Француски пејзажи Саве Шумановића
Само за регистроване кориснике
2023
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У периоду између 1920. и 1930. године, Сава Шумановић борави у више наврата у Паризу, којом приликом настаје стилски и жанровски разнородан опус. Током ових боравака Шумановић ствара пејзаже који за мотив имају Париз и његово предграђе, као и нека од мањих места која се налазе недалеко од француске престонице. Иако су стилски различита, ова дела повезује тема градских, руралних или индустријских пејзажа који се идентификују путем препознатљивих локација и симбола и/или назива који у себи садрже топоним. Рад је посвећен анализи oвих дела као засебне целине унутар опуса Саве Шумановића, са фокусом на слику Париза и његове околине која се у њима конституише, као и на контекст њиховог настанка, односно, околности у којима су се одвијали Шумановићеви боравци у Француској.
During the 1920s, Sava Šumanović sojourned in Paris three times, creating diverse bodies of work in terms of style and genre. Some of their constants are the landscapes that have Paris and its suburbs as their motif, as well as some of the smaller places located near the French capital. Although they are stylistically different and were created during chronologically discontinuous periods, what they have in common is the theme of urban, rural and industrial landscapes identified through recognizable locations and symbols and/or names that contain a toponym. Additionally, they also share the persistence of a specific choice of motifs and formal strategies through which they are conveyed, making them a coherent whole. The very range of locations represented in these works reflects the urban whole of Paris and its environs, while certain documentary details are depicted with precision. However, the choice of motifs and their viewpoints, as well as conceptual decisions, such as the absence... of human figures or the existence of certain physical or visual barrier towards the focus of the scene, indicate Šumanović’s departure from the recognizable and conventional vision of the French capital and its environs, giving advantage to what is aside, secondary, anonymous and out of the mainstream. Moreover, these elements suggest the subjective point of view, highlighting the position of the observers, as well as their relationship with the immediate environment. While it can be concluded that the observer’s perspective contains both insider and outsider components, the circumstances that surround the artist’s sojourns in Paris lend an added dimension. Thus the image of Paris and the surroundings, articulated in Šumanović’s French landscapes, can be understood as being perceived from the angle of a stranger.
Кључне речи:
Сава Шумановић / пејзаж / Париз / Француска / модерна уметност / Sava Šumanović / landscape / Paris / France / modern artИзвор:
Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата, 2023, 94-105Издавач:
- Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског
- Београд: Институт за историју уметности Филозофског факултета
- Шид: Галерија слика "Сава Шумановић"
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CONF AU - Миленковић, Софија PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4793 AB - У периоду између 1920. и 1930. године, Сава Шумановић борави у више наврата у Паризу, којом приликом настаје стилски и жанровски разнородан опус. Током ових боравака Шумановић ствара пејзаже који за мотив имају Париз и његово предграђе, као и нека од мањих места која се налазе недалеко од француске престонице. Иако су стилски различита, ова дела повезује тема градских, руралних или индустријских пејзажа који се идентификују путем препознатљивих локација и симбола и/или назива који у себи садрже топоним. Рад је посвећен анализи oвих дела као засебне целине унутар опуса Саве Шумановића, са фокусом на слику Париза и његове околине која се у њима конституише, као и на контекст њиховог настанка, односно, околности у којима су се одвијали Шумановићеви боравци у Француској. AB - During the 1920s, Sava Šumanović sojourned in Paris three times, creating diverse bodies of work in terms of style and genre. Some of their constants are the landscapes that have Paris and its suburbs as their motif, as well as some of the smaller places located near the French capital. Although they are stylistically different and were created during chronologically discontinuous periods, what they have in common is the theme of urban, rural and industrial landscapes identified through recognizable locations and symbols and/or names that contain a toponym. Additionally, they also share the persistence of a specific choice of motifs and formal strategies through which they are conveyed, making them a coherent whole. The very range of locations represented in these works reflects the urban whole of Paris and its environs, while certain documentary details are depicted with precision. However, the choice of motifs and their viewpoints, as well as conceptual decisions, such as the absence of human figures or the existence of certain physical or visual barrier towards the focus of the scene, indicate Šumanović’s departure from the recognizable and conventional vision of the French capital and its environs, giving advantage to what is aside, secondary, anonymous and out of the mainstream. Moreover, these elements suggest the subjective point of view, highlighting the position of the observers, as well as their relationship with the immediate environment. While it can be concluded that the observer’s perspective contains both insider and outsider components, the circumstances that surround the artist’s sojourns in Paris lend an added dimension. Thus the image of Paris and the surroundings, articulated in Šumanović’s French landscapes, can be understood as being perceived from the angle of a stranger. PB - Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског PB - Београд: Институт за историју уметности Филозофског факултета PB - Шид: Галерија слика "Сава Шумановић" C3 - Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата T1 - Француски пејзажи Саве Шумановића EP - 105 SP - 94 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4793 ER -
@conference{ author = "Миленковић, Софија", year = "2023", abstract = "У периоду између 1920. и 1930. године, Сава Шумановић борави у више наврата у Паризу, којом приликом настаје стилски и жанровски разнородан опус. Током ових боравака Шумановић ствара пејзаже који за мотив имају Париз и његово предграђе, као и нека од мањих места која се налазе недалеко од француске престонице. Иако су стилски различита, ова дела повезује тема градских, руралних или индустријских пејзажа који се идентификују путем препознатљивих локација и симбола и/или назива који у себи садрже топоним. Рад је посвећен анализи oвих дела као засебне целине унутар опуса Саве Шумановића, са фокусом на слику Париза и његове околине која се у њима конституише, као и на контекст њиховог настанка, односно, околности у којима су се одвијали Шумановићеви боравци у Француској., During the 1920s, Sava Šumanović sojourned in Paris three times, creating diverse bodies of work in terms of style and genre. Some of their constants are the landscapes that have Paris and its suburbs as their motif, as well as some of the smaller places located near the French capital. Although they are stylistically different and were created during chronologically discontinuous periods, what they have in common is the theme of urban, rural and industrial landscapes identified through recognizable locations and symbols and/or names that contain a toponym. Additionally, they also share the persistence of a specific choice of motifs and formal strategies through which they are conveyed, making them a coherent whole. The very range of locations represented in these works reflects the urban whole of Paris and its environs, while certain documentary details are depicted with precision. However, the choice of motifs and their viewpoints, as well as conceptual decisions, such as the absence of human figures or the existence of certain physical or visual barrier towards the focus of the scene, indicate Šumanović’s departure from the recognizable and conventional vision of the French capital and its environs, giving advantage to what is aside, secondary, anonymous and out of the mainstream. Moreover, these elements suggest the subjective point of view, highlighting the position of the observers, as well as their relationship with the immediate environment. While it can be concluded that the observer’s perspective contains both insider and outsider components, the circumstances that surround the artist’s sojourns in Paris lend an added dimension. Thus the image of Paris and the surroundings, articulated in Šumanović’s French landscapes, can be understood as being perceived from the angle of a stranger.", publisher = "Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског, Београд: Институт за историју уметности Филозофског факултета, Шид: Галерија слика "Сава Шумановић"", journal = "Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата", title = "Француски пејзажи Саве Шумановића", pages = "105-94", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4793" }
Миленковић, С.. (2023). Француски пејзажи Саве Шумановића. in Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског., 94-105. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4793
Миленковић С. Француски пејзажи Саве Шумановића. in Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата. 2023;:94-105. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4793 .
Миленковић, Софија, "Француски пејзажи Саве Шумановића" in Зборник радова. Научна конференција Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата (2023):94-105, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4793 .