Приказ основних података о документу

Representation of power in a small format: the equestrain sculpture of King Louis XIV from the State art collection of the royal compound in Belgrade

dc.creatorБрајовић, Саша
dc.creatorБорозан, Игор
dc.date.accessioned2023-05-11T13:33:34Z
dc.date.available2023-05-11T13:33:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0352-6844
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4442
dc.description.abstractКоњаничка скулптура Луја XIV из Државне уметничке колекције дворског комплекса у Београду1 сублимира представљање моћи у малом формату. Овај минуциозно обрађени артефакт од слоноваче и алабастера је визуелизовао норме елитне културе у функцији прослављања монарха. Славу краља истиче декоративни постамент са амблематским приказом окруњеног сунца. Настала током прелазног периода француског барокног класицизма и рококоа, коњаничка фигура Луја XIV својим малим димензијама, ефектом љупкости и лакоће с којом је изведена упућује на дискурс употребе лепог у француској култури.sr
dc.description.abstractThe Equestrian Sculpture of king Louis XIV from the State Art Collection of the Royal Compound in Belgrade is a representative example of the elite arts for the purpose of representation of power of the Sun King. Being created probably in period from the late 17th to the early 18th century, the stylized figure of a rider king has visualized the power of the absolute monarchy in France. The image of a chosen personality made from a combination of ivory and alabaster, by its form and content shows the respect to the standards of decorum in presentation of the noble and outstanding community leaders. The rider’s restrained movement indicates a broader legal and philosophical scope of the absolute monarchy which, in accordance with scientific theories, was based on the hierarchical system with the unquestionable and supreme personality of the baroque ruler in its core. The upcoming new ideas within the structure of French society are visible in features such as the small format and certain pathos of loveliness of this meticulously designed sculpture. The serene classicist figure of a rider along with decorative pedestal carried out in the form of a floral biomorphic structure, set this composition between the reserved and rigid high Baroque classicism and the consumer culture of the upcoming Rococo style, which does not interfere with basic concept of the representation of power in a small format.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherНови Сад : Матица српска, Одељење за ликовне уметностиsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177001/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceЗборник Матице српске за ликовне уметностиsr
dc.subjectрепрезентација моћиsr
dc.subjectапсолутистичка монархијаsr
dc.subjectЛуј XIVsr
dc.subjectкоњаничка скулптураsr
dc.subject„Краљ Сунце“sr
dc.subjectrepresentation of powersr
dc.subjectabsolute monarchysr
dc.subjectLouis XIVsr
dc.subjectequestrian sculpturesr
dc.subject“Sun King”sr
dc.titleРепрезентација моћи у малом формату : коњаничка скулптура Луја XIV из Државне уметничке колекције дворског комплекса у Београдуsr
dc.titleRepresentation of power in a small format: the equestrain sculpture of King Louis XIV from the State art collection of the royal compound in Belgradesr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseARRsr
dc.rights.holderНови Сад : Матица српска, Одељење за ликовне уметностиsr
dc.citation.epage97
dc.citation.issue44
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage85
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/10834/bitstream_10834.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4442
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу