Приказ основних података о документу

Dečije razumevanje glagolskog aspekta u srpskom jeziku

dc.contributorHedrih, Vladimir
dc.creatorSavić, Maja
dc.creatorPopović, Maša
dc.creatorAnđelković, Darinka
dc.date.accessioned2023-07-26T13:22:53Z
dc.date.available2023-07-26T13:22:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0048-5705
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4620
dc.description.abstractThe aim of the study was to investigate how Serbian native speaking preschool children comprehend perfective and imperfective aspect in comparison to adults. After watching animated movies with complete, incomplete and unstarted actions, the participants were asked questions with a perfective or imperfective verb form and responded by pointing to the event(s) that corresponded to each question. The results converged to a clear developmental trend in understanding of aspectual forms. The data indicate that the acquisition of perfective precedes the acquisition of imperfective: 3-year-olds typically understand only the meaning of perfective; most 5-year-olds have almost adult-like understanding of both aspectual forms, while 4-year-olds are a transitional group. Our results support the viewpoint that children’s and adults’ representations of this language category differ qualitatively, and we argue that mastering of aspect semantics is a longterm process that presupposes a certain level of cognitive and pragmatic development, and lasts throughout the preschool period.sr
dc.description.abstractCilj ovog istraživanja bio je da se ispita kako deca predškolskog uzrasta kojima je srpski maternji jezik razumeju dve forme glagolskog aspekta: imperfektiv i perfektiv, u poređenju sa odraslima. Nakon gledanja animiranih filmova u kojima su prikazane situacije sa završenim, nezavršenim i nezapočetim akcijama, ispitanicima su postavljena pitanja sa perfektivnim i imperfektivnim glagoskim formama na koja je trebalo da odgovore pokazivanjem događaja koji odgovara(ju) svakom pitanju. Rezultati ukazuju na jasan razvojni trend u razumevanju aspekatskih formi. Podaci pokazuju da usvajanje perfektiva prethodi usvajanju imperfektiva: trogodišnjaci uglavnom razumeju samo značenje perfektiva; većina petogodišnjaka razume obe aspekatske forme slično odraslima, dok su četvorodišnjaci prelazna grupa. Naši rezultati govore u prilog stanovištu da se reprezentacije ove jezičke kategorije kvalitativno razlikuju kod dece i odraslih. Istraživanje navodi na zaključak da je ovladavanje semantikom glagolskog aspekta dugotrajan proces koji podrazumeva određeni nivo kognitivnog i pragmatskog razvoja i koji traje tokom čitavog predškolskog perioda.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherDruštvo psihologa Srbijesr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179033/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourcePsihologijasr
dc.subjectverbal aspectsr
dc.subjectlanguage developmentsr
dc.subjectcomprehensionsr
dc.subjectSerbian languagesr
dc.subjectglagolski aspektsr
dc.subjectrazvoj jezikasr
dc.subjectrazumevanjesr
dc.subjectsrpski jeziksr
dc.titleChildren’s Comprehension of the Verbal Aspect in Serbiansr
dc.titleDečije razumevanje glagolskog aspekta u srpskom jezikusr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage87
dc.citation.issue1
dc.citation.rankM23
dc.citation.spage57
dc.citation.volume55
dc.identifier.doi10.2298/PSI191120003S
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/11379/bitstream_11379.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу