REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Istorija umetnosti / History of Art
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za istoriju umetnosti
  • View Item
  •   REFF
  • Istorija umetnosti / History of Art
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za istoriju umetnosti
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Први светски рат и уметност: меланхолија и деструкција у делима Уроша Предића, Стевана Алексића и Петра Добровића

Thumbnail
2015
pdf (496.7Kb)
Authors
Брајовић, Саша
Борозан, Игор
Contributors
Пајић, Сања
Каначки, Валерија
Conference object (Published version)
,
Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац
Metadata
Show full item record
Abstract
урош предић, Стеван Алексић и петар Добровић ликовним језиком су одговорили на изазове великог рата. Слике уроша предића сликовно су сведочанство спајања уни-верзалног безнађа изазваног масовним разарањем и елегичне сликареве природе. С друге стране, Стеван Алексић алегоријским сликовним језиком указује на ужасе рата, суштин-ски повезане са древним слојевима људског рода осуђеног на вечиту и обнављајућу структуру разарања и поништења. петар Добровић је анатомију деструкције насликао у сличном маниру, али на ескпресивнији начин. ратни опус тројице сликара, иако формал-но различит, структурално је прожет идејом да се ратно безумље представи као егзистен-цијални принцип људске природе.
The collective memory of mankind has stored the World War I memorizing it as a topos of the negation of humanity. The destruction and dehumanization marked an anti-civilization narrative indicating a pessimistic vision of the fallen humanity. The identitarian character of the nineteenth century man has spawned war themes among Serbian painters at the territory of Austro – Hungarian Empire during the World War I. The spirit of melancholy and pessimism has coexisted with increasing levels of devastation and self-destruction, expressed in the militarization of society. The structural stacking of layers of human consciousness – an aggressive impulse for dissolution and a pessimistic perception of self and the world – has also been visualized in the war images of several Serbian painters. Despite the differences in artistic media and personal preferences, the three artists of different generations, Uros Predic, Stevan Aleksic and Petar Dobrovi...c, have presented in their paintings the universal magnitudes of war disasters. By displaying human destructions, without taking an extreme ethnic or ideological standpoint, they were visualizing the state of shock that was undoubtedly surpassing the different particularities. Whether or not they had to escape from the reality, or it was needed to be abstracted, they have exceeded the planned reportage character of war scenes, creating by the artistic means an impression of spatial and temporal authenticity. A unique antiwar message, with pathos of despair and melancholy, has united them in one discourse, with final idea of presenting the inevitability of war destruction.

Keywords:
Први светски рат / меланхолија / ужаси рата / деструкција / уметничка пракса / World War I / melancholy / war disasters / destruction / art practice
Source:
Уметничко наслеђе и рат & Музика и Медији, 2015, 3, 29-44
Publisher:
  • Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац
Funding / projects:
  • Representations of identity in art and verbal-visual culture of the Modern era (RS-177001)

ISBN: 978-86-85991-80-6

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4440
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4440
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za istoriju umetnosti
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of Art
TY  - CONF
AU  - Брајовић, Саша
AU  - Борозан, Игор
PY  - 2015
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4440
AB  - урош предић, Стеван Алексић и петар Добровић ликовним језиком су одговорили 
на изазове великог рата. Слике уроша предића сликовно су сведочанство спајања уни-верзалног безнађа изазваног масовним разарањем и елегичне сликареве природе. С друге 
стране, Стеван Алексић алегоријским сликовним језиком указује на ужасе рата, суштин-ски  повезане  са  древним  слојевима  људског  рода  осуђеног  на  вечиту  и  обнављајућу 
структуру разарања и поништења. петар Добровић је анатомију деструкције насликао у 
сличном маниру, али на ескпресивнији начин. ратни опус тројице сликара, иако формал-но различит, структурално је прожет идејом да се ратно безумље представи као егзистен-цијални принцип људске природе.
AB  - The  collective  memory  of  mankind  has  stored  the  World  War  I  memorizing  it  as  a  topos  of  the 
negation of humanity. The destruction and dehumanization marked an anti-civilization narrative indicating 
a pessimistic vision of the fallen humanity. The identitarian character of the nineteenth century man has 
spawned  war  themes  among Serbian  painters at  the  territory  of  Austro  –  Hungarian  Empire  during  the 
World War I. The spirit of melancholy and pessimism has coexisted with increasing levels of devastation 
and self-destruction, expressed in the militarization of society. The structural stacking of layers of human 
consciousness – an aggressive impulse for dissolution and a pessimistic perception of self and the world – has 
also been visualized in the war images of several Serbian painters. Despite the differences in artistic media 
and personal preferences, the three artists of different generations, Uros Predic, Stevan Aleksic and Petar 
Dobrovic, have presented in their paintings the universal magnitudes of war disasters. By displaying human 
destructions,  without  taking  an  extreme  ethnic  or  ideological  standpoint,  they  were  visualizing  the  state 
of shock that was undoubtedly surpassing the different particularities. Whether or not they had to escape 
from the reality, or it was needed to be abstracted, they have exceeded the planned reportage character of 
war scenes, creating by the artistic means an impression of spatial and temporal authenticity. A unique antiwar message, with pathos of despair and melancholy, has united them in one discourse, with final idea of 
presenting the inevitability of war destruction.
PB  - Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац
C3  - Уметничко наслеђе и рат & Музика и Медији
T1  - Први светски рат и уметност: меланхолија и деструкција у делима Уроша Предића, Стевана Алексића и Петра Добровића
EP  - 44
SP  - 29
VL  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4440
ER  - 
@conference{
author = "Брајовић, Саша and Борозан, Игор",
year = "2015",
abstract = "урош предић, Стеван Алексић и петар Добровић ликовним језиком су одговорили 
на изазове великог рата. Слике уроша предића сликовно су сведочанство спајања уни-верзалног безнађа изазваног масовним разарањем и елегичне сликареве природе. С друге 
стране, Стеван Алексић алегоријским сликовним језиком указује на ужасе рата, суштин-ски  повезане  са  древним  слојевима  људског  рода  осуђеног  на  вечиту  и  обнављајућу 
структуру разарања и поништења. петар Добровић је анатомију деструкције насликао у 
сличном маниру, али на ескпресивнији начин. ратни опус тројице сликара, иако формал-но различит, структурално је прожет идејом да се ратно безумље представи као егзистен-цијални принцип људске природе., The  collective  memory  of  mankind  has  stored  the  World  War  I  memorizing  it  as  a  topos  of  the 
negation of humanity. The destruction and dehumanization marked an anti-civilization narrative indicating 
a pessimistic vision of the fallen humanity. The identitarian character of the nineteenth century man has 
spawned  war  themes  among Serbian  painters at  the  territory  of  Austro  –  Hungarian  Empire  during  the 
World War I. The spirit of melancholy and pessimism has coexisted with increasing levels of devastation 
and self-destruction, expressed in the militarization of society. The structural stacking of layers of human 
consciousness – an aggressive impulse for dissolution and a pessimistic perception of self and the world – has 
also been visualized in the war images of several Serbian painters. Despite the differences in artistic media 
and personal preferences, the three artists of different generations, Uros Predic, Stevan Aleksic and Petar 
Dobrovic, have presented in their paintings the universal magnitudes of war disasters. By displaying human 
destructions,  without  taking  an  extreme  ethnic  or  ideological  standpoint,  they  were  visualizing  the  state 
of shock that was undoubtedly surpassing the different particularities. Whether or not they had to escape 
from the reality, or it was needed to be abstracted, they have exceeded the planned reportage character of 
war scenes, creating by the artistic means an impression of spatial and temporal authenticity. A unique antiwar message, with pathos of despair and melancholy, has united them in one discourse, with final idea of 
presenting the inevitability of war destruction.",
publisher = "Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац",
journal = "Уметничко наслеђе и рат & Музика и Медији",
title = "Први светски рат и уметност: меланхолија и деструкција у делима Уроша Предића, Стевана Алексића и Петра Добровића",
pages = "44-29",
volume = "3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4440"
}
Брајовић, С.,& Борозан, И.. (2015). Први светски рат и уметност: меланхолија и деструкција у делима Уроша Предића, Стевана Алексића и Петра Добровића. in Уметничко наслеђе и рат & Музика и Медији
Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац., 3, 29-44.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4440
Брајовић С, Борозан И. Први светски рат и уметност: меланхолија и деструкција у делима Уроша Предића, Стевана Алексића и Петра Добровића. in Уметничко наслеђе и рат & Музика и Медији. 2015;3:29-44.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4440 .
Брајовић, Саша, Борозан, Игор, "Први светски рат и уметност: меланхолија и деструкција у делима Уроша Предића, Стевана Алексића и Петра Добровића" in Уметничко наслеђе и рат & Музика и Медији, 3 (2015):29-44,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4440 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB