Strategije prevladavanja ispitnog stresa kod studenata: konstrukcija upitnika
Апстракт
Stres i prevladavanje stresa kod studentske populacije, u našoj sredini, nije dovoljno
proučena tema. Kada je reč o izvorima stresa kod studenata, najčešće se govori o
ispitnom stresu. Zbog toga smo konstruisali Upitnik prevladavanja ispitnog stresa (UPIS)
i sproveli pilot studiju na uzorku od 72 studenta svih godina studija na fakultetima
društvenog i prirodnog usmerenja Univerziteta u Beogradu. Cilj konstrukcije Upitnika i
planiranog istraživanja predstavlja proširivanje mogućnosti registrovanja repertoara
strategija prevladavanja ispitnog stresa, kao i doprinos metodologiji u ovoj oblasti.
Ispitivanje je sprovedeno na prigodnom uzorku ispitanika koji je ujednačen na
kontrolnim varijablama. Upitnik je obuhvatao 34 stavke i dva otvorena pitanja data na
kraju Upitnika, pri čemu su ispitanici na tvrdnje odgovarali koristeći petostepenu skalu
Likertovog tipa. Podaci su prikupljeni u periodu od kraja februara do početka marta 2018.
godine. Statističkom obradom podataka dobijena... je veoma dobra pouzdanost UPIS-a
(0.86), kada se isključi 9 ajtema nezadovoljavajućih metrijskih karakteristika. Novinu
predstavlja drugačije konceptualno kategorisanje strategija prevladavanja, gde se
nedostatak razmatranja razloga ispitnog neuspeha, odustajanje od učenja i iracionalno
odlaganje ispunjavanja fakultetskih obaveza posmatraju kao maladaptivne strategije
prevladavanja stresa. Ove strategije klasifikovane su u grupe Izbegavanje i
Prokrastinacija, dok su strategije koje se odnose na poznate kategorije definisane kao
Fokus na rešavanju problema i Fokus na emocijama takođe obuhvaćene Upitnikom
preko strategija koje podrazumevaju aktivno traženje saveta/socijalne podrške i dodatno
ulaganje napora i s druge strane, ruminaciju i pasivnu reakciju u susretu s teškoćama.
Konfirmatorna i klaster analiza varijabli potvrdile su postojanje 4 kategorije strategija
prevladavanja koje su pokrivene sa 25 ajtema upitnika. Planirana je dalja provera i
validacija upitnika na uzorku od 200 ispitanika. Značaj istraživanja ogleda se u
konstrukciji i primeni Upitnika prevladavanja ispitnog stresa koji može poslužiti kao
osnova za sagledavanje potencijalnog studijskog neuspeha, jačanje individualnih resursa
za suočavanje sa ispitnim stresom i podučavanje studenata o optimalnim načinima
prevladavanja stresa kroz savetovanje i radionice.
Кључне речи:
stres / strategije prevladavanja stresa / studenti / prokrastinacijaИзвор:
Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja, 2018, 89-90Издавач:
- Društvo psihologa Srbije
- Centar za primenjenu psihologiju
Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Lalević, Nina AU - Čolović, Bojana AU - Čabarkapa, Milanko PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4899 AB - Stres i prevladavanje stresa kod studentske populacije, u našoj sredini, nije dovoljno proučena tema. Kada je reč o izvorima stresa kod studenata, najčešće se govori o ispitnom stresu. Zbog toga smo konstruisali Upitnik prevladavanja ispitnog stresa (UPIS) i sproveli pilot studiju na uzorku od 72 studenta svih godina studija na fakultetima društvenog i prirodnog usmerenja Univerziteta u Beogradu. Cilj konstrukcije Upitnika i planiranog istraživanja predstavlja proširivanje mogućnosti registrovanja repertoara strategija prevladavanja ispitnog stresa, kao i doprinos metodologiji u ovoj oblasti. Ispitivanje je sprovedeno na prigodnom uzorku ispitanika koji je ujednačen na kontrolnim varijablama. Upitnik je obuhvatao 34 stavke i dva otvorena pitanja data na kraju Upitnika, pri čemu su ispitanici na tvrdnje odgovarali koristeći petostepenu skalu Likertovog tipa. Podaci su prikupljeni u periodu od kraja februara do početka marta 2018. godine. Statističkom obradom podataka dobijena je veoma dobra pouzdanost UPIS-a (0.86), kada se isključi 9 ajtema nezadovoljavajućih metrijskih karakteristika. Novinu predstavlja drugačije konceptualno kategorisanje strategija prevladavanja, gde se nedostatak razmatranja razloga ispitnog neuspeha, odustajanje od učenja i iracionalno odlaganje ispunjavanja fakultetskih obaveza posmatraju kao maladaptivne strategije prevladavanja stresa. Ove strategije klasifikovane su u grupe Izbegavanje i Prokrastinacija, dok su strategije koje se odnose na poznate kategorije definisane kao Fokus na rešavanju problema i Fokus na emocijama takođe obuhvaćene Upitnikom preko strategija koje podrazumevaju aktivno traženje saveta/socijalne podrške i dodatno ulaganje napora i s druge strane, ruminaciju i pasivnu reakciju u susretu s teškoćama. Konfirmatorna i klaster analiza varijabli potvrdile su postojanje 4 kategorije strategija prevladavanja koje su pokrivene sa 25 ajtema upitnika. Planirana je dalja provera i validacija upitnika na uzorku od 200 ispitanika. Značaj istraživanja ogleda se u konstrukciji i primeni Upitnika prevladavanja ispitnog stresa koji može poslužiti kao osnova za sagledavanje potencijalnog studijskog neuspeha, jačanje individualnih resursa za suočavanje sa ispitnim stresom i podučavanje studenata o optimalnim načinima prevladavanja stresa kroz savetovanje i radionice. PB - Društvo psihologa Srbije PB - Centar za primenjenu psihologiju C3 - Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja T1 - Strategije prevladavanja ispitnog stresa kod studenata: konstrukcija upitnika EP - 90 SP - 89 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4899 ER -
@conference{ author = "Lalević, Nina and Čolović, Bojana and Čabarkapa, Milanko", year = "2018", abstract = "Stres i prevladavanje stresa kod studentske populacije, u našoj sredini, nije dovoljno proučena tema. Kada je reč o izvorima stresa kod studenata, najčešće se govori o ispitnom stresu. Zbog toga smo konstruisali Upitnik prevladavanja ispitnog stresa (UPIS) i sproveli pilot studiju na uzorku od 72 studenta svih godina studija na fakultetima društvenog i prirodnog usmerenja Univerziteta u Beogradu. Cilj konstrukcije Upitnika i planiranog istraživanja predstavlja proširivanje mogućnosti registrovanja repertoara strategija prevladavanja ispitnog stresa, kao i doprinos metodologiji u ovoj oblasti. Ispitivanje je sprovedeno na prigodnom uzorku ispitanika koji je ujednačen na kontrolnim varijablama. Upitnik je obuhvatao 34 stavke i dva otvorena pitanja data na kraju Upitnika, pri čemu su ispitanici na tvrdnje odgovarali koristeći petostepenu skalu Likertovog tipa. Podaci su prikupljeni u periodu od kraja februara do početka marta 2018. godine. Statističkom obradom podataka dobijena je veoma dobra pouzdanost UPIS-a (0.86), kada se isključi 9 ajtema nezadovoljavajućih metrijskih karakteristika. Novinu predstavlja drugačije konceptualno kategorisanje strategija prevladavanja, gde se nedostatak razmatranja razloga ispitnog neuspeha, odustajanje od učenja i iracionalno odlaganje ispunjavanja fakultetskih obaveza posmatraju kao maladaptivne strategije prevladavanja stresa. Ove strategije klasifikovane su u grupe Izbegavanje i Prokrastinacija, dok su strategije koje se odnose na poznate kategorije definisane kao Fokus na rešavanju problema i Fokus na emocijama takođe obuhvaćene Upitnikom preko strategija koje podrazumevaju aktivno traženje saveta/socijalne podrške i dodatno ulaganje napora i s druge strane, ruminaciju i pasivnu reakciju u susretu s teškoćama. Konfirmatorna i klaster analiza varijabli potvrdile su postojanje 4 kategorije strategija prevladavanja koje su pokrivene sa 25 ajtema upitnika. Planirana je dalja provera i validacija upitnika na uzorku od 200 ispitanika. Značaj istraživanja ogleda se u konstrukciji i primeni Upitnika prevladavanja ispitnog stresa koji može poslužiti kao osnova za sagledavanje potencijalnog studijskog neuspeha, jačanje individualnih resursa za suočavanje sa ispitnim stresom i podučavanje studenata o optimalnim načinima prevladavanja stresa kroz savetovanje i radionice.", publisher = "Društvo psihologa Srbije, Centar za primenjenu psihologiju", journal = "Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja", title = "Strategije prevladavanja ispitnog stresa kod studenata: konstrukcija upitnika", pages = "90-89", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4899" }
Lalević, N., Čolović, B.,& Čabarkapa, M.. (2018). Strategije prevladavanja ispitnog stresa kod studenata: konstrukcija upitnika. in Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja Društvo psihologa Srbije., 89-90. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4899
Lalević N, Čolović B, Čabarkapa M. Strategije prevladavanja ispitnog stresa kod studenata: konstrukcija upitnika. in Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja. 2018;:89-90. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4899 .
Lalević, Nina, Čolović, Bojana, Čabarkapa, Milanko, "Strategije prevladavanja ispitnog stresa kod studenata: konstrukcija upitnika" in Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja (2018):89-90, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4899 .