsnažniji inkompatibilistički argument predstavljamo tzv. argument konsekvenci kojim se kauzalni determinizam sukobljava sa pojmom slobode volje shvaćene kao mogućnosti da se postupi drugačije, dovodeći je u pitanje kao iluzomu. Razmatramo altemativne načine razumevanja “mogućnosti da se postupi drugačije”, prevashodno pokušaj klasičnih kompatibilista koji su stremili pomirenju naučnog pogleda na svet i slobode volje. Pokazujemo da ne uspevaju da pruže zadovoljavajuću analizu, te teret dokaza i dalje lociramo na plećima kompatibilista. Međutim, pozivajuci se na tzv. frankfurtovske primere savremeni kompatibilisti smatraju da se spas nalazi u raskidu sa tradicijom, te morlnoj odgovornosti pristupaju s pretpostavkom da ona ne mora uključivati mogućnost da se postupi drugačije. Zadatak koji sebi postavljamo na ovom mestu je da razmotrimo da li je na taj način zaista otvoren nov put kojim se možemo kretati ka pomirenju teorije i prakse? Odnosno, da li rasprave koje okružuju argument konsekvenci, u svetlu frankfurtovskih primera postaju irelevantne za razmatranja teorijske potkovanosti moralnih praksi? U zaključnom delu rada nastojimo da, držeči se naturalističke perspektive na koju smo se u radu obavezali, sumiramo rezultate razmatranja i procenimo kojim putem rasprave o moralnoj odgovomosti mogu dalje da se razvijaju. Naš cilj neče biti da izađemo sa konačnim rešenjem predstavljenih problema jer nam naša perspektiva to ne dopušta. Namera nam je da učinimo najviše što možemo, odnosno omeđimo prostor za buduče filozofsko manevrisanje u okviru naučne slike sveta. PB - CEKIT Centar za kulturu i turizam grada Zaječara C3 - Antropološki i civilizacijski optimizam i/ili pesimizam: knjiga apstrakata / 18. Međunarodna filozofska škola Felix Romuliana, Zaječar, 31.08-03.09.2017. T1 - Determinizam, mogućnost da se postupi drugačije, i moralna odgovornost EP - 19 SP - 18 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4435 ER -
@conference{ author = "Mijić, Jelena", year = "2017", abstract = "Predmet rada je pojam moralne odgovomosti i izazovi koje pred njega postavlja naučni uvid u prirodu sveta, odnosno sa njim dovodena u vezu teza determinizma. S obzirom na tradicionalnu pretpostavku o povezanosti moralne odgovomosti i slobode volje, okosnicu rasprava čini problem kompatibilnosti slobode volje i deteiminizma, povodom kog filozofi brane sukobljene stavove. Zauzimajući perspektivu ontološkog naturalizma prema kojoj naše ontološke obaveze zavise od trenutno prihvaćenih naučnih teorja, tezu kauzalnog determinizma pretpostavljamo kao potkrepljenu naukom. Takav stav će nam omogućiti da ispitamo perspektive za moralnu odgovomost, odnosno pokušamo da iznađemo rešenje u okviru scenarija u kom bi naša uobičajena shvatanja o moralnoj odgovornosti bila najugroženija. Kao najsnažniji inkompatibilistički argument predstavljamo tzv. argument konsekvenci kojim se kauzalni determinizam sukobljava sa pojmom slobode volje shvaćene kao mogućnosti da se postupi drugačije, dovodeći je u pitanje kao iluzomu. Razmatramo altemativne načine razumevanja “mogućnosti da se postupi drugačije”, prevashodno pokušaj klasičnih kompatibilista koji su stremili pomirenju naučnog pogleda na svet i slobode volje. Pokazujemo da ne uspevaju da pruže zadovoljavajuću analizu, te teret dokaza i dalje lociramo na plećima kompatibilista. Međutim, pozivajuci se na tzv. frankfurtovske primere savremeni kompatibilisti smatraju da se spas nalazi u raskidu sa tradicijom, te morlnoj odgovornosti pristupaju s pretpostavkom da ona ne mora uključivati mogućnost da se postupi drugačije. Zadatak koji sebi postavljamo na ovom mestu je da razmotrimo da li je na taj način zaista otvoren nov put kojim se možemo kretati ka pomirenju teorije i prakse? Odnosno, da li rasprave koje okružuju argument konsekvenci, u svetlu frankfurtovskih primera postaju irelevantne za razmatranja teorijske potkovanosti moralnih praksi? U zaključnom delu rada nastojimo da, držeči se naturalističke perspektive na koju smo se u radu obavezali, sumiramo rezultate razmatranja i procenimo kojim putem rasprave o moralnoj odgovomosti mogu dalje da se razvijaju. Naš cilj neče biti da izađemo sa konačnim rešenjem predstavljenih problema jer nam naša perspektiva to ne dopušta. Namera nam je da učinimo najviše što možemo, odnosno omeđimo prostor za buduče filozofsko manevrisanje u okviru naučne slike sveta.", publisher = "CEKIT Centar za kulturu i turizam grada Zaječara", journal = "Antropološki i civilizacijski optimizam i/ili pesimizam: knjiga apstrakata / 18. Međunarodna filozofska škola Felix Romuliana, Zaječar, 31.08-03.09.2017.", title = "Determinizam, mogućnost da se postupi drugačije, i moralna odgovornost", pages = "19-18", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4435" }
Mijić, J.. (2017). Determinizam, mogućnost da se postupi drugačije, i moralna odgovornost. in Antropološki i civilizacijski optimizam i/ili pesimizam: knjiga apstrakata / 18. Međunarodna filozofska škola Felix Romuliana, Zaječar, 31.08-03.09.2017. CEKIT Centar za kulturu i turizam grada Zaječara., 18-19. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4435
Mijić J. Determinizam, mogućnost da se postupi drugačije, i moralna odgovornost. in Antropološki i civilizacijski optimizam i/ili pesimizam: knjiga apstrakata / 18. Međunarodna filozofska škola Felix Romuliana, Zaječar, 31.08-03.09.2017.. 2017;:18-19. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4435 .
Mijić, Jelena, "Determinizam, mogućnost da se postupi drugačije, i moralna odgovornost" in Antropološki i civilizacijski optimizam i/ili pesimizam: knjiga apstrakata / 18. Međunarodna filozofska škola Felix Romuliana, Zaječar, 31.08-03.09.2017. (2017):18-19, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4435 .