REFF - Faculty of Philosophy Repository
University of Belgrade - Faculty of Philosophy
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   REFF
  • Istorija umetnosti / History of Art
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za istoriju umetnosti
  • View Item
  •   REFF
  • Istorija umetnosti / History of Art
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za istoriju umetnosti
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Сава Шумановић на Петој југословенској изложби (1922)

Authorized Users Only
2023
Authors
Ereš, Ana
Contributors
Merenik, Lidija (ur.)
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Ове године се навршава сто година од првог јавног представљања сликарства Саве Шумановића у Београду у оквиру Пете југословенске изложбе, која је отворена у јуну 1922. године у згради Друге београдске гимназије. Шумановић је на изложби наступио у оквиру београдске „Групе слободних уметника“, уз Јована Бијелића, Ивана Радовића, Живорада Настасијевића, Сиба Миличића, Душана Јанковића, Вељка Станојевића и Петра Палавичинија, и изложио пет слика насталих у Паризу током 1921. године: Берба (1920/21), Лучки агент (1921), Предео из Орсеја (1921), Француско село, Композиција/Две наге жене (1922). То је уједно и први пут да се Шумановић представља као протагониста београдске уметничке сцене. У раду се разматрају околности које су довеле до Шумановићевог наступа на овој изложби и његовог укључивања у београдску групу уметника и анализира се веома запажена рецепција Шумановићевог рада у ликовној критици.
Sava Šumanović showed his painting to the Belgrade public for the first time in 1922 when he took part in the “Fifth Yugoslav Exhibition” with the “Free Artists Group” from Belgrade, together with Jovan Bijelić, Ivan Radović, Živorad Nastasijević, Sibе Miličić, Dušan Janković, Veljko Stanojević and Peter Palavičini. On that occasion, he exhibited five paintings created in Paris during 1921: Harvest (1920/21), Port Agent (1921), Scenery from Orsay (1921), French Village and Composition/Two Nude Women (1922), which received extremely affirmative criticism. Despite having spent this period in Zagreb, Šumanović was presented at this exhibition as a Belgrade artist. There is more than one reason for this and are all related to Šumanović’s personal motives stemming from how dissatisfied he was with the reception of his work in Zagreb, and his desire to become more professionally connected to the Belgrade art circles with which he maintained close contacts. In the broader context of art excha...nge in Yugoslavia after 1919, Šumanović’s participation at the “Fifth Yugoslav Exhibition” represents an example of increased cooperation between young artists from Belgrade and Zagreb, which is supposed to transform relations within the artistic life in these cities and actively promote new tendencies in art. A shortterm relocation to the Belgrade artistic community, where his work received (desired) critical and professional affirmation that occurred at a turning point in the painter’s career, finally established Šumanović as one of the most promising, leading Yugoslav artists of the new (post-war) generation. For the image of the “Fifth Yugoslav Exhibition”, the appearance of Sava Šumanović comes as a resolution of the dilemma about the development of modern art in Yugoslavia which would go beyond national and/or local frameworks. Art criticism recognizes a new model of artistic expression that speaks of the contemporary aspect of this important event for Sava Šumanović’s constructive painting, which gives credit to his painterly contribution to modernist painting in Serbia and Yugoslavia.

Keywords:
Сава Шумановић / Пета југословенска изложба / конструктивно сликарство / ликовна критика / Београд / Sava Šumanović / Fifth Yugoslav Exhibition / constructive painting / art criticism / Belgrade
Source:
Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата, 2023, 43-51
Publisher:
  • Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског; Београд: Институт за историју уметности Филозофског факултета; Шид: Галерија слика "Сава Шумановић"

ISBN: 978-86-81132-16-6

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4489
URI
http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4489
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications - Odeljenje za istoriju umetnosti
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of Art
TY  - CONF
AU  - Ereš, Ana
PY  - 2023
UR  - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4489
AB  - Ове године се навршава сто година од првог јавног представљања сликарства Саве Шумановића у Београду у оквиру Пете југословенске изложбе, која је отворена у јуну 1922. године у згради Друге београдске гимназије. Шумановић је на изложби наступио у оквиру београдске „Групе слободних уметника“, уз Јована Бијелића, Ивана Радовића, Живорада Настасијевића, Сиба Миличића, Душана Јанковића, Вељка Станојевића и Петра Палавичинија, и изложио пет слика насталих у Паризу током 1921. године: Берба (1920/21), Лучки агент (1921), Предео из Орсеја (1921), Француско село, Композиција/Две наге жене (1922). То је уједно и први пут да се Шумановић представља као протагониста београдске уметничке сцене. У раду се разматрају околности које су довеле до Шумановићевог наступа на овој изложби и његовог укључивања у београдску групу уметника и анализира се веома запажена рецепција Шумановићевог рада у ликовној критици.
AB  - Sava Šumanović showed his painting to the Belgrade public for the first time in 1922 when he took part in the “Fifth Yugoslav Exhibition” with the “Free Artists Group” from Belgrade, together with Jovan Bijelić, Ivan Radović, Živorad Nastasijević, Sibе Miličić, Dušan Janković, Veljko Stanojević and Peter Palavičini. On that occasion, he exhibited five paintings created in Paris during 1921: Harvest (1920/21), Port Agent (1921), Scenery from Orsay (1921), French Village and Composition/Two Nude Women (1922), which received extremely affirmative criticism. Despite having spent this period in Zagreb, Šumanović was presented at this exhibition as a Belgrade artist. There is more than one reason for this and are all related to Šumanović’s personal motives stemming from how dissatisfied he was with the reception of his work in Zagreb, and his desire to become more professionally connected to the Belgrade art circles with which he maintained close contacts. In the broader context of art exchange in Yugoslavia after 1919, Šumanović’s participation at the “Fifth Yugoslav Exhibition” represents an example of increased cooperation between young artists from Belgrade and Zagreb, which is supposed to transform relations within the artistic life in these cities and actively promote new tendencies in art. A shortterm relocation to the Belgrade artistic community, where his work received (desired) critical and professional affirmation that occurred at a turning point in the painter’s career, finally established Šumanović as one of the most promising, leading Yugoslav artists of the new (post-war) generation. For the image of the “Fifth Yugoslav Exhibition”, the appearance of Sava Šumanović comes as a resolution of the dilemma about the development of modern art in Yugoslavia which would go beyond national and/or local frameworks. Art criticism recognizes a new model of artistic expression that speaks of the contemporary aspect of this important event for Sava Šumanović’s constructive painting, which gives credit to his painterly contribution to modernist painting in Serbia and Yugoslavia.
PB  - Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског; Београд: Институт за историју уметности Филозофског факултета; Шид: Галерија слика "Сава Шумановић"
C3  - Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата
T1  - Сава Шумановић на Петој југословенској изложби (1922)
EP  - 51
SP  - 43
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4489
ER  - 
@conference{
author = "Ereš, Ana",
year = "2023",
abstract = "Ове године се навршава сто година од првог јавног представљања сликарства Саве Шумановића у Београду у оквиру Пете југословенске изложбе, која је отворена у јуну 1922. године у згради Друге београдске гимназије. Шумановић је на изложби наступио у оквиру београдске „Групе слободних уметника“, уз Јована Бијелића, Ивана Радовића, Живорада Настасијевића, Сиба Миличића, Душана Јанковића, Вељка Станојевића и Петра Палавичинија, и изложио пет слика насталих у Паризу током 1921. године: Берба (1920/21), Лучки агент (1921), Предео из Орсеја (1921), Француско село, Композиција/Две наге жене (1922). То је уједно и први пут да се Шумановић представља као протагониста београдске уметничке сцене. У раду се разматрају околности које су довеле до Шумановићевог наступа на овој изложби и његовог укључивања у београдску групу уметника и анализира се веома запажена рецепција Шумановићевог рада у ликовној критици., Sava Šumanović showed his painting to the Belgrade public for the first time in 1922 when he took part in the “Fifth Yugoslav Exhibition” with the “Free Artists Group” from Belgrade, together with Jovan Bijelić, Ivan Radović, Živorad Nastasijević, Sibе Miličić, Dušan Janković, Veljko Stanojević and Peter Palavičini. On that occasion, he exhibited five paintings created in Paris during 1921: Harvest (1920/21), Port Agent (1921), Scenery from Orsay (1921), French Village and Composition/Two Nude Women (1922), which received extremely affirmative criticism. Despite having spent this period in Zagreb, Šumanović was presented at this exhibition as a Belgrade artist. There is more than one reason for this and are all related to Šumanović’s personal motives stemming from how dissatisfied he was with the reception of his work in Zagreb, and his desire to become more professionally connected to the Belgrade art circles with which he maintained close contacts. In the broader context of art exchange in Yugoslavia after 1919, Šumanović’s participation at the “Fifth Yugoslav Exhibition” represents an example of increased cooperation between young artists from Belgrade and Zagreb, which is supposed to transform relations within the artistic life in these cities and actively promote new tendencies in art. A shortterm relocation to the Belgrade artistic community, where his work received (desired) critical and professional affirmation that occurred at a turning point in the painter’s career, finally established Šumanović as one of the most promising, leading Yugoslav artists of the new (post-war) generation. For the image of the “Fifth Yugoslav Exhibition”, the appearance of Sava Šumanović comes as a resolution of the dilemma about the development of modern art in Yugoslavia which would go beyond national and/or local frameworks. Art criticism recognizes a new model of artistic expression that speaks of the contemporary aspect of this important event for Sava Šumanović’s constructive painting, which gives credit to his painterly contribution to modernist painting in Serbia and Yugoslavia.",
publisher = "Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског; Београд: Институт за историју уметности Филозофског факултета; Шид: Галерија слика "Сава Шумановић"",
journal = "Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата",
title = "Сава Шумановић на Петој југословенској изложби (1922)",
pages = "51-43",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4489"
}
Ereš, A.. (2023). Сава Шумановић на Петој југословенској изложби (1922). in Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата
Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског; Београд: Институт за историју уметности Филозофског факултета; Шид: Галерија слика "Сава Шумановић"., 43-51.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4489
Ereš A. Сава Шумановић на Петој југословенској изложби (1922). in Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата. 2023;:43-51.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4489 .
Ereš, Ana, "Сава Шумановић на Петој југословенској изложби (1922)" in Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата (2023):43-51,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4489 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About REFF | Send Feedback

OpenAIRERCUB